PDA

View Full Version : Vintage versterkers en hun prijs



Wos
15 januari 2009, 11:14
De bedoeling van dit onderwerp is Vintage versterkers naar waarde schatten.
Overal op internet vind je mensen die oude versterkers aanbieden en die, vanwege het 'vintage' zijn, een ongeloofelijk hoge prijs vragen.
Maar wat is de 'juiste' prijs voor een oude versterker?

Wat is een goede prijs voor MusicMan, Fender, Hiwatt, Vox en andere ?

Misschien kunnen we daar eens over discussieren?

Greetz

pimmetje
15 januari 2009, 11:30
Daar gaan we hier denk ik niet uitkomen :D.
Dat is namelijk op zich voor iedereen weer verschillend. De prijs is in hoge mate afhankelijk van hoe graag je 'm wilt hebben.

Ook is 't zelfs nog redelijk afhankelijk van het moment. Soms zie je ineens 5 dezelfde ouwe bakken te koop staan, waarvan er anders heel kort eentje te koop staat voor een flinke dot geld.

Dan krijg je nog het hele verhaal over in welke staat ze zijn. Je hebt natuurlijk wel bepaalde bandbreedten van prijzen, maar die kunnen best wel breed zijn.

In dit onderwerp staat al wel iets voor je denk ik:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115160

Al.de
15 januari 2009, 11:54
De bedoeling van dit onderwerp is Vintage versterkers naar waarde schatten.

Mogelijk helpt de vintage guitar price guide 2009 je wat verder. Is gebaseerd op US marktcijfers. Staan naast gitaren ook alle bekende amps en pedalen in. Te krijgen bij Bol.

Al

Wos
15 januari 2009, 12:29
Akkoord, het is afhankelijk van hoeveel je bereid bent te betalen, maar we kunnen toch samen op zoek gaan naar een minimum/maximum prijs voor enkele types van versterkers ...

Wanneer er veel reactie op komt gaan er mensen misschien rekening mee houden met als gevolg dat je de 'juiste' prijs betaalt voor wat je koopt.

nico verduin
15 januari 2009, 13:35
Wanneer er veel reactie op komt gaan er mensen misschien rekening mee houden met als gevolg dat je de 'juiste' prijs betaalt voor wat je koopt.Wishful thinking8-)

Mr.Jay
15 januari 2009, 13:42
Akkoord, het is afhankelijk van hoeveel je bereid bent te betalen, maar we kunnen toch samen op zoek gaan naar een minimum/maximum prijs voor enkele types van versterkers ...
Wanneer er veel reactie op komt gaan er mensen misschien rekening mee houden met als gevolg dat je de 'juiste' prijs betaalt voor wat je koopt.

onzinnig discussie vind ik zelf. Je moet ZELF bepalen wat JOU een oudje waard is, makkelijk zat. Iedereen heeft voor zichzelf toch wel een bepaald gevoel over hoeveer hij wil gaan met een prijs ?
Je ziet best wel een bepaalde advertenties of de prijzen té hoog zijn want die artikelen BLIJVEN maar eindelloos op Marktplaats staan, ik kan er zó diverse noemen. Die worden gewoon nooit verkocht want ze zijn veel te duur. Tóch blijven dat soort handelaars gewoon proberen, en hopen omp dat ene moment waarop er tóch iemand in grote nood DIE bepaalde amp zoekt en dus alsnog hún vraagprijs betalen.

Wat interesseert mij nou of die prijs die ik wil betalen relevant is aan een bepaald vintage artikel ? Plus het ene moment is er een bepaalde amp in de aanbieding en een half jaar daarna b.v. niet meer. En jij zoekt nét die ene amp, tja.....dan betaal ik gewoon vét méér, so what. Heb je geen geld genoeg, dan is denk die bepaalde vintage amp toch niet datgene wat je moet zoeken denk ik.
Dit gebied is voor de echte puristen en hobbyisten en die betalen meestal wél net wat meer dan de reëel denkende doorsnee Hollander die persé een oud ampie wil hebben.
De sport om iets toch goedkoop te bemachtigen is al lang voorbij, want de grote berg vintage amps is aan het opraken.

Jay

the sure thing
15 januari 2009, 14:10
Het onderwerp van dit topic is inderdaad veel te breed opgezet, waardoor iets zinnigs zeggen geen zin heeft (behalve deze opmerking dan :) )

nico verduin
16 januari 2009, 07:55
onzinnig discussie vind ik zelf. Je moet ZELF bepalen wat JOU een oudje waard is, makkelijk zat. Iedereen heeft voor zichzelf toch wel een bepaald gevoel over hoeveer hij wil gaan met een prijs ?
Je ziet best wel een bepaalde advertenties of de prijzen té hoog zijn want die artikelen BLIJVEN maar eindelloos op Marktplaats staan, ik kan er zó diverse noemen. Die worden gewoon nooit verkocht want ze zijn veel te duur. Tóch blijven dat soort handelaars gewoon proberen, en hopen omp dat ene moment waarop er tóch iemand in grote nood DIE bepaalde amp zoekt en dus alsnog hún vraagprijs betalen.

Wat interesseert mij nou of die prijs die ik wil betalen relevant is aan een bepaald vintage artikel ? Plus het ene moment is er een bepaalde amp in de aanbieding en een half jaar daarna b.v. niet meer. En jij zoekt nét die ene amp, tja.....dan betaal ik gewoon vét méér, so what. Heb je geen geld genoeg, dan is denk die bepaalde vintage amp toch niet datgene wat je moet zoeken denk ik.
Dit gebied is voor de echte puristen en hobbyisten en die betalen meestal wél net wat meer dan de reëel denkende doorsnee Hollander die persé een oud ampie wil hebben.
De sport om iets toch goedkoop te bemachtigen is al lang voorbij, want de grote berg vintage amps is aan het opraken.

Jay
Het is ook meer de vraag van "Hoe graag wil de verkoper van zijn spullen af?". Heeft hij de tijd, ach wat maakt het dan uit. Gewoon geduld hebben. Heb iets vergelijkbaars gehad met een autoradio set (radio, woofer, speakers en versterker) van mijn zoon. Eerst als geheel setje... geen reactie... dan in losse componenten.. uiteindelijk meer voor gevangen... Dan krijg je de bluffers "als je nu akkoord ga kom ik hem vanavond halen....". En als je hem uiteindelijk kwijt bent, bellen er nog tien op of je hem nog hebt:p:p:p:p

Wos
16 januari 2009, 09:06
Dit onderwerp wordt hier naar mijn mening ten onrechte afgekraakt, maar over oude handvaten zijn al drie pagina's volgeluld.

De prijs is toch niet enkel afhankelijk van wat je ervoor bereid bent te betalen ...

Als er een minimum/maximumprijs is, weet je wanneer je een koopje doet en wanneer je te veel betaalt...

Wat is een goede prijs voor bijvoorbeeld

Fender Bassman (100W) uit de jaren '60
Hiwatt DR103 uit de jaren '70
enz...

Solidkick
16 januari 2009, 09:10
Dit onderwerp wordt hier naar mijn mening ten onrechte afgekraakt, maar over oude handvaten zijn al drie pagina's volgeluld.


Ja, welkom :D

Rutger
16 januari 2009, 09:11
Dat is moeilijk te zeggen. Wat 3 jaar terug een hoge prijs was is nu een koopje. Wat op dit moment populair is is duur, maar dat kan volgend jaar weer voorbij zijn en dan is je amp aan de straatstenen niet te slijten.

Ze hebben hierboven echt wel een punt: er is geen vaste prijs voor tweedhands/oude meuk: het is maar wat je ervoor over hebt.

Ik vind bijv. een goede SF Fender Twin Reverb geen E1000 waard, maar er zijn genoeg mensen die het er graag voor betalen. Aan de andere kant: als ik zo'n SF Fender in mijn bezit heb zou ik hem zo voor E1000 te koop aanbieden en niet ver gaan zakken, want ik weet dat er ergens een gek rondloopt die dat geld ervoor neertelt.


maar we kunnen toch samen op zoek gaan naar een minimum/maximum prijs voor enkele types van versterkers ...
Nee, dat kan dus niet. Bij een nieuw product bepalen o.a. factoren als de kostprijs, distributie en belastingen de marktwaarde, maar daar is hier geen sprake van. Vintage is een hype en dus totaal afhankelijk van de (emotionele) waarde die de mensen zelf aan dergelijke meuk geven.

pimmetje
16 januari 2009, 10:13
Dit onderwerp wordt hier naar mijn mening ten onrechte afgekraakt, maar over oude handvaten zijn al drie pagina's volgeluld.

De prijs is toch niet enkel afhankelijk van wat je ervoor bereid bent te betalen ...

Als er een minimum/maximumprijs is, weet je wanneer je een koopje doet en wanneer je te veel betaalt...Lees dat onderwerp over die handvatten dan ook eens als je 't toch aanhaalt: er zijn mensen die hardop lachend roepen dat die vent volkomen gestoord is met z'n 200 euro en er zijn mensen die bloedserieus zeggen dat er nu eenmaal mensen rondlopen die dat voor die vintage zooi neertellen en dat die verkoper z'n research goed doet.

Dan is er dus al pakweg 160 euro bandbreedte van de prijs voor een stel handvatten. Kan je dan het verschil bedenken als 't om een hele versterker gaat? Dan krijg je bijvoorbeeld een prijsindicatie voor een bepaalde amp van tussen de 300 en de 1800 euro. Met de toevoeging "misschien nog iets meer of minder afhankelijk van de staat" :D.

Mr.Jay
16 januari 2009, 10:25
Als er een minimum/maximumprijs is, weet je wanneer je een koopje doet en wanneer je te veel betaalt...

Is dat belangrijk dan ?...als je graag iets (unieks?)vintage wil hebben?
In mijn ogen is dit een "typisch Hollandse" discussie: Eindeloos gelul over geldbedragen en vooral "heb ik niet teveel betaald of een geweldig koopje gedaan".

Wos
16 januari 2009, 10:48
Concreet voorbeeld

Er staat een Hiwatt uit de jaren '90 te koop voor 950E en die kerel wil zijn prijs absoluut niet meer laten zaken...
Tegelijk staat er op ebay een Hiwatt DR103 Custom uit 1979 te koop voor 1.150E

Is de 2de dan goedkoop of is de eerste duur ... ?

pimmetje
16 januari 2009, 11:36
Kolere... sorry, hoor Wos, maar een beetje zelf nadenken MAG ook.

Je zegt al: eentje uit de jaren 90 (niet vintage) en eentje uit '79. Los van dat het hele andere versterkers zijn qua onderdelen en wellicht constructie en productiemethode, kan je al verzinnen dat over 't algemeen geldt dat de zeldzaamheid van een amp toeneemt naarmate de productie-periode verder achter ons ligt.

En het bovenstaande staat dan nog los van de precieze markt-situatie op dat moment, die ook op hypes meedeint. Als straks bijvoorbeeld een bekende gitarist van een wezenloos populaire band op een bepaald merk/type versterker speelt, dan is de waarde van dat merk/type amp plots een paar maanden lang VEEL hoger. Daarom werken moderne producenten ook nog steeds graag met endorsements.

Je wilt 't geheel iets te veel versimpelen.

Jeroen76
16 januari 2009, 12:35
En toch begrijp ik TS wel.

Het is toch niet zo'n heel vreemd idee om met elkaar eens te bezien wat er voor bepaalde bedragen mogen verwachten? Ik weet dat ik het idee dan omdraai, maar ik weet dat, als ik vintage-spul zou willen hebben, ik goedkoper uit ben met zoeken naar londoncity dan naar oude marschalls.

Alleen moet ik daar nu allerlei specifieke topics over uitzoeken en dan maar hopen dat de aanschafprijs wordt genoemd.

Dus al zouden we met elkaar maar een soort range kunnen uitwerken van de gangbare prijzen met een ruimere marge, zodat je weet dat 3000 voor een londoncity teveel is.:chicken:

Of denk ik net al TS voor jullie te simpel.

Greetz,
Jeroen

the sure thing
16 januari 2009, 12:48
Lees dat onderwerp over die handvatten dan ook eens als je 't toch aanhaalt: er zijn mensen die hardop lachend roepen dat die vent volkomen gestoord is met z'n 200 euro en er zijn mensen die bloedserieus zeggen dat er nu eenmaal mensen rondlopen die dat voor die vintage zooi neertellen en dat die verkoper z'n research goed doet.

Dan is er dus al pakweg 160 euro bandbreedte van de prijs voor een stel handvatten. Kan je dan het verschil bedenken als 't om een hele versterker gaat? Dan krijg je bijvoorbeeld een prijsindicatie voor een bepaalde amp van tussen de 300 en de 1800 euro. Met de toevoeging "misschien nog iets meer of minder afhankelijk van de staat" :D. Wijze opmerking!

nico verduin
16 januari 2009, 15:03
Als er een minimum/maximumprijs is, weet je wanneer je een koopje doet en wanneer je te veel betaalt...

Wat is een goede prijs voor bijvoorbeeld

Fender Bassman (100W) uit de jaren '60
Hiwatt DR103 uit de jaren '70
enz...En wie gaat dat bepalen? Een beperkt gezelschap dat toevallig hier op het forum actief zit? Dan ga je toch jezelf voor de gek houden. Stel het forum komt uit op 1000 euri voor ampx als maximum. De handelaren vangen er nog steeds 1200 euri voor (bijvoorbeeld). Heb je nu teveel betaald of hadden de forumleden zitten te slapen?

Kim Wilson
16 januari 2009, 15:13
Daarnaast, een Fender Bandmaster uit begin jaren 70 doet ongeveer 750 eu, een Twin Reverb ongeveer 1000 en een Deluxe Reverb en Super Reverb 1200 en meer. Compleet afhankelijk van wat men wil, dus. De Super Reverb is populair omdat dat "de SRV-amp" is. Dus daar wordt meer voor betaald.

Mr.Jay
16 januari 2009, 15:20
Daarnaast, een Fender Bandmaster uit begin jaren 70 doet ongeveer 750 eu, een Twin Reverb ongeveer 1000 en een Deluxe Reverb en Super Reverb 1200 en meer. Compleet afhankelijk van wat men wil, dus. De Super Reverb is populair omdat dat "de SRV-amp" is. Dus daar wordt meer voor betaald.

Maar wat doet dan een BMST uit half of eind jaren 70 ? en met welke box erbij pof speakers IN DIE box?
Dat zouden dus véél details gaan worden om een prijs te kunnen bepalen.

jaja.....de vraag die hier gestel wordt door de topicstarter zou een antwoord worden á de USA PRICE GUIDE > ja hallo !!! weet je wat die kost omdat er weet ik hoeveel uren in zitten om zoiets uit te zoeken?

Daarbij hecht ik zelf NUL waarde aan die hele gids, want die komt in jan. uit of zo, en in maart stelt ie al geen reet meer voor want de hele markt is dan weer totaal veranderd.
Dus ANY PRICE hier genoemd stelt ook niks voor. Is per persoon afhankelijk van wat jij zoekt, wil betalen en op DAT ENE moment aangeboden wordt en in WELKE staat.

Dus niet te doen, punt uit, einde discussie.

the sure thing
16 januari 2009, 15:25
Waar ik persoonlijk wel benieuwd naar ben, is of de JCM 900 serie ooit nog populair/gewild/vintage gaat worden. Tot op heden niet, maar de JCM 800 serie is ook lange tijd impopulair geweest. Hetzelfde geldt voor de jaren '70 - honbalknuppel - Fenders. Die waren tot ongeveer 10 jaar geleden echt helamaal NIET populair.

Eko
16 januari 2009, 15:29
Yep, een onzinnige discussie. Als ik iets hebben wil koop ik het. Of er nu een richtlijnenprijsgids is of niet. Of wilde iemand mij gaan verbieden om 1200,- voor een SFTR te betalen terwijl er 1000,- staat? Veel hangt af van de staat waarin het verkeerd en hoe graag iemand het wil hebben.
Kijk voor je koopt gewoon even op bekende site , zoals elderly instruments e.d. en ga dan pas bieden.
Als regel biedt ik niet gewoon op materialen die ik hebben wil , maar bel en ga het halen. Geen gelul over een paar tientjes maar kopen die handel , voor een ander het doet.

Mr.Jay
16 januari 2009, 15:30
Yep, een onzinnige discussie. Als ik iets hebben wil koop ik het. Of er nu een richtlijnenprijsgids is of niet. Of wilde iemand mij gaan verbieden om 1200,- voor een SFTR te betalen terwijl er 1000,- staat? Veel hangt af van de staat waarin het verkeerd en hoe graag iemand het wil hebben.
Kijk voor je koopt gewoon even op bekende site , zoals elderly instruments e.d. en ga dan pas bieden.
Als regel biedt ik niet gewoon op materialen die ik hebben wil , maar bel en ga het halen. Geen gelul over een paar tientjes maar kopen die handel , voor een ander het doet.

+ 1000 !

Jay

Dirk_Hendrik
16 januari 2009, 18:28
Met bedragen als deze mag je toch aannemen dat je, voor je tot koop overgaat , je huiswerk doet. Eindeloos browsen totdat je een duidelijk beeld hebt wat dit soort versterkers, afhankelijk van versie, staat, historie, modificaties (en door wie? Een reparateur met reputatie voor (historisch) goed werk of neef Harmen uit Apekutteveen), etc, momenteel doen. Totdat je duidelijk hebt wat verkoopprietpraat is, of de verkoper zichzelf rijker rekent dan hij is (en dus z'n huiswerk niet heeft gedaan). (Ze kosten zus en zoveel bij een bekende vintage versterkerboer uit daar en daar in de VS betekent niet dat dat een realistische prijs is).

En daarmee vorm je zelf een beeld. Op basis van wat de markt doet. Precies zoals Jay al aangeeft.

Dosmanos
16 januari 2009, 23:31
Misschien kennen jullie bijgaande site, maar wellicht handig om een beeld te krijgen van de Amerikaanse prijzen.

http://codekinesis.mine.nu:3000/price/list_history

pimmetje
17 januari 2009, 10:38
Ff een paar types ingevoerd voor de gein en naar de maximum en minimum prijs gekeken (geschat, kon niet op de dollar precies lezen):

silverface champ: tussen de 150 en 525
blackface champ: tussen de 200 en 900
blackface deluxe reverb: tussen de 1250 en 4500
En dat is allemaal binnen hetzelfde halfjaar of minder!

Dan zie je toch dat zo'n lijst vrij nutteloos wordt. Tenzij je per model ook nog het bouwjaar, de staat, modificaties, etc mee gaat nemen. Maar je wilt DAN weer niet weten wat voor lijst je krijgt. En die hele lijst zal dan nog door mode-grilletjes steeds niet juist zijn.

Zoals in dit onderwerp keer op keer wordt gezegd: gewoon per geval je research doen en je eigen afweging maken.

Maar wel een leuke site, dosmanos!

Wos
17 januari 2009, 12:33
Ik probeer enkel meer te weten te komen over wat goede vintage versterkers zijn en wat hun prijs is. Ik weet er teweinig over, daarom dat ik hier op het forum post.
Ik zie een MusicMan 130w voor 450E en ergens anders voor 700E, waar dan in de advertentie staat, "deze amp moet ik niet voorstellen, kenners weten genoeg".

Een Hiwatt DR103 vóór 1981 is een totaal andere als na 1981, maar dat weet je niet als je niet gans de geschiedenis van Hiwatt hebt gelezen. Ik kan toch moeilijk van elke versterker de geschiedenis gaan lezen?

Daarmee dat ik enkel vroeg om een richtwaarde, zodat mensen die niet zoveel weten (als jullie :o ) Toch een 'bepaald' beeld hebben. Ze kunnen er dan nog altijd het dubbele van de prijs aan geven, want dat blijft natuurlijk ieder zijn vrije keuze.

En deze link (http://codekinesis.mine.nu:3000/price/list_history) van een van de vorige post geeft toch een perfect beeld!! +/- 550$ is de waarde. Dat er dan mensen zijn die er meer waarde aan hechten en er meer geld voor betalen, dat is hun vrijheid

Mr.Jay
17 januari 2009, 12:39
Ik kan toch moeilijk van elke versterker de geschiedenis gaan lezen?


Kijk, daar zit de kneep > the easy way alles te weten willen komen. Zó werkt dat niet natuurlijk. Als je geinteresseerd bent in vintage-spul, dan kun je dat het beste als intensieve hobby gaan zien en er veel over gaan lezen. Daarna hoef je niemand iets te vragen over "waardes" , want die kun je veel beter zelf bepalen.
Weet je hoeveel studie-tijd daar in gaat zitten al jaren ???

pimmetje
17 januari 2009, 12:48
Een Hiwatt DR103 vóór 1981 is een totaal andere als na 1981, maar dat weet je niet als je niet gans de geschiedenis van Hiwatt hebt gelezen. Ik kan toch moeilijk van elke versterker de geschiedenis gaan lezen?

Daarmee dat ik enkel vroeg om een richtwaarde, zodat mensen die niet zoveel weten (als jullie ) Toch een 'bepaald' beeld hebben. Ze kunnen er dan nog altijd het dubbele van de prijs aan geven, want dat blijft natuurlijk ieder zijn vrije keuze.In de eerste alinea LIJK je 't te gaan begrijpen, alleen in die tweede gaat 't weer een beetje fout :D.

Je kan best de geschiedenis van iedere versterker WAAR JE SERIEUS OP WILT BIEDEN natrekken. Je gooit er een googletje tegenaan, je stelt hier een gerichte vraag. Op basis daarvan mail je de verkoper die denkt dat "deze hoef ik niet voor te stellen" genoeg is met een paar vragen over zijn specifieke amp. En je vraag nog 'ns hier of ergens anders waar je op moet letten als je langs gaat om 'm te testen.

Vintage amps zijn nu eenmaal niet zoals de versterkers in de winkel, omdat 't over vele jaartallen met vele verschillende gebruikers en hun verschillende onderhouds-techneuten gaat.

Je weet dus op 't eerste gezicht al niet eens wat voor amp je hebt als iemand alleen maar "silverface twin reverb" zegt. Bij dat type alleen heb je al een 100watt en een 135watt versie. In de 100watt-versies heb je nog de verschillen zonder en met master volume en bij de 135watt-versies heb je na '80 nog een cosmetisch andere amp.

En dat is dan alleen nog maar het uit-de-fabriek verschil !!!
Nog niets over modificaties, staat, mode-grillen en andere markt-oprispingen...


En deze link (http://codekinesis.mine.nu:3000/price/list_history) van een van de vorige post geeft toch een perfect beeld!! +/- 550$ is de waarde. Dat er dan mensen zijn die er meer waarde aan hechten en er meer geld voor betalen, dat is hun vrijheidMaar wat zegt die gemiddelde waarde van ongeveer $550,- als die waarde kan schommelen tussen de 200 en 900 in de afgelopen paar maanden? Geen reet toch?

Om weer terug te komen op dat voorbeeld van die Silverface Twin Reverb dat ik hierboven ook gebruikte. Op die site komt daar binnen 1 jaar een minimum prijs van 300 en een maximum prijs van 2000 uit.
Wat moet je daar dan mee? Je zult TOCH af moeten gaan op het geval wat je op dat moment denkt te gaan kopen.

Wos
17 januari 2009, 12:54
Ik zou gewoon graag een gepaste versterker kopen voor de seventies/stoner dat ik speel. Ik heb een bepaald budget en wil daarmee de 'beste' kopen die ik kan kopen. Ik weet ook dat dat persoonlijk is, maar net zoals nu waren er vroeger bepaalde types en merken 'beter' dan anderen.
Misschien kunnen jullie mij zeggen waar ik meer info kan vinden, want ik vind het moeilijk die te vinden.
Ik moet er toch geen hobby van maken als ik een versterker wil kopen. Ik doe dit eenmalig en wil daarom graag degelijk materiaal. En daarvoor basseer ik mij op andere die er meer van weten dan ik en die ben ik dankbaar voor hun hulp.

pimmetje
17 januari 2009, 13:06
Ja, maar dat is al iets anders.
Kijk dan even wat je zoekt in een amp en open een onderwerp met die gerichte vraag:

- genre (voorbeelden van bands waarvan je 't geluid zoekt),
- alleen thuis of ook oefenruimte/live,
- combo of liever head+top (liever niet slechts 1 speaker?),
- liefst graag goed bepaalde pedalen slikken (noem wat je gebruikt),
- budget,
- al geprobeerd, beviel niet,
- etc, etc...

Dan kom je misschien niet eens bij een vintage versterker uit. Maar als je goed degelijk spul voor jezelf wilt kopen, zal je ALTIJD een beetje een studie ervan moeten maken. Je zal ook zelf enorm moeten testen in een winkel; al de suggesties die je van anderen krijgt gedegen aan de tand voelen.

Net als dat er geen standaardprijs is voor vintage bakken, is er geen standaard formule voor het bepalen van DE amp voor jou.
Je zult er gewoon in IEDER geval wat moeite voor moeten doen.

Oh ja... en het idee dat je dit slechts één maal doet en dan meteen goed gaat krijgen, kan je ook wel laten varen.
Dat hebben we hier denk ik allemaal ooit wel eens gedacht :D.

@WOS: ik heb je reactie even verplaatst naar een nieuw onderwerp, omdat dat dit onderwerp dan eventueel verder kan gaan over de prijzen.
Je nieuwe onderwerp: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118539
Vragen => PM