PDA

View Full Version : Welke versterker voor progressive 70's rock, 1000-1500eu



Wos
17 januari 2009, 13:25
Progressive Seventies (Pink Floyd, King Crimson, Soft Machine, Caravan, Nektar,...)

Voor repetitie en live (ik speel samen met orange '70 en fender bassman '60)

Het moet zeker 'luid' genoeg. Voor mij is het verschil niet zo duidelijk tussen een combo en head/box enkel dan dat een combo minder speakers heeft en het uit één stuk bestaat. Alle raad is welkom... Een combo waar je een box op kunt aansluiten?

Budget 1000-1500 euro

Van Hiwatt ben ik zwaar voorstander, maar die zijn op het eerste zicht moeilijk te vinden

arjanb01
17 januari 2009, 14:33
Probeer eens iets van Orange ? Of anders iets van Rivera, heel veelzijdig en ook wel vintage gevoiced.
Nog een juweeltje: een mesa boogie mark I of vroege II. Moeilijk te krijgen maar zullen zeker kunnen wat jij vraagt.

Jeroen76
17 januari 2009, 16:14
Met alle respect, ik vraag me af of dit wel in vintage moet staan. Misschien heb je bij de moderne versterkers meer kans.
Greetz
Jeroen

TS schijnt een vintage bak te zoeken, mocht 't toch (ook) naar modern zoeken worden... dan gaat-ie uiteraard naar modern.
Vragen => PM pimmetje

fredjuh
17 januari 2009, 20:33
hiwatt (http://www.thomann.de/nl/hiwatt_hhgb100.htm):dance:

E-J
17 januari 2009, 23:35
Wat zoek je in de versterker? Wil je de oversturing uit de versterker halen of moet hij vooral luid en clean zijn?

Hiwatt is een zeer goede keuze als je een cleane versterker/randje wilt en met pedalen werkt. Een goede uit begin/midden '70s vind je al rond de 1250 euro.

Arjan12
19 januari 2009, 00:04
Van David Gilmour (Pink Floyd) weet ik dat hij veel HiWatt gebruikte, maar ook regelmatig Fender Twin Reverbs en Fender Dual Showmans.

Misschien heb je er wat aan :) .

Wos
19 januari 2009, 00:12
Kan je me zeggen waar ik er één vind? Als ik een oude hiwatt zie staan is de kans groot dat ik hem koop

Nielsje
19 januari 2009, 00:18
Kan je me zeggen waar ik er één vind? Als ik een oude hiwatt zie staan is de kans groot dat ik hem koop

Een beetje nadenken mag ;)

Gewoon marktplaats, gitaarmarkt en ebay in de gaten houden. In winkels is het steeds lastiger om mooi 2e hands spul te vinden.
Wellicht kan je wat vinden in de UK, met de lage pond is het wel fijn kopen. Nadeel is dan dat je de versterker niet kan proberen.

edje kadetje
19 januari 2009, 09:15
hiwatt (http://www.thomann.de/nl/hiwatt_hhgb100.htm):dance:

was ook mijn eerste gedachte.
bedenk wel dat je met alleen een hiwatt nog niet klinkt als gilmour. Die heeft een batterij aan apparatuur waar je koud van wordt. En zelfs dan is het maar de vraag of je hetzelfde klinkt.

Wos
19 januari 2009, 09:48
Ik moet niet perse zoals Mr Gilmour klinken, ergens in de buurt is ook al goed.
Hebben jullie nog andere voorstellen dan Hiwatt?

Ik bekijk als een gek 10 verschillende tweedehands-sites, maar misschien wist er een van jullie ergens 1 staan, want het aanbod 'echte' Hiwatt vesterkers is niet groot.

Bedankt alvast voor de vorige reacties!!

E-J
19 januari 2009, 11:18
Je zult toch met wat meer info moeten komen wat je nu precies wilt. Wil je een versterker voor alleen clean, en dan wat voor (Brits, Amerikaans)?

Gebruik je pedalen, zo ja wat voor? Gitaren? Etc.

Arjan12
19 januari 2009, 11:48
was ook mijn eerste gedachte.
bedenk wel dat je met alleen een hiwatt nog niet klinkt als gilmour. Die heeft een batterij aan apparatuur waar je koud van wordt. En zelfs dan is het maar de vraag of je hetzelfde klinkt.

Daar ben ik het mee eens. Gilmour zou op een Cube 15x nog als Gilmour klinken.

Wos
19 januari 2009, 13:25
Ik ben het daar ook mee eens! Ik heb ook helemaal de ambitie niet om als Gilmour te klinken.

Ik wil een goede/mooie clean, hij moet luid kunnen gaan en als het kan nog een tweede kanaal, maar dat is zeker niet noodzakelijk.
En klinken met een orange en een bassman, maar dat had ik al gezegd.

Guitaar: Squier '90
Pedaal: Big Muff/Delay

Comfortably Daniel
21 januari 2009, 22:51
Kijk eens naar Sound City.
Ik zou eens buiten nederland kijken. In de UK is zat te vinden van Hiwatt of Sound City. Op marktplaats komt zo nu en dan ook nog weleens iets voorbij. Je kan er trouwens wel vanuit gaan dat je best wel diep in de buidel mag kijken voor een goeie ouwe Hiwatt.

Ik ben zelf trouwens groot Gilmour liefhebber en speel erg veel Floyd en Gilmours eigen werk. Ik gebruik zelf een Twin Reverb en een Sound City 50+ in stereo.

E-J
22 januari 2009, 00:31
Kijk eens naar Sound City.
Ik zou eens buiten nederland kijken. In de UK is zat te vinden van Hiwatt of Sound City. Op marktplaats komt zo nu en dan ook nog weleens iets voorbij. Je kan er trouwens wel vanuit gaan dat je best wel diep in de buidel mag kijken voor een goeie ouwe Hiwatt.

Ik ben zelf trouwens groot Gilmour liefhebber en speel erg veel Floyd en Gilmours eigen werk. Ik gebruik zelf een Twin Reverb en een Sound City 50+ in stereo.

Hoi Daniel,

Hiwatts duiken niet zo frequent op maar ik heb ze vaak in de Benelux verkocht zien worden voor 1250 euro. Jazeker, ook die uit de vroege jaren '70. Chris en Anthony hebben beiden zoveel voor hun versterkers betaald en een vriend van me die bass speelt had er bijna één gekocht voor hetzelfde geld... laatste moment heeft hij er toch vanaf gezien. Kwestie van goed zoeken. In Belgie zie je ze vaker dan hier in Nederland moet ik zeggen.

stikel
22 januari 2009, 02:27
Hallo,

Volgens mij de toprange van Hiwatt


http://link.marktplaats.nl/222572514

Greetz

Comfortably Daniel
22 januari 2009, 07:17
Hoi Daniel,

Hiwatts duiken niet zo frequent op maar ik heb ze vaak in de Benelux verkocht zien worden voor 1250 euro. Jazeker, ook die uit de vroege jaren '70. Chris en Anthony hebben beiden zoveel voor hun versterkers betaald en een vriend van me die bass speelt had er bijna één gekocht voor hetzelfde geld... laatste moment heeft hij er toch vanaf gezien. Kwestie van goed zoeken. In Belgie zie je ze vaker dan hier in Nederland moet ik zeggen.

Das waar...soms kom je ze voor behoorlijk lage prijzen tegen. €1250,- is trouwens wel erg laag :eek:

@ Stikel: Dit is inderdaad een erg leuke versterker, maar is wel maar max. 40W. Wat grotere optredens gaat hiermee zonder uitversterken niet lukken, omdat ie te snel vervormd en dat is niet wat je wil met "Gilmour-tones".

Wos
22 januari 2009, 08:48
Ik ben nu aan het bieden op ebay voor een Hiwatt uit 1980, voorlopig staat hij zeer laag geprijsd. Vorige week is er nog een oudere voor 950 euro verkocht. Er staan er niet zoveel te koop en het lijkt alsof weinig mensen de versterker kennen (kenners natuurlijk wel).

Moest ik voor een twin reverb gaan, waar moet ik dan best op letten? Bij Hiwatt weet ik dat 'echte' een serienummer tot 15000 hebben. Is het bij de twin ook beter een oude amp te kopen of zijn de nieuwe modellen even degelijk in kwaliteit? Kan ik op de twin nog een box aansluiten? Is er nog een 'beter' type van fender (kweet dat dat persoonlijk is maar ...) ?

arjanb01
22 januari 2009, 09:07
Een 'betere' fender is een fender tonemaster. Deze is ook als top leverbaar en als combo, mss een ideetje?

Pepe
22 januari 2009, 11:01
Ik zou me niet zo blindstaren op een paar amps.
Hedendaagse progbands als Flower Kings of Spock's beard gebruiken rustig een oude amp naast Boogies en goldtops naast Parkers.

De versie van shine on you crazy diamond van Transatlantic klinkt behoorlijk overtuigend naast het origineel, en gewoon moderne gear hoor.

thisafternoon
1 april 2009, 11:57
Ik heb een Hiwatt uit 1975 en ik verzeker je... je zoektocht naar een goed geluid is voorbij.

WAT een sound. Ik heb em nu ruim 3 jaar, en raak er niet op uitgekeken en geluisterd. Net gereviseerd door een vriend van me (nieuwe condensatoren, buisvoetjes, buizen e.d.) en klinkt weer als nieuw: strak laag, warm, bright, muzikaal... magisch zou ik willen zeggen :)

Beluister hier de sound (van VOOR de revisie):
http://www.myspace.com/chanoyuspace

Opgenomen met diverse mic's (SE ribbon, Neuman condensator, etc)

Een Hiwatt is zo veelzijdig, groots, overtuigend, prima te combineren met pedalen (zonder effect loops en andere ongein hehe). Als je een goede Hiwatt hebt, een strat, evt. een compressor, een Rat achtig pedaal (subtiel ingesteld) en een beetje delay: Gilmour!

'Nadeel' van Hiwatt is dat je ze echt op hun sodemieter moet geven en een goede speakerkast nodig hebt. Dr. Z air brake oid is ook een erg goede aanvulling om het volume beter onder controle te krijgen!

Pepe
1 april 2009, 14:10
Dat klinkt goed man. En ik ben niet van de easy compliments.
De zangeres doet me aan seventies Jerney Kaagman denken, kwa klankkleur. De gitaar is precies wat het moet zijn, niet te compressed & processed maar gewoon bold & autorithy.
Songs zijn ook goed, kabbelt misschien nog teveel hier en daar maar datzelfde probleem heb ik ook met een band als Porcupine Tree of Ozric Tentacles. Tis wachten op een paar geniale ideeen en dan is dat bandje echt top hoor. Aan de gitaar zal het niet liggen.

DaveItUp
2 april 2009, 09:26
Kijk even bij two tribes, heeft net een nieuwe site dus niet alles staat er nog op, maar hij vast en zeker een vrij groot aanbod qua hiwatts. Ook betrouwbaar btw.

http://www.twotribesmusic.co.uk/

thisafternoon
2 april 2009, 10:23
Thanks Pepe :)

We zijn ons inderdaad bewust van dat probleem... qua sound 'klikt' 't goed zo (Ableton, Bas, Drum en Gitaar) maar we misschien soms nog wat leads en duidelijke hooks... waardoor 't inderdaad een beetje blijft kabbelen.

We zullen zien wat de tijd zal brengen!

E-J
5 april 2009, 21:32
Niet mijn advertentie, maar dit is een mooie prijs voor een mooie versterker...

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=106349