PDA

View Full Version : 50 watt Marshall clone.



j.augustus
15 januari 2009, 21:42
Vroeger toen ik jog was had ik een 50 watt versterker. In een domme bui verkocht. Nu heb ik zelf een clone van die versterker gebouwd.

De versterker is af. het is een JCM 800 stijl versterker. De low input doet het goed. Als ik de high gain input gebruik doet ie het even en dan sterft het geluid weg. Uitzetten, een paar minuten wachten en de low input werkt weer. nagenoeg probleemloos. Prik ik weer in de highgain weer hetzelfde.

Als voeding heb ik gebruikt, 2 x 330uF elco's in serie. Na de choke 2 x 100 uF in serie. , daarna 100 uF in serie. In een van de 330 uF zit een behoorlijke deuk. zo ongeveer een centimeter. Zou dit deukje voor het euvel zorgen????

:blast::punk::metal::gitarist:

bert k
15 januari 2009, 22:18
Ehhh... vervang hem, en luister, zou ik zeggen.

erwin_ve
15 januari 2009, 22:25
Meet na een paar minuten je voltages op de dropping string.

cluseau
15 januari 2009, 22:39
Ik geloof niet zo in een probleem door een gedeukte elko hoewel het nooit uit te sluiten valt.
De voedingsspanning is toch zo te checken :eek:
Als die blijft staan zit daar zeker niet je probleem

Als het geen exacte kopie is van een JMC800 plaats dan eerst even een schema zodat we beter kunnen meedenken.

Ben je in staat om te meten meet dan eerst je buisinstellingen van de highgain.

Blijven alle instellingen stabiel dan signaal volgen. Kan toch geen probleem zijn?

Voorlopig denk ik aan een roosterlekweerstand of zo iets, lijkt wel of je instelling na enige tijd veranderd. Dus meten!

mvg
Frans

j.augustus
15 januari 2009, 22:55
Voedingsspanningen blijven stabiel. Alleen op de kathode meet het 4 volt. r zit gewoon 10 k tussen naar aarde..

Schema is helemaal hetzelfde als een Jcm 800. met een verschil, Geen 375 volt. nul 375 volt. Maar 2 x 178 volt, met brugcel opzet. Zoals bij de 100 watt versie. Bias met 100 volt ook. Dus de voeding is als bij 100 watt. Vanaf choke het schema van de 50 watter. Miischien de eco's maar vervangen voor bekerelco's. Ik heb wel de indruk dat het geluid wel heel goed kan zijn met de printelco's.

Roosterweerstand, je bedoelt de 1 k/ 5 watt van pin 4 naar pin 6. Zou het probleem dan in een buis zitten? Maar als ik de low input gebruik doet ie het gewoon. Enkel als ik de high in gebruik gebeurt dit. Heel raar.

Morgen pas weer online. Bedankt voor reacties. Ga nog even meten.

Spanningen blijven hetzelfde als bij mijn 100 watt.

cluseau
16 januari 2009, 08:42
1 Voedingsspanningen blijven stabiel.

2 Roosterweerstand, je bedoelt de 1 k/ 5 watt van pin 4 naar pin 6.

1 Als je spanning stabiel blijft zie ik geen enkele reden om elko's te vervangen.

2 No way, dat zijn de schermroosterweerstanden in de eindtrap, daar heb je helemaal niets te zoeken want die werkt toch?
Ik doel op de weerstand van 1meg naar aarde direct achter de highgain ingang.
Als ik het juiste schema voor me heb (ik heb een tiental uitvoeringen van de jmc800) heeft de kathode van de highgain trap een weerstand van 2k7.
Jij zit waarschijnlijk te meten op de lowgain trap (V1-b), die heeft idd een 10k aan de kathode.

Meet even in goede toestand de spanning op de 2k7 weerstand (V1-a).
Wanneer je geluid maximaal is weg gezakt de meting herhalen.
Kijk dan of je andere waardes meet en laat dat even weten.

gr
Frans.

j.augustus
16 januari 2009, 17:10
1 Als je spanning stabiel blijft zie ik geen enkele reden om elko's te vervangen.

2 No way, dat zijn de schermroosterweerstanden in de eindtrap, daar heb je helemaal niets te zoeken want die werkt toch?
Ik doel op de weerstand van 1meg naar aarde direct achter de highgain ingang.
Als ik het juiste schema voor me heb (ik heb een tiental uitvoeringen van de jmc800) heeft de kathode van de highgain trap een weerstand van 2k7.
Jij zit waarschijnlijk te meten op de lowgain trap (V1-b), die heeft idd een 10k aan de kathode.

Meet even in goede toestand de spanning op de 2k7 weerstand (V1-a).
Wanneer je geluid maximaal is weg gezakt de meting herhalen.
Kijk dan of je andere waardes meet en laat dat even weten.

gr
Frans.

okay ga ik even doen. Als ik de versterker inschakel. Van standby af, duurt het ongeveer 1 sekonde tot het geluid opkomt. Alsof het geluid laadt. Bij uitschakelen is het ook gelijk weg, en ik heb wel andere ervaringen met Marshall types. Dan sterfde het geluid in 5 sekonden weg. Je hoort later.

j.augustus
2 februari 2009, 21:26
Rigoreus te werk gegaan. Nu heb ik de voedingselco's verwisseld voor 6 maal5050 uF. geluid is echt beter met grote bekerelcoç dan met die print dingen. Dat weet ik nu wel.

Er zit een 100 watt type trafo in. Het geluid is erg hard, te snel hard naar mijn idee. Moet er wat weerstanden indoen tussen voor en eind. Misschien wat doen met die 100 k voor de tegenkoppeling. er komt een beetje teveel oemf bij.

Iemand suggesties.

Negative K3 fan
3 februari 2009, 10:28
Waarom zet je al die elco's in serie en waarom koop je niet meteen elco's met de juiste spannings rating? Vergeet ook niet dat je ook weerstanden parralel aan die elco's moet leggen om de spanning goed te verdelen (zie schema's van andere amps).

Wat betreft tegenkoppeling, experimenteren met die weerstand en met de secundaire taps waar je die aan hangt.

Wat betreft te veel oemf, das leuk, want jcm800s zijn nou niet bakken die verzuipen in het laag.

Wat betreft suggesties, voor wat meer lekkere oversturing: probeer eens een 4k7 kathode weerstand ipv de 10k. Dit is 'mijn' versie van een hotrodded jcm800:

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/lensuperpreamp.jpg

cluseau
3 februari 2009, 11:31
Rigoreus te werk gegaan. Nu heb ik de voedingselco's verwisseld voor 6 maal5050 uF. geluid is echt beter met grote bekerelcoç dan met die print dingen. Dat weet ik nu wel.


5050uF Wat een vreemde waarde, is dit een typefoutje?

Wil dit zeggen dat je zes elko's in serie hebt? Geef dan niet de schuld aan "printdingen" maar aan jouw constructie. De totaal capaciteit mag je dan weer door zes delen. Grootste nadeel is dat je de slechte eigenschappen zoals een eigen inductie ook gaat optellen. Je berijkt dan dat je een elko krijgt met een 6 maal zo grote eigen inductie. Dit lijkt me een zeer ongezonde voeding. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/ziek.gif


Hoe zit het nu met de uitvallende highgain trap, is dat probleem nu al opgelost?

j.augustus
3 februari 2009, 12:15
5050uF Wat een vreemde waarde, is dit een typefoutje?

Wil dit zeggen dat je zes elko's in serie hebt? Geef dan niet de schuld aan "printdingen" maar aan jouw constructie. De totaal capaciteit mag je dan weer door zes delen. Grootste nadeel is dat je de slechte eigenschappen zoals een eigen inductie ook gaat optellen. Je berijkt dan dat je een elko krijgt met een 6 maal zo grote eigen inductie. Dit lijkt me een zeer ongezonde voeding. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/ziek.gif

5050 is de correcte waarde voor deze versterker. Misschien wat onduidelijk geformuleerd. 50+50 uF 500 volt. Mijn voedingsspanning is gelijkgericht 513 volt. Dus moet ik 2 50 +50 elco's in serie zetten. Het is maar 13 volt teveel.

Verschil in sound is zeer duidelijk waarneembaar. Maar misschien zijn mijn oren erg goed, imho. Ik hoor zeer duidelijk verschil in een voedingselco in een adaptertje met zelfde waarde, van verschillend merk. Ook tussen verschillende batterijen kun je verschil duidelijk horen.


Hoe zit het nu met de uitvallende highgain trap, is dat probleem nu al opgelost?

Ja , dat is opgelost, los contact van de 470 k naar aarde.

Die 4k7 had ik er al ingebouwd. Er komt ook nog een effectloop in. Ik twijfel tussen de Marshall uit reissues, of eentje met buis. Ik vind de loop in mijn Slx zeer okay dus, misschien bouw ik die erin. Moet dan wel weer extra trafo inbouwen. En het is al een small chassis. Met die grote voedingstrafo wordt het wel japans om te zien, hehheh.
Misschien nog die 47 k in de tonesloop.
Pre amp voeding is wel lekkerhoog. 220 in de eerste buistrap.

De 50 watter heeft wel mijn voorkeur boven de 100 watt versie.

Chris Winsemius
3 februari 2009, 12:31
Frans/etc.

Hij doelt op 'n Marshall-style-elko-configuratie;

de beker-elko's hebben 3 aansluitingen en bevatten 2 50u-secties die de min delen. De eerste vier staan als paaqrtjes in serie voor de eerste voedings-nodes en de rest parallel of enkel voor de voeding v/d rest.

50+50u is de meest gebruikte aanduiding voor die beker-elko's

j.augustus
3 februari 2009, 12:35
Frans/etc.

Hij doelt op 'n Marshall-style-elko-configuratie;

de beker-elko's hebben 3 aansluitingen en bevatten 2 50u-secties die de min delen. De eerste vier staan als paaqrtjes in serie voor de eerste voedings-nodes en de rest parallel of enkel voor de voeding v/d rest.

50+50u is de meest gebruikte aanduiding voor die beker-elko's

Precies, en je choke doet wat ie moet doen. Bedankt.

513 volt had wel gekund, maar zo is het toch beter, he

Negative K3 fan
3 februari 2009, 13:22
Misschien nog die 47 k in de tonesloop.

zou ik alleen doen in combinatie met de treble cap en presence circuit, hogere waarde holt het geluid uit (misschien ook lekker), in standaard tone stack vond ik de lagere waarde tonesloop fijner klinken.

cluseau
3 februari 2009, 16:35
Frans/etc.
Hij doelt op 'n Marshall-style-elko-configuratie;


Chris, bedankt voor je toelichting. Ik had al een vermoeden in die richting omdat 5050u domweg niet bestaat maar stelde mijn commentaar bewust op een uitdagende manier dat er een duidelijker omschrijving zou volgen wat dus is gelukt.

Blijft het feit dat de opzet vreemd is. 4 elko's gebruiken om er 1 te creeren is vragen om moeilijkheden. j.augustus heeft eigenlijk 100u/600V nodig en gebruikt daarvoor 4 elko's. Bij het parallel schakelen van 50u maak je 100u maar door zo 2 paartjes in serie te zetten halveer je de capaciteit weer naar 50u en dat is dus 50% te weinig capaciteit. Geen wonder dat het niet klinkt. Bovendien verdubbel je de zo nadelige eigeninductie van de elko nog eens een keer door er 2 in serie te nemen.

Pak gewoon 1 keer 100u/600V met daaraan parallel een 10N en je hebt een perfect afgesloten gezonde voeding welke theoretisch veel beter is dan dit pakket van vier.

Nu zijn jullie muzikanten soms gecharmeerd van slechte versterkers en moet het juist verrot klinken omdat dit een bepaalde sound geeft. Daar kan en wil ik als techneut niet tegen knokken want over smaak valt niet te twisten. Ieder zijn meug. Ik moet bij het commentaar vaak denken aan wijnproefers. Daar zie je ook de meest uiteenlopende meningen.

Moraal van dit verhaal: neem gewoon een elko van 100u/600V http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

Chris Winsemius
3 februari 2009, 16:50
Chris, bedankt voor je toelichting. Ik had al een vermoeden in die richting omdat 5050u domweg niet bestaat maar stelde mijn commentaar bewust op een uitdagende manier dat er een duidelijker omschrijving zou volgen wat dus is gelukt.

Blijft het feit dat de opzet vreemd is. 4 elko's gebruiken om er 1 te creeren is vragen om moeilijkheden. j.augustus heeft eigenlijk 100u/600V nodig en gebruikt daarvoor 4 elko's. Bij het parallel schakelen van 50u maak je 100u maar door zo 2 paartjes in serie te zetten halveer je de capaciteit weer naar 50u en dat is dus 50% te weinig capaciteit. Geen wonder dat het niet klinkt. Bovendien verdubbel je de zo nadelige eigeninductie van de elko nog eens een keer door er 2 in serie te nemen.

Pak gewoon 1 keer 100u/600V met daaraan parallel een 10N en je hebt een perfect afgesloten gezonde voeding welke theoretisch veel beter is dan dit pakket van vier.

Nu zijn jullie muzikanten soms gecharmeerd van slechte versterkers en moet het juist verrot klinken omdat dit een bepaalde sound geeft. Daar kan en wil ik als techneut niet tegen knokken want over smaak valt niet te twisten. Ieder zijn meug. Ik moet bij het commentaar vaak denken aan wijnproefers. Daar zie je ook de meest uiteenlopende meningen.

Moraal van dit verhaal: neem gewoon een elko van 100u/600V http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

Speel je zelf gitaar?

Ondanks mijn technische achtergrond ga ik voornamelijk op m'n oren en gevoel af (en vooral op die van m'n klanten). In de praktijk blijken veel dingen anders uit te werken dan op papier.

Wat betreft die elko's: meer dan wijnproeverij-gedoe ;)
Probeer gewoon eens wat verschillende configuarties en/of merken met in totaal dezelfde waardes uit, pak wat verschillende gitaren/etc. en "kijk" dan of je verschillen voelt of hoort.

Niet om onaardig te doen maar geluid kun je (imho!) niet bekijken. Gitaarversterkers zijn klankmakers die toevallig ook nog het signaal versterken en/dus niet te vergelijken met pa/hifi-amps die alleen maar moeten versterken zonder te kleuren.

cluseau
3 februari 2009, 17:09
Speel je zelf gitaar?

Ondanks mijn technische achtergrond ga ik voornamelijk op m'n oren en gevoel af (en vooral op die van m'n klanten). In de praktijk blijken veel dingen anders uit te werken dan op papier.

Wat betreft die elko's: meer dan wijnproeverij-gedoe ;)
Probeer gewoon eens wat verschillende configuarties en/of merken met in totaal dezelfde waardes uit, pak wat verschillende gitaren/etc. en "kijk" dan of je verschillen voelt of hoort.

Niet om onaardig te doen maar geluid kun je (imho!) niet bekijken. Gitaarversterkers zijn klankmakers die toevallig ook nog het signaal versterken en/dus niet te vergelijken met pa/hifi-amps die alleen maar moeten versterken zonder te kleuren.


Chiris, Wat jij omschrijft is precies wat ik probeer te verwoorden. Ik speel wel eens gitaar maar dat is dan meer op kleuterniveau. Wel heb ik zijdelings met muzikanten te maken via mijn (muzikale) volgelingen. Dochter is zangeres/gitaar/piano en haar vriend een beroepsmatig uitstekend pianist. Ik word in die context regelmatig op mijn vingers getikt omdat ik als service techneut meer in HiFi termen denk. Maar zoals ik al in mijn eerdere post zij "ieder zijn meug" ik begrijp namelijk donders goed dat ieder zijn eigen klankkleur heeft en dat een techneut er slechts voor moet zorgen dat aan die wens voldaan wordt. Helaas beschik ik maar over een van de eigenschappen al zou ik wel anders willen als muziek liefhebber. Ik besteed gewoon meer aandacht aan de techniek dan aan gitaarspelen. Misschien in de toekomst begin ik daar nog eens aan.

Frans.

erwin_ve
3 februari 2009, 18:07
Bij het plaatsen van elco's in serie kan je toch de helft vd normale spanningswaarde gebruiken? Een lagere volrage rating betekent ook een goedkoper onderdeel, zelfs al is deze keer 2.

Chris Winsemius
3 februari 2009, 18:30
Bij het plaatsen van elco's in serie kan je toch de helft vd normale spanningswaarde gebruiken?

Ip.: ja.


Een lagere volrage rating betekent ook een goedkoper onderdeel, zelfs al is deze keer 2.

Niet altijd.

nico verduin
3 februari 2009, 18:40
Zet dan wel een spanningsdeler in parallel. Anders loop je nog kans dat het misgaat.

Chris Winsemius
3 februari 2009, 18:43
Chiris, Wat jij omschrijft is precies wat ik probeer te verwoorden. Ik speel wel eens gitaar maar dat is dan meer op kleuterniveau. Wel heb ik zijdelings met muzikanten te maken via mijn (muzikale) volgelingen. Dochter is zangeres/gitaar/piano en haar vriend een beroepsmatig uitstekend pianist. Ik word in die context regelmatig op mijn vingers getikt omdat ik als service techneut meer in HiFi termen denk. Maar zoals ik al in mijn eerdere post zij "ieder zijn meug" ik begrijp namelijk donders goed dat ieder zijn eigen klankkleur heeft en dat een techneut er slechts voor moet zorgen dat aan die wens voldaan wordt. Helaas beschik ik maar over een van de eigenschappen al zou ik wel anders willen als muziek liefhebber. Ik besteed gewoon meer aandacht aan de techniek dan aan gitaarspelen. Misschien in de toekomst begin ik daar nog eens aan.

Frans.

Gitaar spelen en klankmatige kennis van circuits en onderdelen duurt behoorlijk lang om te leren (maar 't is de moeite waard :gitarist: ).

Het is gewoon ontzettend subjectief. Het vertalen van geluidswensen naar circuits is mijn werk en ik ben nog steeds niet klaar met leren, nog meer proberen en nog meer ervaren. Formules kun je overal leren en je kan natuurlijk het internet afstruinen voor ervaringen van anderen maar dan nog: het zelf ervaren van circuits/onderdelen/etc. geeft veel meer "intu-itief inzicht" imho.

Chris Winsemius
3 februari 2009, 18:45
Zet dan wel een spanningsdeler in parallel. Anders loop je nog kans dat het misgaat.

+1! als 1 v/d elko's kaduuk gaat en de werkspanningen beduidend onder de aanwezige B+ spanningswaarde liggen....

EDIT: ik ging er vanuit dat dit logischerwijs al bekend was...

cluseau
3 februari 2009, 20:46
Bij het plaatsen van elco's in serie kan je toch de helft vd normale spanningswaarde gebruiken? Een lagere volrage rating betekent ook een goedkoper onderdeel, zelfs al is deze keer 2.

Men vergeet waarschijnlijk dat bij gebruik van twee gelijkwaardige caps in serie de spanningswaarde mag worden opgeteld maar dat capaciteit moet worden gehalveerd. Voor dezelfde capaciteit moet dus een twee keer zo dikke cap (capaciteit) gebruikt worden.
Tis maar een reminder

Frans.

j.augustus
3 februari 2009, 22:18
Ja , ik ben een heel moeilijk mannetje wat betreft geluid.

In die 50 watt clone heb ik printbekerelco's gezet. Ook zo'n dubbele 100 uF heb ik geprobeerd. maar ik vond dat geluid wat minder vet. Wel aardig gefoccussed, maar niet mijn geluid. Zodra ik er die 50/50 uF inzette 2 bij b+ in serie.
2 na Chris'choke. een enkele na de 2 10 k weerstanden en een gesplitte bij de eerste buis en tweede buis.

Ik leen binnenkort even een camera. Zet ik er foto s op. Deze amp is zeer goed gelukt. Vind m beter afgewerkt dan originele. Samen met mijn Van halen 100 watt clone is dit project meer dan geslaagd.

Nu even wachten tot vakantie en dan ga ik mijn 2 x 200 watt eindversterker afmaken.

nico verduin
4 februari 2009, 07:49
Ja , ik ben een heel moeilijk mannetje wat betreft geluid.
Niks mis mee:seriousf:



In die 50 watt clone heb ik printbekerelco's gezet. Ook zo'n dubbele 100 uF heb ik geprobeerd. maar ik vond dat geluid wat minder vet. Wel aardig gefoccussed, maar niet mijn geluid. Zodra ik er die 50/50 uF inzette 2 bij b+ in serie.
2 na Chris'choke. een enkele na de 2 10 k weerstanden en een gesplitte bij de eerste buis en tweede buis.

Denk dat de kwaliteit van de fabrikant er ook iets mee te maken heeft. De grote fabrikanten zijn gauw geneigd om een paar centen te besparen op onderdelen. Alleen helaas vaak ten koste van de levensduur, inductie, ESR, temperatuur verloop. Weet niet welk merk je gebruikt hebt?

j.augustus
4 februari 2009, 19:45
Niks mis mee:seriousf:


Denk dat de kwaliteit van de fabrikant er ook iets mee te maken heeft. De grote fabrikanten zijn gauw geneigd om een paar centen te besparen op onderdelen. Alleen helaas vaak ten koste van de levensduur, inductie, ESR, temperatuur verloop. Weet niet welk merk je gebruikt hebt?

JJ zit er nu in. De printelco's waren van een zeer bekend merk. Je ziet niks anders. Rubicom en nog een ander merk, ik dacht JJ

het laatste wat ik moet doen aan deze versterker is nog iets met de tegenkoppeling. D 100 k op 8 ohm laat m wat onrustig. De 100 k op de 4 ohm is goed maar de versterker wordt heel snel hard. nu dus de vraag zal ik tegenkoppeling wat verkleinen of een 680 k tussen voor en eind zetten. vraag aan Neg K3, Wat is het verschil in prescense tussen jouw versie en de standaard versie?

j.augustus
5 februari 2009, 20:58
Even 680 k en 68 k geplaatst. is beter(vind ik). Nu nog effect loop gaan doen. Dit vind ik nu al een van mijn favoriete marshall achtigen die ik heb.

Nu het cabinet af gaan maken. Wordt wit of rood. En dan op naar mijn big boy amp.

Negative K3 fan
5 februari 2009, 22:38
JJ zit er nu in. De printelco's waren van een zeer bekend merk. Je ziet niks anders. Rubicom en nog een ander merk, ik dacht JJ

het laatste wat ik moet doen aan deze versterker is nog iets met de tegenkoppeling. D 100 k op 8 ohm laat m wat onrustig. De 100 k op de 4 ohm is goed maar de versterker wordt heel snel hard. nu dus de vraag zal ik tegenkoppeling wat verkleinen of een 680 k tussen voor en eind zetten.
even voor alle duidelijkheid: 100k/8ohm is meer tegenkoppeling dan 100k/4 ohm. Wat wil je met die 680k doen?


vraag aan Neg K3, Wat is het verschil in prescense tussen jouw versie en de standaard versie?
Normaal gesproken is de presence knop, zoals in marshalls, een hoog doorlaat filter in het tegenkoppelingscircuit van de eindtrap. In mijn amp is het een laag doorlaat filter na de tone stack.

j.augustus
6 februari 2009, 12:42
even voor alle duidelijkheid: 100k/8ohm is meer tegenkoppeling dan 100k/4 ohm. Wat wil je met die 680k doen?
Normaal gesproken is de presence knop, zoals in marshalls, een hoog doorlaat filter in het tegenkoppelingscircuit van de eindtrap. In mijn amp is het een laag doorlaat filter na de tone stack.


Ja, verkeerd opgeschreven, ik bedoelde andersom.

Wat betreft de 680k, de versterker wordt heel snel heel hard. In oudere Mardhall versterkers zit 47 k of 27 k. Wat is het verschil soundwise.

Nog 1 probleem, ik ben wil een effectloop inbouwen. Die heb ik al klaar, maar ik heb dus geen room meer voor een klein trafootje. Alleen aan de buitenzijde van het chassis. dus de zijkant. dan wordt het denk ik maar gedaan met een buisje. Heeft iemand een goed schemaatje.

guitarnijboer
6 februari 2009, 13:00
Ja, verkeerd opgeschreven, ik bedoelde andersom.

Wat betreft de 680k, de versterker wordt heel snel heel hard. In oudere Mardhall versterkers zit 47 k of 27 k. Wat is het verschil soundwise.



Meer tegenkoppeling zorgt voor meer speakerdemping (minder 'oohmp'), minder vervorming in de eindtrap en een strakker geluid. Als de eindtrap echter gaat vervormen dan gaat dit met veel tegenkoppeling veel abrupter dan met weinig tegenkoppeling. Daarnaast kan een wat lossere feel en dieper laag ook wel lekker zijn. Peavey heeft daarom een 'resonance' knop op de versterker waarmee je zelf de tegenkoppeling kunt bepalen in de standen: tight, normal en loose of zoiets.

De waarde van 27K op 16 ohm had dhr. Marshall in zijn begintijd overgenomen van de Fender Bassman. Bij de Fender zat deze weerstand echter aan de 2 ohm tap van de OT. Een eerlijke vergissing dus, maar qua geluid niet verkeerd.

fredjuh
6 februari 2009, 15:12
http://www.sewatt.com/node/18479

I had the chance to record the NFB effect on my amps power section, mp3 hopefully attached.
The NFB is attached to the top of the 1k Cathode resistor of the last 12ax7 stage; the only change during the recording is the connecting potentiometer being changed from 4.7k up to 104.7k

http://www.mediafire.com/file/jvd5wzzyutd/NFB-test-01.mp3

As you can hear its really pushing the el34 hard but the NFB is able to pull it back allot, so basically IFAIU it's acting as a brake for the power section. This is obviously one reason why fender fitter NFB to allot of there earlier amps, because they didn’t want them to distort.

I think it does tighten up the bass, but I think that because its not driving the tube as much and its coping better with less compression.. Make up your own mind. I think fitting the LP filter will cause it to effect the bass only, which is what I want, so I will give that a try next.

Hier hoor je goed wat er gebeurt, eerst speelt hij met veel tegenkoppeling, voor een strak, vlak geluid (in vergelijking met) en naar het einde toe, als hij de NFB wegdraait krijg je gewoon méér ballen!

Edit: eerst had ik hem maar hij werkt bij mij gvd niet meer

j.augustus
6 februari 2009, 17:32
Ik ga eens goed luisteren wat ik beter vind. Wat ik zo hoorde heeft het begin een opener karakter.

samen emet een tube screaamer krijg je dan een dikke sound. misschien ga ik ook experimenteren met pot een kijken wat voor mij goede waarde is.

Mijn versterker klinkt wat gemener dan de 100 watt versie. Snijdt meer. en dat bevalt mij.

fredjuh
6 februari 2009, 20:30
Ik kan m nog steeds niet openen. Kun je m anders even maar me mailen?

Chris Winsemius
6 februari 2009, 22:50
Hou er wel rekening mee dat het voorbeeld 'n single ended amp betreft.

Om te experimenteren kun je ook 'n pot (bijvoorbeeld 250k LIN) in serie met 'n weerstand (vanaf 10k of 27k) gebruiken en ook nog eens experimenteren op welke OT-tap (4/8/16 ohm) je de nfb. aansluit.

j.augustus
7 februari 2009, 14:05
Ja ga ik doen met een pot. wat zou ongeveer de beste waarde zijn voor een 50 watter mastervolume.

Chris Winsemius
8 februari 2009, 01:37
Ja ga ik doen met een pot. wat zou ongeveer de beste waarde zijn voor een 50 watter mastervolume.

Voor de rest standaard Marshall?

Indien ja: 27k weerstand in serie met 'n 250k (lin) pot op (bijvoorbeeld) de 16 ohms tap. Andere taps absoluut ook proberen.

j.augustus
8 februari 2009, 19:16
Voor de rest standaard Marshall?

Indien ja: 27k weerstand in serie met 'n 250k (lin) pot op (bijvoorbeeld) de 16 ohms tap. Andere taps absoluut ook proberen.


Ja , voor de rest helemaal standaard nu.

j.augustus
11 februari 2009, 21:51
Het is geworden 200 k op de 4 ohm tap. Na zo'n 8 tests kwam ik er elke keer op uit.

Chris Winsemius
11 februari 2009, 21:55
Het is geworden 200 k op de 4 ohm tap. Na zo'n 8 tests kwam ik er elke keer op uit.

en daar gaat het om! ;)

(behoorlijk wat PI-gain dus maar jouw sound!)

j.augustus
11 februari 2009, 23:09
en daar gaat het om! ;)

(behoorlijk wat PI-gain dus maar jouw sound!)


Ja hè, maar mishien komt het omdat echt de hele voeding voor een 100 watter is met zijn 380 volt 6 elco's en zo. Het is wel een breder geuid dan 50 watt versies.

j.augustus
16 februari 2009, 19:35
Wat voor effecten loops zijner in de markt voor de 50 watt Marshall type versterkers????