PDA

View Full Version : nieuwe pickups,



SanderPeper
16 januari 2009, 18:21
Ik heb een tijdje geleden besloten mijn oude/slechtere gitaar op te knappen. Ik heb toen bij GFS pickups besteld (Premium Vintage Alnico Stagger), met nog een mooie tortoise slagplaat en upgrade pakket voor mijn elektronica. :cooler:
Met mijn minieme soldeer ervaring ben ik deze week zo ongeveer non stop aan de gang gegaan met het ding in elkaar te flansen.
Dat was allemaal goed gelukt, vond ik zelf, dus zette ik de slagplaat erop, de tremolo brug erop gezet en een snaar erop gezet om te kijken of hij het deed (meteen ff de element-hoogte afgesteld). Er kwam geluid uit. Toch wel een hele prestatie. :dance:
Het geluid was echter wel dusdanig kut.



Een betere beschrijving misschien:
- Soort dubbele toon, 2 toon hoogten, beetje vaag te omschrijven
- Veel gekraak
- brommerige toon, anders dan de fretbuzz die ik er ook nog bij kreeg

wat ik denk dat de redenen kunnen zijn, is dat ik 2 capacitoren erin had geplaatst, omdat ik ze gewoon erbij had gekregen. Wat ook zou kunnen is is de slecht afgestelde tremolo. Misschien het verneukte soldeerwerk, waar ik uren op heb gezeten; dat ik misschien iets heb doorgebrand oid.

Wie weet waar het bij mij mis is gegaan? ( de slagplaat bedoel ik dan hey;) )

Gearjunkie
16 januari 2009, 18:35
Kan je een fotootje posten van hoe het soldeerwerk eruit ziet?

aaronstonebeat
16 januari 2009, 19:02
Bij dubbele toon denk ik onmiddellijk aan stringpull door elementen, mn. hals of midden, die te hoog staan. Bij standaard verhoudingen kan het halselement op een strat bv. zowat gelijk staan met de slagplaat; het middenelement ietsje hoger en bij de brug kan het nog wat hoger.

Gekraak kan goed veroorzaakt worden door soldeerverbindingen die niet 100% zijn en brom zou kunnen komen door ontbrekende shielding (is die er?) of door een element dat nog niet met zijn aardekant is aangesloten (doen ze het wel alle?)

SanderPeper
16 januari 2009, 19:38
Bedankt voor de snelle reacties, ik zal later op de avond foto's posten, omdat het nu niet lukt.

Edit: gaat ook niet lukken, usb poorten kapot -.-' Morgen maar even kijken of de camera op een andere pc kan worden aangesloten

SanderPeper
19 januari 2009, 19:34
Nog later dan verwacht zijn de foto´s hier. Niet al te scherp, maar misschien kunnen jullie mij uitleggen of het aan het soldeer werk ligt of iets anders.
http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0051-1.jpg

http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0050-1.jpg

http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0049.jpg

Brewskie
19 januari 2009, 19:43
Zou je de foto's scherper, groter, lichter willen maken ? Het soldeerwerk is niet zichtbaar.

SanderPeper
19 januari 2009, 21:20
http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0056.jpg

http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0055.jpg

http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0054.jpg

http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0052.jpg

Ik hoop dat dit een verbetering is. Ik krijg de foto´s niet scherp en het uploaden gaat lastig

aaronstonebeat
19 januari 2009, 23:42
Pfoe, da's moeilijk te zien hoor. Zit er geen macro-instelling op je camera, en een flits?

Eén ding valt me wel op: ik zie shielding én aardeverbindingen naar de behuizingen van de potmeters. Dat is dubbelop en dus heb je zg. aardlussen. Dingen die geaard moeten zijn, moeten ook maar één verbinding met de aarde hebben en niet langs verschillende paadjes kunnen lopen.

aaronstonebeat
20 januari 2009, 00:48
http://i544.photobucket.com/albums/hh336/SanderPeper/DIGI0049.jpg

Ik doe er nog een wilde gok bij: er zit geen verbinding aan het middelste lipje van de volumepot. En zelfs als het een tonepot is, is het vreemd; het middelste lipje wordt altijd gebruikt.

SanderPeper
20 januari 2009, 19:42
Eén ding valt me wel op: ik zie shielding én aardeverbindingen naar de behuizingen van de potmeters. Dat is dubbelop en dus heb je zg. aardlussen. Dingen die geaard moeten zijn, moeten ook maar één verbinding met de aarde hebben en niet langs verschillende paadjes kunnen lopen.

Wat bedoel je met dat? het enige dat ik hieruit begrijp is dat er iets dubbel gedaan is met een volume pot. Ik begrijp echt alleen maar dummie-taal :p


Ik doe er nog een wilde gok bij: er zit geen verbinding aan het middelste lipje van de volumepot. En zelfs als het een tonepot is, is het vreemd; het middelste lipje wordt altijd gebruikt.

Kun je me dan de juiste wiring diagram toewijzen? Ik kreeg van GFS 3 verschillende wiring diagrams bij, en ik vond ze niet echt duidelijk.

Is het wel goed dat ik 2 capacitoren (die orane dingetjes bedoel ik) heb gesoldeert?

aaronstonebeat
20 januari 2009, 22:17
Wat bedoel je met dat? het enige dat ik hieruit begrijp is dat er iets dubbel gedaan is met een volume pot. Ik begrijp echt alleen maar dummie-taal :p



Kun je me dan de juiste wiring diagram toewijzen? Ik kreeg van GFS 3 verschillende wiring diagrams bij, en ik vond ze niet echt duidelijk.

Is het wel goed dat ik 2 capacitoren (die orane dingetjes bedoel ik) heb gesoldeert?

Natuurlijk bedoel ik wat ik zeg :seriousf:
- Aarde:
In dit soort gitaarelektronica heeft alles 2 kanten: signaal (ook wel 'heet') en aarde (ook wel 'massa'). Beide kanten moeten uiteindelijk, via via, verbonden zijn met de output omdat er anders geen gesloten circuit is en dus geen signaal (dit zou evt. ook voor slechts één van de elementen kunnen gelden, je kunt ook subcircuits onderscheiden).
Daarnaast is de aarde (en dan nu specifiek in de functie van 'massa') nodig om brom tegen te gaan. Leg eens een gitaarkabel, ingeplugd in de versterker maar niet in de gitaar, op de grond en beweeg je voet naar de vrije plug: nog voor je voet de plug raakt, hoor je het gebrom al aanzwellen. Als die (tip van de) plug omgeven was door een met de aarde verbonden stuk metaal zou dit effect nauwelijks merkbaar zijn.
Alle aardeverbindingen moet je maar één keer maken en op één punt bijeen laten komen, stervormig zodat er geen 'aardlussen' zijn. De aarde hoort overal en altijd 0 Volt te zijn; als er binnen de aarde toch circuits zijn, kunnen daarin stroompjes gaan lopen en spannings verschillen ontstaan, met als gevolg brom en andere bijgeluiden.
Bij jouw gitaar is de binnenkant van de slagplaat beplakt met aluminium; aluminium geleidt elektriciteit. Als dus bv. het huis van de volumepot met een draadje verbonden is aan de 'sleeve' van de output, zijn automatisch (door het aluminium) de behuizingen van de tonepots en de switch geaard. Alle extra verbindingen naar die behuizingen zijn dan geen verbetering maar een verslechtering.

Het valt niet mee dit in slechts dummietaal uit te leggen ;)

Maar het is helemaal niet moeilijk om tot een goed schema te komen. Dan moet ik wel weten wat voor spullen je gebruikt. Ik neem aan:
- 3 enkelspoels elementen, elk met 2 1-polige draadjes?
- 1 volumepot, 2 tonepots?
- een 5-standenschakelaar?

Het zou wel handig zijn als je ook die 3 schema's hier neer kunt zetten. Dan kan ik zo zien welke je moet hebben en ik wil het ook nog wel nader toelichten.

Trouwens, die condensatoren (die oranje dingetjes) horen idd bij de toonregeling maar ik kan zo niet zien of ze goed zijn aangesloten.

SanderPeper
24 januari 2009, 19:25
Ik ga over een week opnieuw beginnen met mijn spul te solderen. even voor de duidelijkheid:
Ik heb dus 3 potmeters van 250K, 3 single coils, 1 5-way switch, output en een draadje naar mijn tremolo claw.
Is dit het schema dat zeker weten geschikt is voor mijn gitaar?
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w .
Hier zie ik dat ik een 022 cap moet hebben, maar ik heb er 2 van 047 bij gekregen. moet ik ze er ook allebei in doen? en zijn die dunnere lijntjes iets anders dan de dikkere?

aaronstonebeat
25 januari 2009, 05:09
Met dit schema moet het helemaal goedkomen. Die 2 condensatoren kun je achter elkaar solderen, dan blijft er 0,0235 uF over, close enough lijkt me.

Met de dunnere lijntjes bedoel je die tussen de soldeerpunten op de behuizingen van de potmeters, neem ik aan. Dat zijn ook gewoon elektriciteitsdraadjes.

SanderPeper
25 januari 2009, 12:05
Ik heb het gisterenavond gesoldeerd, met nieuwe draadjes en niet die van mijn vorige slagplaat. Het was wel lastiger omdat de draadjes dikker en groter waren. ze waren driedubbel geïsoleerd volgens de man van de muziekwinkel waarvan ik ze heb gekregen.
Binnenkort even de output jack enzo solderen. Dan hoop ik dat mijn gitaar het goed doet.
Is er nog een manier om te testen of de slagplaat goed is gesoldeerd?

Gitaarjaap
25 januari 2009, 15:45
laat het ff weten als je ze hebt getest wat je er van vind
ben ze ook van plan te halen

aaronstonebeat
25 januari 2009, 15:50
Is er nog een manier om te testen of de slagplaat goed is gesoldeerd?

Hang 'n multimeter (op een bereik tot ong. 20 kOhm) aan de output en schakel tussen de verschillende elementen. Als volume en toon openstaan, zou je grofweg de impedanties (weerstand) van de elementen en de combinaties daarvan moeten zien. Als je ergens 0 of oneindig meet, klopt er iets niet.

EDIT:
Of als je geen multimeter hebt: plug je slagplaat in en tik in de verschillende standen tegen de elementen (eventueel met iets van metaal tegen de polepieces als je erg stille elementen hebt), dat zou je moeten kunnen horen.

SanderPeper
4 februari 2009, 15:30
Ik kom er echt niet uit. ik heb alles gesoldeerd enzo, maar mijn tremolo brug is ook nog slecht afgesteld. Ik raak van dat ding geheel gefrustreerd, en dat is geloof ik niet de bedoeling. Is er iemand die in de buurt van middelburg woont misschien bereid mij te helpen en het een en ander eventueel te leren hierover?

Hendriks
4 februari 2009, 15:40
Schema uitprinten en alles helemaal opnieuw solderen , op het schema afvinken wat je klaar hebt, ik zou als ik jouw was ook de draden van de condensator korter maken ,als je nu de slagplaat erin drukt heb je kans dat de draden ook contact maken met andere onderdelen .

SanderPeper
4 februari 2009, 15:44
mijn draden waren wel moeilijk te solderen. Het waren dikke draden, die ik heb gestript. er zaten 3 dunne in elke draad. misschien maakt hij 3dubbel contact oid :chicken: . als ik echt weer een keer tijd kan vrijmaken, dan zal ik nog wel een keer dit opnieuw solderen.

snaarplukker
5 februari 2009, 00:54
De gele draad van de switch naar de middelste pot moet aan het middelste lipje. De condensator aan het 3e lipje (waar nu je gele draad aan zit) en de behuizing van de pot. De condensator op de andere toonpot aan het middelste lipje en de behuizing. Of deze weglaten en een draadje van deze pot, middelste lipje naar het lipje waar de condensator op de middelste pot zit. De condensator(en) zo kort mogelijk afknippen omdat het in deze situatie sluiting kan veroorzaken. Verder neem ik aan dat je de hot naar je jack nog aansluit op het middelste lipje van de volumepot en de aarde van je jack nog op massa aansluit. Ook is het handig om nog een aardedraad tussen de behuizing van je switch en een pot aan te sluiten. Vergeet ook geen aardedraad van je tremelo naar de massa.

Cees