PDA

View Full Version : +-200euro monitors



JvD.
16 januari 2009, 23:33
een korte vraag.
als het budget zo laag is, is het dan wel nuttig om monitors te kopen?
(als je goede hi-fi speakers hebt?)

Thoom42
16 januari 2009, 23:43
Ik denk dat je toch iets dieper in de buidel moet tasten voor een beetje ok monitoren, maar voor 200 euro kom je op marktplaats soms wel iets tegen. Ik denk dat het een mooi budget is voor iemand die net begint met opnemen. Ik heb zelf ook voor zo'n zelfde bedrag mijn monitoren gekocht en die bevallen prima, al zijn het natuurlijk niet de beste monitoren.

paulusdeBKB
17 januari 2009, 00:02
@ thoom: misschien handig om even te vermelden wat voor monitoren je dan hebt gekocht voor dat bedrag?

Han S
17 januari 2009, 00:15
http://digilander.libero.it/piani/cataloghi_tdl/metal_1.jpg

Ik heb vanmiddag een paar TDL 0.75 speakertjes gehoord, dat zijn de rechtse op de foto. Dat zijn transmissielijn speakers en ze lijken hier veel groter dan ze zijn, maar er zit een klein woofertje in van hoguit 10 a 12 cm.

Het laag dat daar uit komt heb ik nog nooit uit een speker horen komen die zelfs drie keer zo groot was, hij gaat tot 30 hz en dat is echt heel diep hoor. Maar dat niet alleen, het detail wat ik hoorde is bizar en een slechte productie valt onmiddelijk door de mand. Ook heel opvallend is de stereo image, is heel precies. Ik ga er een paar zoeken voor in de studio.

Ik heb ongeveer een stuk of tien paar IMF speakers en TDL is door dezelfde ontwerper gemaakt. Ik wil dat wel eens meemaken in de stuio en kijken hoe die speakertjes vertalen naar andere systemen.

On topic, wat je zou kunnen doen is een paar IMF speakers kopen van Guhlenn, die heeft een paar IMF ALS40's te koop en daar kan ik goed mee mixen.

Thoom42
17 januari 2009, 00:28
@ thoom: misschien handig om even te vermelden wat voor monitoren je dan hebt gekocht voor dat bedrag?

Ik heb Alesis One Mk2 Monitoren. Excuses dat ik het er niet bij heb gezet, dacht dat ik dat wel gedaan had, maar niet dus.

JvD.
17 januari 2009, 01:00
de vraag is dus meer, is het nuttig. Om naast goede hi-fi speakers, met zo'n klein budget monitors te kopen.

ik ben van plan om een DT 770 M headphone te kopen. misschien is die wel voldoende voor de precieze tone, en allround sound van de mix. en dan de hi-fi's voor het sereobeeld?

Han S
17 januari 2009, 10:59
Waar het om gaat is dat je monitoren goed 'vertalen' en dus niet gewoon prachtig klinken zoals sommige hi fi speakers. Een aantal studiomonitoren klinken op zich zelf niet zo goed en zijn geen groot genoegen om naar te luisteren, maar als het daar dan goed op klinkt dan klinkt het op de meeste hi fi speakers ook goed.

Als je de mixen hoort van Tool of Radiohead, dan hoor je als je wat ervaring hebt dat dar gebruik gemaakt is van monitoren die ook het laag heel goed laten horen want dat is bij die producties heel goed.

Wat ik zei over die TDL speakertjes, het laag is geweldig ondanks dat het kleine boxen zijn, maar of ze goed vertalen moet ik nog onderzoeken want het detail is zo enorm dat je misschien wel te snel tevreden zult zijn over hoe het op die dingen klinkt. En dan heb je een probleem met andere speakers.

Ik heb een paar enorme IMF RSPM's en die gaan dieper als menige subwoofer, maar die gebruik ik alleen om het geluid ook mee te controleren, mixen is moeilijk op die giganten omdat ze ook zo enorm gedetailleerd zijn en erg helder klinken.

Ik heb de Alesis Monitor one wel eens op proef gehad, net als een paar KRK dingen, Genelec nearfields en nog wat van die dingen, maar ik vond het niet geweldig.

guhlenn
17 januari 2009, 11:04
HEt is vragen naar de bekende weg JvD. headphones zijn leuk als controle, niet om te mixen.

En 'goede hifi speakers' is nogal relatief. Wat heb je en waarom denk je dat die goed zijn? Ik denk dat monitors op zich wle een aantal dudielijk voordelen hebben, maar goed, als je wat meer uitgeeft krijg je ook meer. Ik zit er idd over na te denken de ALS weg te doen, dus mocht je interesse hebben, dan PM maar. En ga anders gewoon eens naar de musicstore of een andere zaak met flink wat monitors, neem een paar cd's die je goed kent mee en ga eens luisteren. Zo heb ik het gedaan en dan gaan je toch wel dingen opvallen...

Succes!

JvD.
17 januari 2009, 12:22
Ik snap het doel van monitors. Ik begrijp dat ze een zo eerlijk mogelijk beeld proberen te geven zodat je goed kunt mixen.
Maar zijn er in die prijsklasse eerlijke monitors. Dat is dus meer de vraag.


Ik weet dat mixen over headphones niet heel goed is. Maar ik hoor wel heel precies alle 'plopjes' en 'klikjes'. In combinatie met mijn sony muur is er misschien een goede mix te maken?

Ik heb bij de vuilnis hudge ass sony speakers gevonden, en laatst van de zelfde serie nog 2 kleinere.
klinkt als een klok.


Dus ik vraag meer: heb ik voor dit geld eerlijke monitors of gewoon net zo als mijn sony's speakers die je heel erg moet leren kennen. (bij mijn sony's is te veel laag op de meeste speakers precies goed.)

vincent136
17 januari 2009, 14:45
Nee, ik denk het niet. Ik denk dat je voor dat geld niet veel beter krijgt dan wat je nu hebt, maar tegelijk kan ik daar niet over oordelen want ik ken de speakers niet. Als je de hi-fi speaker goed vindt, moet je dat mooi zo houden, een poos doorsparen en een goed setje monitoren kopen.

Roman
17 januari 2009, 17:37
Volgens mij zijn die 770 gesloten, toch?
Ik zou toch, in dit geval, voor open gaan.

guhlenn
19 januari 2009, 08:22
Ik weet dat mixen over headphones niet heel goed is. Maar ik hoor wel heel precies alle 'plopjes' en 'klikjes'. In combinatie met mijn sony muur is er misschien een goede mix te maken?


Dus ik vraag meer: heb ik voor dit geld eerlijke monitors of gewoon net zo als mijn sony's speakers die je heel erg moet leren kennen. (bij mijn sony's is te veel laag op de meeste speakers precies goed.)


Over het eerste gedeelte: tuurlijk. ik controleer ook in de headphones. Erop mixen heb ik gedaan, en werkt voor mij totaal niet.

Het tweede: hoe meer geld, hoe beter. het is niet zwart wit. Ga eens luisteren... Maar je ehbt zeker wel een leuk setje monitors die aardig transleren voor 200,-. Maar ja, of xe beter zijn dan je sony;s kan alleen jij bepalen, en deze vraag is onmogelijk te beantwoorden op een forum. Vandaar mijn opmerking.