PDA

View Full Version : gitaar + mic = schokkend



FruscianteFan
17 januari 2009, 17:44
Toen ik gister mijn spullen aan het opstellen was voor een optreden, merkte ik dat het niet zo'n succes was om (met volume van de gitaar open) mijn handen op de snaren te houden op het moment dat mijn lippen mijn microfoon aanraakten. Helaas heb ik me inmiddels aangewend om mijn lippen tegen de microfoon te houden, gelukkig was het enige stuk waar ik moest zingen een stuk zonder gitaar.

Nu heb ik al eens iets gelezen over dat je op deze manier schokken kunt krijgen (en erger), maar weet iemand wat je ertegen kunt doen? Afgezien dan van gewoon niet allebei tegelijk aanraken.

Zou ook wel willen weten hoe je een en ander kunt voorkomen, zeker als het mogelijk is dat de schokker meer dan alleen pijnlijk zijn. Ik heb namelijk geen zin om geëlektrocuteerd te worden, noch om de rest van mijn muzikale carrière niet te durven zingen en spelen tegelijk.

kenx
17 januari 2009, 18:04
Iig, dit lijkt me dus niet de 'normale' gang van zaken...

Voor de rest weet ik geen tips, dus was dit niet echt een zinvolle bijdrage,

toch succes!

grtz

Jeroen76
17 januari 2009, 18:08
het heeft te maken met een aardlus. eigen versterker en p.a. moeten geloof ik op zelfde groep.
succes,
jeroen

Di Stefano
17 januari 2009, 18:25
Simpel op te lossen door een windshield, of hoe dat ook heet, op je micro te doen.

http://www.musicstore.de:80/nl_NL/EUR/Music-Store-Windschutz-schwarz-5-St./-SM58-/art-ACC0001730-000

Het ziet er niet cool uit weet ik, maar ik heb liever dat dan heel de avond schokjes te krijgen:)

DeiDRagonas
17 januari 2009, 21:27
Ik heb dat ook op de lulligste momenten! Hilarisch voor mn bandmates zo bleek btw... Hmpf..

Maar ik gebruik idd ook een windshield en het probleem is weg. Toch is dit niet de beste oplossing: Het lijkt alsof er een wollen deken over je vocalgeluid is gelegd en je moet dus echt ff aan de gang met wat EQ.

Grt R!

keenoncoolstuff
18 januari 2009, 10:59
Dit heb ik ooit eens meegemaakt toen ik als geluidsman een klein festivalletje deed. Precies hetzelfde fenomeen. In eerste instantie dacht ik ook aan een aardlus, en heb de gitaarversterker in kwestie, en alle randapparatuur op dezelfde verdeelkast als de PA gestoken. Dit hielp echter niet.
Toen toch maar eens de 220V-kabel van de gitarist opengeschroefd. Wat bleek? Omdat meneer naar eigen zeggen steeds last had van brom had 'ie maar de randaarde in de kabel losgeknipt van de stekker. LEVENSGEVAARLIJK!!!

Heb hem toen een correct aangesloten kabel geleend, en alle problemen waren opgelost.


Greetz, Rob.

aaronstonebeat
18 januari 2009, 11:35
Er is een spanningsverschil tussen de aarde van de microfoon en die van de gitaar; zouden beide 0 Volt moeten zijn. PA en backline op dezelfde groep is wat dat betreft een absolute aanrader.
Ik heb het ook wel eens gehad doordat ik meerdere van mijn eigen spullen in geaarde stopcontacten had gestoken; dan ontstaan aardlussen en kunnen er stroompjes gaan lopen. Dus: maar één apparaat in een geaarde contactdoos en de rest van de aarde is in orde via de mantels van de signaalkabels.

Een windshield op de microfoon helpt even; zodra die doorweekt is (door het vocht in je adem en speeksel dat je niet binnen boord weet te houden), voel je binnen de kortse keren de spanning er weer doorheen.

Het is iets om goed op te letten. Het is niet alleen vervelend en lastig; er hebben daadwerkelijk electrocuties met fatale afloop plaatsgevonden.

DeiDRagonas
18 januari 2009, 11:39
Een windshield op de microfoon helpt even; zodra die doorweekt is (door het vocht in je adem en speeksel dat je niet binnen boord weet te houden), voel je binnen de kortse keren de spanning er weer doorheen.

Dat heb ik in de praktijk nog nooit gehad. Volgens mij werkt zo'n plopscreen echt goed hoor, nooit last van stroom die erdoor komt. lastige alleen is dus die high roll-off.

Grt R

berolios
18 januari 2009, 12:17
Simpel op te lossen door een windshield, of hoe dat ook heet, op je micro te doen.

http://www.musicstore.de:80/nl_NL/EUR/Music-Store-Windschutz-schwarz-5-St./-SM58-/art-ACC0001730-000

Het ziet er niet cool uit weet ik, maar ik heb liever dat dan heel de avond schokjes te krijgen:)
Inderdaad lekker handig ja... symptomen gaan bestrijden, ipv oorzaken oplossen... niet echt the way to go dus ;)

Als dit gebeurt kan dit eigenlijk maar 1 ding betekenen: ergens in de kablage van de stroom of signaal zit een FOUT. Check of alle stroomkablage goed is aangesloten (randaardes etc) en of alle XLR-en goed zijn gesoldeerd (check ook hier vooral aarde). Als dit allemaal OK, dan is de kans zeeeeer klein dat het probleem zich nog altijd voordoet. Als je dan nog alle backline bij de mengtafels op de fase steekt, is het vrijwel zeker dat het weg is.

Oftewel: [1] het materiaal (bekabeling) van de PA-schuur waren niet in orde of [2] jouw spullen (bekabeling) waren niet in orde.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes ermee!

FruscianteFan
18 januari 2009, 22:11
dank voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat zo'n windshield voor mij wel een redelijke oplossing is. Weliswaar zal hij vrij snel vochtig worden, maar ik zing toch niet zoveel.

aaronstonebeat
18 januari 2009, 22:18
dank voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat zo'n windshield voor mij wel een redelijke oplossing is. Weliswaar zal hij vrij snel vochtig worden, maar ik zing toch niet zoveel.

Als je weinig zingt zou het best kunnen werken. Ik zing veel, echt de hele tijd en zo'n ding is dan in de kortste keren zeiknat.

Misschien had Jimi er indertijd op Maui ook last van en wilde hij geen halve maatregelen nemen:

http://www.maniacworld.com/jimi-hendrix-foxy-lady.jpg

:seriousf:

hole
18 januari 2009, 22:50
.

Het is iets om goed op te letten. Het is niet alleen vervelend en lastig; er hebben daadwerkelijk electrocuties met fatale afloop plaatsgevonden.

dit zijn echt van die momenten dat ik blij ben dat ik niet kan zingen (maar goed, dat past dan weer wel goed bij mijn gitaarspel...dat dan weer wel
)

DeiDRagonas
18 januari 2009, 23:08
dank voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat zo'n windshield voor mij wel een redelijke oplossing is. Weliswaar zal hij vrij snel vochtig worden, maar ik zing toch niet zoveel.

Wat heeft iedereen toch met het vochtig worden van je plopkapje??? Wtf doen jullie ermee, de mijne is NOOIT vochtig!! Je moet erin zingen he, niet erin spugen.

R.

aaronstonebeat
18 januari 2009, 23:19
Wat heeft iedereen toch met het vochtig worden van je plopkapje??? Wtf doen jullie ermee, de mijne is NOOIT vochtig!! Je moet erin zingen he, niet erin spugen.

R.

Mensen zijn toch eigenlijk waterzakken. Alleen al met de adem komen grote hoeveelheden vocht naar buiten; en als je 2 uur in zo'n kapje staat te roepen, wil dat wel nat worden hoor; bij mij wel iig. Dan heb ik het nog niet over het zweet dat er de hele tijd overheen stroomt.

Maar ik heb zelfs al meegemaakt dat ik met een maagdelijk droog kapje onmiddellijk spanning voelde, niet zoals gebruikelijk via de lippen (dan knalt of knettert het ook wel meteen, 't bezorgt mij iig steevast 'n schrikreactie) maar door m'n tanden (meer een zeurend kiespijngevoel).

FruscianteFan
19 januari 2009, 01:19
Wat heeft iedereen toch met het vochtig worden van je plopkapje??? Wtf doen jullie ermee, de mijne is NOOIT vochtig!! Je moet erin zingen he, niet erin spugen.

R.Ik heb mijn mic nog nooit onderspuwd, maar toen ik vandaag voor de gein in de elementen van mijn Les Paul praatte, kwam die ook onder het speeksel te zitten. Ok, ik was ook wel erg melig.

berolios
19 januari 2009, 09:33
Ok, neem een windkap mee om op een avond de symptomen te bestrijden, maar begin altijd ZONDER en als je toch deze problemen hebt, geef dat dan aan naar de PA-man, want als alles goed in orde is, gebeurt dit NIET !! Je hebt ook alle reden boos te worden als het de volgende gig nog altijd niet voor elkaar is!! Heb je het bij verschillende PA firma's ALTIJD, dan zou ik eens goed naar je eigen spullen gaan kijken!

Ik vind het vrij nutteloos om symptomen te gaan bestrijden en de oorzaak links te laten liggen. Echt een totaal verkeerde mentaliteit als je het mij vraagt :o:(:sneaky:!!! We willen toch met z'n allen zo professioneel mogelijk te werk gaan? Dan zorg ook dat alles 100% in orde is, niet alleen van jezelf, maar ook bij de mensen waarmee je samenwerkt.

FruscianteFan
19 januari 2009, 11:26
Ok, neem een windkap mee om op een avond de symptomen te bestrijden, maar begin altijd ZONDER en als je toch deze problemen hebt, geef dat dan aan naar de PA-man, want als alles goed in orde is, gebeurt dit NIET !! Je hebt ook alle reden boos te worden als het de volgende gig nog altijd niet voor elkaar is!! Heb je het bij verschillende PA firma's ALTIJD, dan zou ik eens goed naar je eigen spullen gaan kijken!

Ik vind het vrij nutteloos om symptomen te gaan bestrijden en de oorzaak links te laten liggen. Echt een totaal verkeerde mentaliteit als je het mij vraagt :o:(:sneaky:!!! We willen toch met z'n allen zo professioneel mogelijk te werk gaan? Dan zorg ook dat alles 100% in orde is, niet alleen van jezelf, maar ook bij de mensen waarmee je samenwerkt.Je hebt absoluut gelijk. Maar zo werkt het niet altijd. We hadden sowieso maar 10 minuten de tijd om onze spullen neer te zetten én te soundchecken. Ik heb tegen de geluidsman gezegd wat er aan de hand was en hij zei dat hij er niets aan kon doen. Daar was ik inderdaad niet blij mee, maar op dat moment kon ik daar niet echt iets tegen doen als ik wilde optreden. Bovendien hadden we na het optreden andere redenen om boos te worden op de geluidsman, want de zang stond gewoon veel te zacht (funest voor zuiver zingen).

berolios
19 januari 2009, 11:59
Je hebt absoluut gelijk. Maar zo werkt het niet altijd. We hadden sowieso maar 10 minuten de tijd om onze spullen neer te zetten én te soundchecken. Ik heb tegen de geluidsman gezegd wat er aan de hand was en hij zei dat hij er niets aan kon doen. Daar was ik inderdaad niet blij mee, maar op dat moment kon ik daar niet echt iets tegen doen als ik wilde optreden. Bovendien hadden we na het optreden andere redenen om boos te worden op de geluidsman, want de zang stond gewoon veel te zacht (funest voor zuiver zingen).
Die geluidstechneut een schop onder zijn kont verkopen en dat ie maar zorgt dat het de volgede keer (als dat er ooit nog van komt) in orde is.

Feit blijft wel waarschijnlijk: if you pay peanuts, you'll get monkeys... Maar goed, daarin heb ik makkelijk praten, ik snap ook wel dat er niet overal en altijd budget is met professionals te werken.

Succes met de volgende gig!

De Beer
19 januari 2009, 12:11
Meestal is het een losse aarde in de spullen van de muzikanten. met name als je met een PA bedrijf werkt is het vaak wel in orde. Bij kroegen waar ze op voorhand al vertellen dat je je spullen maar over verschillende stopkontakten moet verdelen vanwege de stroom, kun je inderdaad maar beter plopkapjes gebruiken want dat is snel foute boel.


Bovendien hadden we na het optreden andere redenen om boos te worden op de geluidsman, want de zang stond gewoon veel te zacht (funest voor zuiver zingen).En dat had je hem al tijdens het optreden ook al gemeld? Zo nee dan heb je geen enkele goede reden daarover kwaad te worden......maar daar zijn al hele topics over vol geschreven.

FruscianteFan
19 januari 2009, 13:19
Meestal is het een losse aarde in de spullen van de muzikanten. met name als je met een PA bedrijf werkt is het vaak wel in orde. Bij kroegen waar ze op voorhand al vertellen dat je je spullen maar over verschillende stopkontakten moet verdelen vanwege de stroom, kun je inderdaad maar beter plopkapjes gebruiken want dat is snel foute boel.

En dat had je hem al tijdens het optreden ook al gemeld? Zo nee dan heb je geen enkele goede reden daarover kwaad te worden......maar daar zijn al hele topics over vol geschreven.Het was een schoolfeest waar blijkbaar niet echt professionele technici werken. Ik had zelf geen last van dat m'n zang te zacht over de monitor kwam, de echte zangers van de band wel. Ik heb het even nagevraagd, mijn bassist (leadzanger) zegt dat hij bij dit schoolfeest de ervaring heeft dat het geen zin heeft om aan te geven dat je jezelf harder wil over de monitor.

Maar goed, voor mij was het vooral spannend omdat het ons eerste optreden was (voor hun dus ook omdat het het eerste optreden was met nieuwe gitarist, nieuwe naam en nieuwe nummers), maar het is me wel duidelijk geworden dat mijn bandleden niet zoveel waarde hechten aan dit specifieke schoolfeest - het is geen plek om onszelf te bewijzen. Ik neem dus aan dat we bij volgende optredens wél kunnen soundchecken en tijdens het optreden iets kunnen laten doen aan volume op de monitor.

De Beer
19 januari 2009, 19:05
Ah school feesten zijn wel de ergste ja, ik heb er veel gespeeld vroegâh!...goeie tijd...blowen in de fietsen stalling en bier kantelen in de kleedruimte anex koffie kamer van de conciërges.

Vaak ben je beter af met een zang installatie en je eigen amps op drum niveau, dan dat eoa muziekdocent alles bij elkaar staat te schuiven.
In aula's de stroom meestal waardeloos geregeld dus daar zal je euvel wel gelegen hebben dit keer.

Als je het bij een volgende gig ook hebt zou ik je eigen spul eens na lopen.