PDA

View Full Version : Welk OD-pedaal met meeste pre-gain hoog?



dml
16 januari 2009, 09:27
Ik ben op zoek naar een oversturingspedaal met het karakter a la Carl Martin Plexitone en/ of MI Audio Crunchbox maar vóór de oversturing moet al behoorlijk wat hoog doorgelaten of toegevoegd worden. Let wel, dit heeft dus NIETS te maken met de toonregeling op het pedaal zelf. Bijna alle TS-klonen komen m.i. dus niet in aanmerking, dus bespaar je de moeite om ze allemaal te noemen. Iemand tips?

Mitch
16 januari 2009, 17:00
Werkte de Subdecay Black star niet ongeveer op die manier?
Wat een vraag trouwens... waarom moet het peadal per se van die techniek gebruik maken?

Negative K3 fan
16 januari 2009, 19:39
input cap verlagen?

Bouke
16 januari 2009, 21:34
Luister eens naar een Lex Bos Superdrive. Een buizenbakkie (uit de kluiten gewassen!). Met behoorlijk wat gain en hoog. OD, dus niet echt een metalbak. Beetje Marshall opgepompt ofzo. Twee kanalen. Veel gain en nog meer gain. Die van mij moet ik nog laten terugtrimmen in gain. Behoorlijk veel hoog, maar geen idee of dit wordt verkregen op de manier die jij hier bedoelt. Vraag het eens aan Lex, aardige kerel.

Mooie sound in zo'n bak, buizendrive met behoorlijk wat (understatement) compressie, daar moe(s)t ik behoorlijk aan wennen, niet zozeer qua sound, maar wel aan 'feel' tijdens het spelen. Ik ben lowgain gewend met hard aanslaan/picken, maar dat werkt met deze bak ietsje anders.

www.lexbos.nl (http://www.lexbos.nl) onderaan de samplepagina staan wat voorbeelden met meer gain. Op youtube staan ook nog wel wat filmpjes.

Nogmaals, geen idee of dit is wat je bedoelt, maar afgaande op je gain- en hoogverzoek, kun je dit even checken.

Bouke

Edit: Damn, een hele serie forumers uit 2002 :D Mitch is de 'oudste' :D

dml
17 januari 2009, 00:01
Laat ik het anders uitleggen. Iedereen kent wel het geluid van een Strat in #2 of #4: belletjes, twinkel, helderheid alom. Druk dit geluid in allerlei OD-pedalen en je hoort dat in het ene pedaal die twinkel beter overeind blijft dan in het andere pedaal. Nu ben ik dus op zoek naar het pedaal die die twinkel het beste intact laat, i.c.m. het oversturingskarakter van de in mijn startpost genoemde pedalen. Ik ben dus helemaal niet op zoek naar bakken met gain, integendeel.

Mitch
17 januari 2009, 13:50
Je bent nu dus niet meer op zoek naar een bepaald circuit? :D
Afijn, ik begrijp nu wel waar je naar toe wil. Mijn vaste antwoord op een dergelijke vraag is een gemodde Ibanez SML/MS10. Zijn verhalen genoeg over te vinden hier maar ik denk dat -ie voor jou extra interessant is om de volgende reden: met de eerste pot (attack) regel je de hoeveelheid hoog pre gain, met de twee andere knoppen regel je het hoog en laag post gain. Je kan 'm dus zo scherp, dof of transparant maken als je zelf wil.
Sowieso wel iets voor jou, want het is geen supersimpele bediening, je moet 'm even doorhebben ;)
Ik had er ooit soundclips van, maar de site waar ze gehost waren is uit de lucht.

Bouke
17 januari 2009, 19:42
Laat ik het anders uitleggen. Iedereen kent wel het geluid van een Strat in #2 of #4: belletjes, twinkel, helderheid alom. Druk dit geluid in allerlei OD-pedalen en je hoort dat in het ene pedaal die twinkel beter overeind blijft dan in het andere pedaal. Nu ben ik dus op zoek naar het pedaal die die twinkel het beste intact laat, i.c.m. het oversturingskarakter van de in mijn startpost genoemde pedalen. Ik ben dus helemaal niet op zoek naar bakken met gain, integendeel.

Ah, oke, dat doe ik met de Red Snapper.