PDA

View Full Version : Verbindingsboog



Git Aar
14 januari 2009, 20:11
Hallo,

Met de hal leonard methode ben ik nu halverwege dl 1.
Ik moet nu noten spelen met een verbindingsboog. Ik snap alleen niet wat het verschil met of zonder boog is. Moet je de 2e noot ook gewoon aanslaan of plukken, of moet je 1 keer aanslaan en de tellen van 2 noten optellen?
Ik heb dus een open noot, en een open noot met punt, met daartussen een verbindingsboog. Dat is dus 1 keer aanslaan, en dan tot 5 tellen?

Lijkt me niet, er zijn misschien wel geen noten van 5 tellen, er zijn ook verbindingsboogjes tussen 2 kwartsmaten. Daar zou je dan een halve noot van kunnen maken.
Twee keer aanslaan lijkt me niet, dan zou die boog overbodig zijn...

:confused:

-=JEROEN=-
14 januari 2009, 20:32
Een verbindingsboog is dat je de aangeslagen noot zo lang laat doorklinken.

Dus 2 kwartnoten verbonden met een boog duren samen 2 tellen (klinkt als een halve noot), een halve noot verbonden met een halve noot met punt duurt inderdaad dus 5 tellen.

Git Aar
15 januari 2009, 17:25
Thanks.
Volgens mij staat er alleen een boog als de noot overgaat van de een naar de andere maat.

-=JEROEN=-
15 januari 2009, 19:07
Er zijn uitzonderingen, dacht ik.

Jeroensnake
15 januari 2009, 21:46
Ze mogen over maatstrepen heen, maar dat is geen regel ;

http://img258.imageshack.us/img258/1416/bogenkf9.jpg

artnaz
15 januari 2009, 21:55
Nee, het mag gewoon altijd.

Kijk er trouwens niet raar van op als de boog naar een nieuwe noot gaat (komt niet vaak voor though). Dan is het een legato (meestal hammer-on en/of pull-of).

DeiDRagonas
16 januari 2009, 03:04
De boog mag idd over maatstrepen heen zoals gezegd. de punt verlengt de noot met de halve waarde van de genoteerde noot. Een hele noot (in een vierkwartsmaat 4 tellen) met een punt erbij duurt dus 6 tellen en er hoeft niet opnieuw worden aan te slaan.

edit: Het hierboven gegeven stukje bladmuziek is mss enigszins verwarrend. Die drietjes zijn triolen neem ik aan?

Grt R!

Dootch
16 januari 2009, 11:08
Als de laatste noot van uw maat langer moet duren dan dat de huidige maat nog toelaat dan is overbinden (boog) naar de volgende maat de enige oplossing.

Binnen de maat gebeurt ook heel veel. Daar zijn echter twee verschillende redenen voor.
1) cosmetisch: het beeld van de maat zou verloren gaan. Stel allemaal kwartnoten in een 4/4 maat (vb een mars) en dan moet er opeens een halve noot in. dan heb je in die maat maar 3 noten opeens. Technisch maakt dat geen zier uit maar onze hersentjes zien graag die vier nootjes en dan is het beeld beter als je twee noten verbindt.

2) noodzakelijk: als de nootlengte niet bestaat als afzonderlijke noot: vb een halve noot verbonden aan een kwart kan je nog oplossen met een gepunte halve. Maar een halve verbonden aan een gepunte kwart, daar kan ik niet direct een andere "nootvorm" voor vinden om dat met één bolletje te noteren

Jeroensnake
16 januari 2009, 12:37
@DeiDRagonas

Die 3'tjes zijn inderdaad triolen. Om het nog verwarrender te maken, had ik er alleen nog wat legatobogen bij moeten zoeken, zoals onderstaand ;

http://www.ibiblio.org/mutopia/ftp/ScriabinA/O59/prelude/prelude-preview.png
( http://www.ibiblio.org/mutopia/cgibin/piece-info.cgi?id=445 )

In de 3e maat is bovenaan een legatoboog met daarbinnen een verbindingsboog te zien.


Nog even iets over het spelen van verbonden noten. Zelf tel ik niet de lengte van beide noten op, om ze dan als 1 noot te tellen.
In mijn hoofd "speel" ik ze als twee losse noten (wat in bijna alle gevallen ritmisch veel makkelijker uit komt, zie ook de uitleg van Dootch).
Alleen even onthouden dat je die 2e noot niet echt speelt, maar gewoon vast houdt.

-=JEROEN=-
17 januari 2009, 01:26
Een legatoboog is wat anders. Ziet er ook anders uit.

Verbindingsbogen lopen (altijd?) van bolletje naar bolletje.

Een hammer-on is te herkennen aan de verbindingsboog tussen 2 verschillende toonhoogtes.

Een slide heeft een extra streepje tussen de noten.

http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/bogen-voorbeeld.gif