PDA

View Full Version : Het vergelijken van bassen...



Karimmusic
14 januari 2009, 19:42
Hallo stringheroes,

Ik heb even een vraagje.
Ik ga binnenkort een bas kopen en ben dus nu een beetje aan het uitzoeken wat ik precies wil.
Ik ben niet zo thuis in het aanschaffen van een bas, want ik ben tot nu toe eigenlijk alleen nog maar met gitaren, toetsen en drums bezig geweest. :hippie:
De bas zal voorlopig vooral voor studio doeleinden zijn, maar moet ook een stageman zijn!
Ik heb al ongv. 4 jaar bas ervaring en koop een bas om hier in daar wat bij te bassen in een aantal bandjes (i.v.m. het tekort aan bassisten hier in de omgeving :D) en om een aantal eigen songs in te spelen.

Ik heb de volgende 2 gevonden:
Yamaha RBX4A2 WH (http://www.thomann.de/nl/yamaha_rbx_a2_wh.htm)
Op deze bas heb ik al gespeeld.
Ik moet zeggen dat hij erg lekker speelde,
maar dan moet ik er ook bij zeggen dat ik normaal gesproken absoluut geen fan ben van Yamaha.

Warwick Rockbass Streamer (http://www.thomann.de/nl/warwick_rockbass_streamer_standard_4.htm)

Op deze bas heb ik nog niet gespeeld.
Ik heb wel z'n sound al gehoord en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was.
Ik weet alleen niet hoe de kwaliteit is van de goedkopere Warwick series.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Alvast bedankt,

Karim

vincent136
14 januari 2009, 19:55
Hoi,

Zijn beide prima. Over Yamaha kun je kort zijn: Kwaliteit!

De Warwick ken ik een beetje, een kennis van mij heeft een vergelijkbare bas en die is daar erg tevreden over. Warwick staat ook wel garant voor kwaliteit.

pssst, ik wil niet zeuren hoor, maar je 'bent' wel erg veel. Drummer, toetsenist,gitarist,bassist, geluid- beeld én lichttechnicus. Dat is nogal wat hoor... staat wat vreemd zo prominent onder elke post.

Karimmusic
14 januari 2009, 20:10
Zijn beide prima. Over Yamaha kun je kort zijn: Kwaliteit!

De Warwick ken ik een beetje, een kennis van mij heeft een vergelijkbare bas en die is daar erg tevreden over. Warwick staat ook wel garant voor kwaliteit.

Oké, super!

Dus je denkt dat ze qua kwaliteit op dezelfde lijn liggen?

Dan gaat het voor mij nog een hele klus worden om een keuze te maken!




pssst, ik wil niet zeuren hoor, maar je 'bent' wel erg veel. Drummer, toetsenist,gitarist,bassist, geluid- beeld én lichttechnicus. Dat is nogal wat hoor... staat wat vreemd zo prominent onder elke post.

Ik bedoel dat absoluut niet opschepperig hoor!
Tis meer bedoeld om misschien hier en daar nog eens mee te spelen in een bandje ofso...

Bedankt voor je reactie!

vincent136
14 januari 2009, 20:17
Dan gebruik je toch het 'aangeboden' topic? werkt prima!

Maar het is niet lastig, echt niet. Je gaat naar de winkel, pakt een van de bassen die je wilt testen en gaat spelen. Daarna de andere, zo nodig nog een andere, totdat je denkt: "Hey, die 2e (bijvoorbeeld) speelde lekker!"

Die pak je nog een keer, en je denkt: 'dit is 'em' en huppa. je hebt een bas. Ik heb echt nooit moeite met bassen kopen, het gaat me haast te makkelijk af :rockon:

Henkie spenkie
15 januari 2009, 11:42
Oké, super!

Dus je denkt dat ze qua kwaliteit op dezelfde lijn liggen?

Dan gaat het voor mij nog een hele klus worden om een keuze te maken!



Er zit nogal een groot prijsverschil tussen de bassen die je hebt uitgezocht zo te zien. Als die echt kwa kwaliteit op dezelfde lijn liggen, is het helemaal niet moeilijk kiezen, dan kun je gewoon de goedkoopste nemen.:hippie:

Maar afhankelijk van de stijl en het soort geluid waar je van houd zou je ook nog eens kunnen kijken naar een Ibanez ATK 300..die ligt er kwa prijs een beetje tussen in.

Overigens zit je kwa prijs (van die yamaha althans) een beetje tussen een beginners bas en een echt goede bas in volgens mij. Als je al een beetje kunt spelen zou je ook gewoon een wat grotere winkel in kunnen stappen en gewoon een aantal bassen pakken, misschien dat je dan wel besluit iets door te sparen voor een echt heel goede bas of te kijken of je die 2e hands kunt krijgen..

Zelf probeer ik verder altijd zo open minded mogelijk een muziekwinkel binnen te stappen omdat je anders misschien wel onbewust een voorkeur hebt voor 1 die er vooral goed uitziet of waar je goede verhalen over hebt gehoort en niet vanwegen wat je zelf vind. Dus gewoon in de winkel proberen zou ik zeggen:satisfie:

Karimmusic
15 januari 2009, 14:04
Oké bedankt!

Ik heb wel eens op een ATK gespeeld en ik moet zeggen dat ik niet heel erg weg was van de kwaliteit en het geluid.
De Yamaha speelde veel beter...

Dat is inderdaad een lastig puntje;
Ik wil geen beginnersbas, want hij zal wel aardig wat uurtjes gaan maken.
En vooral omdat ik zelf ook tech ben moet het geluid wel oké zijn.

Ik heb hier en daar al zitten snuffelen op Gitaarmarkt, maar ik vindt het nog veel lastiger om een bas aan te schaffen waar ik nooit op heb kunnen spelen.
En als je bij een verkoper thuis bent kun je de bas ook niet echt vergelijken.
Ik denk dat ik jouw wijze raad eens opvolg en een grotere muziekwinkel binnenstap.
Hier moet ik wel een dagje uit van maken, want grote winkels met goede spullen zijn best wel schaars hier in Z-H.

In ieder geval bedankt voor je super behulpzame reactie!

Karim

Henkie spenkie
15 januari 2009, 14:18
Ik heb hier en daar al zitten snuffelen op Gitaarmarkt, maar ik vindt het nog veel lastiger om een bas aan te schaffen waar ik nooit op heb kunnen spelen.
En als je bij een verkoper thuis bent kun je de bas ook niet echt vergelijken.
Ik denk dat ik jouw wijze raad eens opvolg en een grotere muziekwinkel binnenstap.

Je kunt gewoon "blind" testen in de winkel welke bas je wilt, vervolgens kijk je naar de prijs. Bevalt dat dan neem je die, is die te hoog, dan weet je welke bas je 2ehands moet hebben en hoef je bij de verkoper niet meer te vergelijken.

(sommige mensen vinden het aso om een bas te testen in de winkel en dan ergens anders te kopen, maar in dit geval vind ik het kunnen.)