PDA

View Full Version : De nieuwe Ibanez Xiphos 27frets



Bloodline
15 januari 2009, 12:29
Hard!

http://fearthehowl.com/lhotl/dmcb/np/necroibanez.jpg

Marc Oblivian
15 januari 2009, 12:33
Vet hoor! Volgens mij ook neck thru of niet?

Menneskedyr
15 januari 2009, 12:36
Klopt, is een neckthrough. Dit is echter een one-off custom Ibanez voor Muhammed van Necrophagist. Ik geloof dat er wel een 6 snarige (die op de foto is een 7 snaar) Xiphos met 27 frets uitkomt (of al uit is).

Marc Oblivian
15 januari 2009, 12:39
Hmm, al bekend wat die moet gaan kosten/kost? Heb die dingen nog nooit gezien verder
Speel sowieso niet op 7 snaren, dus het komt goed uit dat ze er ook in 6 sneer versie zijn:-)

Orpheo
15 januari 2009, 12:54
pff zonde dat dat mooie hout wordt verstopt onder zwart...

sjaak1990
15 januari 2009, 13:37
pff zonde dat dat mooie hout wordt verstopt onder zwart...

Idd. Zier er zo mooi uit, een neck met bubigna in het midden. Maar zwart is zeker meer metal ofzo, lijkt me dat deze gitaar daar voor is:P

pupanus1
15 januari 2009, 13:41
Ja inderdaad zonde dat hij zwart wordt, ik vind 'm zo echt subliem en normaliter vind ik het Xiphos model echt totaal niet mijn ding. Het hout maakt deze zo mooi, als hij zwart is hoef ik 'm al niet meer te hebben :)

RobertoL
15 januari 2009, 15:47
Stoere gitaar. Heeft zo'n gitaar een langere nek ofzo, met die 27 frets, en kan je daar makkelijk bij, of moet je daar echt een slangenmens voor zijn?

Bram+
15 januari 2009, 15:58
Stoere gitaar. Heeft zo'n gitaar een langere nek ofzo, met die 27 frets, en kan je daar makkelijk bij, of moet je daar echt een slangenmens voor zijn?
Hij heeft nog steeds een 25.5" scale, dus de fretjes komen op het laatst inderdaad wel erg dicht op elkaar te staan.
http://images4.wikia.nocookie.net/ibanez/images/1/1e/XPT700XH_GSF.gif (http://ibanez.wikia.com/wiki/XPT700XH)
Het record van Ibanez is volgens mij 29 frets op de Maxxas, maar da's natuurlijk helemaal belachelijk:D Die XPT700XH stond al in het Ibanez 2009 topic trouwens.

Menneskedyr
15 januari 2009, 15:59
Als het gewoon een 25,5 inch scale is, is de hals zelf niet langer. Wel loopt de toets wat verder door naar de brug toe (3 frets in dit geval). Gezien de constructie van deze gitaar moet je daar volgens mij prima bij kunnen.

Bram+
15 januari 2009, 17:32
Als het gewoon een 25,5 inch scale is, is de hals zelf niet langer. Wel loopt de toets wat verder door naar de brug toe (3 frets in dit geval). Gezien de constructie van deze gitaar moet je daar volgens mij prima bij kunnen.
Dan kan de hals nog steeds langer zijn, alleen is de body dan iets korter. Ze hebben in vergelijking met de 24-fretsversie de cut iets dieper gemaakt zodat je ook daadwerkelijk bij de hogere frets kan.

Bram+
17 januari 2009, 11:28
Hier nog wat 'echte' plaatjes van Rich (ibanezrules.com):
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2009/231.JPG

http://www.ibanezrules.com/namm/images/2009/232.JPG

Gothra
17 januari 2009, 13:19
holy shit, maar niks voor mij

ik hou het wel bij 24 frets, speelt wel geweldig de normale!

Orpheo
17 januari 2009, 14:02
heel gaaf idee! te gek voor de uli jon roth fans onder ons.

Mad mind
17 januari 2009, 17:22
De allereerste gitaar in dit topic zou geweldig mooi zijn als hij gewoon dit houd als kleur behield. Ik ben helemaal voor een natuurfinish.

Coolguy
17 januari 2009, 17:52
Meer is beter? :D

http://www.terninrete.it/headlines_articoli/HL_PRD_138823/immagini/uli-john-roth.jpg

Sinner1980
17 januari 2009, 18:11
Pffff, lelijk ding man, en nog van een speelgoedfabrikant ook...of trap ik nu mensen op de teentjes;)

Bram+
17 januari 2009, 19:35
Speelgoed? Iets om mee te spelen? Een instrument om muziek mee te maken? Wat wil je dan? Iets dat twee keer zoveel kost omdat het zogenaamd 'instant mojo' bevat?

Sinner1980
17 januari 2009, 19:39
Speelgoed? Iets om mee te spelen? Een instrument om muziek mee te maken? Wat wil je dan? Iets dat twee keer zoveel kost omdat het zogenaamd 'instant mojo' bevat?

Het is maar een mening man, en daar zijn er heel veel van...
Het zijn net kontgaten, iedereen heeft er één;)

Ik vind ze persoonlijk een beetje speelgoedachtig aanvoelen,no offense..

Bram+
17 januari 2009, 20:22
Het is maar een mening man, en daar zijn er heel veel van...
Het zijn net kontgaten, iedereen heeft er één;)

Ik vind ze persoonlijk een beetje speelgoedachtig aanvoelen,no offense..
None taken. Het is allemaal in je eigen nadeel :hippie:

Soulflyhigh
17 januari 2009, 20:44
Ik vind ze wel badass die Ibanez Xiphos modellen. Ik vind deze ook erg gaaf en de kleur ook te gek. Als ze hem ergens in NL op voorraad dan ga ik hem zeker eens aan de tand voelen. Die 27 frets is ook wel tof!

Sinner1980
17 januari 2009, 20:58
None taken. Het is allemaal in je eigen nadeel :hippie:

Nadeel? Leg uit:confused:

Bram+
17 januari 2009, 21:06
Nou, een chinese wijsgeer zei ooit: "Het zijn niet de gitaren die de keuze van de gitarist beperken". Jij krijgt nou nooit de kans om zo'n fijne Ibanez te proberen. Het zijn voor velen ergonomisch prettige gitaren.

Sinner1980
17 januari 2009, 21:11
Nou, een chinese wijsgeer zei ooit: "Het zijn niet de gitaren die de keuze van de gitarist beperken". Jij krijgt nou nooit de kans om zo'n fijne Ibanez te proberen. Het zijn voor velen ergonomisch prettige gitaren.

Ik heb een aardig scala Ibanezjes in mn handen gehad (mn neef zweerde erbij maar is nu overgestapt op de Taylor solid body en die vind ik wel erg fijn) maar het is gewoon niet voor mij, ik ben meer een les paul en een tele man: dat vinden sommige mensen ook niks, blijft allemaal een kwestie van smaak gelukkig;)

Bram+
17 januari 2009, 21:21
Ik heb een aardig scala Ibanezjes in mn handen gehad (mn neef zweerde erbij maar is nu overgestapt op de Taylor solid body en die vind ik wel erg fijn) maar het is gewoon niet voor mij, ik ben meer een les paul en een tele man: dat vinden sommige mensen ook niks, blijft allemaal een kwestie van smaak gelukkig;)
Het gaat natuurlijk ook om de 'state of mind' waarmee je zo'n gitaar vast pakt. Als je al een Fender/Gibsonman bent, dan verandert een relatief korte ervaring met een Ibanez daar waarschijnlijk weinig aan, en dat geldt niet alleen of zozeer voor jou, maar eigenlijk gewoon in het algemeen en het omgekeerde is waarschijnlijk net zo waar.
Het is inderdaad een kwestie van smaak. Daarbij: een paar van 's werelds meest (technisch) begaafde gitaristen zijn al jaren fervent Ibanez-speler; de tijden dat alles dat uit het Oosten kwam goedkope naamaaktroep is zijn inmiddels ook wel voorbij. Dus het enige wat ik zou willen zeggen is dat om zo'n merk (als geheel) af te doen als speelgoedfabrikant vind ik zelf wel onterecht.

Orpheo
17 januari 2009, 21:30
Meer is beter? :D

http://www.terninrete.it/headlines_articoli/HL_PRD_138823/immagini/uli-john-roth.jpg

uli jon roth wil muziek maken die verder gaat dan gewone gitaarmuziek. hij wil vioolstukken spelen op een gitaar, maar daarna wel gewoon 'gitaar' spelen. dus vandaar 32 frets.

Sinner1980
17 januari 2009, 21:54
Het gaat natuurlijk ook om de 'state of mind' waarmee je zo'n gitaar vast pakt. Als je al een Fender/Gibsonman bent, dan verandert een relatief korte ervaring met een Ibanez daar waarschijnlijk weinig aan, en dat geldt niet alleen of zozeer voor jou, maar eigenlijk gewoon in het algemeen en het omgekeerde is waarschijnlijk net zo waar.
Het is inderdaad een kwestie van smaak. Daarbij: een paar van 's werelds meest (technisch) begaafde gitaristen zijn al jaren fervent Ibanez-speler; de tijden dat alles dat uit het Oosten kwam goedkope naamaaktroep is zijn inmiddels ook wel voorbij. Dus het enige wat ik zou willen zeggen is dat om zo'n merk (als geheel) af te doen als speelgoedfabrikant vind ik zelf wel onterecht.

Nou vooruit dan maar,jij wint...;)

Shiroi
17 januari 2009, 22:15
Zou er nu nog een hele zooi andere merken komen die nu ook 27 fret gitaren gaan maken? Opzich wel relaxt maar ik denk dat vrij weinig gitaristen ook daadwerkelijk alle 27 frets gaan gebruiken maar dat kan ook aan mij liggen.

Noid
17 januari 2009, 23:43
Zou er nu nog een hele zooi andere merken komen die nu ook 27 fret gitaren gaan maken? Opzich wel relaxt maar ik denk dat vrij weinig gitaristen ook daadwerkelijk alle 27 frets gaan gebruiken maar dat kan ook aan mij liggen.
Gitaren met meer dan 21/22 of 24 frets worden al jaren gemaakt, in die zin is dat niet nieuw. De eerder getoonde Uli Roth is trouwens wel extreem en bizar met die 32 frets. Van Fred Dons heb ik deze info:
27 is nog net bespeelbaar, je had van washburn ook een 35 fret gitaar en daar zaten de laatste frets zo dicht op elkaar dat je haast niet kon fretten (of alleen met je nagels). De sky guitar van uli roth heeft dat probleem opgelost door niet op alle hoge posities fretten te zetten maar alleen op de hele noten op die plekken die in de ladders passen waarin hij speelt

Maar als het meer is dan 24 dan zie je meestal maximaal 27 frets. Ik heb zelf een gitaar met 27 frets uit begin 90. Staand spelend moet je wel goed opletten dat je je vingers goed zet in die laatste posities.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6017.jpg

Bram+
18 januari 2009, 01:07
Gitaren met meer dan 21/22 of 24 frets worden al jaren gemaakt, in die zin is dat niet nieuw.
Maar dat is hetzelfde verhaal bij bijvoorbeeld 7- en 8-snarige gitaren. Die waren in principe ook niet nieuw, maar Ibanez is wel de eerste die ze op grote schaal produceert en verkoopt. Ik vraag me inderdaad wel serieus af of gitaren met 27 frets een gat in de markt is.

Nog een plaatje van een Ibanez Maxxas MX-5 uit 1988, als ik goed tel 29 frets:
http://www.ibanezregister.com/images/images-maxxas/mx5/mx5bk-88.jpg

Bloodline
19 januari 2009, 00:34
Dat ding ziet er wel mokerhard uit hoor als ik hem zo bekijk.
Ik zou er een moord voor doen als ze hem linkshandig zouden maken.