PDA

View Full Version : Probleem: geen 'open' sound



Marc Oblivian
16 januari 2009, 12:54
Ik heb een probleem waar ik vooral in de oefenruimte nogal last van heb.
Ik speel in twee band: 1 metal en 1 rock.
In de metalband gebruik ik een Powerball. Klinkt goed: is ie zo ongeveer voor gemaakt.
In de rockband heb ik echter problemen om mezelf op acceptabele volumes te horen; ik prik op de een of andere manier niet lekker door de mix. Ik gebruik voor die band een Dual Rectifier. Die ga ik echter weg doen, want is toch niet helemaal mijn smaak qua sound.
Aan die amp ligt het echter volgens mij niet: gister probeerde ik een JCM 800 (wel een beetje brakke...) en daarmee had ik eigenlijk hetzelfde probleem.
Ik moest hem eigenlijk te hard zetten om mezelf lekker te horen. Heb geprobeerd met weinig gain, maar daar worden de amps iets minder 'snappy/punchy' van. Dat kan je dan weer compenseren door hem harder te gaan zetten, maar je speelt wel in een band, dus te hard kan ook weer niet. Clean kanaal met boost geeft hetzelfde probleem: wel mooi, maar oerend hard (plus dat je echt flink moet boosten om een goede sustain te krijgen).

Ik weet dus eigenlijk niet meer waar het aan ligt. Heb gedraaid tot ik een ons weeg, maar het wil maar niet lukken.

Wat ik dus mis, is een mooie open en gedefinieerde sound als ik op het drive kanaal speel. Genoeg sustain en het liefste goed reagerend op terugdraaien van volume van de gitaar. Ook op het cleankanaal wil ik geen stugge sound: moet ' soepel' klinken. moeilijk uit te leggen. Het moet niet zo zijn dat ik als een wilde op mijn gitaar moet rammen om een beetje goed geluid te krijgen. Heb nu vaak het idee, dat het allemaal wat stug is...er moet dus definitie zijn maar met genoeg drive/push
De sound moet goed door de mix prikken. Dat is ook gelijk het probleem bij testen van amps: het klinkt vaak in de winkel best goed met wat tweaken, maar het is erg moelijk in te schatten hoe hij het in de bandsituatie gaat doen.

Tenslotte vraag ik me af of het ook niet deels in mijn gitaar kan liggen: ik speel een Les Paul (custom) en die klinkt vrij zwaar. Als ik het goed heb zit er in de brug een Seymour Duncan JB.
Brug ben ik niet zeker van, is een ook Sd maar met wat minder output.
Wellicht is het dus ook een idee om wat aann de humbuckers te doen, dus suggesties voor hummies die een mooie open, niet te schelle en gedefinieerde sound geven, zijn ook welkom.

Kortom gaarne suggesties om dit probleem op te lossen!!!!!

Jeroen76
16 januari 2009, 13:09
Volgens mij is dit een dubbelpost, of heb je daar een reden voor?

Greetz,
Jeroen

pimmetje
16 januari 2009, 14:16
Deze gaat dicht... gaat niet per se over vintage versterkers en staat ook al in moderne versterkers (idd dubbelpost).
Vragen => PM