PDA

View Full Version : Versterker bouwen



Mephistocles
15 januari 2009, 21:24
Ik vind mijn versterker kut, heb een paar centen over, en ik wil mn vrije tijd ns in wat anders steken dan games. Dus heb ik zomaar zin om een versterker in elkaar te zetten.

Wat betreft de middelen trek ik er ruim een anderhalf voor uit. Ik heb 200 euri direct beschikbaar hiervoor. De rest van wat het kost, zet ik gewoon een bepaald percentage van m'n salaris voor apart. Ik ben het ook van plan om stukje voor stukje te doen.

Wat voor versterker wil ik...

Schema'tjes staan er genoeg op internet, maar ik heb een paar bijzonderheden die ik in m'n versterker wil...

Mijn idee was om verschillende versterkers in één behuizing te doen. Eigenlijk een aantal topjes op elkaar gestapeld, maar dan zonder voorversterker en effectloop. Daarop zet ik een bak waarin alle voorversterkers zitten, en daarop de effecten.

Die effecten wil ik zo hebben dat ik stuk of 8 effectenkanalen heb, een solo booster, miss een tappedaaltje voor als er een stompboxje tussen komt zoals de DD5.

En voor m'n floorboard:
Bij elk kanaal:
Een OD draaiknop met 8 verschillende oversturingen (1-8)
Een FX draaiknop met 4 verschillende effecten: chorussen, phasers, detuner, autowah

Aparte drukknop die voor elke patch geldt:
Solobooster
Reverb 1
Reverb 2
Delay
Delay tap
Een versterkertype verder
Een versterkertype terug

Ff een plaatje zoals ik het ongeveer in mn gedachten heb:
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/rack.jpg

Dan komt er nog een 2x12 cab bij, dat houd ik vrij simpel en bescheiden.
Mocht er nog geld over zijn, kan ik daar weer aandacht aan besteden. Bijv met een schakelaar kiezen tussen bluebacks, V30s en G12s... Maar dat is voor de toekomst. Eerst is m'n amp en effecten aan de beurt.

Tenslotte moet er een XLR uitgang op voor de PA. Daarvoor wil ik nog een masterknop en ledjes zodat ik kan zien hoe hoog het uitgaande volume is, dat ik aan de rode ledjes zie waarom de geluidsman z'n hoofdtelefoon van z'n hoofd aftrekt alsof het een bak lasagna is net uit de magnetron.

O ja, en ik wil het zoveel mogelijk zelf doen, en zoveel mogelijk analoog houden. Tenzij het digitale alternatief beter is, zoals bijv. de DD5 als een digitale delay. Die heb je niet analoog, en daar kan een cool tappedaal aan.

Hoe haalbaar is het, afgezien van mijn eigen vaardigheden, om dit idee tot een bevredigend resultaat te leiden?

Chris Winsemius
15 januari 2009, 21:28
Als je dit echt wilt bouwen:

- zorg eerst voor amp-bouw-ervaring gezien de complexiteit
- 't wordt niet goedkoop, zelfs met vrij goedkope onderdelen

Mephistocles
15 januari 2009, 21:37
Ja ik begin met een buizenversterkertje, dat sowieso, maar hier wil ik wel naar toe, komend jaar. Geld is geen probleem. Na elke maand houd ik geld genoeg over, zelfs het sparen er vanaf getrokken. Om in één keer veel geld uit te geven wordt lastiger. Dan moet ik nog meer sparen. Kan ik beter niet doen, anders komt nooit ergens iets van.

Maar is het sowieso mogelijk. Bijvoorbeeld de warmte... Een hele zooi buizenversterkers op elkaar... Lukt dat wel om de warmte af te voeren op een hete zomerdag als er overal bandapperatuur omheen staat enzo... Is het mogelijk om zomaar van eindversterker te schakelen?

toneblo
15 januari 2009, 21:44
.....jongejonge, ga aan de line6 ofzo....




Zoveel shit in 1 versterker: kots supernova












Gitaarspelen doe je met een basissound...... en misschien wat pedalen.:sssh:

Mephistocles
15 januari 2009, 22:09
Dat is m juist. Ik wil de opties, maar niet de modelling. Ik wil geen fuzz die hetzelfde klinkt als je zachter draait (behalve het volume) of een knopje waardoor het ineens gaat "klinken" als een bepaalde speaker.

Ik wil gewoon meerdere versterkers, maar ik wil niet te veel sjouwen. Ik wil een gear voor gewoon stevige rock. Jeweetwel, oversturing, phaser, chorus, delay... Maar ik wil ook een lekker clean geluid. En opscheppen over welke versterkers ik allemaal heb ;), en ik wil het nog allemaal in één keer mee kunnen nemen. En ik vind het er zo wel mooi uit zien. Leuk idee. Als dat zou werken over een jaartje, heb ik niets meer nodig. Kan ik hooguit nog het een en het ander vervangen door beter spul, als het af is.

En een marshalletje met basisgeluidjes voldoet eigenlijk niet meer.

Ik wil dus soort van analoge modelling.

fredjuh
15 januari 2009, 22:14
Als je niet wilt sjouwen moet je niet zo'n kist maken:D
Ik vind t wel een vet idee maar ik zou het zelf bij 3 amps houden, want ja dan heb je gewoon 3 kanalen met aparte eindtrappen. Meer lijkt mij niet nuttig en te duur voor wat je krijgt als je alles apart wilt. Met die speakers: ik zou zelf niet tussen enkele speakers schakelen maar tussen verschillende cabs met wat voor speakers dan ook.
succes!

Ik heb t nu beter gelezen, je wilt een paar aparte eindtrappen en een paar voorversterkers. Nog steeds vet idee maar ik zou niet 5 pre's maken. Ik zou dan gewoon 3 complete versterkers op elkaar maken en dan dat je eventueel de ene pre aan de andere eindtrap kan zetten. anders wordt t een kist van heb ik jou daar denk ik.

bert k
15 januari 2009, 22:17
.

Ik wil gewoon meerdere versterkers, maar ik wil niet te veel sjouwen. .
Vergeet het. Als je meerdere versterkers gaat bouwen, moet je ook meerdere versterkers sjouwen.

Mijn schatting: tegen de 100 kilo, en enige duizenden euro's.

erwin_ve
15 januari 2009, 22:17
Begin eens met wat electronica techniek. Met buizen amps werk je met spanningen tussen 200-500. Dodelijk als je het per ongeluk aanraakt.

Dan een paar pedalen bouwen en dan bijv. een Fender Champ bouwen. Vandaar uit kun je het complexer maken.
IMHO loop je iets te hard van stapel.
Zelfs voor een ervaren ampbouwer is dit een megaklus...

Rude Perception
15 januari 2009, 22:35
Dit is inderdaad echt een gigantisch project dat zonder kennis over buizenversterkers en zelfbouwervaring gedoemd is om te mislukken. Bouw je ervaring inderdaad gewoon uit. Bouw een paar pedaaltjes, lees een boekje over (buizen)versterkers, bouw een klein buizenversterkertje. En kijk dan nog eens naar dit plan. Het gaat trouwens ongelofelijk zwaar worden. Wat ik me kan voorstellen wat handig is dat je de trafo's e.d. gaat delen. Maar dan moet je flink in de schemaatjes zitten klooien en toch echt wel flinke kennis van zake hebben.

don marco
16 januari 2009, 02:42
veeeeeeeeel te vergezocht. sorry dat ik het moet zeggen. Als behuizing kunt ge mss een kleerkast pakken, die zal wel net groot genoeg zijn. :)

kennis opdoen met een champ is echt een goed idee, klinkt ook supergoed. Die vibrato :p.. heerlijk.. en als dat niet moeilijk genoeg lijkt bouwt ge maar een deluxe of 18watter. Goeie niet al te moeilijke projectjes om mee te beginnen. Maar dit :s..
En ja 200 euro om zo uit te geven.. Daar hebt ge net anderhalve trafo voor :)

Dirk_Hendrik
16 januari 2009, 08:33
.... wauw!

Ik heb zonet ontdekt dat ik in de toekomst kan kijken!
Ik voorspel dat dit project a) nooit afkomt en b) de TS dit project over een jaar even onzinnig vind als de meesten hier nu.

Ofwel,
Denk er nog eens goed over na.

Mephistocles
16 januari 2009, 16:42
Ik heb t nu beter gelezen, je wilt een paar aparte eindtrappen en een paar voorversterkers. Nog steeds vet idee maar ik zou niet 5 pre's maken. Ik zou dan gewoon 3 complete versterkers op elkaar maken en dan dat je eventueel de ene pre aan de andere eindtrap kan zetten. anders wordt t een kist van heb ik jou daar denk ik.

Goed punt. Ik denk dat je gelijk hebt.

Ok, dan beperk ik t voorlopig maar tot één versterker en één voorversterker. Mocht het lukken, kan ik het nog altijd verder uitbouwen.

En gedoemd te mislukken? Ach, ik heb tijd zat. Alles lukt, als je maar genoeg tijd en geld hebt. En het is zeker te hoog gegrepen voor mij, dus dan leer ik er het meest van.

Maar dan ga ik gewoon beginnen met een marshallkloon ofzo, een 1954hw lijkt me wel lache. Misschien ga ik m niet eens handbedraden dan... veel te veel gedoe. Stompboxjes gingen ook wel lekker. Nu wil iets groters.

Nou dan ga ik maar eens op zoek naar troep... Ik zal maar beginnen met een mooi schema te zoeken en vervolgens een layout voor een printplaatje maken. Rotklusjes eerst, ben ik er vanaf. O ja, dan zal ik ook wel ff op zoek gaan naar lectuur over gitaarversterkers bouwen. Of heeft iemand al iets bruikbaars?

Chris Winsemius
16 januari 2009, 17:09
Ff 'n praktische vraag: hoe oud ben je?
Soms maak ik weleens 'n onovertroffen enthousiasme mee bij "wat jongere mensen".... ;)

Misschien is dit wat:
- eerst eens kijken (of liever/beter: gewoon veel amps proberen) welke amp-sounds je daadwerkelijk zoekt en/of nodig hebt
- de meeste kosten zitten in de eindversterkers
- bij veel "vintage" amps wordt de sound & feel (imho) te veel aangetast als je tussen de pre-amp en de fasedraaier nog effekten gaat plaatsen

Je idee (tig preamps en tig poweramps) gaat onzettend veel geld kosten, zelfs met goedkope onderdelen. Daarnaast zal het formaat en het gewicht gewoon ENORM zijn (of je moet ook gelijk 'n dozijn roadies "bouwen" ;) ).

Welke amps ken je daadwerkelijk qua sound, feel, etc.? Zonder deze kennis/ervaring kun je (imho) niet bepalen wat je werkelijk wilt of "moet" gaan bouwen.

Misschien is het gewoon beter (en ook ook betaalbaarder) om eerst met 'n "gewone amp" te beginnen. Hier wat voorbeelden met wat meer power dan 'n Champje en genoeg volume voor het gros v/d optredens in NL:

- Fender 5E3 Tweed Deluxe, ondanks de 12 Watt en 3 knoppen zeer veelzijdig voor ouderwetse cleane sounds, blues en Neil Young/ZZ Top achtige rock
- Marshall 18 Watter, ook genoeg power, "bluesy Marshall" sound
- Marshall 20 Watter, plenty power, wat cleaner en zeer pedaal-vriendelijk
- VOX AC15, "britse blues"
- Fender PrincetonReverb, veel minder complex dan 'n DeluxeReverb (t/m TwinReverb), mooi clean en 'n klassieke studio-amp.

Matamp of Madamp levert volgens mij ook complete bouwpakketten voor channel-switcher-modellen, er zijn hier op GN ook wat topics over te vinden.

fredjuh
16 januari 2009, 20:14
Ik zie dat je er een deluxe tussen heb staan, dus ik zeg: zet dit even in een bewaarmap in je achterhoofd en ga een deluxe head maken. Als je t goed doet qua inkopen denk ik dat je voor zo'n 300 euro klaar bent. Dat lijkt me toch vrij plezierig om te doen niet?

Chris Winsemius
16 januari 2009, 22:40
Ik zie dat je er een deluxe tussen heb staan, dus ik zeg: zet dit even in een bewaarmap in je achterhoofd en ga een deluxe head maken. Als je t goed doet qua inkopen denk ik dat je voor zo'n 300 euro klaar bent. Dat lijkt me toch vrij plezierig om te doen niet?

Wat zijn jouw ervaringen met 5E3s?

300 E voor 'n 5E3 top lijkt mij vrij lastig als het ook nog 'n beetje kwaliteit moet zijn.

fredjuh
17 januari 2009, 11:23
Er staat op gitaarles een Deluxe waar ik altijd over speel...
maar hoe ik aan die prijs kom:
PT 50e (dick best)
OT 40e (hammond)
chassis: 20e (hammond)
filters: 3e (F&T)
buizen: 45e
totaal: 160e

en dan nog alle andere shit erbij dat kan wel binnen de 300 euro hoor
en zelfs met een MM OT ben je nóg maar 50 euro duudre uit.

Roel#1
17 januari 2009, 12:33
Ik herken wel iets van de gekte van het plan. Heb ook eens zo'n idee gehad.
Zit nu wel met aantal preamps...

Mijn idee gaat nog altijd uit naar het Randall concept:

http://i243.photobucket.com/albums/ff78/Moob_Le_Kie/RandallRM4.jpg

Deze preamps zijn zeker zo goed zo niet beter dan de preamps die je zelf bouwt. En een uitgebreide keuze.

En qua eindversterker wil je dan ook niet kiezen tussen EL34 en 6L6. Dus voor beide kies je:

http://i243.photobucket.com/albums/ff78/Moob_Le_Kie/RandallRT250.jpg

http://i243.photobucket.com/albums/ff78/Moob_Le_Kie/RandallRT250_back.jpg

Alles ook nog midi te schakelen.
En je kunt natuurlijk ook maar Egnater M4 kijken.

Wat zocht je ook al weer?

erwin_ve
17 januari 2009, 13:35
Er staat op gitaarles een Deluxe waar ik altijd over speel...
maar hoe ik aan die prijs kom:
PT 50e (dick best)
OT 40e (hammond)
chassis: 20e (hammond)
filters: 3e (F&T)
buizen: 45e
totaal: 160e

en dan nog alle andere shit erbij dat kan wel binnen de 300 euro hoor
en zelfs met een MM OT ben je nóg maar 50 euro duudre uit.

Je vergeet :filtering is 450V elco's F&T (zijn duurder dan 3 euro)
Buisvoeten, jacks, IEC inlet, zekering, bedrading, pots, choke; allemaal dure componenten. En verzendkosten!
Goede koppel caps zijn ook duur. Mijn schatting dik over de 300:(

Mephistocles
17 januari 2009, 15:42
Ff 'n praktische vraag: hoe oud ben je?
Soms maak ik weleens 'n onovertroffen enthousiasme mee bij "wat jongere mensen".... ;)


Laten we zeggen: jong genoeg voor een onovertroffen enthousiasme (en m'n impulsieve van m'n ADD speelt ook mee), maar wel weer oud genoeg voor het mooie dames topic. (nocki, niet lachen :))

Maar wat versterkers betreft: laney ligt me altijd wel lekker, die heeft een lekkere gedefinieerde sound. Houd ik niet van, maar bij de laney op een of andere manier wel.

Verder vind ik dat typische middengebied van de marshall wel lekker... Zeker met een mooie oversturing...

Vox AC15 vind ik ook wel lache, weer een extreem de andere kant op. Die vind ik bijvoorbeeld met een goede chorus en een holy grail bijvoorbeeld goed tot z'n recht komen.

En de fender deluxe. Strak, lekker. Hoef je niet aan te draaien, staat altijd goed. Alleen verpest je het geluid te makkelijk als je er pedalen bij zet. Vind ik altijd wel moeilijk met een deluxe.

Dat zijn zo ongeveer wel mijn favorieten.

fredjuh
17 januari 2009, 20:27
erwin:
Ik zal t simpel zeggen, ik ben er heilig van overtuigd dat je rond je 300 euri kan zitten en echt, F&T 15uF 450V cap zijn 1 euro per stuk. Tube town is vrij goedkoop. Het rijtje dat je opnoemt (+verzendkosten en koppelcaps) is volgens mij zo rond de 70 a 80 ballen.
het zal wel:)

erwin_ve
17 januari 2009, 21:21
I" ll rest my case...:hippie:

nico verduin
17 januari 2009, 21:29
Dat jullie nog energie hier in steken:dontgeti::D

erwin_ve
17 januari 2009, 21:35
Dat jullie nog energie hier in steken:dontgeti::D
Hehe ik heb een bouwvirus te pakken...;)

SimonS
18 januari 2009, 01:26
HAHA dit topic ga ik volgen :D 8-)

Chris Winsemius
18 januari 2009, 04:28
1) Laten we zeggen: jong genoeg voor een onovertroffen enthousiasme (en m'n impulsieve van m'n ADD speelt ook mee), maar wel weer oud genoeg voor het mooie dames topic. (nocki, niet lachen :))

Maar wat versterkers betreft: laney ligt me altijd wel lekker, die heeft een lekkere gedefinieerde sound. Houd ik niet van, maar bij de laney op een of andere manier wel.

2) Verder vind ik dat typische middengebied van de marshall wel lekker... Zeker met een mooie oversturing...

3) Vox AC15 vind ik ook wel lache, weer een extreem de andere kant op. Die vind ik bijvoorbeeld met een goede chorus en een holy grail bijvoorbeeld goed tot z'n recht komen.

4) En de fender deluxe. Strak, lekker. Hoef je niet aan te draaien, staat altijd goed. Alleen verpest je het geluid te makkelijk als je er pedalen bij zet. Vind ik altijd wel moeilijk met een deluxe.

Dat zijn zo ongeveer wel mijn favorieten.

1) Dan is het, imho, zeker aan te raden om met 'n amp-project te beginnen wat te overzien is en wat binnen redelijke tijd/inspanning 'n bevredigend resultaat op kan leveren.

2) Sommige Marshalls zijn ook goed clean te draaien dmv. je gitaarvolume-regelaar, afhankelijk v/h type en de kwaliteit van bepaalde onderdelen.

3) Welke AC15? Oude, engelse re-issue, CC of HW?

4) Welke Deluxe? Meeste stock Deluxes zijn niet echt "strak" imho en de wat betere Deluxes (oud of "de betere clones") reageren juist behoorlijk goed op pedalen. De re-issue '65 Deluxe Reverb reageert minder ok met pedalen, ligt voornamelijk aan de OT, speaker en 'n bright-capje.

Wees je bewust van punt 1! Tweed Deluxe/5E3-achtig met 'n beetje kwaliteits-onderdelen is goed te doen als 1e amp-project en kan behoorlijk wat verschillende sounds opleveren, zelfs "Marshall-achtig". Als je echt op de oude tweed tour wilt gaan qua DIY:
- TAD/MojoTone cabinet
- Heyboer of MM trafo's
- leuk setje NOS buizen of de wat betere moderne types
- Celestion Heritage H30 speaker (Alnico Blue is helemaal "da bomb" maar niet goedkoop)

Mephistocles
19 januari 2009, 13:39
1) Dan zal ik daar maar mee beginnen:).

2) Helemaal mee eens, maar het cleane geluid past weer niet bij... mij. Als ik voor mezelf speel kan ik er goed mee leven. Maar bijv. voor in de kerk vind ik het weer niks.

3) CCX was ik nogal tevreden over. Tsja, blueback's eh?

4) HotRod Deluxe geloof ik dat het was... Maar die vind ik alleen clean mooi. Dat moet je niet verpesten met pedalen. En d'r zit ook een mooie reverb op... hooguit een chorusje.

Maar ik ga er nog 'ns een weekje over nadenken welke ik ga maken. Jullie horen nog van me.