PDA

View Full Version : Raar geluid Vox AC30



Piet (Tele)
16 januari 2009, 17:45
Ik heb weer iets apart met de Vox, soms en vooral als ik de tremmelo vol uit gebruik hoor ik ik een vreemd grommend geluid. Ik heb er nieuwe speakers in(alcino blue) en alle buizen zijn vervangen + beamblockers geplaatst.
Heeft iemand van jullie een idee wat de oorzaak kan zijn.

Mitch
16 januari 2009, 18:08
Dat klinkt als een Vox die kenbaar maakt dat je die tremolo niet voluit moet gebruiken :D
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat je je probleem even iets duidelijker moet omschrijven, beetje vaag zo.

cluseau
16 januari 2009, 20:31
als ik de tremmelo vol uit gebruik hoor ik ik een vreemd grommend geluid.

Kniftige voedings elko misschien, kan in ieder geval van alles zijn. Zeker meer onderzoek nodig

Piet (Tele)
17 januari 2009, 10:33
Dat klinkt als een Vox die kenbaar maakt dat je die tremolo niet voluit moet gebruiken :D
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat je je probleem even iets duidelijker moet omschrijven, beetje vaag zo.

Moeillijk, maar als de tremmelo vol op aan staat, dan gaat het standby lichtje aan uit (of dat zo hoort weet ik niet, het was mij nog nooit opgevallen.)
Het geluid komt dicht bij een opgeblazen speaker, maar dat is het niet.

cluseau
17 januari 2009, 11:36
Moeillijk, maar als de tremmelo vol op aan staat, dan gaat het standby lichtje aan uit.
Lijkt er inderdaad dus toch op dat je voeding instort (zie ook elko verhaal).

Bij gebruik van de tremolo regel je als het ware de gain op en neer. Ik denk dat zonder tremolo maar op vol volume de voeding ook instort, probeer dat maar eens.

edit
moet nu weg maar zal vanavond even in het schema duiken
/edit

vg
Frans

Piet (Tele)
17 januari 2009, 13:58
Lijkt er inderdaad dus toch op dat je voeding instort (zie ook elko verhaal).

Bij gebruik van de tremolo regel je als het ware de gain op en neer. Ik denk dat zonder tremolo maar op vol volume de voeding ook instort, probeer dat maar eens.

edit
moet nu weg maar zal vanavond even in het schema duiken
/edit

vg
Frans

Inderdaad met meer volume en vooral gain hoor ik dat geluid ook terug.

cluseau
17 januari 2009, 19:24
Inderdaad met meer volume en vooral gain hoor ik dat geluid ook terug.

Mooi, das tenminste een stap in de goede richting.

Vraag: Is jouw AC30 uitgevoerd met een koude gelijkrichter of een met een buis. Als je een buis hebt is de kans groot dat die is ingekakt.

Anders probleem als volgt benaderen:

1 Meter koppelen aan de kathode van de gelijkrichter ongeacht of dit een buis is of diodes.

2 Spanning noteren

3 Nu de versterker flink belasten met veel herrie, kijk daarbij wat je dan meet. Het mag wel iets inzakken maar geen tientallen volts.

Als de spanning wel goed blijft moeten we verder zoeken.

edit
Ver gezocht maar het zou zelfs je standbyswitch kunnen zijn. Heb meer dan eens meegemaakt dat een switch een flinke overgangsweerstand had. Dit openbaart zich alleen onder zwaardere belasting. De switch zelf wordt dan ook warm en stinkt soms naar bakkeliet.
/edit

Piet (Tele)
17 januari 2009, 23:54
Mooi, das tenminste een stap in de goede richting.

Vraag: Is jouw AC30 uitgevoerd met een koude gelijkrichter of een met een buis. Als je een buis hebt is de kans groot dat die is ingekakt.

Anders probleem als volgt benaderen:

1 Meter koppelen aan de kathode van de gelijkrichter ongeacht of dit een buis is of diodes.

2 Spanning noteren

3 Nu de versterker flink belasten met veel herrie, kijk daarbij wat je dan meet. Het mag wel iets inzakken maar geen tientallen volts.

Als de spanning wel goed blijft moeten we verder zoeken.

edit
Ver gezocht maar het zou zelfs je standbyswitch kunnen zijn. Heb meer dan eens meegemaakt dat een switch een flinke overgangsweerstand had. Dit openbaart zich alleen onder zwaardere belasting. De switch zelf wordt dan ook warm en stinkt soms naar bakkeliet.
/edit

Ik heb er een nieuwe gelijkrichter ingezet, en weet niet of het met die oudere gelijkrichter ook zo was.

cluseau
18 januari 2009, 00:10
Ik heb er een nieuwe gelijkrichter ingezet, en weet niet of het met die oudere gelijkrichter ook zo was.

Piet, ik moet bekennen dat ik je antwoord niet begrijp.

Mij is nog niet duidelijk of jij diodes hebt of een gelijkrichtbuis?

Ben je in staat om de output van je gelijkrichter te meten in belaste en onbelaste toestand?

Frans.

Piet (Tele)
18 januari 2009, 11:56
Piet, ik moet bekennen dat ik je antwoord niet begrijp.

Mij is nog niet duidelijk of jij diodes hebt of een gelijkrichtbuis?

Ben je in staat om de output van je gelijkrichter te meten in belaste en onbelaste toestand?

Frans.

Er zit een gelijkrichtbuis in, deze heb ik 2 weken geleden vervangen.
Ik moet de versterker eerst uitelkaar halen, (en beetje omslachtig bij de vox)
en dan hoop ik dat ik dan weet wat ik moet meten.
Trouwens bedankt dat je zo meedenkt.

cluseau
18 januari 2009, 18:13
Er zit een gelijkrichtbuis in, deze heb ik 2 weken geleden vervangen.

Is het probleem soms ontstaan na het vervangen van de buis of had je het daarvoor ook al?
EDIT Ow dat wist je niet meer he sorry /EDIT
Als het kan even testen met de oude buis.
Ben je zeker van het juiste type?
Misschien dubieuze kwaliteit, kortom alleen met meten komen we daar uit.


Ik moet de versterker eerst uitelkaar halen, (en beetje omslachtig bij de vox)

Das een beetje jammer maar wat moet dat moet.


en dan hoop ik dat ik dan weet wat ik moet meten.

Dat is zo uitgelegd


Trouwens bedankt dat je zo meedenkt.
Doe ik graag, heb een voorliefde voor versterkers, met name buizen.
Hoor t wel als je zover bent.

Piet (Tele)
23 januari 2009, 14:24
Is het probleem soms ontstaan na het vervangen van de buis of had je het daarvoor ook al?
EDIT Ow dat wist je niet meer he sorry /EDIT
Als het kan even testen met de oude buis.
Ben je zeker van het juiste type?
Misschien dubieuze kwaliteit, kortom alleen met meten komen we daar uit.

Na een weekje griep de moed weer gevonden om weer met mijn versterker aan de slag te gaan.
Ik heb als eerst de versterker weer uitelkaar gehaald, even weer geprobeerd, maar verduld niet dat rare geluid dat ik soms wel hoor, wel als ik de tremmelo aanzet hoor ik een geluid (soort tik of net een oude stoomtrein)) dat met de snelheid meegaat, hoe meer volume hoe erger het wordt en dan speel ik dus niet. Ik heb ook nog de oude gelijkrichtbuis er in gezet, geen verschil.
Nu ik dat extreme van eerst niet meer hoor begin ik dus te twijvelen wat nu wel hoort of wat niet zo hoort.

VanMeekeren
23 januari 2009, 14:56
Moeillijk, maar als de tremmelo vol op aan staat, dan gaat het standby lichtje aan uit (of dat zo hoort weet ik niet, het was mij nog nooit opgevallen.)


Volgens mij hoort dit zo hoor. Deed mijn AC30 ook en degene die ik getest heb in de muziektoko ook. Meende dat de groene led ging 'knipperen' en dat de rode led constant aanbleef.

Van Meekeren

cluseau
23 januari 2009, 16:22
als ik de tremmelo aanzet hoor ik een geluid (soort tik of net een oude stoomtrein)) dat met de snelheid meegaat, hoe meer volume hoe erger het wordt en dan speel ik dus niet.

Dit is wel normaal. Door de tremolo te gebruiken schroef je de versterking op en neer. Ongeveer hetzelfde als je de volumepot heen en weer draaid.
Het heeft niet met je tremolo te maken want je bevestigde eerder dat bij hoog volume de storing ook aanwezig was maar dan constant

Nog even je eerste post nagelezen en zag dat je ook de speakers vervangen hebt. Kijk eens naar de loop van de bedrading. Deze mag niet in de buurt komen van de voorversterker componenten en/of ingangen. Het zou heel goed kunnen dat hij staat te genereren bij hoog volume. Nu je hem uit de kast hebt is die conditie misschien gewijzigd?

We horen het wel

Frans.

Piet (Tele)
23 januari 2009, 16:48
Nog even je eerste post nagelezen en zag dat je ook de speakers vervangen hebt. Kijk eens naar de loop van de bedrading. Deze mag niet in de buurt komen van de voorversterker componenten en/of ingangen. Het zou heel goed kunnen dat hij staat te genereren bij hoog volume. Nu je hem uit de kast hebt is die conditie misschien gewijzigd?

Je hebt wel gelijk ik heb de boel nu uitelkaar liggen, dat zou best het verschil kunnen zijn, omdat ik het nu niet hoor.
Maar de draden heb ik weer op zijn eigen plaats gezet, namelijk op de klemmetjes die er op zitten.
Ik zet de boel weer in elkaar en ga wat met de bedrading spelen, mischien los laten hangen of zoiets.

Piet (Tele)
23 januari 2009, 17:10
Als ik het buizen gedeelte weer (electronica + buizen) in de versterker plaats. Is dat zelfde verevlende geluid weer aanwezig. Haal ik het er weer uit is het weg, al vind ik wel dat de tremmelo wel wat lawaai maakt, vooral als ik de instelling van de tremmelo omhoog zet. Maar goed dat eerste is miij grootste probleem.
Nu net ontdekt dat als ik de depth knop van de tremmelo omhoog zet het geluid ook weer terug komt en ik opde versterker tik er een knallend geluid uit komt, maar die depth knop heeft er mee te maken.

cluseau
23 januari 2009, 18:08
Als ik het buizen gedeelte weer (electronica + buizen) in de versterker plaats. Is dat zelfde verevlende geluid weer aanwezig. Haal ik het er weer uit is het weg

Dat is dan een mooie basis om mee verder te gaan, je hebt nu beet.
Vergeet even de bijwerking van de tremolo en probeer je te concentreren op wat er gebeurt als je het chassis terugplaatst. Er moet toch immers iets veranderen. Ik denk dat het toch iets te maken heeft met de loop van de bedrading of misschien ben je met montage een massa kabel vergeten. Ook is het mogelijk dat je ergens een stukje blik ben vergeten wat voor afscherming zorgt.


opde versterker tik er een knallend geluid uit komt
Zou wel eens kunnen wijzen op een los massa contact.
Probeer door gedoseerd te tikken te lokaliseren waar het probleem zit.

Als je er niet uitkomt mag je me ook bellen, PM me dan maar.

gr
Frans.

cluseau
25 januari 2009, 15:33
Nu net ontdekt dat als ik de depth knop van de tremmelo omhoog zet het geluid ook weer terug komt en ik opde versterker tik er een knallend geluid uit komt

Piet, trek het buisje van de tremolo er even uit (V1 ECC-83) en kijk dan of hij nog steeds knalt als je er op tikt.

Frans

Piet (Tele)
26 januari 2009, 11:08
Piet, trek het buisje van de tremolo er even uit (V1 ECC-83) en kijk dan of hij nog steeds knalt als je er op tikt.

Frans

Ik heb alle ECC-83 buisjes er één voor één er uit gehaald want ik wist niet welke van de vier de V1 was. Maar het resultaat is dat hij blijft knallen als ik er op tik.

Piet.

cluseau
26 januari 2009, 12:20
Ik heb alle ECC-83 buisjes er één voor één er uit gehaald want ik wist niet welke van de vier de V1 was. Maar het resultaat is dat hij blijft knallen als ik er op tik.

Piet.

Hmmmm, geen buisje dan. Maakt het weer een stuk lastiger want voor dit probleem moet er dan toch gemeten worden. Aan de andere kant denk ik dat je aan het spokenjagen ben. Waarschijnlijk heeft het niets te maken met jouw vreemde geluid omdat dit zich uitsluitend voordoet in ingebouwde toestand toch? Of heb ik dat mis?

Het zagende geluid heb je waarschijnlijk ook altijd al gehad maar is je misschien nooit opgevallen als er normaal signaal wordt toegevoegd.

Ik heb toch eerder gelezen dat in uitgebouwde toestand je bijgeluid weg is? In dat geval hoef je dus niet aan buisjes, condensatoren of andere meuk te denken. Het moet dan echt liggen aan iets wat je tijdens de inbouw veranderd. Daarbij denk ik aan componenten of bekabeling die je te dicht bij elkaar brengt. Ik zou het anders ook niet weten zonder te zien wat er gebeurd.

Ben je in staat om stukje audio file op te nemen van de storing en hier te posten of naar mij te mailen, dat zou ons misschien nog iets verder kunnen helpen.

Anders vrees ik dat je toch beter even een techneut op kan zoeken want zo is wel een beetje lastig oordelen. Gezien de afstand denk ik dat je dat beter bij jouw in de buurt kan doen maar laat dat natuurlijk aan jouw over.
Je bent welkom maar je zal er zeker een halve dag aan kwijt zijn.

vg
Frans