PDA

View Full Version : Marshall MK II uit 1979 100 Watt



Fritske123
17 januari 2009, 12:25
Hallo,

Ik wilde aan de kenners graag wat informatie vragen over de Marshall MK II master model 100 Watt uit 1979:

- Is deze versterker geschikt voor kleine optredens?
- Als de versterker in originele en goede staat is wat mag deze dan eventueel
kosten?
- Hebben er meer mensen ervaringen met deze versterker..?

Alle info is welkom.

Alvast bedankt.

Gr. Harold Merks

Chris Winsemius
17 januari 2009, 12:35
(was nu toch met 'n iets oudere bezig...)

- Is deze versterker geschikt voor kleine optredens?
+ ongemod niet... (model 1959), zelfs de 50 Watt uitvoeringen gaan keihard

- Als de versterker in originele en goede staat is wat mag deze dan eventueel
kosten?
+ varieert nog al....

- Hebben er meer mensen ervaringen met deze versterker..?
+ yep, behoorlijke goeie old skool Marshall sound voor minder dan 'n re-issue of CeriaTone

Foto's/etc. kunnen wat helpen zodat mensen hier wat meer kunnen vertellen.

E-J
18 januari 2009, 19:12
Chris,

Volgens mij doelt Harold op een model met master volume, een 2203 dus.

Qua prijzen... < 900 euro voor eentje in een (redelijk) goede staat, daarboven voor een écht goede.

Ik heb er zelf eentje uit 1976. Het is een prachtige versterker en ik vind hem op zich goed geschikt voor kleinere optredens, ware het niet dat je hem dan nooit open zult kunnen draaien. Op optredens binnen en buiten heb ik de master nog nooit boven de 5 gezet (met de preamp op 6-7). Dan staat hij ook écht hard.

Qua sound vind ik Thin Lizzy en Diamond Head in de late '70/begin '80er jaren ideale voorbeelden. Agressief geluid en een heerlijke 'crunch', zo zou ik hem willen typeren. Hier een clipje van Diamond Head.

Diamond Head - Streets Of Gold (http://de.youtube.com/watch?v=OuejL6m_mlM&feature=channel_page)

Al.de
19 januari 2009, 02:54
Hallo,

Ik wilde aan de kenners graag wat informatie vragen over de Marshall MK II master model 100 Watt uit 1979:

- Is deze versterker geschikt voor kleine optredens?

Gr. Harold Merks

Goede amp, wordt over het algemeen nog bij de 'klassieke' Marshalls gerekend. Klinkt grootser dan de 50watt versie door de 4 ipv 2 eindpitten. Is veelzijdig en kan dus ook voor kleine optredens prima zijn --> reageert goed icm de door marshall gevoerde speakers uit die tijd op pedalen.

Al

Fritske123
22 januari 2009, 16:20
Ja, ik bedoel die met master volume.

Zijn deze versterkers ook voor thuis om wat te pingelen/repeteren geschikt of klappen dan de ramen eruit:o? Aan gezien ons pa en ma ook nog de tv willen kunnen horen?

Alvast bedankt voor de nuttige reacties!


Gr. Harold.

pimmetje
22 januari 2009, 16:26
Nee, een 100watt buizenbak is niet voor thuis een beetje pingelen terwijl een ander een paar kamers verder tv kijkt.
Ook al zit er een master volume op...

De ramen hoeven er dan niet uit te klappen, maar je maakt echt wel herrie.

Lexvandoef
22 januari 2009, 16:27
Elke versterker kan je zacht zetten he ;), er zit niet voor niks een master volume op.

Natuurlijk klinktie beter op hoog volume, maar het kan wel. Ik heb op dit moment dezelfde bij mijn ouders staan, gaat prima. (Moet wel zeggen dat ik nog maar 1 dag in de week bij mijn ouders ben :seriousf:).

Chris Winsemius
22 januari 2009, 16:35
(even excuses voor mijn vergissing, haalde 'm even door elkaar met 'n JMP 1959 ;) )

Als je standaard MV wat verder open kan zetten klinkt ie voller en vetter. In de JMP van Lex zit (oa.) nog 'n extra MV die er voor zorgt dat je de normale MV lekker wat verder kan opendraaien en dan met die extra MV het volume kan regelen.

Iig.: toffe amp!

the sure thing
22 januari 2009, 17:28
Met de mastervolume op 1 kan je prima thuis spelen hoor! Het voordeel is dat je dan niet zoveel laag hebt, en daar zijn de buren blij mee. Laag geeft veel sneller geluidsoverlast dan hoge tonen. Met inbegrip van het volume natuurlijk.

heavy-metal-thunder
22 januari 2009, 18:59
ff antwoorden op de vragen:

- een 2203 is geschikt voor kleine optredens, maar klinkt beter op hogere volumes. Je kan ook 2 einlampen uittrekken, dan halveer je het vermogen. En win (of beter, verlies je) een 3-tal decibel. Wat niet zo heel veel is. Dus eigenlijk is hij niet minder geschikt dan de 2204 50W'er.
- prijs hangt af van uiterlijke staat, originaliteit (transfo's, gaten geboord..) en uiteraard van de technische staat (gebrom, gekraak op de pots, staat v/d lampen..) en uiteraard van de sound. Maar reken tussen 750 en 1000 euro (en helaas eerder richting laatste bedrag).

- ik heb er eentje gehad. Voor te rocken is het een beestige amp, met een pedaaltje voor krijg je wat variatie in disto. Maar ik speel all round covers en heb hem daarvoor verkocht. Het clean is niet mooi. Je kan hem min of meer clean krijgen door de preamp op 3-4 te zetten. Maar dan klinkt hij dun en iel. Dikker en vetter is preamp +7.

- qua genre: alles wat valt onder de noemer rock: classic rock, zelfs hendrix, hard rock, hair metal, punkrock, rock 'n roll à la AC/DC... ook. Metal niet. Er gaan me er direct tegenspreken, maar dat brute, lompe van een rectifier haal je er niet uit.

PS: ik vind ze niet geschikt voor thuis. Ik heb alle vele lampenversterkers gehad, maar gebruik ze nooit thuis. Ik kan hier echt niet luid spelen en gebruik thuis mijn vox valvetronix op 1W en dan staat het nog niet gans open. Sommigen kunnen thuis wel meer kabaal maken, maar toch.

Oh ja, je kan voldoende distortion krijgen op stille niveaus, maar goed klinken op slaapkamerniveau... neen. Trouwens onder normale omstandigheden ga je de preamp van zo'n 2203 op 7 zetten en Master op 2-2,5 (dat is zowat een normaal repetitieniveau). Maar als je de master op 5 zet ... holy shit, dan komen de ballen naar boven. Dat is dé sound die je ook hoort bij de grote professionele groepen. Maar zo luid kunnen we eigenlijk niet spelen. En ik heb het niet over enkel de bassen (want er zullen er hier zijn dat daarvoor mods hebben), maar gewoon de druk, het aggressieve, de dynamiek, het ruige....

Dosmanos
23 januari 2009, 00:31
Zo.. die fans van Diamondhead gingen wel goed uit hun dak (not).. Beetje flauw natuurlijk, maar ik vind het geen geweldige sound. Kan van de opname komen of whatever, maar de amp "klinkt" wat weerspannig. Niet lekker soepel dus, maar stug. Je kunt het gewoon aan de gitarist zien in de clip.

HaroldA
23 januari 2009, 00:38
Zo.. die fans van Diamondhead gingen wel goed uit hun dak (not).. Beetje flauw natuurlijk, maar ik vind het geen geweldige sound. Kan van de opname komen of whatever, maar de amp "klinkt" wat weerspannig. Niet lekker soepel dus, maar stug. Je kunt het gewoon aan de gitarist zien in de clip.

Idd erg slecht voorbeeld van wat een JMP 2203/2204 kan. Dit (http://uk.youtube.com/watch?v=VINhhHqnra4&feature=related) lijkt er al meer op! (ervaringsdeskundige)

Deze JMP heb ik trouwens laatst gekocht: http://uk.youtube.com/watch?v=4CLx_XoNOnw&feature=related

E-J
23 januari 2009, 01:39
Idd erg slecht voorbeeld van wat een JMP 2203/2204 kan. Dit (http://uk.youtube.com/watch?v=VINhhHqnra4&feature=related) lijkt er al meer op! (ervaringsdeskundige)

Deze JMP heb ik trouwens laatst gekocht: http://uk.youtube.com/watch?v=4CLx_XoNOnw&feature=related

Nja, mijn JMP klinkt althans zonder effecten en met weinig gain precies zoals dat clipje van Diamond Head. Typisch hardrock geluid. Dat eerste clipje van jou klinkt erg goed, maar er staat wel een Fulltone OCD aan ;). Als ik mijn Bad Monkey aantrapt klinkt het ongeveer hetzelfde. Ik heb mijn versterker licht gemodificeerd zodat hij met de preamp onder 6-7 ook dik blijft klinken. Helpt een hoop moet ik zeggen. Bij dat filmpje van Diamond Head staat de gain duidelijk daaronder, en dat merk je aan het geluid... de gitarist van DH heeft blijkbaar niet die mod gedaan... en de JMP staat volgens mij vrij zacht. Daardoor wordt het geluid wat 'stugger'. Hij moet inderdaad best hard om goed te klinken. Vanaf 2,5-3 wordt het geluid bij de mijne al een stuk dikker en het wordt alleen nog maar beter als je de master verder opentrekt!

Dosmanos
23 januari 2009, 09:51
Ja, dat klinkt een stuk beter. Leuk bandje trouwens, King Jack.

Fritske123
23 januari 2009, 20:35
Hallo,

Is een Marshall MKII uit 1977 met master volume beter geschikt voor thuis gebruik en kleine optredens?

Wat doen deze qua prijs?

En is die een beetje te vergelijken met zijn 100 watt broer in mijn voorgaan de post?

alvast bedankt.

heavy-metal-thunder
23 januari 2009, 21:25
Hallo,

Is een Marshall MKII uit 1977 met master volume beter geschikt voor thuis gebruik en kleine optredens?

Wat doen deze qua prijs?

En is die een beetje te vergelijken met zijn 100 watt broer in mijn voorgaan de post?

alvast bedankt.

Ik vind van niet. Verschil tss 50 en 100W is in theorie 3 decibel. een 50W lampenversterker die wat goed openstaat, gaat vlotjes boven de 115 decibel (pieken tot 130 dB en grasmachine is een 95 dB, een pneumatische drilboor is een 120 dB). Als je dan bedenkt dat decibels een logaritmische schaal is, dan is 3 decibel niet zo veel verschil. Ter info: een stijging met 10 decibel wordt door het menselijk gehoor beschouwd als eens zo luid.

Ik heb jaren geprobeerd om een amp te vinden die het zowel thuis als in groepsverband goed deed. Heb vanalles gehad, Vox AC30's, Fender Deluxe reverb, Vibro Champ, vibrolux, Marshall jcm 800, JMP's, Laney... hotplate, Weber mass attentuator. De beste klank haal ik thuis uit een goedkope vox valvetronix (die op 1W staat en zelfs dan nog niet vol open). Sindsdien ben ik afgestapt van alle verwoede pogingen om toch maar een amp te vinden die én goed thuis klinkt én ook goed is in groepsverband. Sinds de valvetronix is de frustratie van slechte sound thuis, weg. Zelfs een 6W lampenversterker met een iets of wat degelijke speaker gaat kei luid.

heavy-metal-thunder
23 januari 2009, 21:27
Hallo,

Is een Marshall MKII uit 1977 met master volume beter geschikt voor thuis gebruik en kleine optredens?

Wat doen deze qua prijs?

En is die een beetje te vergelijken met zijn 100 watt broer in mijn voorgaan de post?

alvast bedankt.


Qua sound zijn het broertjes, ja. Maar probeer zelf of het geschikt is voor thuis.

Frits van Mourik
24 januari 2009, 02:25
Ik vind van niet. Verschil tss 50 en 100W is in theorie 3 decibel. een 50W lampenversterker die wat goed openstaat, gaat vlotjes boven de 115 decibel (pieken tot 130 dB en grasmachine is een 95 dB, een pneumatische drilboor is een 120 dB).


Volgens mijn bescheiden mening is de geluidsdruk die je amp veroorzaakt bijzonder afhankelijk van het rendement van de gebruikte speakers...

jerome
24 januari 2009, 10:37
Nja, mijn JMP klinkt althans zonder effecten en met weinig gain precies zoals dat clipje van Diamond Head. Typisch hardrock geluid. Dat eerste clipje van jou klinkt erg goed, maar er staat wel een Fulltone OCD aan ;). Als ik mijn Bad Monkey aantrapt klinkt het ongeveer hetzelfde. Ik heb mijn versterker licht gemodificeerd zodat hij met de preamp onder 6-7 ook dik blijft klinken. Helpt een hoop moet ik zeggen. Bij dat filmpje van Diamond Head staat de gain duidelijk daaronder, en dat merk je aan het geluid... de gitarist van DH heeft blijkbaar niet die mod gedaan... en de JMP staat volgens mij vrij zacht. Daardoor wordt het geluid wat 'stugger'. Hij moet inderdaad best hard om goed te klinken. Vanaf 2,5-3 wordt het geluid bij de mijne al een stuk dikker en het wordt alleen nog maar beter als je de master verder opentrekt!

Wat voor MOD heb jij laten doen?

HaroldA
24 januari 2009, 11:54
Wat voor MOD heb jij laten doen?

Klinkt als de JCM 888 mod van Chris. Die heb ik nl ook op mijn JCM 800 laten uivoeren en daar is hij enorm van opgeknapt! Zeker het varhaal van de preamp gain komt overeen.

E-J
24 januari 2009, 12:23
Nee, ik heb mod 1 en 2 van de http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm pagina laten uitvoeren door mijn amptech.



http://www.tone-lizard.com/images/JCM800_input.gif
Let us start right at the input jacks. What you should note is the 'High' input is a single gain stage feeding the closed circuit jack labeled 'Low'. The 'Low' input is attenuated by a parallel combination of a 470K resistor (Yellow-Violet-Yellow) and a 470pF capacitor (the occasional JCM800 I see has a 510K resistor (Green-Brown-Yellow) with a 470pF capacitor). This is seen above at point #1. The capacitor/resistor pairing is referred to as a 'treble peaking' circuit, and accounts for some of the thin tone at low volumes. Also on the Volume control, at point #2, is a 'brite' capacitor. This is really not conducive for a fat tone at anything less than full volumes, and many guitar players complain about the situation. In a split-second, I always 'snip out' the .001uF capacitor across the Volume control. This is sometimes enough for certain guitar players! Between the Volume control and the 'Low' input jack you'll see the treble peaking circuit. So, no board removal is necessary for altering this area as well. I usually remove the pair, and use a 68K resistor (Blue-Grey-Orange) in their place. Another thought is to insert the 68K resistor at the wiper of the 1Meg Volume control. This accomplishes two things; number one is the treble peaking is 'removed', so the full tone returns.

Ik merkte na het uitvoeren van deze modificaties dat het geluid op lage volume wat dikker is geworden. Ook is het verschil in dikte van geluid tussen pre amp <7 en >7 minder groot. Met de band zet ik de pre amp nu daarom ook wat vaker op 4 ... voor een klein randje. A.s. dinsdag ga ik ook de JJ ECC83s buis in de V1 vervangen door een Tung-sol 12ax7... kijken of dat wat uitmaakt. Je blijft bezig en benieuwd of het nog beter kan :).

Ik heb de versterker samen met een 4x12 een maandje op mijn studentenkamer gehad en de mijne kan ik echt niet thuis gebruiken, tenzij je in een vrijstaande villa woont. Misschien dat het met een 2x12 of 1x12 beter lukt... maar ik zou dan eerder voor een klein buizencombotje gaan. Mijn Hughes & Kettner Statesman (20 watt) is al (te) luid voor thuis, laat staan een 100 watt met een 4x12 cabinet!

jerome
24 januari 2009, 13:05
@EJNL:
Thanx voor de info!
Dat zou voor mij ook interessant kunnen zijn.
Maar ik zit ook steeds meer te denken aan een PPIMV mod op mijn JMP2203
Daarmee schijn je ook meer laag en ballen krijgen op lagere volumes.
BTW, die Tung Sol voorbuizen gaven in mijn JMP een geweldige verbetering t.o.v. de IMHO overrated JJ's en Electro Harmonix.
Ik vond ze zelfs beter klinken dan NOS Philips voorbuisjes!



@haroldaling:
heb je die JCM888 mod ook laten uitvoeren op je JMP2203?
En is dat hetzelfde als een PPIMV mod?

E-J
24 januari 2009, 13:24
@EJNL:
Thanx voor de info!
Dat zou voor mij ook interessant kunnen zijn.
Maar ik zit ook steeds meer te denken aan een PPIMV mod op mijn JMP2203
Daarmee schijn je ook meer laag en ballen krijgen op lagere volumes.
BTW, die Tung Sol voorbuizen gaven in mijn JMP een geweldige verbetering t.o.v. de IMHO overrated JJ's en Electro Harmonix.
Ik vond ze zelfs beter klinken dan NOS Philips voorbuisjes!

Hoi Jerome,

Zo'n PPIMV is voor mij iets voor later. Ik ben al meer dan tevreden met het geluid wat ik nu heb. Afgezien van die twee kleine mods is de versterker 'origineel', al zitten er nu nieuwe F&T elko's, 3x JJ ECC83s en 4x SED Winged C EL34's in. Heb je in de voorversterker enkel Tung Sols?

groetjes,
Emiel

jerome
24 januari 2009, 14:35
Ja nu wel.
Ik heb 3 Tung Sols gekocht, 1x V1 geselecteerd (hoge output), 1x V3 geselecteerd (gebalanceerd) en 1 normale.
Ik heb een verschillende mixen uitgeprobeerd maar het grappige is dat uiteindelijk de normale TS op V1 terecht gekomen is, de V3 op V2 en de V2 op V3 :D
En ik heb dus ook een paar verschillende mixen uitgeprobeerd met TS, JJ, EH en NOS Philips, maar de TS's blijven voor mij de winnaar.
Maar gewoon lekker uitproberen wat het beste bij jouw smaak en stijl past!

greetzzz
Jeroen

heavy-metal-thunder
24 januari 2009, 18:27
Volgens mijn bescheiden mening is de geluidsdruk die je amp veroorzaakt bijzonder afhankelijk van het rendement van de gebruikte speakers...

Dat klopt. Maar we gaan er toch van uit dat er niet gespeeld wordt over een speakertje van een oude Gibson? Of het nu G12 75's zijn of GB's of H30's of Alnico blue, een 100W zal op al deze cabs wel veel druk geven. Uiteindelijk is het verschil tss een niet al te gevoelige speaker zoals de GB en vb. een Eminence Red Fang een 4-5 decibel.