PDA

View Full Version : Schema HSS GFS



pol2711
17 januari 2009, 13:06
Dag allemaal,

Heb de zoekfunctie gebruikt en het internet. Iedereen maar dan ook iedereen spreekt elkaar tegen 8-)

Ik heb twee GFS single coil elementen en daar komt een wit, rood en zilverdraadje uit.
Op de bridge heb ik een humbucker en daar komen maar twee draadjes uit: wit en zilver.

Mijn gitaar is een strat met een switch met 8 soldeerpunten. De eerste drie links van de switch zijn vrij: ik ga er van uit dat op de eerste de bridge komt, de tweede de middle en de derde de neck (klopt dit?)

Nu de hamvraag: welk kleurtje naar welk punt?
Alle schema's van DiMarzio, Seymour en Gitaarmarkt....pfftt...leg ze maar naast elkaar en je bent lost.

Dank iig voor het lezen en nog meer dank voor het goede soldeervoorstel

Mr.Fingers
17 januari 2009, 13:14
GFS gebruikt de kleurcode's van seymour duncan,

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1h_2s_1v_2t_5w

Rood & wit verbinden, groen & metaal aan de potmetermantel, en zwart aan de schakelaar

pol2711
17 januari 2009, 17:33
Mr Fingers dank maar ik heb geen groen en zwart.

Uit de single coil komt een rode, witte en metalen draad (3 draad)
Uit de humbucker alleen een metalen en een witte (2 draad)

pol2711
17 januari 2009, 20:04
de gok maar genomen...resultaat: één werkende PU (hals)

Rood van de twee single coils op de schakelaar (pos 1 en 2), wit en metaal aan mekaar geknoopt en op ground potmeter

Van de humbucker metaal op de ground potmeter en witte draad op schakelaar (pos3)

isdusniegoe. Maar wat wel? Het leek me logisch.

Orpheo
17 januari 2009, 20:20
ja dat weten we toch niet? effe een goeie scherpe foto geven helpt meer dan woorden.

Ik denk dat je je schakelaar niet goed hebt begrepen en dus niet goed hebt gesoldeert. Effe met een multimeter doormeten welke contactjes met elkaar verbonden zijn per standje, en dan weet je precies wat waar hoort. dat wit+bare aan elkaar moet en naar aarde is evident. tis dus bij beiden wit of bij beiden rood, niet eentje wit eentje rood. maar dit is dus goed, zover je 't beschrijft.

daarnaast, seymour duncan en dimarzio geven dezelfde soort schema's, alleen met andere kleuren.

pol2711
19 januari 2009, 11:51
Foto nog iet, moet ik 'm were helemaal uti mekaar halen.
proberen met een tekening:

http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gitaarschema.jpg

waarbij grijs lijntje metaal is

Heibel
19 januari 2009, 12:24
Hier (http://artecsound.com/pickups/index.html) het wiringbook van Artec. Welliswaar niet van GFS, maar Artec is een van de leveranciers van de basisproducten van GFS en maakt ook gebruik van de schakelaars met 8 aansluitpunten in lijn. Ik vond ze in ieder geval erg verhelderend, omdat het meer beeldend is ipv schematisch. Ik weet alleen niet of de kleurcodes hetzelfde zijn, mijn GFS bestelling is nog niet binnen...

Succes...

pol2711
19 januari 2009, 12:59
Heibel,

dank voor jouw schema maar in my case komen er 3 draadjes uit de single coil en twee draadjes uit mijn humbucker.
Daar zit nu mijn probleem. Zouden er twee uit de single coil komen dan had ik het probleem wellicht in no time opgelost.
Ik zie wel in het artec schema dat ik op de 8 punts switch de gebruikte soldeerpunten 1,2 en 3 juist heb.

Heibel
19 januari 2009, 13:15
dank voor jouw schema maar in my case komen er 3 draadjes uit de single coil en twee draadjes uit mijn humbucker.
Daar zit nu mijn probleem. Zouden er twee uit de single coil komen dan had ik het probleem wellicht in no time opgelost.
Ik zie wel in het artec schema dat ik op de 8 punts switch de gebruikte soldeerpunten 1,2 en 3 juist heb.

Graag gedaan, éen van die drie draden is toch "bloot"? Dan is dat shielding en gaat dus naar aarde. Van de twee resterende is er eentje signaal, en de ander aarde. Wellicht dat bij GFS wit signaal is, omdat je zegt dat ook de humbucker een wit kabeltje heeft...Misschien eerst één pick-up aansluiten. Als die het doet, weet je de kleurcode...

Anyway, succes...

Mzzl

Orpheo
19 januari 2009, 14:09
er is geen verschil tussen signaaldraad en aardedraad, tot je het aansluit!! basis electronica, heren. aardedraad wordt pas aarde als ie aan, jaja, aarde zit!!

maar het is WEL mogelijk dat de bare vastzit ergens in de pup waar je 't niet kunt zien, aan een van de draadjes, en je 't alleen nog niet weet. kortom:

METEN!!!!!!!!!! meet die klotedraadjes eens door man. dan weet je welk draadje contact met welk draadje, en idem voor die switch. dit is zoiets als lullen tegen een dove. hij heeft geen IDEEEE wat je bedoelt. dus, MEET die shit nu eens door man. als je nu zegt welk pootje contact maakt met welk pootje in welk standje (dus 3 dingen opschrijven: standje 1= contact x, contact y, en evt nog eentje, ik noem maar wat). ik had je 2 dagen geleden al kunnen helpen.

pol2711
20 januari 2009, 16:33
misschien ben ik idd doof en ik wil heel graag meten maar weet niet ff hoe (noob).
draadjes dóórmeten lukt me nog wel maar als er een stand 20 kiloohmwatthertzampere ingesteld moet worden om 0,5miliwatttllichtdoorstroomkathode te meten dan ben ik ff lost als je begrijpt wat ik bedoel.


zoiets als lullen tegen een dove. hij heeft geen IDEEEE wat je bedoelt. dus, MEET die shit nu eens door man. als je nu zegt welk pootje contact maakt met welk pootje in welk standje (dus 3 dingen opschrijven: standje 1= contact x, contact y, en evt nog eentje, ik noem maar wat). ik had je 2 dagen geleden al kunnen helpen.

Met pootjes bedoel je die 8 pootjes van de schakelaar? Naast die eerste drie pootjes ben ik nergens aangeweest. Maw het heeft gewerkt met drie single coils die alle drie resp de signaaldraad op pootje 1, 2 en 3 hadden. Die single heb ik vervangen door de GFS (tja en daar zitten niet twee maar 3 draadjes aan) single coils en een humbucker waar twee draadjes uitkomen.

Maar ik meet de pootjes wel ff door, misschien heb ik de schakelaar wel 'kapot'gesoldeerd. Je weet maar noit.

Dank iig voor de antwoorden

pol2711
24 januari 2009, 15:48
BUMP :dance:

pol2711
25 januari 2009, 15:53
Foto dan maar:

http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/strat.jpg

(het lijkt dat de rode draad op pen 2 uit de humb komt maar daasniezo)

Kan ook zijn dat ik de schakelaar kapotgesoldeerd heb. Heb nogal wat standjes ed uitgeprobeerd maar alleen het halselement werkt, rest niet.
er is nergens sluiting van draadjes.

Hoop dat dit meer uitlge geeft

Dank!

pol2711
26 januari 2009, 09:57
(het lijkt dat de rode draad op pen 2 uit de humb komt maar daasniezo)

excuus, ik bedoel hier pen 1

pol2711
30 januari 2009, 09:53
uhh..niemand?

pasqual
30 januari 2009, 11:41
ik heb hier een "pickup wire guide" van GFS, en daar staat in vermeld dat GFS single coils wit of kleur( rood ) de + is en zwart de massa. maar aangezien jij andere kleuren hebt kunnen het ook "pro tubes" zijn en dan is rood + en wit massa en de ongeïsoleerde uiteraard ook massa.

vervolgens kan ik je vermelden dat de humbucker + ( brug dus ) op pen 1 moet, de single in het midden op pen 2 en de hals single op pen 3.
vervolgens dien je pen 4 en 5 met elkaar te verbinden. maak het jezelf nu makkelijk en print ff een schemaatje uit op www.seymourduncan.com. ( support-wiring diagrams-3 single coils, 1 volume, 2 tone ).

als ik het goed zie heb je de draad die op pen 6 zit ook verkeerd zitten. doe jezelf een lol en download zo'n schema en begin helemaal opnieuw en koop ook maar een nieuwe 5 way switch want volgens mij heb je met de gasbrander gesoldeerd:sneaky: en dat vindt zo'n switch niet lekker.

groeten en succes, Pasqual.

snaarplukker
31 januari 2009, 10:42
Ik denk dat je pin 4 en 5 van je switch moet verbinden met een draadje.
De pinnen op de schakelaar zijn (van rechts naar links) 1) Brug PU. 2) Midden PU. 3) Hals PU.
Kijk ook even na of er geen draadje aan de humbucker is afgebroken waar het gestript is. Er hoort 2 draden + mantel er aan te zitten. Komt wel eens voor bij GFS PU's.

Cees