PDA

View Full Version : Probleem: geen 'open' sound



Marc Oblivian
16 januari 2009, 12:59
Ik heb een probleem waar ik vooral in de oefenruimte nogal last van heb.
Ik speel in twee band: 1 metal en 1 rock.
In de metalband gebruik ik een Powerball. Klinkt goed: is ie zo ongeveer voor gemaakt.
In de rockband heb ik echter problemen om mezelf op acceptabele volumes te horen; ik prik op de een of andere manier niet lekker door de mix. Ik gebruik voor die band een Dual Rectifier. Die ga ik echter weg doen, want is toch niet helemaal mijn smaak qua sound.
Aan die amp ligt het echter volgens mij niet: gister probeerde ik een JCM 800 (wel een beetje brakke...) en daarmee had ik eigenlijk hetzelfde probleem.
Ik moest hem eigenlijk te hard zetten om mezelf lekker te horen. Heb geprobeerd met weinig gain, maar daar worden de amps iets minder 'snappy/punchy' van. Dat kan je dan weer compenseren door hem harder te gaan zetten, maar je speelt wel in een band, dus te hard kan ook weer niet. Clean kanaal met boost geeft hetzelfde probleem: wel mooi, maar oerend hard (plus dat je echt flink moet boosten om een goede sustain te krijgen).

Ik weet dus eigenlijk niet meer waar het aan ligt. Heb gedraaid tot ik een ons weeg, maar het wil maar niet lukken.

Wat ik dus mis, is een mooie open en gedefinieerde sound als ik op het drive kanaal speel. Genoeg sustain en het liefste goed reagerend op terugdraaien van volume van de gitaar. Ook op het cleankanaal wil ik geen stugge sound: moet ' soepel' klinken. moeilijk uit te leggen. Het moet niet zo zijn dat ik als een wilde op mijn gitaar moet rammen om een beetje goed geluid te krijgen. Heb nu vaak het idee, dat het allemaal wat stug is...er moet dus definitie zijn maar met genoeg drive/push
De sound moet goed door de mix prikken. Dat is ook gelijk het probleem bij testen van amps: het klinkt vaak in de winkel best goed met wat tweaken, maar het is erg moelijk in te schatten hoe hij het in de bandsituatie gaat doen.

Tenslotte vraag ik me af of het ook niet deels in mijn gitaar kan liggen: ik speel een Les Paul (custom) en die klinkt vrij zwaar. Als ik het goed heb zit er in de brug een Seymour Duncan JB.
Brug ben ik niet zeker van, is een ook Sd maar met wat minder output.
Wellicht is het dus ook een idee om wat aann de humbuckers te doen, dus suggesties voor hummies die een mooie open, niet te schelle en gedefinieerde sound geven, zijn ook welkom.

Kortom gaarne suggesties om dit probleem op te lossen!!!!!

Midiguru
16 januari 2009, 13:10
Heb je wel eens nagedacht over de akoestiek van de oefenruimte? Deze kan enorme invloed hebben; verkeerde isolatie of wandbekleding, staande golven tussen slecht afgewerkte wanden, noem het maar op! Ik heb in de afgelopen maanden in aardig wat oefenruimtes gezeten en de ervaringen variëren tussen zoals jij het geluid beschrijft tot aan bijna volmaaktheid...

Nielsje
16 januari 2009, 13:12
Héérlijk topic!

Tja, de open-sound. Ik heb die gevonden in een CMW studiocage.
Jaren gespeeld over een DSL, en alhoewel het geen slechte amp is, ga je na een aantal jaren toch meer verlangen. En zo bleek de DSL toch ietwat te 'gemaakt' te zijn, te stug, nét iets teveel compressie voor wat ik fijn vind.

Ik wilde gewoon een eerlijkere versterker, die ook goed de verschillen van verschillende gitaren uitversterkte, en ook goed met goeie pedalen zou omgaan. Een aantal amps geprobeerd, veel gezocht.

Uiteindelijk bleek zo'n Studiocage goed bij mij, en m'n geluid te passen. Klinkt goed op nagenoeg elk volume, en is niet stug, gaat mee met wat je wil.
Ik heb hier wel wat mazzel mee gehad: Mijn amp is ex-Mitch, en hij stelde voor dat ik de amp eerst eens goed ging proberen in band-verband. Gewoon 'los' vond ik het in eerste instantie niet echt ultiem, maar in de band is 'ie écht goed. Prikt goed door de mix, klinkt altijd goed.

Nu weet ik niet of een studiocage wat voor je is, maar zo'n Plexi Jr. of Plexi + is gewoon Marshall, maar dan zoals het zou moeten zijn :). Geen stugge bakken, en ze zijn goed in wat ze moeten doen.

Je gitaar is inderdaad wel van het 'heavy' spul, heb je je setje ook geprobeerd met een typische single coil gitaar?
Het lijkt me in ieder geval dat je een een kanaals versterker wil, de meeste meer kanaals amps leveren toch in op dynamiek etc. De HOOK captain is een goeie multi-channel bak, maar is toch anders dan een single channel amp.

Ik vond overigens de RR amp op de meeting ook erg goed.

Maar concreet:

* wát wil je veranderen?
* hoeveel mag zoiets kosten?

Hm.. ik leest m'n bericht nu terug, en ik probeer je alleen maar dure oplossingen aan te praten. *grinnik*.

Jimwoud
16 januari 2009, 13:14
Hey Marc

Werkt die Powerball niet gewoon in die rockband? Als ik aan een open rocksound denk, denk ik meteen aan Soldano, helder, open, snijdend maar niet te schel. Wel een beetje duur alleen.

Tristan
16 januari 2009, 13:16
Clean kanaal, op een JCM800?
Dat is geen echte 800...

Alle flauwte op een stokkie, maar dat een Dual Rectifier en een tweekanaals JCM800 niet door de mix heen prikken val ik nou niet echt van verbazing van van mijn stoel...

In je verhaal hoor ik qua lead sound toch een beetje de wensen richting een Marshall en qua cleane sound meer richting Fender...
Een echt goede Marshall heeft gewoon die vloeiende sustain die lekker door de mix prikt en toch niet te schel is...
Een echte Fender (Blackface of goede vroege Silverface) heeft die compressie in het laag en detail in het hoog waardoor je dat lekkere speelgevoel krijgt...

De Seymour Duncan JB is naar mijn idee een vrij schel element, veel hoogmidden en niet zoveel laag/laagmidden...

De Bogner Duende kan ik je in ieder geval wel aanraden, erg vette amp met zowel een lekker clean als een lekker scheurkanaal, ik denk dat je daar wel uit zou kunnen halen wat je zoekt, de Alchemist schijnt ook cool te zijn dus die zou ik ook zeker eens proberen als ik jou was...
Voor de rest, Hook Captain natuurlijk, Framus Dragon, en dat was het dan wel zo'n beetje qua multikanaals bakken als je het mij vraagt...
Oh ja, de nieuwe Mesa/Boogie Mark V komt over een tijdje uit, misschien ook nog een optie...

Klaasj Vaak
16 januari 2009, 13:17
Wat van speakers gebruik je? Ik gebruik zelf een Marshall 1936 cab met de stock G12T75's, maar moet echt gruwelijk hard om die dingen een beetje te laten klinken in de mix. Misschien eens een ander cabinet proberen?

Nielsje
16 januari 2009, 13:18
Ik heb het al door: Dit wordt een topic met téveel mooie spulletjes, die allemaal nét iets te veel kosten.

GAS-bevorderlijk :D

casper innosence
16 januari 2009, 13:21
En naar aanleiding van de opmerking over de invloed van de oefenruimte, wat is de samenstelling van de band? Ik merk bij ons, dat als onze bassist z'n eigen top meeneemt, die is afgesteld naar onze sound, en onze versterkers, dat t prima is in de oefenruimte, maar wanneer ie lui is en de spullen van de oefenruimte gebruikt, dan ist huilen met de pet op. En vind ik mijn sound niks, tot ik dicht voor de speaker ga staan.

Dus wellicht kan het ook aan instellingen van mede gitaristen/bassist liggen? Of de opstelling binnen een ruimte.

MarkV
16 januari 2009, 13:22
Het lijkt een beetje op het 'probleem' dat ik heb met humbuckers. Ongeacht het type, diegene die ik gehoord en gehad heb, vind ik humbuckers gewoonweg niet 'open' klinken. Heb je met je setup al eens een single coil/P90 geprobeerd?

Renin
16 januari 2009, 14:38
Toch opmerklijk hoe snel er hier "geduwd" wordt naar een andere versterker..

Om maar eens een andere wendig te geven:

Probeer eens een stratje o.i.d. voor de rockband. Luister naar het verschil wat het hout voor je doet. De Les Paul is inderdaad een wat "donkere" gitaar.

Ik weet niet welk type "rock" je speelt, maar je zou zelfs nog een tele kunnen proberen.

Zo te horen heb je belang bij een gitaar met low tot medium-output elementen (in ieder geval geen high-output), voor een duidelijke response op je volume-pot. Ik vind dat een "heldere houtsoort" (ash/maple) opener door de mix "snijdt" dan de "donkere" (mahogany), al blijft dat lastig omschrijven aangezien het om geluid gaat.

Een gitaar lenen en testen in de oefenruimte is in ieder geval een stuk makkelijker dan effe een amp lenen.

Mr.Bluesbreaker
16 januari 2009, 14:44
Ik heb het al door: Dit wordt een topic met téveel mooie spulletjes, die allemaal nét iets te veel kosten.

GAS-bevorderlijk :D

Dat is toch gewoon standaard aan gitaarnet:D

Harry
16 januari 2009, 15:06
een en ander is natuurlijk erg afhankelijk van het geluid van de andere bandleden. Misschien staat alles te hard, met 2 gitaristen kan het al snel een brei worden, en dan is het maar afwachten wie van de 2 het best hoorbaar is.

Raffel
16 januari 2009, 16:41
neemt ook niet weg dat de brei die uit een ander z'n versterker komt 'als geheel' jouw versterker ook als een lompe brei chaos kan laten klinken terwijl die wellicht vrij gedefinieerd is op zichzelf.

Opties:

- Geluid op jezelf projecteren en volume omlaag
- Mids erin draaien
- Gitaartje met wat meer 'open' humbuckertjes?

Marc Oblivian
16 januari 2009, 16:45
Dank voor de reacties tot zover!

Nog even reagerend op vragen en wat meer informatie gevend:

- ik oefen meestal in dezelfde oefenruimte, maar heb het probleem ook ervaren in andere ruimtes.
- de band bestaat uit 2 gitaristen, bassist, zanger drummer. Andere gitarist staat meestal wel vrij hard, maar ik wil door de mix prikken en geen wedstrijdje doen wie het hardst kan (en die Dual gaat schoftig hard...). Het prikken moet juist eigenlijk gaan zonder dat het oorverdovend hard moet, zodat het ook makkelijker/prettiger speelt.
- de Powerball werkt inderdaad wel beter in de band. Heb er jaren met een andere rockband mee gespeeld en dat ging goed. Hij is natuurlijk wel erg heftig en heeft een erg moderne voicing, dus het klinkt al heel snel naar de erg ruige kant van rock. Het liefste heb ik ook een amp die wat beter op afdraaien van volume reageert (en daarbij goed te horen blijft).
- JB een vrij schel element? Hmmm...dan moet ik toch maar eens kijken of het echt een JB is, want mijn gitaar klinkt niet snel schel (eerder andersom en met een flinke dosis laag ook nog).
- Wat wil ik aanpassen? Mijn sound. Ik wil een goede rocksound die best behoorlijk stevig mag zijn en daarbij een mooi cleane sound zonder dat het stug klinkt. Er moet echter naast de drive en sustain wel openheid en definitie in de sound zitten zonder dat het weer een schelle bedoening wordt.
- Als ik daar andere elementen voor nodig heb of een andere amp, maakt me niet zoveel uit. Daar probeer ik juist achter te komen.
- Wat mag het kosten? Het liefste zo min mogelijk, maar als een andere amp nodig blijkt hooguit 1500 (liefst minder). Tweedehands no problemo.
- Singlecoils/P90: wel aan zitten denken. Niet geprobeerd. Ik denk dat die combi ook niet zo werkt met mijn huidige amp (Dual Rec). Maakt het wel lastig om te bepalen waar het nou aan ligt. Weet ik. Sta er echter wel voor open.
- Voor de duidelijkheid: het hoeft niet perse een meerkanaalsamp te zijn. Ik vind het wel makkelijk, maar als de beste optie een 1 kanaalsbak is, kan dat ook .
- pfff...al met al lastig om en lekker heavy te kunnen klinken en gedefinieerd en mooi clean als het moet. Zal wel weer een dure grap worden.

Allright..suggesties...keep 'em coming.

Marc Oblivian
16 januari 2009, 16:51
neemt ook niet weg dat de brei die uit een ander z'n versterker komt 'als geheel' jouw versterker ook als een lompe brei chaos kan laten klinken terwijl die wellicht vrij gedefinieerd is op zichzelf.

Opties:

- Geluid op jezelf projecteren en volume omlaag
- Mids erin draaien
- Gitaartje met wat meer 'open' humbuckertjes?

Klopt.
ik probeer mijn volume ook zo laag mogelijk te houden.
Richt mijn versterker ook altijd op mezelf..ga altijd een beetje aan de zijkant staan.
Ik heb echter vaak het idee de andere gitarist beter te horen dan mezelf, behalve bijv. gisteren, maar toen stond ik zelf weer erg hard en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Het moet elkaar niet gaan overheersen...iedereen moet goed te horen zijn. Dan pas is het echt een band naar mijn mening....
Mids staan meestal rond de 8...bijna open dus.
Open humbuckers: suggesties?

Nielsje
16 januari 2009, 16:53
Wat voor overigens geholpen heeft: Organiseer een meeting!
Klinkt heel maf, maar mijn probleem was gewoon wat grotere dan 'slechts' een element of pedaal. Uiteindelijk is er veel bij mij veranderd, en daar ben ik dan ook zeer blij mee.

Toevoeging: Je speelt over een Mesa Dual Recto toch? Die dingen zijn volgens mij niet echt het voorbeeld van 'lekker open'.
Vraag is natuurlijk, 'wat is open'? In mijn eerdere 'betoog' heb ik het wel over een CMW, maar wellicht is dat wel weer veel te veel 'open' voor je smaak.
Heb je wel eens een versterker (of versterker/combi) bespeeld waarvan je wél had van: hey, dat is lekker?

Marc Oblivian
16 januari 2009, 16:59
Heheh...de zoektocht wordt steeds bewerkelijker zo:-)
Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden!
Eerst maar eens een grotere gitaarwinkel binnenlopen en een middagje testen (alhoewel dat weer niets zegt over geluid in bandsituatie).
Nog suggesties van 'ampgoeroes' ici?

Chris Winsemius
16 januari 2009, 17:23
Geen guru (gewoon 'n eikel met 'n soldeerbout ;) ).....

Even hard op brainstormend:
- stel de toonregelingen iig. af op veel mid en hoog
- sommige mahonie gitaren kunnen idd. zeer warm klinken maar ieder stuk hout is anders, ik ken zelf gelukkig 'n aantal "open klinkende" Les Pauls (bijvoorbeeld mijn R7 GoldTop)
- misschien eens even 'n andere gitaarkabel proberen?
- Boogies komen imho vaak lastig door de mix, JCM800s (ongeacht het model) prikken meestal overal doorheen
- probeer eens de speakerkast op 'n andere plek te zetten
- probeer bij de volgende repetitie met z'n allen eerst zachtjes (qua volume) te beginnen en verhoog daarna, gezamelijk het volume
- speel in andere fretposities dan de andere gitarist zodat je niet in elkaars toonhoogte-gebied zit
- probeer (al gemeld) sowieso even 'n andere gitaar of wissel even om met de andere gitarist (jij op zijn gitaar over jouw amps en vice versa)
- gebruik het brug-element
- draai er niet te veel gain in
- stel je instellingen af op de band als geheel, niet op standen die je (bijvoorbeeld) gebruikt wanneer je alleen gitaar speelt zonder anderen er bij
- hoe oud zijn de eindbuizen? Na tig branduren verliezen eindbuizen vaak hoog, laag en volume.

Misschien zien we of jij nog iets over het hoofd (kan de beste overkomen!)?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, over mijn amps ga ik niet l*llen :D

Les Paul R8
16 januari 2009, 17:44
Arrogant als ik ben, denk ik dat ik het rockgeluid heb wat jij zoekt. :)

Ik heb er ook lang naar gezocht. Maar kan het nu vrij makkelijk uit verschillende componenten krijgen. Al heb ik zeker mijn voorkeuren :)

Een Mesa amp vind ik niet echt een amp die door de mix snijdt.

Verder lees ik zo snel nergens of je overdrives of distortions gebruikt.

Misschien heb je zin om eens een zondagje naar Lelystad af te reizen en bij en met mij de nodige spullen uit te proberen. Ik heb verschillende amps (CMW, Vox, Marshall, Soldano, Orange) en de nodige overdrives en gitaren. We kunnen in ieder geval uitvinden waarom je geluid niet zo is als je wilt; waar het aan ligt. En wellicht vindt je dan het geluid wat je zoekt. Als je interesse hebt, PM me dan even.....Niels zijn suggestie van een meeting organiseren kan natuurlijk ook. Dan zal ik er ook graag bij zijn.

Leuk voorbeeld van mijn "door-de-mix-heenprikken": vorige week was ik op auditie bij een band. Andere gitarist had een DSL100 bij zich, volume op 50%
Ik zet mijn gepimpte Vox AC15 aan op ongeveer een derde. Plug mijn Les Paul in, trap de overdrive aan......DSL was niet meer te horen :D......(begonnen ze wel te zeiken dat ik zachter moest.....volgende keer dus een Zvex van een half watt mee ;) ). Bottom line was in ieder geval dat de andere gitarist veel te veel gain en veel te veel compressie had. Dat valt weg als je gaat spelen.

Mitch
16 januari 2009, 18:06
Ik denk dat er al een paar goede dingen genoemd zijn en ongetwijfeld zijn er meer dingen aan de hand. Kijk, die amps, sja... ik sluit me bij Tristan aan. Maar dan nog kan er ook iets bij je gitaar liggen of misschien klinkt -ie akoestisch prima en zijn de elementen niet zo geschikt. Of misschien gebruik je graag je gitaarvolume maar heb je geen goede treble bleed. Of is het inderdaad je plaats binnen de akoestiek van de ruimte die je in de weg zit, afijn: mogelijkheden te over.
Het organiseren van een mini-meeting is overigens bepaald geen slecht idee, met meerdere gitaristen bij elkaar kom je vaak veel duidelijker tot een idee. En het is niet ongezellig :D

pannekoek
16 januari 2009, 18:33
ik denk dat je gewoon een andere drive zoekt.

een wat stevigere marshall bijvoorbeeld
probeer bijvoorbeeld de jcm800KK (kerry king signature), erg vette amp die een rectifier van z'n plek blaast. klinkt ongelovelijk strak, zeer marshall en genoeg gain om goed te rocken.

of anders een marshall jvm410h, meerdere kanalen, vette clean en vette scheur, niet zo strakke scheur als de jcm800KK maar wel erg vet.

Baker
16 januari 2009, 19:14
Ik speel in dezelfde setup als jij: Drums, bas, zanger 2 gitaristen.
In een lage oefenruimte, lekker op volume, met een redelijk meppende drummer. Had eerst een koch multitone, maar kwam met kanaal 3 ook slecht door de mix. Met kanaal 1 + 2 geen problemen trouwens.

Heb nu een JVM. Met crunch orange en crunch red, al dan niet met RAT overdive knal echt echt heerlijk door de mix! Perfect. OD1 en OD Gebruik ik niet, omdat die ook niet lekker door de mix prikken.

Heb ook een vrij donkere gitaar. Een LP studio met rosewood hals.

En toch, als je met die jcm800 niet door de mix komt, dan is er toch iets meer aan de hand denk ik hoor. Probeer eens een andere gitaar of anders weet ik het ook niet.

Het is wel mega irritant trouwens. Zo irritant dat ik die koch verkocht heb, want verder vond ik dat best een fijne bak.

svdijk
16 januari 2009, 19:30
Wat voor speakers gebruik je?
Die zijn erg belangrijk!!
G12T75's prikken vaak slechter door de mix dan b.v Vintage 30, of Greenbacks.
Met greenbacks krijg je meestal een mooi open en "houterige" rocksound.
Die gebruik ik op dit moment met een JVM410.

Squier4ever
16 januari 2009, 19:32
ik denk dat je gewoon een andere drive zoekt.

een wat stevigere marshall bijvoorbeeld
probeer bijvoorbeeld de jcm800KK (kerry king signature), erg vette amp die een rectifier van z'n plek blaast. klinkt ongelovelijk strak, zeer marshall en genoeg gain om goed te rocken.

of anders een marshall jvm410h, meerdere kanalen, vette clean en vette scheur, niet zo strakke scheur als de jcm800KK maar wel erg vet.

pannekoekje, het gaat niet alleen maar om de scheur, het gaat over de gehele sound. marshalls klinken best wel dichtgesmeerd, zeker als je veel gain gaat gebruiken.

Tristan
16 januari 2009, 19:40
Speakers zijn inderdaad ook erg belangrijk, was ik vergeten in mijn verhaal, maar een gitaar gaat het 'm echt niet doen op een Dual Rectifier, daarop klinken verschillende gitaren vaak veel van hetzelfde vind ik...
Een andere versterker is toch de meest logische optie lijkt me, maar testen kan zowiezo geen kwaad natuurlijk, geef ook even aan wat ongeveer je budget is zodat men je hier ook wat gerichter kan helpen...
JVM heb ik meerdere malen live over moeten spelen, bij avonden met meerdere bands enzo, was ik totaal niet over te spreken, weinig ballen, dynamiek en openheid vond ik...
Schijnt met een trafo upgrade (Mercury Magnetics) wel beter te worden, maar ik betwijfel of dat het uiteindelijk waard is, dan moet het wel echt de amp zijn die je zoekt...

Mitch
16 januari 2009, 19:52
Nee hoor Tristan, een JVM is het antwoord op alles :p

Lexvandoef
16 januari 2009, 21:51
Nee hoor Tristan, een JVM is het antwoord op alles :p

Nee, dat was de ENGL SE Mitch ;)

Tristan
17 januari 2009, 00:07
Een SE en een JVM?
Hmm, ik ren morgen gelijk naar de winkel, het is dat ze nu al dicht zijn... :dance:

pannekoek
17 januari 2009, 00:10
pannekoekje, het gaat niet alleen maar om de scheur, het gaat over de gehele sound. marshalls klinken best wel dichtgesmeerd, zeker als je veel gain gaat gebruiken.

ik vind marshalls juist erg snel door de mix heen prikken, niet helemaal volgooien met gain, maar eventueel boosten met een tubescreamer en je hebt een erg gave bandsound

Klaasj Vaak
17 januari 2009, 00:17
Mwah, ik heb evenveel Marshalls meegemaakt die dat niet deden. Dat is echt heel verschillend.

Overigens ben ik ook niet zo'n fan van de JVM. Ik kan me wel vinden in het verhaal van Tristan. Dynamiek is ver te zoeken bij die bakken, heel gecompressed en het clean vind ik al helemaal levenloos persoonlijk.

pannekoek
17 januari 2009, 00:17
Mwah, ik heb evenveel Marshalls meegemaakt die dat niet deden. Dat is echt heel verschillend.

Overigens ben ik ook niet zo'n fan van de JVM. Ik kan me wel vinden in het verhaal van Tristan. Dynamiek is ver te zoeken bij die bakken, heel gecompressed en het clean vind ik al helemaal levenloos persoonlijk.

smaken verschillen

Klaasj Vaak
17 januari 2009, 00:22
Dynamiek heeft niks met smaak te maken, maar verder, smaken verschillen inderdaad. Maar de naam Marshall is zeker geen garantie tot succes. Ook bij Marshall, heel veel verschillen.

Nielsje
17 januari 2009, 02:09
Jeroen, je vergeet dat Pannekoek de wijsheid in pacht heeft!
Overigens.. is die sticker al van je JVM af Pannekoek? :D

Lexvandoef
17 januari 2009, 02:11
Overigens.. is die sticker al van je JVM af Pannekoek? :D

Je moet die jongen niet zo plagen Nielsje! :seriousf:

Marc Oblivian
17 januari 2009, 03:10
Ben ik weer...

Tristan: mijn budget ligt zoals gezegd rond de 1500 €. Liefste minder uiteraard.
Stijl die we spelen is overigens van vrij heftig tot meer rockballads: Creed, Faith no More, Pearl Jam tot Guns n' Roses achtige dingen, maar bv ook Stereophonics en Oasis passen ertussen.
Geen blues, geen metal, geen Britney Spears:-)
Ik speel op een The Heritage LP Custom met SD JB (geloof ik) in de brug. Neck is clean goed te doen, maar op het gain kanaal is het voor solo's alleen wel te doen, qua slag al snel veel te modderig voor in de bandsituatie (staat me ook al niet aan: ik wil ook wel eens slag met gain op het neckelement..weet hoe goed dat kan klinken).
Probleem dat ik vaak ervaar is dat het geluid of klinkt alsof er een doek over ligt of dat het teveel in de kast blijft hangen. De mids heb ik zoals gezegd bijna voluit en ik probeer er ook meer hoog in te draaien. Teveel hoog resulteert echter in het voornamelijk horen van de hoge tonen in de bandmix. Lelijk en niet de bedoeling lijkt mij.
Ik krijg er uiteindelijk wel een goede sound uit, maar dan moet het erg hard. Denk aan de Dual op modern, bold en silicon vanaf volume op 4 (vind ik hard..klinkt dan wel goed, maar ik denk dat mijn smaak voor rock ook gewoon ergens anders ligt...naast het feit dat ik de rest weer overstem met genoemde volumes...).
Speakers die ik gebruik zijn inderdaad wel een standaard 4x12 Marshall . Mijn eigen EVH kast klinkt wel beter, maar ik lig er gek genoeg in de bandmix niet echt veel beter door. Daar zit het denk ook niet in, lijkt mij.
Het is dus echt de gitaar/elementen of de amp (of allebei).
De Powerball klinkt voor deze toepassing en met mijn gitaar al wat beter vind ik(de Engl sound is sowieso meer mijn ding en dus ook al een reden om de Mesa te ruilen/verkopen voor wat anders), maar wat ik mis is de mooie 'dragende' drive sound die ook nog eens lowgain/duidelijk/harmonieus klinkt. De Engl kan dat benaderen, maar voor rock zijn er andere amps die dat qua karakter nog beter kunnen denk ik.
De Mesa heeft een hoop goede sounds aan boord, maar weer net niet wat ik op dit gebied in mijn hoofd heb. Dat is denk ik toch een meer vintage achtige sound. Slagsound Oasis vind ik bv vaak mooi...behoorlijk wat drive, prikkend, maar toch prettig in het gehoor liggend: ze hebben waarschijnlijk een goede mixer:-). Weet niet wat voor amps zij gebruiken. Wel hollowbodies, dus ook weer anders dan een LP...
Het moet in ieder geval zo zijn dat ik de gitaar met drive aansla en dat hij daarna lekker doorklinkt/sustaint, zonder dat daar weer een bak aan vervorming aan te pas komt en waar wel lekker strak mee te spelen valt. Volume terugdraaien (of ander kanaal)..voila...cleanere sound, zonder dat het gelijk stug wordt.
Tjeess....bijzonder lastig om een sound in je hoofd op deze manier over te brengen.
Wellicht is een meeting nog geeneens een slecht plan, anders zie ik mezelf nog wel een jaar doorklooien (en ja, dat moet leuk zijn, maar ik wil ook wel eens dat ik me een tijdje niet hoef te buigen over mijn sound..op rockgebied dan:-)
Anders maar acoustisch aan gaan rommelen...klinkt altijd goed (ok..geintje..moet kunnen)

Iceman
17 januari 2009, 08:51
KUCH*** diezel*** KUCH


Jaja, spammerdespam.

Maar serieus. Diezel's zijn gecompressed, maar prikken heerlijk door de mix zonder er overheen te schreeuwen. Niet alleen door compressie, maar ook door tone in het mid/laag.
En Diezels reageren prima op de potmeter van je gitaar.

Met recto's had ik altijd het probleem dat ze of te schel, of te dof waren. Dat had alles te maken met het gebrek aan tone.

Baker
17 januari 2009, 09:41
Overigens ben ik ook niet zo'n fan van de JVM. Ik kan me wel vinden in het verhaal van Tristan. Dynamiek is ver te zoeken bij die bakken, heel gecompressed en het clean vind ik al helemaal levenloos persoonlijk.


Dat hangt er wel heel erg vanaf hoe je hem gebruikt.
Voor de OD kanalen ben ik helemaal eens met bovenstaande,
Voor crunch orange + red ben ik het totaal niet eens met bovenstaande.

Verder, clean is niet geweldig van de JVM klopt, het blijft marshall he.
Hoewel clean orange (met randje) dan wel weer lekker is.

Maar goed, dit topic ging over door de mix prikken, of een open sound hebben.
en de JVM doet dat bij mij echt prima. Sowieso een stuk beter dan de Koch.

Baker
17 januari 2009, 09:57
trouwens, mijn collega bandlid gitarist heeft een Van Weelden modded Marshall met Greenbacks. Hij speelt momenteel met een telecaster over. Als je het over een ontiechelijke open sound hebt, dan zou je dat eens moeten horen.

Marc Oblivian
17 januari 2009, 11:37
KUCH*** diezel*** KUCH


Jaja, spammerdespam.

Maar serieus. Diezel's zijn gecompressed, maar prikken heerlijk door de mix zonder er overheen te schreeuwen. Niet alleen door compressie, maar ook door tone in het mid/laag.
En Diezels reageren prima op de potmeter van je gitaar.

Met recto's had ik altijd het probleem dat ze of te schel, of te dof waren. Dat had alles te maken met het gebrek aan tone.

Ach, als je hem voor 1500 kwijt wil, dan kom ik hem wel ophalen hoor:-)
Serieus: dank je...ik zal het in gedachten houden.

Marc Oblivian
17 januari 2009, 11:41
trouwens, mijn collega bandlid gitarist heeft een Van Weelden modded Marshall met Greenbacks. Hij speelt momenteel met een telecaster over. Als je het over een ontiechelijke open sound hebt, dan zou je dat eens moeten horen.

Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen. Van Weelden doet het geloof ik echter niet meer. Beetje moeilijk aan te komen dus denk ik. Telecaster heb ik ook wel eens aan gedacht. wel een gitaar die lekker prikt denk ik. Icm een Dual Rec werkt dat volgens mij voor geen meter, dus het heeft weinig zin om zo'n combi nu te proberen.

Marc Oblivian
17 januari 2009, 11:42
KUCH*** diezel*** KUCH


Jaja, spammerdespam.

Maar serieus. Diezel's zijn gecompressed, maar prikken heerlijk door de mix zonder er overheen te schreeuwen. Niet alleen door compressie, maar ook door tone in het mid/laag.
En Diezels reageren prima op de potmeter van je gitaar.

Met recto's had ik altijd het probleem dat ze of te schel, of te dof waren. Dat had alles te maken met het gebrek aan tone.

Waarom doe je hem eigenlijk weg? Maw: wat vind je dus de nadelen van de amp?

svdijk
17 januari 2009, 11:57
Probeer 'ns een kast met V30's, of de standaard greenbacks (dus niet de heritage greenbacks 20watt die in de EVH kasten zitten, maar de 25 watt chinese), ik denk dat je probleem dan echt opgelost is!!
Zoek 't probleem niet in de versterkers, zeker niet de JCM800!

macwilliams
17 januari 2009, 12:13
Die diezel van iceman klinkt geweldig. Helaas wist ik het te laat anders was die wrsch geworden. Niet dat ik spijt heb van mn amp hoor, integendeel. Maar die diezel is echt de moeite waard om te proberen.

Het leek misschien een stomme suggestie die jcm800kk maar laat je niet misleiden. Het is dan wel een sig van de aller ruigste band/gitarist van dit universum maar als je hem niet hebt geprobeerd weet je echt niet wat "the beast" kan! Try before you die!!!

Die jvm kan ook heel goed klinken hoor maar die vind ik te gevoelig voor het cabinet die je aansluit.

Verder is het maar net wat je zoekt.

Marc Oblivian
17 januari 2009, 12:42
Standaard greenbacks heb ik al eens geprobeerd. Die zaten in mijn vorige kast. Zo'n enorm verschil vond ik het nou ook weer niet met andere kasten. Ik vind mijn huidige kast ook beter klinken, dus wat dat betreft...
Op zich lijkt het me wel een goede amp hoor, die Diezel, maar ik heb momenteel het geld gewoon ook niet. Zou ik eerst de Mesa kwijt moeten raken.
Daarbuiten vraag ik me af hoe dynamisch de Diezel is.

Renin
17 januari 2009, 13:40
- en is Orange dan misschien een optie?

Kellet
17 januari 2009, 14:08
Zou het niet met de pickups te maken hebben?

Ik had in een van mijn Schecters eerste Duncan Invaders zitten (donkere high output pickups) en kon mezelf nooit goed horen.

Intussen zitten er DiMarzios in (Evolution/Humbucker From Hell) en ik hoor mezelf ALTIJD, ook al zet ik mijn versterker zachter.
Volgens DiMarzio's site komt dat door de hogere midrange van de Evolution oid.

Dude
17 januari 2009, 20:16
Ik speel in dezelfde setup als jij: Drums, bas, zanger 2 gitaristen.
In een lage oefenruimte, lekker op volume, met een redelijk meppende drummer. Had eerst een koch multitone, maar kwam met kanaal 3 ook slecht door de mix. Met kanaal 1 + 2 geen problemen trouwens.

Heb nu een JVM. Met crunch orange en crunch red, al dan niet met RAT overdive knal echt echt heerlijk door de mix! Perfect. OD1 en OD Gebruik ik niet, omdat die ook niet lekker door de mix prikken.

Heb ook een vrij donkere gitaar. Een LP studio met rosewood hals.

En toch, als je met die jcm800 niet door de mix komt, dan is er toch iets meer aan de hand denk ik hoor. Probeer eens een andere gitaar of anders weet ik het ook niet.

Het is wel mega irritant trouwens. Zo irritant dat ik die koch verkocht heb, want verder vond ik dat best een fijne bak.



heel grappig.... maar het is net of ik bovenstaand verhaal zelf getikt heb, exact dezelfde situatie hier ! zelfde spullen... zelfde setup, zelfde instellingen enzo.