PDA

View Full Version : Plectrum



3ss
17 januari 2009, 16:22
Hello,

Daarnet ben ik even naar de winkel gegaan voor een paar plectra's te kopen. Toen ik de prijs vroeg, legde ik meteen de helft terug. De man vroeg 1€ voor een stukje plastic van 0,60mm dik... Waar is de tijd dat ik er nog 0,50€ voor betaalde?
Ik vroeg me af wat jullie ervoor betalen? Of vinden jullie 1€ een redelijke prijs?

Dries.

Mark1990
17 januari 2009, 16:41
volgens mij is 50 cent nog steeds de gangbare prijs voor de normale plectra.
misschien 60 cent in de wat kleinere winkels, maar 1 euro???? dat is echt veel te veel.

Mr.Fingers
17 januari 2009, 17:29
misschien had je wel speciale plectra (dunlop jazz oid), overal waar ik ga kosten standaard (gator, tortex, fender, dunlop nylon) plectra 50ct/stuk

FruscianteFan
17 januari 2009, 17:37
Als je een beetje veel plectra gebruikt, is het waarschijnlijk een stuk voordeliger om ze online te bestellen. Ik betaal nu €0,27 per plectrum, doordat ik ze per 72 bestel.

Roro92
17 januari 2009, 20:32
Als je een beetje veel plectra gebruikt, is het waarschijnlijk een stuk voordeliger om ze online te bestellen. Ik betaal nu €0,27 per plectrum, doordat ik ze per 72 bestel.


Da's wel slim eigenlijk. M'n plectrums zijn na niet al te lang spelen opeens een millimeter of twee à drie korter als ik flink heb staan spelen (Bas). Dan gaan ze de bak in waarmee ik thuis speel :D.

3ss
17 januari 2009, 20:39
Het zijn gewone dunlop plectra's. Vroeger kosten ze daar 0,70€ en nu (financiele crisis zeker?) 1€. Vond ik er wel wat over. Ik ga ze inderdaad eens online bestellen, want ik ben die dingen altijd en overal kwijt!

toon-
17 januari 2009, 20:47
plectra's.

1 plectrum, 2 plectra... Niet plectra's...
OT: In de gitaarzaak waar ik meestal mijn spullen koop kostten ze vroeger 60 cent, maar de prijs is recent ook verhoogd.

3ss
17 januari 2009, 21:06
1 plectrum, 2 plectra... Niet plectra's...
OT: In de gitaarzaak waar ik meestal mijn spullen koop kostten ze vroeger 60 cent, maar de prijs is recent ook verhoogd.

mijn excuses.. maar het is nog altijd beter dan plectrums..

JimmY41
17 januari 2009, 22:02
Het ergste is dat (denk ik) de productiekosten van één plectrum lager dan een cent ligt.

arcane
17 januari 2009, 22:03
mijn excuses.. maar het is nog altijd beter dan plectrums..

Volgens de dikke Van Dale is zowel plectra als plectrums correct.

plec·trum
het plectrum, de plectra/plectrums, het plectrumpje

Shiroi
17 januari 2009, 22:32
Zelf gebruik ik 1.5 - 2 mm plectrums. Gewoon €0,50 per stuk en €3.50 per 10.
Maarja, zoals eerder is gezegd heb je waarschijnlijk dan een speciaal plectrum gekocht. Waren dat de enige plectrums in de winkel?
Zo ja: zoek een andere winkel
Zo nee: waarom pakte je de andere niet?

aaronstonebeat
17 januari 2009, 23:58
Ik schuur en vijl tegenwoordig mijn eigen plectra (-ums) uit been. Kost helemaal niets, alleen wat tijd 8-)

Portel
18 januari 2009, 12:04
Ik schuur en vijl tegenwoordig mijn eigen plectra (-ums) uit been. Kost helemaal niets, alleen wat tijd 8-)

Uit been?!
Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? :???:

Ik heb het geprobeerd met stukjes karton en heel veel lagen plastic eromheen

aaronstonebeat
18 januari 2009, 12:15
Been = bot, van runderen. Perfect spul als je van dikke harde plectrums houdt waar je een venijnige punt aan kunt vijlen.

't Heeft ook nog 'ns een natuurlijk stroefheid, dat geeft een goede grip. Vorige week heb ik er voor 't eerst mee opgetreden en ben 'm niet één keer kwijtgeraakt.

3ss
18 januari 2009, 13:26
Neen, dit lijkt me toch een vrij standaard plectum?
http://di1.shopping.com/images/di/56/6a/56/4a4e6d68334e56385a6f64656e533950385367-100x100-0-0.jpg
Gebruik het al jaren. Niks speciaals aan. Gewoon afgezet :p

Wizz
18 januari 2009, 14:38
Het ergste is dat (denk ik) de productiekosten van één plectrum lager dan een cent ligt.

Het is een schande !

Wizz

zjanke
18 januari 2009, 16:16
Been = bot, van runderen. Perfect spul als je van dikke harde plectrums houdt waar je een venijnige punt aan kunt vijlen.

't Heeft ook nog 'ns een natuurlijk stroefheid, dat geeft een goede grip. Vorige week heb ik er voor 't eerst mee opgetreden en ben 'm niet één keer kwijtgeraakt.

Hoe doe je dat dan? Gewoon naar de slager en vragen om een stuk bot en dan maar zagen, schaven en vijlen?

Ik koop nu mijn Dunlop stubby's bij "de muziekwinkel" (zo heet ie echt) in Valkenswaard, gratis bakkie pleur en een gezellig gesprek erbij. Plectaria zijn daar allemaal iets van 0,50 euro, ongeacht de hoeveelheid. Goedkoopste internet adres is 0,45 excl verzenden, excl koffie en excl goed gesprek. Accessoires zoals kabels, banden, plectrums/plectra/plectaria* hoezen is daar prima, rest van het aanbod (gitaren en amps) is dan weer minder, het is vooral veel budgetspul.


*doorhalen wat je niet kunt vinden in de dikke van Dale

aaronstonebeat
18 januari 2009, 16:26
Hoe doe je dat dan? Gewoon naar de slager en vragen om een stuk bot en dan maar zagen, schaven en vijlen?


Daar komt het wel op neer. 't Kwam eigenlijk doordat ik eerst zelf een topkam van been wilde maken; daarna heb ik ook een brug gemaakt met een kam van been. Toen stond ik laatst in een muziekwinkel en mijn blik werd gevangen door een prijskaartje van 17,- euro op een bakje met plectrums; die waren van steen, verschillende soorten kwarts enzo. Er zat ook een benen plectrum bij en dat kostte (geloof ik) zo'n 10 euro. De verkoper wilde dat wel demonstreren en het klonk erg goed; maar natuurlijk ga ik geen 10 euro aan zoiets uitgeven.

Je hebt wel flinke stukken been nodig, want alleen de buitenkant is bruikbaar, massief genoeg. Vantevoren ook een flinke tijd goed uitkoken zodat alles wat geen been is ervanaf gaat.

zjanke
18 januari 2009, 16:35
Vind ik wel interessant om te proberen, vraag jij naar een specifiek stuk bot, of gewoon "een goeie dikke knook":)

aaronstonebeat
18 januari 2009, 17:49
Ik heb mijn eerste lading been gekregen (via, via) van iemand die schotse hooglanders houdt. Stukken van het dijbeen hebben wel een behoorlijke omvang en ook stukken heup en schouderblad, daaraan vind je meer plaatachtige gedeeltes.

En niet vergeten uit te koken; je trekt zo ook nog 'n heerlijke bouillon!

RoelTM
18 januari 2009, 18:37
Je kunt natuurlijk ook à la Brian May doen, een een muntje van 10 / 20 cent gebruiken. Overal verkrijgbaar, en een stuk goedkoper dan een plectrum. ;)

arcane
18 januari 2009, 18:40
Nog voordat ik echt gitaar of bas kon spelen, speelde ik op school altijd samen met wat vrienden, en dan speelde ik dus bas. Weken lang met een gulden gespeeld, totdat ik op het goede idee kwam om voor die gulden maar eens een plectrum te kopen.

aaronstonebeat
18 januari 2009, 18:56
Je kunt natuurlijk ook à la Brian May doen, een een muntje van 10 / 20 cent gebruiken. Overal verkrijgbaar, en een stuk goedkoper dan een plectrum. ;)

Heb ik ook wel eens geprobeerd (Billy Gibbons doet 't trouwens ook, die speelt met 'n peso). 't Gaat best maar ik mis een goede punt eraan en de herrie als je 'n pickup raakt vind ik nogal hinderlijk.

Portel
18 januari 2009, 19:33
Ik heb mijn eerste lading been gekregen (via, via) van iemand die schotse hooglanders houdt. Stukken van het dijbeen hebben wel een behoorlijke omvang en ook stukken heup en schouderblad, daaraan vind je meer plaatachtige gedeeltes.

En niet vergeten uit te koken; je trekt zo ook nog 'n heerlijke bouillon!

Werkt het ook met kip?

aaronstonebeat
18 januari 2009, 21:11
Werkt het ook met kip?

Dat denk ik niet, veel te klein en te zacht ook. Gekookte kippebotjes kun je bij wijze van spreken fijnkauwen en opeten.

Maar dat runderbeen is wel behoorlijk sterk spul. Ik merk nu al dat het slijtvaster is dan het plastic van 'n Big Stubby, en dat is toch al een redelijke stevige jongen in plectrumland.

j3r03n
19 januari 2009, 15:25
Ik koop altijd overdreven grote Tortexen bij LL Music Center in Maaseik:
http://www.guitarandampshop.co.uk/acatalog/jimdunloptortextrianglepick.jpg
Ik weet niet wat ze daar per stuk kosten, maar ik kocht er laatst 4 voor €1,75 (=43,75 cent per stuk :confused: )

Die standaard Dunlops zijn volgens mij nog goedkoper.
http://di1.shopping.com/images/di/56/6a/56/4a4e6d68334e56385a6f64656e533950385367-100x100-0-0.jpg

Roro92
19 januari 2009, 15:29
Dan zijn die Tortex plectra waarschijnlijk .50 cent per stuk en dan heb je 0.25 cent gekregen.

Hier kosten ze ook .50 cent en 10 voor vier euro of zo.

FruscianteFan
19 januari 2009, 15:37
Die tortexen heb ik dus ook, kosten nu 19,70 voor 72 stuks bij Thomann. Helaas ben ik inmiddels zover heen dat ik daar ongeveer een half jaar mee doe :S

j3r03n
19 januari 2009, 18:39
Dan zijn die Tortex plectra waarschijnlijk .50 cent per stuk en dan heb je 0.25 cent gekregen.
Hier kosten ze ook .50 cent en 10 voor vier euro of zo.
Ik heb gewoon een bonnetje waarop staat: 4x plectrum €1,75 :confused:


Die tortexen heb ik dus ook, kosten nu 19,70 voor 72 stuks bij Thomann. Helaas ben ik inmiddels zover heen dat ik daar ongeveer een half jaar mee doe :S
Woooow, verlies jij ze zo vaak, of speel je als een gek?:dontgeti:

Les Paul ace
19 januari 2009, 20:05
Goedkope plectrums vind je op Marktplaats.
Zoek maar op plectrums dan vind je ze wel
Fender Delrins(zelfde als Dunlop tortex) 6 soorten diktes 25 euro per 100 of 14 euro per 50.
Fender Pearloids thin,medium en heavy 25 euro per 100 of 14 euro per 50
Prijzen zijn dan ook nog eens inclusief verzenden goedkoper vind je ze nergens.zie link

http://link.marktplaats.nl/218866549

Boyvs
26 januari 2009, 20:15
Nu ik dat zo allemaal lees. wil ik dat ook wel.

72 of 50 plectrums zijn voor in 1 x wel veel, daarom kan ik wel met iemand samen doen uit me klas.
wat is een goedkope site waar ik ze kan halen?

mvg

Blend
26 januari 2009, 22:13
pas wat plectra bij thelordofthestrings.com bestelt, ook gewoon rond de 50 cent per stuk. Goed te doen, toch?

Boyvs
27 januari 2009, 16:07
Ik haal ze waars . ook bij thomann.de

samen met een gitarist uit me klas, 72 stuks voor 20 euro, 8 euro verzend kosten

36 stuks voor 14 euro dus. Wie kan goedkoper :rockon:

aaronstonebeat
27 januari 2009, 17:48
Ik haal ze waars . ook bij thomann.de

samen met een gitarist uit me klas, 72 stuks voor 20 euro, 8 euro verzend kosten

36 stuks voor 14 euro dus. Wie kan goedkoper :rockon:

Ik, dit kost mij nl. niets alleen wat zaag-, schuur- en vijlwerk. Grondstof is runderbeen.

Het gaat uiteraard om het linker plectrum; op de foto was het nog niet helemaal afgewerkt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8NVBLVV-D.jpg

Het is inmiddels mijn favoriete plectrum geworden; dik (ong. 3,5 mm), keihard en bijzonder slijtvast. Het heeft ook nog eens een natuurlijk stroefheid waardoor het een prima grip geeft.

Boyvs
27 januari 2009, 19:07
zo wat een dik ding:seriousf:

RobertoL
28 januari 2009, 16:24
Ik haal ze gewoon bij de gitaarboer voor 1 euro. Wel een beetje duur, maar toch.

CrossFire
28 januari 2009, 17:30
Hier kosten Gibson plectra €1,20 :confused:

Blacksteen
29 januari 2009, 16:29
ik ben laatst naar Vox Humana geweest en zag daar bij de kassa een
paar "Cow Hoof" Plectrums leggen ik dacht laat ik eens een zakje kopen,
er stond maar 2,50 eurie op, dus ik ff geld uit mijn portomonnee halen,
staat ie daar met EEN plectrum: "Dat is dan 2,50, anders nog iets?" :o
ik was echt verbaasd, maar ja.

ik natuurlijk dat ding gekocht in de hoop dat het anders klinkt dan plastic
plectrums, pak ik m'n gitaar op klinkt dat verdomde ding bijna precies hetzelfde
als een van mijn vele "Big Stubby" Plectrums!

hier een pic van dat peperdure ding:

http://img205.imageshack.us/img205/170/afb366zg7.th.jpg (http://img205.imageshack.us/my.php?image=afb366zg7.jpg)

shandy
1 juni 2009, 02:09
gewoon bij mij bestellen custom plectra met logo kost maar 200 euro voor 800 plectra koopje

snaarplukker
1 juni 2009, 14:01
Ik, dit kost mij nl. niets alleen wat zaag-, schuur- en vijlwerk. Grondstof is runderbeen.
Je vergeet de energiekosten voor het uitkoken van het been.;)

vederlicht
2 juni 2009, 21:57
Het lukt mij zelden om de plectrum tijdens het spelen op zijn plek tussen de vingers te houden. Ik heb droge handen dus daar ken het niet aan liggen.
Ik zoek eigelijk naar plectrums met een hele goede grip.
Iemand een idee?
Vederlicht

Muzieknono
3 juni 2009, 07:04
Big stubby's, geven mij een goede grip.
Mvgr. Dirk Jan :B

Squier02
3 juni 2009, 17:37
Nylon plectrum van Boston (1 mm) ideaal want hij is bijna helemaal geribbeld. Geen idee wat ie kost omdat ik hem ooit per ongeluk bij mijn gitaarles heb meegenomen. Speel er al een half jaar mee, elke dag gemiddeld een uur, en hij doet het nog steeds :hippie: