PDA

View Full Version : hals holler, of juist boller?



Orpheo
15 januari 2009, 23:11
Ik zit met een klein probleem. Ik heb een bolt-on neck, en de actie is nu laag. als ik n snaar open aansla, geen ratel. maar ga ik hoger op de hals, zeg, vanaf de 12e fret, hoor ik een lichte ratel. MOet ik de hals nu holler, of juist boller zetten? brug NOG hoger wil ik niet, want dan wordt m'n actie te hoog, en die wil ik nu juist wat lager hebben! of 's t hals holler/boller en brug hoger. Iemand een idee?

pannekoek
15 januari 2009, 23:15
Ik zit met een klein probleem. Ik heb een bolt-on neck, en de actie is nu laag. als ik n snaar open aansla, geen ratel. maar ga ik hoger op de hals, zeg, vanaf de 12e fret, hoor ik een lichte ratel. MOet ik de hals nu holler, of juist boller zetten? brug NOG hoger wil ik niet, want dan wordt m'n actie te hoog, en die wil ik nu juist wat lager hebben! of 's t hals holler/boller en brug hoger. Iemand een idee?

misschien moeten je fretten gevlakt worden? als je hals een tikje holler kan (dus richting de snaren toe) dan kan je dat altijd proberen, wanneer je actie daardoor belabberd word zou je eens moeten kijken naar de fretten

Orpheo
15 januari 2009, 23:24
misschien moeten je fretten gevlakt worden? als je hals een tikje holler kan (dus richting de snaren toe) dan kan je dat altijd proberen, wanneer je actie daardoor belabberd word zou je eens moeten kijken naar de fretten

frets zijn 't probleem niet. zijn vlak.

maar het 't opgelost. hals wat boller (halspen wat strakker dus), brug een tikkie hoger (hals bol=> lagere actie, te laag, dus brug iets hoger), en t was gepiept.

Blend
16 januari 2009, 14:30
Ik zit met een klein probleem. Ik heb een bolt-on neck, en de actie is nu laag. als ik n snaar open aansla, geen ratel. maar ga ik hoger op de hals, zeg, vanaf de 12e fret, hoor ik een lichte ratel. MOet ik de hals nu holler, of juist boller zetten? brug NOG hoger wil ik niet, want dan wordt m'n actie te hoog, en die wil ik nu juist wat lager hebben! of 's t hals holler/boller en brug hoger. Iemand een idee?

Frets effe na kijken werkt ook wel, anders misschien je topkam iets aanpassen?

Off topic: is bolt-on nou geschroefd of gelijmd?

Arvoitus
16 januari 2009, 15:17
Frets effe na kijken werkt ook wel, anders misschien je topkam iets aanpassen?

Off topic: is bolt-on nou geschroefd of gelijmd?
Doe maar geschroefd.

Rinze
16 januari 2009, 15:22
Een goeie hals zonder gebreken kun je gewoon standaard op een kromming van 0,3 mm ruimte tussen hals en fret zetten, gemeten bij de 7de tot 9de fret met een capo voor de eerste fret en de snaar indrukken bij de 17de. De snaarhoogte stel je vervolgens in op 1.6 mm of meer, da's naar smaak. Bij Fenders met een grote, vintage toetskromming moet de snaarhoogte vaak wat hoger om lekker te kunnen opdrukken maar verder heoft dat eignelijk nooit. Tenzij je hals niet goed is natuurlijk.

DaveItUp
16 januari 2009, 16:30
Gewoon die brug omhoog. Hogere actie = t0ne! ;)