PDA

View Full Version : domme vraag dikke e snaar



giax
14 januari 2009, 22:41
zoals de meeste gelezen hebben ben ik nieuw in de gitaar wereld en leer mezelf spelen via internet... echter ben ik blues rifje ofzo aan spelen dus dikke e snaar open en dan met a snaar 2 2 4 2 22 42 ofzoiets..

alleen overheerst de dikke e snaar vrij erg waar door ik de ander bijna niet hoor ligt dit aan mij of kan snaren zijn ? standaart snaren van de winkel liggen erop heb ook al minder bass geprobeerd op versterker enz

allochthomas
14 januari 2009, 22:46
om het maar heel bot te zeggen: ja het ligt aan jouw. als je met distorion speelt probeer dan eens de gain wat omlaag te schroeven.

pannekoek
14 januari 2009, 22:46
zoals de meeste gelezen hebben ben ik nieuw in de gitaar wereld en leer mezelf spelen via internet... echter ben ik blues rifje ofzo aan spelen dus dikke e snaar open en dan met a snaar 2 2 4 2 22 42 ofzoiets..

alleen overheerst de dikke e snaar vrij erg waar door ik de ander bijna niet hoor ligt dit aan mij of kan snaren zijn ? standaart snaren van de winkel liggen erop heb ook al minder bass geprobeerd op versterker enz

ik denk dat het je speeltechniek is:)

MattellicA
14 januari 2009, 22:48
zoals de meeste gelezen hebben ben ik nieuw in de gitaar wereld en leer mezelf spelen via internet... echter ben ik blues rifje ofzo aan spelen dus dikke e snaar open en dan met a snaar 2 2 4 2 22 42 ofzoiets..

alleen overheerst de dikke e snaar vrij erg waar door ik de ander bijna niet hoor ligt dit aan mij of kan snaren zijn ? standaart snaren van de winkel liggen erop heb ook al minder bass geprobeerd op versterker enz

Probeer je elementen wat naar beneden te schroeven aan de baskant dan...

Spitfire
14 januari 2009, 22:50
Probeer je elementen wat naar beneden te schroeven aan de baskant dan...

De a-snaar zit onder de e-snaar, lijkt me erg sterk dat het naar beneden schroeven van de elementen aan de baskant dan een wereld van verschil gaat maken.

Maw, oefenen op je techniek :dance:

giax
14 januari 2009, 22:53
met gain zonder gain geen verschil lol.... zal welles kijken of mij buurman x tijd heeft om te kijken maar ja hoef maar 2 snaren aan te slaan en 1 snaar me frets te drukken dus lijkt me sterk dat speeltechniek is

Geoffrey
14 januari 2009, 22:53
Ik denk dat hij ook maar best van zn elementen kan afblijven..
Het zou wel eens aan je speeltechniek kunnen liggen..een gitaarleraar kan je dan ook beter helpen dan online gitaarlessen.

JimmY41
14 januari 2009, 22:58
Ik ken die/het riff!

Ik had het zelfde probleem, probeer het accent te leggen op de A snaar. In mijn geval strumde ik E veel harder als A, logisch dat E ook harder klinkt :dance:

Snippo
14 januari 2009, 23:03
Je kan proberen de E snaar iets te palm-muten en de A snaar harder aan te slaan. Gewoon net zo lang proberen tot het lukt.

Spitfire
14 januari 2009, 23:03
met gain zonder gain geen verschil lol.... zal welles kijken of mij buurman x tijd heeft om te kijken maar ja hoef maar 2 snaren aan te slaan en 1 snaar me frets te drukken dus lijkt me sterk dat speeltechniek is


Ik had het zelfde probleem, probeer het accent te leggen op de A snaar. In mijn geval strumde ik E veel harder als A, logisch dat E ook harder klinkt :dance:

Ik blijf nog steeds bij techniek ;)

Echt hoor, je kunt zo'n simpel riffje op zoveel verschillende manier spelen.

giax
14 januari 2009, 23:06
thx zet me koptelf weer op en ga weer aan het proberen hahaha/ tot het lukt

barno
14 januari 2009, 23:30
waarschijnlijk is het techniek en mocht het toch komen door afstelling of element, dan kan je het met techniek compenseren. Hier op het gitaarforum zal men vooral focussen op de gitaar zelf maar, geloof me, techniek is veel belangrijker dan materiaal maar tot nader order niet te koop ... dus oefenen maar :)

bagheera
14 januari 2009, 23:36
probeer heel even te dempen door " het begin van je duim en het einde van je pols " even op de brug te leggen.
Dan zingen de snaren minder door
oefenen om dat juist te krijgen

almarvk
15 januari 2009, 07:23
Deze gaat naar technieken.

-=JEROEN=-
15 januari 2009, 10:12
Tis eigenlijk heel simpel, een gefrette snaar klinkt meestal zachter dan een open snaar. En je E-snaar zit boven je A-snaar (ik neem aan dat je van boven naar beneden aanslaat), dus de meeste kracht zal in de E-snaar verdwijnen, waardoor er minder overblijft voor de A-snaar. Eigenlijk allemaal vrij logisch.

Om dit te compenseren zijn er allerlei truuks. Zo kan je bijv wat slag-kracht bewaren voor de A-snaar. Je slaat de E-snaar aan en zodra je die gehad hebt, geef je net wat extra kracht bij het aanslaan van de A-snaar. Dit vereist behoorlijk wat oefening. Eenvoudiger is om het verschil in volume te negeren en te proberen beide snaren even hard aan te slaan. Geleidelijk zal hier verbetering in komen.

Een andere methode is om je E-snaar te dempen met de palm van je slaghand of om down én upstrokes te gebruiken (dus niet alleen naar beneden, maar ook naar boven aanslaan). En ipv aan je elementen te sleutelen kan je ook een dunnere E-snaar op je gitaar zetten. Stel je hebt er nu een setje 010 op zitten (E=046), vervang dan de E-snaar met één uit een setje 009 (E=042) of zelfs 008 (E=038 ). Hoe dikker de snaar hoe harder het volume (geldt overigens niet voor alle snaren, kies dus wel snaren van hetzelfde merk en type).

pimmetje
15 januari 2009, 10:32
Nou, ik zou al het sleutelen en snaren vervangen en dergelijke gewoon voorlopig achterwege laten en het op eenvoudigweg oefenen gooien.

Bij alle meersnaars-technieken is 't de kunst om die volume-verhouding er zo uit te krijgen als je wilt. Dus als je in dit geval allebei de snaren even hard wilt horen, moet je daar je slag op aanpassen. En dat kost tijd en gericht oefenen om 't erin te slijten.

Die tip die hierboven staat van wat meer richten op die A snaar is een prima tip. Die helpt je meteen om je slaghand niet onnodig ver omhoog te laten "doorzwiepen". En dat gaat je straks wellicht weer schelen als je snelheid wilt maken. Het is goed mogelijk dat die zwiep al in orde is, maar dat je de positie van je hele slaghand gewoon een fractie moet laten zakken.
Kijk ook naar je plectrumstand. Als die de E-snaar al te veel "haakt", is de kans groter dat je al je kracht al hebt doorgegeven aan die snaar en dus een zachtere aanslag op de A-snaar krijgt.

Riste
15 januari 2009, 11:41
Volgende truc: zet het topje van je wijsvinger waarmee je het plectrum vasthoudt tussen de E-snaar en de A-snaar, ongeveer een halve centimeter diep, en laat de vingernagel van die wijsvinger op de A-snaar rusten. Als je dan naar beneden slaat raak je exact gelijktijdig de E-snaar met het plectrum en de A-snaar met je vingernagel. Met de nodige oefening krijg je zo het volume uit beide snaren exact gelijk.

-=JEROEN=-
15 januari 2009, 14:17
Hahah, mooie truuk Riste, vraag me alleen af of je hem zelf kan spelen?

Riste
15 januari 2009, 15:07
Jeroen, die truc heb ik me heel goed eigen gemaakt en ik gebruik 'm ook vrij veel wanneer ik solostukjes speel op 2 naast elkaar liggende snaren.

-=JEROEN=-
15 januari 2009, 19:08
Petje af ;)

giax
20 januari 2009, 23:14
thx allemaal