PDA

View Full Version : tweedehands 62 reissue Probleem: hoe weet ik of ie USA of MIM is?



guitarnijboer
16 januari 2009, 02:19
Tja, mijn probleem is vrij simpel maar voor mij erg moeilijk en ingewikkeld:

Ik zou graag een tweedehands '62 reissue strat kopen (USA model) en ben hier naar op zoek gegaan op MP. Nu heb ik er een gevonden voor een erg redelijke prijs, maar op mijn hoede door verhalen over in elkaar geknutselde Fenders met zelfgeplakte decal's en zo, wil ik natuurlijk graag weten of ik te maken heb met 'the real deal'

Zelf kan ik op foto's geen enkel verschil ontdekken tussen een americaanse 62 reissue en een '60 MIM reissue. Op het americaanse model staat volgens mij ook geen serienummer op de nek en ik vraag mij dus af hoe ik ze kan onderscheiden zodat ik niet een MIM exemplaar koop voor 2 x de nieuwwaarde.

Neckplates zijn gemakkelijk te vervangen lijkt mij en dat is waar dacht ik het serienummer op staat bij de vintage series gitaren. (weet ik niet zeker)
Het model wat ik kan kopen heeft nu van die Antiquity elementen van Duncan die niet stock zijn, dus daar kan ik niets aan zien.

Hoe kan ik dus de gitaar op echtheid herkennen? Hoe weet ik zeker dat het een USA Fender is en geen MIM??

buster
16 januari 2009, 08:34
post eens een foto, ik denk dat er hier op het forum vele mensen zijn die dan onmiddelijk kunnen zeggen of het een echte is of niet :p

fred dons
16 januari 2009, 09:07
bij de MIM zit de het logo onder de lak, bij de US over de lak (wat er dus nep uit kan zien maar het niet is )

Foxey Freddie
16 januari 2009, 09:25
Het zou handig zijn als je die link van MP stuurt.

Mr.Fingers
16 januari 2009, 11:05
Bij een mim zit het serienummer achteraan de headstock, met "made in Mexico" erboven, bij een American '62 zit het serienummer op de neckplate, en dat begint met een V. Verder heeft een mexican een routing onder de slagplaat (een cirkeltje of 3 cirkeltjes), en een AVRI niet. Ook wat Fred Dons zegt klopt, het logo van een MIM is onder de lak aangebracht, van een AVRI boven de lak (je ziet de randjes)


Ik neem aan dat het om deze gaat? KLIK (http://link.marktplaats.nl/217720688). Op het eerste zicht is dat inderdaad een Amerikaan (logo boven laklaag + dakota red komt niet in MIM, dat is Candy Apple Red)

guitarnijboer
16 januari 2009, 11:21
Dat is inderdaad de advertentie. Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik ben gewoon helemaal niet thuis in dit soort zaken, maar ben blij leden die dat wel zijn! Zo leer ik weer eens wat.

pasqual
16 januari 2009, 11:25
in geval van twijfel vraag je om foto's van het serienummer en eventueel meer foto's van onder de slagplaat, onderkant slagplaat, etc.....
als ie daar moeilijk over doet, weet je genoeg.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
16 januari 2009, 11:25
http://i15.ebayimg.com/03/i/001/1e/0e/aa35_1.JPG

Een mexican-body zou er zo uit zien, met routings in de neckpocket & onder de slagplaat. Die van in de advertentie is 99% zeker een Amerikaan hoor. Als je een gat onder de slagplaat ziet (staat niet op de foto) zou ik afhaken!

Daan_B
16 januari 2009, 12:17
Als die tweedkoffer origineel is moet het wel een USA zijn, de mooie schatjes geven ze niet bij Mexicaantjes:D.

guitarnijboer
16 januari 2009, 13:58
Ik heb net nog zo'n 30 foto's van de verkoper ontvangen en het lijkt allemaal goed te zitten, dus ik ga zo maar eens bellen om hem te bijkijken / bespelen.

jplm
16 januari 2009, 14:08
Zelf kan ik op foto's geen enkel verschil ontdekken tussen een americaanse 62 reissue en een '60 MIM reissue.

Is er ook niet; een mexicaanse Strat is een gitaar die door Mexicanen in Mexico in elkaar is gezet, en een amerikaanse Strat is een gitaar die door Mexicanen in Amerika in elkaar is gezet ;).

Groet, Jan.

humbucker
16 januari 2009, 14:19
lol, ga je eerst even inlezen jongen ;)

Blend
16 januari 2009, 14:28
Hoewel Amerikaanse Fenders ook goed in Mexico door Mexicanen in elkaar gezet kunnen worden. Niemand weet dat, en niemand mag / zal dat ooit te weten komen, want dan blijkt dus dat je voor 70% voor het merk betaald :-)

Btw, geweldig gave gitaar! Die toets!:o Héél gaaf, succes ermee!

Eko
16 januari 2009, 15:17
Als je het zeker wilt weten neem dan even gereedschap en een capo mee. Klinkt erger dan het is. Draai de spanning van de snaren en zet de capo op de eerste of tweede fret. Draai de schroeven los van de hals en haal de nek voorzichtig los van de body. Op de kopse kant van de hals staat de type aanduiding. ( bij de body idemdito).De goedkope series hebben een rosewood toets die dun over de maple hals licht ( zelf vaak nog in een ronding). Een echte AV heeft een toets die als een vlakke plaat hout op het maple ligt.

Stratman70
16 januari 2009, 17:09
De randjes van de kop zijn ook veel ronder afgeschuurd. In die zin kun je al in 1 oogopslag zien of het om een Amerikaanse of een Mexicaanse strat gaat.

jplm
16 januari 2009, 20:31
De goedkope series hebben een rosewood toets die dun over de maple hals licht.

Er zit een lampje in de toets, begrijp ik :D?

Groet, Jan.

Pepe
16 januari 2009, 20:55
http://i15.ebayimg.com/03/i/001/1e/0e/aa35_1.JPG

Een mexican-body zou er zo uit zien, met routings in de neckpocket & onder de slagplaat. Die van in de advertentie is 99% zeker een Amerikaan hoor. Als je een gat onder de slagplaat ziet (staat niet op de foto) zou ik afhaken!
Nee, beetje verwarrend maar vroege classic Mex Fenders hebben geen spuitfrezingen. Er zijn behalve het logo en de afkomst serial nog een paar verschillen, een usa r.i. heeft een nitro bovenlaag en stempels met de naam van de bouwer/controleur op de haakse kop van de neck.
Daarnaast is het neckprofiel anders (dat was het iig)

Vroege Mex classic body, stratje wat hier hangt.

http://img403.imageshack.us/img403/5685/57513dg6.jpg (http://imageshack.us)
http://img403.imageshack.us/img403/57513dg6.jpg/1/w800.png (http://g.imageshack.us/img403/57513dg6.jpg/1/)

Pepe
16 januari 2009, 20:56
Is er ook niet; een mexicaanse Strat is een gitaar die door Mexicanen in Mexico in elkaar is gezet, en een amerikaanse Strat is een gitaar die door Mexicanen in Amerika in elkaar is gezet ;).

Groet, Jan.

Ja, sommige series zijn gebouwd in Mexico en geassembleerd door USA, de californian o.a.

guitarnijboer
16 januari 2009, 22:04
Even een update: Heb inmiddels de gitaar bekeken en bespeeld. Mooie gitaar maar de vintage frets en het neckprofiel ligt me niet zo helaas. Jammer want ik zat me al tijden te vergapen aan zo'n 62 RI gewoon vanwege het uiterlijk.
Alles aan de gitaar klopte trouwens met de info die ik hier kreeg, waarvoor dank!

De reis was gelukkig niet voor niets want de verkoper bleek verstand te hebben van gitaren en nu weet ik dus het verschil tussen een A en B neck, en wat U, V en C profief betekent. Wat ik dus wil is een Fender met U neck en type A die net iets smaller is bij de kam. Net als m'n strat uit '78 dus.

Wel vreemd is dat mijn oude strat ook vintage frets heeft, maar deze dus toch weer iets breder zijn dan die op de reissue die ik minder prettig vond.
Pas als je een gitaar vast hebt kun je voelen of het wat voor je is, dat blijkt...

Bedankt iedereen voor de tips en adviezen. Al met al weer erg leerzaam geweest!

Mr.Fingers
17 januari 2009, 11:11
Misschien is de "hot-rod" '62 dan iets voor je, die heeft medium-jumbo frets, een 9.5" radius & moderne feel van hals.

koentrend
17 januari 2009, 19:54
Ik ken de verkoper van die rode Dakota, das dus een echte USA en zeer betrouwbaar.

Inmiddels speel ik alweer ruim 2 weken op een HOTROD 62 en ik moet zeggen, het is een zeer fijn ding! In mijn zoektocht naar de juiste strat heb ik ook diverse types geprobeerd en is uiteindelijk mijn keuze op de HOTROD gevallen! De hals was wel even wennen (zoals meerdere strats die ik heb bespeeld) maar na een paar dagen ging ik als een trein!

guitarnijboer: de HOTRODS zijn wel wat duurder dan een normale RE62, maar zeker de moeite waard. Ik heb er uiteindelijk een 2e hands in NL kunnen bemachtigen, anders had ik in het buitenland gekocht (Amerika/Engeland) omdat de koersen daar gunstig zijn.
Misschien is dat ook een overweging waard!
Succes.