PDA

View Full Version : Overstap van Akoest. Gitaar naar Elek. Gitaar.



Mathijsjuh332
15 januari 2009, 16:16
Hallo iedereen,
Ongeveer een jaar geleden ben 'k begonnen met akoestisch gitaar te spelen.
Ik had het niet verwacht maar het gaat me goed af en ik heb er ook veel plezier in.

Maar er is een ding wat ik nog veel leuker vind dan een akoestische gitaar en dat is een elektrische gitaar. Begrijp me niet verkeerd want ik zou nog jaren zoet kunnen zijn op onze akoestische gitaar, maar ik vind een elektrische gitaar gewoon zoveel leuker. (Veel nummers die ik inmiddels speel op de akoestische gitaar zijn oorspronkelijk op een elek. gitaar gespeelde nummers)

Een jaar geleden zou 'k denken dat 'k zou overdrijven om een elektrische gitaar te kopen, maar gitaar spelen is nu echt een "passie" geworden voor mij en ik weet gewoon zeker dat een elek. gitaar dagelijk gebruikt zal worden.

Ik heb al op internet gekeken en ben erg geinteresseerd in de Epiphone Les Paul gitaren, ik kreeg het idee dat deze gitaren zoiezo zeer redelijk te noemen zijn omdat het "goede kopieen" blijken te zijn van (het topmerk?) gibson. Ik ben van plan ongeveer maximaal rond de 300 euro (350 zou ook nog wel enigzins een optie zijn) te besteden aan alleen de gitaar (dus zonder de versterker). De Epiphone Les Paul Studio zijn allemaal rond de 300 euro en hebben momenteel mijn voorkeur. (jij?)
Ik dacht dat het wel nodig was enigzins inzicht te geven in m'n ervaring met gitaar spelen zodat jullie makkelijker zouden kunnen oordelen, en mijn vraag is dan ook; Wat raden jullie mij aan?
Ik ben een bijhoorlijke perfectionist dus ook al heb geen ervaring met elektrische gitaren wil ik wel redelijke kwaliteit binnen halen?
En ja, met perfectionist bedoel ik ook niet blij wordt van gitaren vol krassen...;)
Sorry...:p

Misschien zit ik volgens jou fout of goed? Je mening en tips zijn altijd welkom.
En stel gerust een hoop vragen als je meer duidelijkheid wilt.

Dankjewel!

PS: Dit is mijn eerste topic op dit forum, dus vergeef me als op de verkeerde plaats zit op dit forum...;)

Mark1990
15 januari 2009, 16:31
Ten eerste: Welkom!
Epiphones zijn hun geld zeker waard, en zijn bij veel muziekzaken ook wel op voorraad.
Ik zou ze zeker eens testen naast andere (Les Paul) modellen/merken.
De Epi's hebben een vrij dikke nek, waar je van moet houden.
Ik heb vorige week eens op een Vintage gespeeld (ongeveer zelfde prijsklasse) , erg zwaar, een sustain waar je U tegen zegt, maar ook zeker een wat dunnere hals. Het enige nadeel is dat ze gerelict zijn.
Is je keuze voor een Les Paul model puur voor de looks, of ook vanwege zijn geluidseigenschappen?

Sinner1980
15 januari 2009, 16:58
Welkom man,

Tof dat je zo'n pleziere hebt met gitaarspelen en nog toffer dat je elektrisch gaat.
Zo'n Epi is een leuke beginnersgitaar, da's een ding wat zeker is.
Maar alleen op looks moet je geen gitaar kopen, let vooral even op wat voor sound je eigenlijk wilt. Kijk naar je favoriete gitaristen... Zijn dat bijv. Clapton, Hendrix en Stevie Ray Vaughan (ik noem maar wat) dan zou ik al eerder in de Fender/Squier hoek gaan zoeken. Ben je nou helemaal gek van gasten als Slash, Zakk Wylde, Joe Perry dan moet je idd eens in de les paul hoek gaan zoeken en niet eens perse Epiphone. Kijk gewoon in de winkel naar wat je mooi vindt maar bovenal fijn vindt spelen en mooi vindt klinken (op een niet al te brute versterker natuurlijk) en basseer daar je keuze op...dan komt het zeker goed, succes en laat even weten wat het geworden is..

Laatste tip: staar je niet blind op een bepaald merk...(Zegt een gast met een Gibson en een Fender...):satisfie:

Arjan12
15 januari 2009, 17:04
Clapton heeft ook jarenlang Gibson gespeeld :D .

Maar je hebt wel gelijk, staar je niet blind op vorm / merk. Het oog wil ook wat, maar hou vooral rekening met wat je wil spelen en zoek dan een mooie, fijne en goede gitaar uit.

Sinner1980
15 januari 2009, 17:07
Clapton heeft ook jarenlang Gibson gespeeld :D .

Maar je hebt wel gelijk, staar je niet blind op vorm / merk. Het oog wil ook wat, maar hou vooral rekening met wat je wil spelen en zoek dan een mooie, fijne en goede gitaar uit.


En Hendrix en Mark Knopfler ook wel eens...een aap leren klimmen??:satisfie:

Arjan12
15 januari 2009, 17:19
En Hendrix en Mark Knopfler ook wel eens...een aap leren klimmen??:satisfie:

Wel eens ja, maar Clapton heeft jarenlang alleen maar Gibson gespeeld.

Sinner1980
15 januari 2009, 17:57
Een les paul wel s waar,in z'n Cream periode en ook daarvoor nog;)

Arjan12
15 januari 2009, 18:20
Ook SG en ES.

http://farm1.static.flickr.com/18/23623955_dc0b1972d4_o.jpg

http://farm1.static.flickr.com/19/23621902_34cfd96a0f_m.jpg

Maar goed, we drijven af :p .

Mathijsjuh332
15 januari 2009, 18:55
Bedankt voor jullie reacties,
Of ik niet alleen naar de looks maar ook naar de sound kijk? Goeie vraag.
De keuze tussen st-gitaren of les paul-gitaren ging niet alleen om de looks maar ook om de sound, de les paul heeft naar wat ik heb gelezen en gehoord, een dikkere, warmere sound en volgens sommige was hij ook bijhoorlijk random, dat je er meerdere genres mee kunt spelen. Klopt dit? Daar houdt ik meer van, maar ik zal wel zo eerlijk zijn dat ik de gitaar ook enigzins voortrek qua uiterlijk inderdaad.
Maar op het gebied van merken heb 'k niet naar het verschil in sound gekeken, is dat er?

Maar laten we het zo stellen, k weet niet echt waar k verder moet kijken, en ben dus ook niet erg bekend met de verschillende merken. Maar in het algemeen kom ik in reviews tegen dat epiphone zo positief ontvangen wordt en 'k kom 'm ook zo vaak tegen bij verschillende muziekzaken. Daarom dacht ik, omdat ze redelijk in m'n budget passen en ze zo populair zijn wel een geschikte gitaar te zijn. Echt over de verschillende sounds had k niet echt nagedacht k dacht dat er vooral kwaliteitsverschil is.

Jullie hebben zeker een goed punt.
Zouden jullie aan kunnen geven wat het verschil is tussen de types gitaren (les paul, fender etc.) qua sounds. Dus of de ene bijvoorbeeld lichter klinkt als de ander, en de andere weer zo speelt, dat ik dan zo een betere keuze kan maken....
Het beste voor mij zal denk ik een gitaar zijn die random te noemen is, dat las ik ook bij de les paul epiphones. Ik heb echt geen uitgesproken voorkeur voor een bepaalde band, de ene keer wil 'k gewoon flink rocken en de andere keer tokkel 'k rustig mee met nummers.

J.G.
15 januari 2009, 18:56
Ten eerste: Welkom!
Ik heb vorige week eens op een Vintage gespeeld (ongeveer zelfde prijsklasse) , erg zwaar, een sustain waar je U tegen zegt, maar ook zeker een wat dunnere hals. Het enige nadeel is dat ze gerelict zijn.


Die hebben ze ook ongerelict hoor, de gewone v100.
Maar sinds iedereen tegenwoordig relic moet hebben, zie je niks anders meer hangen in de winkels

http://www.karaokeplus.biz/acatalog/VintageV100TSBMulti.JPG
http://www.guitarandampshop.co.uk/acatalog/Vintagev100songs.JPG

Arjan12
15 januari 2009, 19:00
Bedankt voor jullie reacties,
Of ik niet alleen naar de looks maar ook naar de sound kijk? Goeie vraag.
De keuze tussen st-gitaren of les paul-gitaren ging niet alleen om de looks maar ook om de sound, de les paul heeft naar wat ik heb gelezen en gehoord, een dikkere, warmere sound en volgens sommige was hij ook bijhoorlijk random, dat je er meerdere genres mee kunt spelen. Daar houdt ik meer van, maar ik zal wel zo eerlijk zijn dat ik de gitaar ook enigzins voortrek qua uiterlijk inderdaad. Klopt dit?
Maar op het gebied van merken heb 'k niet naar het verschil in sound gekeken, is dat er?

Maar laten we het zo stellen, k weet niet echt waar k verder moet kijken, en ben dus ook niet erg bekend met de verschillende merken. Maar in het algemeen kom ik in reviews tegen dat epiphone zo positief ontvangen wordt en 'k kom 'm ook zo vaak tegen bij verschillende muziekzaken. Daarom dacht ik, omdat ze redelijk in m'n budget passen en ze zo populair zijn wel een geschikte gitaar te zijn. Echt over de verschillende sounds had k niet echt nagedacht k dacht dat er vooral kwaliteitsverschil is.

Jullie hebben zeker een goed punt, wat is volgens jullie het verschil tussen de verschillende types qua sound?

Ik zelf vind een Les Paul niet de meest veelzijdige gitaar. Als je veel clean speelt is een Strat of een Tele bijvoorbeeld veel beter (vind ik tenminste). Een Les Paul kan wel high gain aan, een gewone Strat of Tele is daarvoor bijvoorbeeld een stuk minder geschikt voor metal. Rock kunnen ze 100% zeker aan. Ze klinken gewoon... anders. Ik zelf vind de klank van een Tele geweldig.

Maar goed, volgens mij weet je niet echt wat je wil. Ik raad je dus aan met open vizier eens een dagje in een grotere winkel rond te kijken en gewoon op een paar compleet verschillende gitaren te spelen. Kom dan hier terug en vertel welke sound je het lekkerste vond, dan kunnen we je verder adviseren welk merk / type je het beste kan nemen.

Mathijsjuh332
15 januari 2009, 19:36
Ik weet inderdaad niet wat ik wil, ik heb nooit echt een bepaalde voorkeur gehad voor een bepaalde genre muziek en ook mijn kennis over de verschillende merken gitaren kan beter.

Ik had niet verwacht dat er veel verschil zou zijn. Wel ben ik van mening dat ik niet echt op bepaalde gitaristen hoef te letten want de muziek die ik speel is zo verschillend dat ik NIET een BEPAALDE sound zoek maar naar een veelzijdige gitaar met de volgens mij LEKKERSTE sound.
Het beste zou inderdaad zijn dat ik gewoon langs de winkels ga en is op wat gitaren speel, en zo de goeie gitaar vindt.

Het is nog altijd persoonlijke voorkeur, muziek, dus ik zal op onderzoek uitgaan door verschillende gitaren te testen. Ik had deze topic pas moeten beginnen als ik een gerichter beeld had, ik had het verkeerd ingeschat.
Als een een gericht beeld heb zal ik er waarschijnlijk nog wel op terugkomen. Bedankt voor de hulp, ik snap het nu een stuk beter.

Tot ziens.

Mad mind
16 januari 2009, 09:38
Een jaar geleden zou 'k denken dat 'k zou overdrijven om een elektrische gitaar te kopen, maar gitaar spelen is nu echt een "passie" geworden voor mij en ik weet gewoon zeker dat een elek. gitaar dagelijk gebruikt zal worden.

.........

Ik ben een bijhoorlijke perfectionist dus ook al heb geen ervaring met elektrische gitaren wil ik wel redelijke kwaliteit binnen halen?
En ja, met perfectionist bedoel ik ook niet blij wordt van gitaren vol krassen...;)


Klinkt me bekend in de oren.:D Ik ben zelf nog maar een half jaar bezig (akoestisch) en ik ben al 2 maanden aan het gassen op electrische (vraag maar rond héhé). Gitaar spelen is echt aanstekelijk, zeker wanneer het een beetje begint te lukken en over het perfectionist deeltje.....welkom bij de club.;)
Maar wat je zeker niet mag doen is je blindstaren op een Les Paul model of eender welk uiterlijk. De klank en het gevoel dat een gitaar je geeft is veel belangrijker i.m.o. Maar voor jouw prijsklasse is een Epiphone een zeer goede kandidaat.

Veel succes nog!

Jason34
16 januari 2009, 10:39
Ik heb zelf een epi les paul, echt een super gitaar. Maar anderszijds vind ik een fender model ook wel erg lekker spelen Ik denk dat het type gitaar toch erg persoonlijk is. Ik speel op mijn Fender kloontje meestal de solo`s omdat deze wat helderder klinkt en de rhythms en het wat stevigere werk op de Epi, een Les Paul is namelijk een stukkie ruiger. Eigenlijk ben ik andersom begonnen, ik had eerst een elektrische maar speel nu veel meer akoustisch.