PDA

View Full Version : G-Major 2



ruezzz
15 januari 2009, 22:54
Heb de zoekfunctie gebruikt om te zien of ik niet achter de feiten aanloop (niks gevonden) Er is dus een nieuwe G-major. Lijkt me niet verkeerd...

HTTP://www.tcelectronic.com/G-Major2.asp

Liquid_Metal
15 januari 2009, 22:58
Hmm, aan het uiterlijk te zien lijkt het gewoon een simpel geupgrade versie, maar zo te zien zijn er wel een aantal extra effecten. Zoals bv wah, dat mis ik wel (en ik wil geen los wah-pedaal, kost me teveel tone in meters kabel).
Waarom grijs? :S Ik vind het zo onwijs lelijk, al die verschillende kleuren in een rack. Ik ben blij dat alles van mij tot nu toe gewoon zwart is.

hole
15 januari 2009, 23:05
Estetisch vind ik em er beter uitzien dan de 1.

Geen idee wat een "Through-Zero-Flanger" is trouwens

morris
15 januari 2009, 23:18
Hmm, aan het uiterlijk te zien lijkt het gewoon een simpel geupgrade versie, maar zo te zien zijn er wel een aantal extra effecten. Zoals bv wah, dat mis ik wel (en ik wil geen los wah-pedaal, kost me teveel tone in meters kabel).
Waarom grijs? :S Ik vind het zo onwijs lelijk, al die verschillende kleuren in een rack. Ik ben blij dat alles van mij tot nu toe gewoon zwart is.

Waarom grijs? Dan ziet het tenminste zo low budget uit als het klinkt ;-)
Nee da's onder de gordel.. Bad Morris! ;)

Even serieus, ik heb wel weer een bevestiging van het feit dat TC zich tegenwoordig gewoon niet meer op de high end markt WIL storten. De wet van de grote getallen zal wel gelden, maar bijvoorbeeld; wat in godsnaam is het nut van een Wah in een mulitfx? Juist, één effectje meer en softwarematig kost het geen drol extra. Ik snap niet waarom TC volhardt in het uitbrengen van inferieure crap, in plaats van eens een fatsoenlijke opvolger van de GForce uit te brengen.
Dan quote ik mezelf maar weer; 'de wet van de grote getallen' ...

[rant mode = off]

Carry on! ;)
Morris

morris
15 januari 2009, 23:24
Hmm, aan het uiterlijk te zien lijkt het gewoon een simpel geupgrade versie, maar zo te zien zijn er wel een aantal extra effecten. Zoals bv wah, dat mis ik wel (en ik wil geen los wah-pedaal, kost me teveel tone in meters kabel).
Waarom grijs? :S Ik vind het zo onwijs lelijk, al die verschillende kleuren in een rack. Ik ben blij dat alles van mij tot nu toe gewoon zwart is.

Ehhh, je wil geen losse wah i.v.m. mogelijke kabel tone-loss, maar een wah algoritme van een gmajor zou je wel gebruiken???? :???:

Johannes
15 januari 2009, 23:50
Een wah lijkt me ook meer een effect om voor je preamp te gebruiken? Check trouwens de 2e foto op de website van tc. De reflexie van het display is erg bijzonder :D

boss
16 januari 2009, 00:03
Een wah lijkt me ook meer een effect om voor je preamp te gebruiken? Check trouwens de 2e foto op de website van tc. De reflexie van het display is erg bijzonder :D
Ik mis een manual, benieuwd of dit inderdaad alles is....
Trouwens die tweede foto
Als je hem spiegelt staat er: REV ModType: Vintage
Rare spiegels hebben ze daar bij TC :D :D

Edit: valt me ook op dat de draaiknoppen de tweede ring missen.
Dat zou betekenen dat je meer knopjes moet klikken, zo ja.. jammer.

bluegate
16 januari 2009, 00:15
Wel een paar leuke verbeteringen.
- Geen ringen meer om de twee draaiknoppen, deze lieten het vaak afweten.
- Vaste routing lijkt verleden tijd gezien het matrixje met In/Out.
- Univibe
- Intelligent pitchshifting (diatonische harmonizer)

Als ze nou nog eens goede AD DA converters zouden gebruiker...
Of een analoog dry-path...

hole
16 januari 2009, 09:14
Wel een paar leuke verbeteringen.

- Vaste routing lijkt verleden tijd gezien het matrixje met In/Out.

Da's op de v1 ook. Je kunt serieel, semi-parallel (verb en delay naast elkaar) en parallel. Verder helaas wel vaste routing.

Display is hetzelfde als de v1 voorzover ik kan zien.

Liquid_Metal
16 januari 2009, 17:16
Wel een paar leuke verbeteringen.
- Geen ringen meer om de twee draaiknoppen, deze lieten het vaak afweten.
- Vaste routing lijkt verleden tijd gezien het matrixje met In/Out.
- Univibe
- Intelligent pitchshifting (diatonische harmonizer)

Als ze nou nog eens goede AD DA converters zouden gebruiker...
Of een analoog dry-path...

Een analoog drypath zou wel héél fijn zijn. Zijn er überhaupt effectunits die dat hebben? Want dan is het hele mixer-verhaal ook niet nodig (zie 'Wat zijn jouw CAE-settings'-topic).
@Morris: een multieffect heeft toch minder tonesuck als ie uitstaat dan een los wah pedaal. Want daarbij komt er zo'n 6 meter extra kabel bij, en het effect zelf.
@Johannes: ik had mijn wah (in de GT8 tijd) altijd na m'n preamp. Dan kwam ie er veel beter uit.

morris
16 januari 2009, 17:23
@Morris: een multieffect heeft toch minder tonesuck als ie uitstaat dan een los wah pedaal. Want daarbij komt er zo'n 6 meter extra kabel bij, en het effect zelf.


???
Sorry, maar dit is gewoon onzin.
En daarbij, een wah moet toch ook klinken he?

Ieder zijn meug...

Morris

Liquid_Metal
16 januari 2009, 17:30
???
Sorry, maar dit is gewoon onzin.
En daarbij, een wah moet toch ook klinken he?

Ieder zijn meug...

Morris

Sorry, er moest nog een vraagteken achter :P. Ik heb geen praktische ervaring met dat soort zaken. Ook nog nooit een eigen wah-pedaal gehad :P. Maar waarom zou een digitale wah (zoals in de G-Major2) meer tonesuck hebben dan een g-major EN een losse wah? Die zit altijd in je signaal, terwijl TC claimt dat de g-major geen tone zuigt als ie bypasst (bovendien doet ie dat niet meer of minder als er een wah in zit of niet)

morris
16 januari 2009, 17:38
Sorry, er moest nog een vraagteken achter :P. Ik heb geen praktische ervaring met dat soort zaken. Ook nog nooit een eigen wah-pedaal gehad :P. Maar waarom zou een digitale wah (zoals in de G-Major2) meer tonesuck hebben dan een g-major EN een losse wah? Die zit altijd in je signaal, terwijl TC claimt dat de g-major geen tone zuigt als ie bypasst (bovendien doet ie dat niet meer of minder als er een wah in zit of niet)

TC claimt wel meer. De Gmajor zuigt toon als de hel (in serie) en is dus gewoon niet geschikt voor pre gain effecten. Het feit dat ze er nu allerlei pregain FX in gaan gooien voegt dus niets toe zonder een FX loop zoals de Lex G2 die heeft. Maar dan nog, alle eerdere pogingen (inclusief het minst erge alternatief G2) hebben bewezen dat een alles in een oplossing niet klinkt.

Probeer toch eens een Teese of Silvermachine wah, dan heb een een referentie. Dat klinkt met 40 meter slechte kabel nog beter dan een digitale wah post gain uit een Korea chip. Dit geldt overigens voor alle pregain effecten.

Morris

Liquid_Metal
16 januari 2009, 17:44
TC claimt wel meer. De Gmajor zuigt toon als de hel (in serie) en is dus gewoon niet geschikt voor pre gain effecten. Het feit dat ze er nu allerlei pregain FX in gaan gooien voegt dus niets toe zonder een FX loop zoals de Lex G2 die heeft. Maar dan nog, alle eerdere pogingen (inclusief het minst erge alternatief G2) hebben bewezen dat een alles in een oplossing niet klinkt.

Probeer toch eens een Teese of Silvermachine wah, dan heb een een referentie. Dat klinkt met 40 meter slechte kabel nog beter dan een digitale wah post gain uit een Korea chip. Dit geldt overigens voor alle pregain effecten.

Morris

Morgen ga ik beluisteren of ik de tonesuck van m'n Gmajor bemerk. Als ik er ook zo'n last van ga krijgen ga ik zo spoedig mogelijk voor een mixer. Voorlopig heb ik geen geld voor een nieuw multi-effect (en ik vind de gmajor effecten prima) dus de major blijft. Ik wil wel een wah, maar weet nog niet hoe. In ieder geval heb ik geen honderden euro's over voor een rackwah :nervous:

Bram78
16 januari 2009, 17:49
TC claimt wel meer. De Gmajor zuigt toon als de hel (in serie) en is dus gewoon niet geschikt voor pre gain effecten. Het feit dat ze er nu allerlei pregain FX in gaan gooien voegt dus niets toe zonder een FX loop zoals de Lex G2 die heeft. Maar dan nog, alle eerdere pogingen (inclusief het minst erge alternatief G2) hebben bewezen dat een alles in een oplossing niet klinkt.

Probeer toch eens een Teese of Silvermachine wah, dan heb een een referentie. Dat klinkt met 40 meter slechte kabel nog beter dan een digitale wah post gain uit een Korea chip. Dit geldt overigens voor alle pregain effecten.

Morris

Als ik jou (en vele anderen) zo lees is TC electronic guitar-wise eigenlijk uitgerangeerd. De huidige G-forces hebben, naar ik lees op racksrock, problemen met de ad/da converters, de chips in de g-major zijn al langer beroemd om hun dubieuze invloed op het geluid, evenals de g-system.
Wat zie jij dan als goede fx-processor? En dan zonder gebruikmaking van mixers e.d.
Just curious!

morris
17 januari 2009, 01:56
Als ik jou (en vele anderen) zo lees is TC electronic guitar-wise eigenlijk uitgerangeerd. De huidige G-forces hebben, naar ik lees op racksrock, problemen met de ad/da converters, de chips in de g-major zijn al langer beroemd om hun dubieuze invloed op het geluid, evenals de g-system.
Wat zie jij dan als goede fx-processor? En dan zonder gebruikmaking van mixers e.d.
Just curious!

Uitgerangeerd, nou dat niet, maar de laatste 10 jaar heeft men zich v.w.b. de gitaarlijn vooral gericht op de entry markt. Produktielijn is outsourced naar lage loon landen en de R&D afdeling is zwaar uitgekleed. Hun entry level produkten zijn best prima voor het geld, maar al lang niet meer te vergelijken met de oude generatie produkten, zoals de 2290, 1210, GForce, D2, EQ's etc. Dat ligt voor een gedeelte aan besparingen op de gebruikte technologie/onderdelen, maar ook voor een groot gedeelte aan hun mission statement. Men gaat voor de grote getallen en aangezien 80% van de huidige jonge gitaarhelden generatie toch geen verschil hoort tussen een mp3 en een originele opname, denk ik dat ze zakelijk gezien wellicht de juiste weg hebben gekozen. Dit heeft wel tot gevolg dat er sinds de D2 geen goed produkt meer is uitgebracht. Ze hebben wel geprobeerd de high end markt weer wakker te schudden, maar zijn hierin gefaald: GSystem: leuk idee, maar onbetrouwbaar, slechte kwaliteit en dito sound. Recente pedalenreeks: abominabel slecht. Laatst nog de nova delay getest: faseproblemen van hier tot Tokyo, ik kan nog even doorgaan. Er is een reden waarom de GForce na meer dan 10 jaar nog steeds (ZONDER DOORONTWIKKELING) in het produktengamma zit. En inderdaad; door verschillende factoren klinkt de recente produktierun GForces een stuk minder dan de oude (desondanks nog steeds beter dan de rest).
Voor wat betreft je laatste vraag: elke FX processor is in potentie een goede processor. Zolang je het maar niet in je harses haalt om je FX in serie te zetten met je signaal. De dynamiek, complexiteit en harmonischen van een buizenamp zijn nog steeds te hoog gegrepen voor een AD/DA conversie. Zelfs i.g.v. Eventide. Voor wat betreft FX met een (semi) analoog signaalpad (intellifex/G2 etc): ook dit is IMO niet ideaal, uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de interne summing in de FX zelf, en die is vaak verre van ideaal. De enige goede manier is om middels een goede analoge mixer signaalneutraal FX bij je dry signaal te mixen. Een stap verder is WDW, waarbij je je signaal ook aan de output fysiek gescheiden houdt. Het is maar hoever je wil gaan maar goed, aan mensen die het verschil tussen mp3 en wav niet horen/interesseren, zal mijn betoog wellicht niet besteed zijn...


Overigens voor de duidelijkheid, TC heeft wel degelijk zeer mooi high end spul, maar ik heb het hier sec. over hun gitaarlijn.

0,02..
Morris

Bram78
17 januari 2009, 08:50
Kortom; voor de gitarist met een ontwikkeld oor en een hoge standaard kiest TC ervoor om de 2e hands markt te laten voorzien in de vraag naar goed materiaal. (Er wordt immers niets nieuws voor de high-end gitaar fx ontwikkeld)
Begrijpelijk dat de produktie wordt verplaatst naar lage-lonen-landen, minder begrijpelijk dat er dan eveneens wordt gekozen om inferieure onderdelen te gebruiken voor bijvoorbeeld een prijzig apparaat als de g-force.
En heel leuk en aardig dat er een auto en/of tank over de g-system kan rijden (dergelijke filmpjes zijn volgens mij van de hand van TC), het geeft echter wel te denken waar zij hun prioriteit leggen... Zulke eigenschappen trekken mij niet over de streep, ken overigens ook niemand die een g-system heeft gekocht omdat je er zo lekker overheen kan rijden...

Als ik jou goed begrijp pleit je dus voor gebruikmaking van een mixer?

Nocki
17 januari 2009, 08:58
Leuk dat er een nieuw apparaat van tc is maar jammer dat het er niet uit ziet. Bij de G-system heb ik het helemaal opgegeven want die was net als de G-major niet te doen kwa geluidsverlies.
Sinds een paar dagen heb ik op aanraden van Morris en anderen eindelijk eens een mixertje er tussen gehangen en ik moet zeggen dat dat idd een verademing is!

als je niet zulke hoge verwachtingen hebt of je hoort het niet is dit helemaal niet belangrijk en moet je gewoon gauw naar de winkel om een G-major2 te gaan halen maar als je een beetje kritisch bent zou ik een mixer zeker overwegen.

Het heeft mij 8 jaar geduurt voor ik daar achter was maar je geluid is gewoon veel lekkerder... breder, organischer en het spreekt gewoon veel meer. normaal was ik altijd aan het zoeken voo rmeer laag, minder schel hoog, meer prikken door de mix. Zonder AD/DA is dat opeens niet meer nodig. zeker het karakter van het laag heeft me versteld doen staan :)


Ik heb in het verleden de G-major, G-force, G-system, MPX-G2, Intellifex en de Replifex gehad maar gewoon de combi met een mixer blijft fantastisch!

hole
17 januari 2009, 14:58
En heel leuk en aardig dat er een auto en/of tank over de g-system kan rijden

...nadat ze het rackdeel (m.a.w. de fx-processor zelf) eruit hebben gehaald...en ze proberen ook niet meer te schakelen naderhand.......:S

olaftheholy
17 januari 2009, 18:45
t.c. Bashing!!!:rockon:

Yek1
27 februari 2009, 13:51
Heb 'm in bestelling staan.

Na het drama met de slechte draaiknoppen van de G-Major schijnen iig die dingen wel verbeterd te zijn. Ik zal 'm altijd gebruiken in een parallele mix-setup (Minimix) dus van de AD/DA's heb ik (niet veel) last. Verder zitten er zulke leuke nieuwe dingetjes in dat ik 'm zeker wil proberen, ook al ben ik verknocht :lovelove: aan mijn heerlijke Intelliverb. Bv. de pitchshifter en de Leslie klinken wel erg goed op de demo op de TC-site.

@Liquid Metal: het was een oude vraag van je, maar toch nog even antwoord: ja, er zijn 19" fx-app. met een intern analoog pad, nl. de Rocktron-serie (Intellifex, Replifex, Intelliverb, Intellipitch etc). Althans, zolang je de digitale noisegate (Hush) niet gebruikt. Precies de reden waarom ik altijd Rocktrons ben blijven gebruiken.

hole
27 februari 2009, 13:56
Het schijnen niet de knoppen te zijn, maar de converters die het roteren omzetten in digitale shizzle. Maar in ieder geval: het hapert nogal eens ja.

Ik stoor me daar trouwens niet aan. Ik ga niet tijdens een gig (als ik die ooit nog eens krijg) staan te draaien...en thuis heb ik de tijd om e.e.a. in te stellen. (plus dat ik belachelijk weinig ervoor heb betaald, ivm een klein foutje in het display..scheelt ook natuurlijk)

Liquid_Metal
1 maart 2009, 18:33
@Liquid Metal: het was een oude vraag van je, maar toch nog even antwoord: ja, er zijn 19" fx-app. met een intern analoog pad, nl. de Rocktron-serie (Intellifex, Replifex, Intelliverb, Intellipitch etc). Althans, zolang je de digitale noisegate (Hush) niet gebruikt. Precies de reden waarom ik altijd Rocktrons ben blijven gebruiken.

kWas helemaal vergeten dat ik die vraag heb gesteld :P. Toch blij dat ik nog antwoord krijg xD. Dus een ADDA fx + mixer of een analoge van Rocktron laat even veel heel van je droge signaal? Waarom heb jij dan tóch een mixer?

Yek1
1 maart 2009, 22:36
kWas helemaal vergeten dat ik die vraag heb gesteld :P. Toch blij dat ik nog antwoord krijg xD. Dus een ADDA fx + mixer of een analoge van Rocktron laat even veel heel van je droge signaal? Waarom heb jij dan tóch een mixer?

Goede vraag :-)
Ik houd mijn droge signaalpad graag zo rechtstreeks mogelijk. Niet alleen vanwege geluidskwaliteit, maar ook om vanwege risico's van uitval van apparatuur en zo. Verder is het voor het programmeren van fx ook handiger vind ik. En ten derde merkte ik dat, ondanks de prima kwaliteit van Rocktron, mijn geluid er toch nog op vooruit ging.

Yek1
2 maart 2009, 15:17
Volgens de site van TC is vandaag begonnen met het versturen van de G-Major 2 aan de dealers..... :cheerup:

4 maart: vanaf nu verkrijgbaar bij Thomann.

alexvdl
8 maart 2009, 12:28
Hey Nocki,

Ik heb een ENGL e750 preamp en die heeft een seriele loop. Dus ik merk ook best veel tonesuck met mijn g-major. Hoe werkt dat met zo'n mixer en welke moet ik nemen? Bestaan er 1he rack mixers die ik zo in mijn rack kan gooien?

En die mixers, zijn die ook stereo verkrijgbaar? Ik heb graag stereo effecten zoals pingpong delay en stereo chorus etc. Of werkt dat niet meer als je je fx parrallel aan je amp aansluit?

:noob:

Ik vind het geluid van mijn amp zonder iets in de loop echt super, maar welke fx unit ik ook gebruikt hebt, de sound gaat achteruit. Zelfs de intellifex xl.

Ik zag op het internet zo'n klein zwart kastje van suhr, die je seriele loop omtovert naar een parallelle, lijkt me precies wat ik zoek, maar het probleem is dat ie niet stereo is.


Leuk dat er een nieuw apparaat van tc is maar jammer dat het er niet uit ziet. Bij de G-system heb ik het helemaal opgegeven want die was net als de G-major niet te doen kwa geluidsverlies.
Sinds een paar dagen heb ik op aanraden van Morris en anderen eindelijk eens een mixertje er tussen gehangen en ik moet zeggen dat dat idd een verademing is!

als je niet zulke hoge verwachtingen hebt of je hoort het niet is dit helemaal niet belangrijk en moet je gewoon gauw naar de winkel om een G-major2 te gaan halen maar als je een beetje kritisch bent zou ik een mixer zeker overwegen.

Het heeft mij 8 jaar geduurt voor ik daar achter was maar je geluid is gewoon veel lekkerder... breder, organischer en het spreekt gewoon veel meer. normaal was ik altijd aan het zoeken voo rmeer laag, minder schel hoog, meer prikken door de mix. Zonder AD/DA is dat opeens niet meer nodig. zeker het karakter van het laag heeft me versteld doen staan :)


Ik heb in het verleden de G-major, G-force, G-system, MPX-G2, Intellifex en de Replifex gehad maar gewoon de combi met een mixer blijft fantastisch!

Yek1
8 maart 2009, 12:36
Zie de wet/dry/wet thread, die gaat precies over dit onderwerp.

Chiel
10 maart 2009, 00:34
Bestaan er 1he rack mixers die ik zo in mijn rack kan gooien?

Check this (http://www.masottiamps.com/mxm_mixer.htm). Dubbel stereo met Drymix, mastervolume en midi! Werkt als een dolle! :cooler:

Lex81
13 maart 2009, 10:11
Goed nieuws: TC G-Major1 is in nieuwprijs gedaald: €289,-

zie hier (http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_gmajor.htm)

paulusdeBKB
13 maart 2009, 11:00
Bij Feedback zijn ze een tientje duurder.

hole
13 maart 2009, 11:18
met de verzendkosten is Thomann dus nog steeds € 2,-- goedkoper.

Je moet in deze tijden van economische malaise natuurlijk wél op de kleintjes letten ;)