PDA

View Full Version : egnater tol 50 212, doen of laten?



pasqual
16 januari 2009, 17:02
ik heb de mogelijkheid om een ( gebruikte ) egnater tol 50 te kopen. ik heb 'm vandaag geprobeerd en ben erg te spreken over de sound. de vraagprijs bij deze muziekzaak is 950,- euri en dat lijkt me nogal veel. hij wilde een deal met mij maken nadat we het over de te hoge prijs hadden gehad:
ik kan mijn peavey valveking 212 inruilen en dan zou ik 350 euro bij moeten betalen. mijn peavey is ongeveer 1 jaar oud en vertegenwoordigd een marktwaarde van zo'n 300 á 350 euro. dit klonk mij al beter in de oren. dan kom ik uit op een prijs van 650,- á 700,- euro.

het is alleen jammer dat ik 'm niet op hoog volume heb kunnen proberen en ook zat er geen gebruikers handleiding bij. daar zal wel aan te komen zijn.
ook jammer is dat er niet veel bruikbare informatie is te vinden op het net.

zijn hier ervaringsdeskundigen met deze versterker? en deze deal, is dat wat?

groeten Pasqual.

Nocki
16 januari 2009, 17:46
Hoi,

Zelf heb ik de Egnater Tol100 gehad. Ik vond het een fantastische amp!
De 50 heeft maar 2 kanalen en ik heb m nog nooit gehoord. dus over de speaker en de kast kan ik niks zeggen maar de Tol100 was fantastisch!
1000,- lijkt me 2ehands best veel voor particulier maar voorin een winkel is het denk ik een leuk aanbod.
In hoeverre ga je vooruit naar de sound die je wilt vraag ik me eigenlijk af.

De tol100 die ik had was echt super maar mijn vraag is of er in de categorie niet iets veel mooiers voor je te vinden is? Zeker omdat deze amp maar 2 kanalen heeft (klopt dit eigenlijk wel?)

Groetjes

Nocki

pasqual
16 januari 2009, 18:12
het zijn inderdaad 2 kanalen, maar allebei hebben ze een boostfunctie. dus je krijgt op die manier toch het idee van 4 kanalen. qua sound zal ik zeker vooruit gaan t.o.v. de valveking, hoewel de valveking echt niet verkeerd is.
maar de reverb van de egnater is wel 100 keer beter als van de peavey.
ik vind de egnater clean wel erg mooi, het gainkanaal komt iets te kort wat hoeveelheid gain betreft maar dat kan met een tube-screamer opgelost worden. maar de sound van het gainkanaal is wel erg lekker en ik speel toch hoofdzakelijk rock en nooit high-gain.

groeten Pasqual.

Nocki
16 januari 2009, 18:19
Ik merkte zelf dat de highgain sounds thuis net te mager klonken maar heel mooi naar voren kwamen als je in een band speelt. Het is toch vaak in een band mooier om je overdrive wat terug te schroeven voor meer tone en dat gaat dus automatisch zeg maar bij de egnater.

pasqual
16 januari 2009, 19:21
wat ik zelf wel mooi vond is de combinatie met een strat, die toch mooier klinkt als je niet al te veel gain gebruikt, waardoor de tone van de strat beter tot zijn recht komt, met de verschillende pup-standen. op mijn peavey heb ik de gain ook maar op de helft staan waardoor ie veel beter klinkt. bij de egnater is dat ongeveer alle gain dus. maar nogmaals, een tube screamer of iets dergelijks doet wonderen.

groeten Pasqual.

Nocki
16 januari 2009, 19:23
Ik had idd zelf ook het idee dat het meer een amp was voor een strat. Mn Gibsons klonken idd niet zoals ze zoudenkunnen klinken... Een strat deed het wat beter maar miste bij het hardere werk wat duwend vermogen...

Maar nogmaals. Mooie amp maar niet de veelzijdigste en mooiste... ondanks dat ik mn mark IV ervoor weg heb gedaan...

pasqual
16 januari 2009, 19:42
voor het uiterlijk hoef je 'm niet te kopen, hoewel hij een behoorlijke vintage look heeft. het belangrijkste is natuurlijk het geluid. hopelijk gaat ie wel goed hard, want dat heb ik nog niet kunnen uitproberen. ik ben wel nog van plan een 212 cabinet aan te schaffen. of dat met deze wordt weet ik nog niet, anders voor bij de peavey.

groeten Pasqual.

Nocki
17 januari 2009, 08:15
Ik heb het ook zeker niet gehad over het uiterlijk.
Met mooier bedoelde ik de sounds en de waarde van de inzet van zo'n amp.
Heb je deze al gevonden?
http://www.jaredcoberly.com/egnater/tube_chart.htm

groetjes

NOcki

pasqual
17 januari 2009, 12:04
ik ben vanmorgen ff teruggeweest naar de muziekzaak om 'm eens te testen met mijn eigen gitaar en een paar effecten voor in de effectsloop.
ook heb ik 'm ff op hoog volume geprobeert. conclusie: clean en clean met boost is deze amp een van de beste wat ik bespeeld heb, geen twijfel over.
kanaal 2: aardig ( nice, not thrilling, but nice ). de sound bleef op hoger volume niet echt overeind. ik had het idee dat ik maar middle eruit moest blijven draaien, maar dan wilde ik juist weer meer middle erin hebben. ik heb ff gespeeld met de eq-settings, maar niet echt mijn sound gevonden. als de amp op huiskamer niveau blijft, is de veranderingen met de eq veel duidelijker.
maar het grootste probleem vond ik toch het geruis en gekraak op kanaal 2. de versterker was wél ge-aard, dus daar lag het niet aan. ook de fx-knop zorgde voor veel extra geruis. dit kan natuurlijk aan de buizen liggen, maar als ik een amp koop zonder garantie, wil ik 'm wel helemaal in orde hebben.

dus: nee, ik heb 'm niet gekocht. mijn peavey is voor mijn doeleinden toch geschikter.

groeten Pasqual.