PDA

View Full Version : Monitoring......



Rongear
16 januari 2009, 18:30
Als muzikant-techneut ben ik wel nieuwsgierig hoe de meeste mensen hier op het forum hun monitoring geregeld hebben(Dus niet alleen voor je gitaar). Ik bedoel technisch, aux vanuit de zaal of aparte monitor mixer. Wel of geen in/ear, galm op de monitormix etc, etc.

Zelf gebruiken we de A&H wizard monitormixer waarmee we 6 onafhankelijke stereomixen kunnen maken. Via de inserts van de kanalen hebben we daar voor de kanalen die dat nodig hebben een eenvoudige mfx opzitten. De uitgangen gaan dan naar respectievelijk headphoneamps met wired in-ear dan wel de wireless in-ear transmitter. Dit zit ingebouwd in 1 rack met daarin ook het stageblock met de aansluiting voor de multi de zaal in.

paulusdeBKB
17 januari 2009, 00:56
Zo luxe als jij het omschrijft, heb ik het in de coverbandjes waarin ik speel nooit gehad. Meestal had ik (g)een wedge voor mijn snufferd, met een beetje geluk daarover een redelijke monitorsound. Was er geen groep voor me over, dan vroeg ik of ze mijn backingvocal een beetje over de monitor van de zangeressen wilden zetten. Ze hadden daar geen last van, en het maakte voor mij net het verschil...

Hansie
17 januari 2009, 09:19
Ooit begonnen met een Behringer mengtafeltje met 1 aux en 2 Torque monitors op statieven als sidefills. Werkte prima! Zelfs in de tijd dat wij gitaristen het nodig vonden om met een Mesa Dual Rectifier op moordvolume in een cafe te gaan optreden :blast:

Daarna een Soundcraft FX16 met 3 auxen. Zachtjesaan deed de inear aarzelend zijn intrede waarna de ene naar de andere wedge pensioen kreeg.

Tegenwoordig hebben we in eigen beheer een Yamaha 01v96v2 digitale mixer + Behringer ADA8000 voor FOH en monitoring. Daarop draaien we met 4 x stereo inear en 1 x mono monitoring met voor de liefhebber zoveel effect (galm,eq,limiter) als hij/zij hebben wil. In hetzelfde rack hebben we alle zenders voor de inear zitten, dus stroom erop, doppen in en spelen maar! Zou het trouwens niet staan te juichen als ik terug zou moeten naar mono inear of (nog erger) wedges. Ik weet het: klinkt misschien nogal klef maar ik vind een stereo inear zo ontzettend veel beter dan een mono mix midden tussen je oren. Zeker als je doppen goed afsluiten!

Rongear
17 januari 2009, 20:05
Welke in ear zenders/ontvangers en welke doppen gebruiken jullie?

B_2_the_a
17 januari 2009, 20:13
Over het algemeen (helaas) zit ik met de band waar ik voor werk vanaf de zaal met auxen een monitor mix te maken (van 2 tot 4 monitorgroepen). Zonder fx, zang is wel door compressor/gate gegaan

Ik heb liever een apparte monitortafel, want als ik maar 1 dingetje verander in de eq/gain op f.o.h. hoor je dat verschil op het podium (kan zowel positief als negatie zijn). Daarnaast is het eerste nummer ook de soundcheck helaas, dus ik moet 2 dingen tegelijk voor elkaar zien krijgen: goeie monitoring en goed zaalgeluid. Dit gaat met een 4 man band nogwel, maar groter is gewoon onmogelijk.

Qua gear gebruiken we wat er aanwezig is, we moeten echt een keer kijken naar zelf aanschaffen van dit soort dingen.

keenoncoolstuff
17 januari 2009, 21:57
Ik heb liever een apparte monitortafel, want als ik maar 1 dingetje verander in de eq/gain op f.o.h. hoor je dat verschil op het podium (kan zowel positief als negatie zijn).
Misschien een kleine tip in deze: als je kanalen op je FOH-tafel over hebt kun je met een simpel XLR-splittertje de belangrijkste vocalen op 2 aparte schuiven steken. Met de ene maak je je zaalgeluid (dus met ook met compressie, indien gewenst) en de andere schuif gebruik je voor monitors. Clean, en met een vaste EQ-instelling, zodat dat je podiumgeluid niet in de weg zit.


Hopelijk heb je er wat aan...
Groet, Rob.

B_2_the_a
17 januari 2009, 22:05
Bedankt voor de tip, mocht ik ooit een keer kanalen over hebben doe ik dat zeker :)

Han S
17 januari 2009, 23:11
Over het algemeen (helaas) zit ik met de band waar ik voor werk vanaf de zaal met auxen een monitor mix te maken (van 2 tot 4 monitorgroepen). Zonder fx, zang is wel door compressor/gate gegaan

Ik heb liever een apparte monitortafel, want als ik maar 1 dingetje verander in de eq/gain op f.o.h. hoor je dat verschil op het podium (kan zowel positief als negatie zijn). Daarnaast is het eerste nummer ook de soundcheck helaas, dus ik moet 2 dingen tegelijk voor elkaar zien krijgen: goeie monitoring en goed zaalgeluid. Dit gaat met een 4 man band nogwel, maar groter is gewoon onmogelijk.

Qua gear gebruiken we wat er aanwezig is, we moeten echt een keer kijken naar zelf aanschaffen van dit soort dingen.


Op een beetje mengtafel zitten monitor/foldback sends en effect sends. De monitor/foldback sends zitten vóór de kanaalfader en de effectsends zitten na de kanaalfader. Dus wat je ook doet met je kanaalfader, een monitor/foldback send blijft gewoon op hetzelfde level, maar hangt natuurlijk wel achter de gainpot.

En een nog mooiere tafel heeft een aantal sends welke je pre of post fader kan schakelen.

keenoncoolstuff
18 januari 2009, 11:14
Op een beetje mengtafel zitten monitor/foldback sends en effect sends. De monitor/foldback sends zitten vóór de kanaalfader en de effectsends zitten na de kanaalfader. Dus wat je ook doet met je kanaalfader, een monitor/foldback send blijft gewoon op hetzelfde level, maar hangt natuurlijk wel achter de gainpot.

En een nog mooiere tafel heeft een aantal sends welke je pre of post fader kan schakelen.

De meeste tafels hebben tegenwoordig inderdaad de mogelijkheid om per 2 auxen om te schakelen naar pre/post fader. Sommigen kunnen dit zelfs per aux apaart.
Helaas betekent dit niet automatisch dat hij dan ook pre EQ staat: de equalizer op het kanaal heeft in de meeste gevallen nog gewoon invloed op het signaal dat je naar je monitor stuurt, evenals de compressor die eventueel nog in je insert steekt.

Bij sommige tafels kun je op de printplaat zelf (dus binnen in de tafel) nog een jumper omsteken, om daarmee een pre-fader aux ook pre-EQ te maken. Of dit met jouw tafel kan staat meestal wel in de handleiding. En de meest luxe tafels hebben de mogelijkheid om dit "aan de buitenkant" (lees: bij de auxen per kanaal, of bij de auxmasters) in te stellen.

EDIT: Ik ga hierbij uit van analoge tafels. Bij digitale tafels is het veel makkelijker deze omschakeling te realiseren, en is dus ook vaak op de kleinere mixers al te vinden.

Groet, Rob.

B_2_the_a
18 januari 2009, 19:35
Ik heb het inderdaad over de gain en de eq, ach het is niet anders, moeten die gasten maar in wat grotere zalen spelen ;)

dml
19 januari 2009, 10:49
Monitor vanuit de zaal. We hebben een 3-mansformatie dus alles kan lekker compact. De mixer is een Behringer DDX3216, deze heeft 8 min of meer vrij toewijsbare auxen, dus 2 voor FX en 3 stereo-monitorsignalen (pre-fader en ik dacht ook pre-eq). De 3 monitorsignalen gaan direct naar 3 Sennheiser IEM 300 G2 zenders die in hetzelfde mixerrek zitten. Alle signalen worden middels een actieve antenne-combiner en zo'n flap-oor antenne richting het podium gestraald. Als in-ears maken we allen gebruik van Ultimate Ears UE11 pro.

Ik maak gebruik van een Koch Pedaltone die zonder eindversterking direct naar de PA gaat. De bassist heeft als voorversterker een EBS MicroBass II. De drummer doet het op de conventionele manier, namelijk met een normale "analoge" drumkit.

Soundcheck is meestal binnen 10 minuten bekeken, evenals opbouwen en afbreken (de drummer doet daar wel iets langer over).

Hansie
19 januari 2009, 12:21
Welke in ear zenders/ontvangers en welke doppen gebruiken jullie?

4 x Sennheiser IEM300 zenders/ontvangers i.c.m. Ultimate Ears Superfi5 pro doppen. Volgens UE zitten hier dezelfde tweewegdrivers in als in de (veel duurdere) gegoten systemen.
Tip van Flip: Comply T500 foampjes i.p.v.de foampjes die door Ultimate Ears geleverd worden. Deze sluiten dermate goed af dat ik het eventueel laten gieten van een custom made systeem maar helemaal uit mijn hoofd gezet heb. Ze zijn iets duurder dan de standaard UE foampjes, maar zijn ook vele malen beter, gaan veel langer mee en hebben een fijn draagcomfort! Waar ik met de standaard UE foampjes vooral een duidelijk geluid had, heb ik met de Comply foampjes een enorme hoeveelheid laag erbij gekregen heb (...en nee, ik heb geen aandelen Comply :) ).

Rongear
2 februari 2009, 09:06
Onze drummer klaagt altijd over een gebrek aan laag op z'n in-ear (Roland TD-8/SPD20) op shure E2, Hij overweegt nu dualdriver doppen te laten aanmeten. Zal dit veel verbetering brengen?

(btw. Heb m' n LD mei 100 systeem ingewisseld voor sennheiser EW300 iem, had ik beter in een keer goed kunnen doen, iemand zelfde ervaring?):strat:

De Beer
2 februari 2009, 14:30
Ik denk dat 2(of meer)weg eerder voor deel op levert als het "laag" het "hoog" te veel in de weg zit.

Ik denk dat hij beter af is met een zg, Bass-shaker/Butt-kicker.
http://shop.rightthing.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=65&language=nl
Dan heb je voor een prikkie een vibrerende drum kruk, die je bv triggert met de bass drum en/of bass gitaar.

Butcher
23 maart 2009, 13:07
Wij gebruiken Meyer Sound voor onze monitoren. We zijn een 4-piece, en we staan in een "ruit", de zanger voorop, in het midden, de bassist en ik aan de zijkanten, schuin achter de zanger, en de drummer weer achter de zanger, maar aan de achterkant van het podium.

Zelf heb ik twee monitor mixen: Eentje (Een Meyer MJF-212A) in "m'n kantoor", bij m'n pedalboard en microfoon. Daarin zitten de lead vocals, mijn vocals, de vocals van de bassist, en bass. Voor mijn gitaar heb ik een Boogafunk monitor cabinet met een EV 12L speaker, die ik als mijn speaker cab gebruik, maar hij is op mij gericht is. De tweede mix gaat door twee Meyer USM-100P monitors die vooraan op het podium staan, eentje bij mij, en eentje bij de bassist. Daarin zitten bass en mijn gitaar. Op deze manier kan ik mezelf tijdens solos horen terwijl ik op het podium rondloop.

De bassist en zanger gebruiken dezelfde Meyer MJF-212A monitors, en tot zover ik weet hebben ze alleen mijn gitaar en de vocals.

Qua volume zit m'n gitaar ietsjes hoger dan de drums, en de vocalen ietsjes hoger dan m'n gitaar. Qua EQ scoop ik de 5k en dip de 1.6k een beetje, dus ik heb een behoorlijk warme mix, maar behoorlijk gitaar vriendelijk. Tot dusverre weinig problemen mee gehad, maar op z'n tijd kom je wel eens een zaal tegen met een low-mid rumble, dus dat EQ ik m'n mix iets feller.

M'n gitaar signaal: m'n versterker heeft twee outputs. Output 1 gaat via een THD Hotplate naar m'n Boogafunk. Signaal 2 gaat via een Palmer "The Junction" DI naar een speaker 2x12 speaker cab met EV 12L's, dat gemic-ed is. In m'n monitor mix met gitaar krijg ik het signaal van de Palmer. De geluidsman krijgt zowel het gemic-te signaal als het signaal van m'n DI, die ge-blend worden.

Mitch
29 maart 2009, 20:54
Onze drummer klaagt altijd over een gebrek aan laag op z'n in-ear (Roland TD-8/SPD20) op shure E2, Hij overweegt nu dualdriver doppen te laten aanmeten. Zal dit veel verbetering brengen?

Ik zou zeggen ja. Ik heb gisteren voor het eerst met mijn dual driver Ultimate Ears 5PRO's gespeeld. Door de goede demping moest ik voor een juiste beleving bas en drums op mijn monitor erbij vragen en dat werkte per-fect. Een heel mooi diep laag zonder irritant in de weg te zitten of rommelig te worden.
Ik werkte hiervoor liever met een floormonitor en Exinores ter gehoorbescherming dan met inears; werkte ook goed omdat die exinores de bas en drums op voor mij prettige levels afzwakken, maar dit werkt echt mooier. Veel meer het gevoel alsof je in de zaal staat en de durms uitversterkt hoort, heeeel vet.

showband
2 mei 2010, 16:25
ooit een stukkie over geschreven,

Wij werken nu bijna 3 jaar op in-ear. We zijn volledig om: gitaar, bas, toetsen op DI en drums en zang ook op in-ear. Een speciaal rekje voor.
Met een mixwizzard monitor vijf wireless beltpackjes en drie ontvangers voor de zangmicrofoons + een compressor voor de leadzangmicrofoons.
Rechts onderin beeld.
http://home.wanadoo.nl/showband/pic/techniek-mix.jpg
In de deksel van de kist zit een compartiment met in schuim alle zenders en ontvangers van de band.
We plaatsen ook alle microfoons en DI's zelf zodat alles elk optreden hetzelfde is. We kijken nu alleen of alle systemen werken en doen helemaal geen soundchek meer. :-)

Nog eens een stukje over in-ears geschreven.
http://www.musicfrom.nl/magazine/muzikantentips/31599/in-ear-in-de-praktijk-op-het-toneel-deel-1.html

B_2_the_a
2 mei 2010, 16:59
Netjes!

heb je ook gelijk alles gesplit voor de personen op front?

showband
2 mei 2010, 17:04
ja, er komt een 2meter lange multi uit met 16 XLR connectors waarop labeltjes zitten wat het is.

Alles gaat zo het stageblok in.

B_2_the_a
2 mei 2010, 17:18
netjes, netjes...

ACSlater
2 mei 2010, 22:31
Echt mooi spul showband. Zo'n Monitorwizard lijkt mij ook echt perfect. Jammer genoeg spelen we niet vaak genoeg om de kosten (minimaal €1700 voor alleen de mixer) te rechtvaardigen. Ik heb jouw stukje ook even gelezen en het bevestigd mijn bevindingen. Komt er ook nog een deel 2?