PDA

View Full Version : Hebben Bone/Ivory bridge pins echt nut?



guitargeek3
15 januari 2009, 22:59
Ik ga m'n bridge pins van mijn Maton vervangen voor andere.
De reden hiervoor is dat ik spier wit niet mooi op een gitaar vind.

Als ik iets wil vervangen wil ik het liefst ook meteen upgraden.
Nu ga ik ook m'n topkam en zadel vervangen voor walrus ivoor.
Ik hoor hierover alleen maar positieve reacties.

Nu vraag ik mij af wat voor meerwaarde het precies heeft als ik de bridge pins ga vervangen voor been, Tusq, ivoor ed.
Zo'n pin houd de snaar toch alleen maar op z'n plaats?
De vibratie blijft toch alleen tussen de topkam en het zadel?
Of zie ik het helemaal verkeerd?

jplm
16 januari 2009, 00:06
Nu vraag ik mij af wat voor meerwaarde het precies heeft als ik de bridge pins ga vervangen voor been, Tusq, ivoor ed.
Zo'n pin houd de snaar toch alleen maar op z'n plaats?
De vibratie blijft toch alleen tussen de topkam en het zadel?
Of zie ik het helemaal verkeerd?

Hallo.

Omdat ik die fase in m'n (gitaar)leven ook heb doorlopen kan ik je er wel een paar dingen over vertellen ;).
Je hoort inderdaad van die verhalen, en er zal een kern van waarheid in zitten. Het voornaamste verschil zit 'm namelijk in de dichtheid en (vooral) het gewicht van de verschillende materialen van zo'n bridge-pin. De snaar geeft namelijk zijn trilling af aan het bovenblad via de brug, het zadel en zijn bridge-pin, en een zwaardere pin zal dat anders doen dan eentje van plastic. Zo ken ik bijvoorbeeld de erg zware bronzen pinnen van John Pearse, niet bepaald een amateur op het gebied van accessoires voor akoestische gitaren, zoals snaren, arm-rests, en dus die bridge-pinnen. Maar, er kunnen ook nadelen aan zitten: ik heb reviews gelezen van mensen waarbij zo'n set bronzen pinnen het geluid van hun gitaar veel meer tot leven bracht, maar ook van mensen waarbij de hele balans tussen de snaren onderling een zooitje werd. En als uitzondering daarop waren er ook nog verhalen van gitaristen die alleen op bepaalde snaren (die in het totaalbeeld van hun gitaargeluid bijvoorbeeld te zwak klonken) de pin vervingen door een zwaardere, en zo juist de balans tussen de snaren meer in evenwicht brachten (bijvoorbeeld drie plastic pinnen voor de bas, en drie van brons of ivoor voor de treble, als je een gitaar hebt met overheersende bassen bij jouw speelstijl).
Echter, de mooiste eigenschap van dit soort aanpassingen is dat je vooral hoort wat je wílt horen, met andere woorden, als jij juist 50 euro uitgegeven hebt voor een setje pinnen, dan hoor je duidelijk verbetering;), je zou wel gek zijn als je tegen jezelf iets anders zou zeggen, tenminste, niet de eerste paar weken na de aankoop.
En zoals ik in het begin al schreef; persoonlijk ben ik deze fase voorbij, ik koop een gitaar zoals ie is, verander er nooit iets aan, en speel erop, en dat is dat. Werkt prima. En kost niks.

Succes, Jan.

guitargeek3
16 januari 2009, 09:10
ik koop een gitaar zoals ie is, verander er nooit iets aan, en speel erop, en dat is dat. Werkt prima. En kost niks.

Succes, Jan.

Uiteraard.
Ik ben ook erg tevreden over het geluid van mijn gitaar.
Maar misschien kan het beter.
"Wie niet waagt, blijft maagd".

Blijkt het niets te zijn, jammer.
Veranderen we het gewoon terug.
Ben ik er wel van overtuigd dat het dus voor mij niet werkte.

blablablabla
16 januari 2009, 12:35
btw John Pearce is een tijdje geleden overleden.

op www.acousticguitarforum.com kan je ellenlange discussies over bridgepins lezen.

Harald
16 januari 2009, 12:48
@JPLM op zich heb je gelijk, je kunt met alles werken. Met onze band speel ik live slide op een London City tele die door iemand (van dichtbij echt lelijk) opnieuw geverfd (yes, das echt niet gelakt) is, die ik voor 125 euro gekocht heb. Gaat prima. Dat het lelijk geverfd is zie je van ook maar iets verder, of op fotos al niet meer, en de klank is op zich OK. Qua akoestische gitaartjes heb ik ook wel eens een feestje waar ik laat binnenkwam nieuw leven ingeblazen door wat te spelen op een stuk brandhout/frietsnijder dat iemand voor 25 gulden uit een oostblokland had meegenomen, met snaren die misschien nog origineel waren. Kan best.

Maar pennen, brug, snaren, (duim)plectra en afstelling hebben allemaal wel invloed op het geluid (in meer of minder subtiele wijze) Het kan een relatief goedkope winst opleveren. En, andere pins zullen er iig wat beter uitzien. Die plastic pinnetjes op deze kwaliteit gitaar is toch echt zonde.

jplm
16 januari 2009, 14:02
btw John Pearce is een tijdje geleden overleden.

Als ik voor elke keer dat John Pearse John Pearce genoemd werd (inclusief door Amerikanen) een euro kreeg dan hoefde ik nooit meer te gaan werken :p.

Groet, Jan.