PDA

View Full Version : stratocaster- first project



robrecht5
14 januari 2009, 17:35
hellowtjes,

Ik ben onlangs terug begonnen (was al een half jaar geleden). En heb op onze hout zolder in de garage nog een mooie badding yellow pine gevonden of corona pine weet niet precies wat het is. Ik weet zelf niet of het hout geschikt is maar aangezien dit mijn eerst zelfbouw bak word zal ik het daar mee doen! Ik ga dit zeer op mijn gemakjes doen want ik heb ook nog school en veel werk! Ik volg dus de richting houtbewerking komt dus mooi van pas en zit in mijn voor laatste jaar middelbaar.
Ik ben begonnen met een mal te maken (logisch) en ben met een half geschuurde mal naar school getrokken om het daar wat meer af te werken. Iedereen was gefascineerd wat ik wou doen. Was best wel grappig! En dit is het resultaat: [IMG]http://img32.picoodle.com/img/img32/3/1/14/f_IMG8468m_d26fcb7.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/1/14/f_IMG8468m_d26fcb7.jpg&srv=img32)

Heb dus samen met mijn pa die badding dus van die zolder gehaald en dat was al een hele klus. Je moet weten dat die badding daar dus al zeer lang lang. En de vlam trekt ook op niks maar daar ga ik nu nog niet naar kijken dat is iets voor 2de gitaar waar wat meer geld in gestoken mag worde. Heb die baddig van 60 dik en ongeveer 40 breed geschaaft met een oude combiné van mijn pa heb er een volledig uur aan gezeten wat normaal maar 10 minuten duurt

hier ziet u onze combiné en speciaal voor deze gitaar nieuwe schaaf messen opgestoken!

http://i40.tinypic.com/9s8lrd.jpg

hier de stukken opgespannen:
http://i42.tinypic.com/1584lqd.jpg
en nu kan je de slechte vlam zien! van een dosse plank ik hoop dat het met deze gaat lukken:
http://i44.tinypic.com/xbjsll.jpg

Lach er maar op los :) en geef vooral goeie raad!

binnenkort meer

Zjef
14 januari 2009, 17:48
Niet denken... Gewoon doen. 8-)
Als je hulp nodig hebt spring ik wel eens binnen. We wonen nu toch maar een paar straten van elkaar nu ik verhuisd ben. :dance: Voor het neefje van mijn vriendin moet dat wel lukken :D

barno
14 januari 2009, 18:32
Dit is toch leuk, pine is mss niet meteen meest aangewezen voor
een electrische but what the hell, go for it

toen ik zo oud was als jij kende ik amper het verschil tussen een gitaar en een viool. succes jongeling :)

Kakihara
14 januari 2009, 20:07
Arlo West's Ol' Piney. Misschien niet everyone's cup of tea, maar voor mij een bewijs dat pine wel degelijk kan gebruikt worden
http://nl.youtube.com/watch?v=lsc2RUbaQRI

Thunders1988
14 januari 2009, 22:04
Say what?! Mooi stukkie hout. :o Vette tekening. Volgens mij kan dat wel een tof gitaartje worden... Esdoorn hals en een hardtail en rammen maar.

Ps: Hebbie toevallig nog wat van dat hout op overschot (groot genoeg voor een body)?

barno
14 januari 2009, 22:05
Arlo West's Ol' Piney. Misschien niet everyone's cup of tea, maar voor mij een bewijs dat pine wel degelijk kan gebruikt worden
http://nl.youtube.com/watch?v=lsc2RUbaQRI

sounds great
ken der ook niks van hoor, ik dacht dat pine iets den-achtigs is en niet wordt gebruikt voor electrisch, fout dus :)

Thunders1988
14 januari 2009, 22:20
Hey Barno, die ouwe Esquires en Telecasters ('50 - '52 correct me if I'm wrong, Fingers) werden gemaakt van Pine. Is heel zacht hout. Volgens een vriend komt het in de buurt van grenen enzo...

Kakihara
15 januari 2009, 08:48
Ik meen dat Galama ook wel eens een gitaar uit ceder maakte, ik heb er nog nooit één gehoord, en voordat ik hier op het forum kwam zelfs nog nooit van het merk/de bouwer gehoord. Maar ze schijnen wel heel erg goed te klinken.

niekb
15 januari 2009, 10:16
Galama gebruikte Ceder maar dat is niet hetzelfde als Pine.
Daarbij was het een loofceder.

Leuk project, ik ben benieuwd naar de uiteindelijke klank.

robrecht5
15 januari 2009, 23:15
Ik zit nog in men eerste jaar klassieke gitaar dus veel kan ik ik nog niet spelen. En al zeker niet op een elektrische gitaar. Dus klan zal niet de prior zij van deze gitaar. Mijn doel is gewoon een mooie gitaar maken die bespeelbaar is en niet te hoogte verwachtingen hebben voor deze eerste gitaar.

Zal waarschijnlijk zondag verder kunnen werken. Verwacht dan maar weer wat posts als mijn decoupeerzaag (ik wil een lintzaag aanschaffen maar mijn budget zegt nee + een vader die dat niet nodig vind) en boven frees ten minste de geest niet geven :):strat:

aaronstonebeat
16 januari 2009, 03:16
Ja doen, leuk! Met gevonden en ongebruikelijk hout, daar ben ik helemaal voor :hippie:

robrecht5
18 januari 2009, 13:09
hier ben ik weer met 2 nieuwe foto's.
Hier al het eerste probleem :(. We hebben de boven frees uitgetest op een stuk afval in dit was het resultaat. Zoals je ziet trekt hij er putten in dus is die frees niet bruikbaar. Maandag gaat men vader een andere frees en een betere bovenfrees van zijn werk mee pakken en gaan we het daar eens mee proberen.
http://img19.picoodle.com/img/img19/3/1/18/f_IMG8507m_1499332.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/1/18/f_IMG8507m_1499332.jpg&srv=img19)
Maar ik heb geen goesting om stil te zitten en heb mijn paar vrije minuten de rasp en de vijl in de hand gepakt. Heb er nie zo lang aan kunnen werken wegens een te druk weekend. (foto komt straks)

Let niet op de rommel ik wou dat het er ook beter bij lag maar ik hebe r niks aan te zeggen. En zelf opruimen ga ik niet doen anders vind hij zeker niks terug. Nu zoek ik soms al een halfuur naar materiaal.

no 1 hops
18 januari 2009, 13:27
als je deze diepte in 1 keer hebt gepakt denk ik dat DAT je probleem is.
helft van de diameter van de frees is de diepte die je kan pakken per rondgang.
allen wanneer dat wat weg moet worden gefreesd minimaal is kun je een rondgang in 1 keer maken met behulp van een mal bijvoorbeeld en je de vorm al grotendeels hebt uitgezaagt met lint of decouperzaag

robrecht5
18 januari 2009, 17:01
Ik kan men frees niet minder diep zetten doordat ik werk met een copieer ring en geen loopring.

no 1 hops
18 januari 2009, 17:07
Ik kan men frees niet minder diep zetten doordat ik werk met een copieer ring en geen loopring.
snap ik niet, de meeste bovenfrezen hebben geleiders waardoor je de frees kan laten zaken richting het werkstuk.
of je moet een gigantische lange freesbit hebben

robrecht5
18 januari 2009, 17:40
Het gat van de kopieer ring is kleiner dan frees diameter (dat kan niet anders). Maar de schacht past er wel door. Daar door kan ik hem niet minder diep laten frezen. Maar ik denk dat het aan scherpte van de frees ligt.
Nog effe die foto.
http://i39.tinypic.com/r7ivkk.jpg

niekb
18 januari 2009, 18:26
Ik denk dat het echt ligt aan de diepte van frezen. Je kan ook proberen om in stapjes te frezen. Niet meteen tegen de mal aan maar langzaam baantjes eraf.

Beter is om een goed freesje te kopen want voor je het weet is er een hap uit.

robrecht5
18 januari 2009, 18:29
We hebben al eens naar een frees winkel gegaan maar goeie frezen kopen voor een slechte bovenfrees (topcraft) men pa heeft ze de neiging om veel in de aldi te kopen. Maar zoals ik al eens gezegd heb maandag met een andere frees en boven frees proberen.

Kakihara
18 januari 2009, 18:52
Volgens mij moet een Aldi-bovenfrees gerust pine aankunnen, dat is dacht ik toch redelijk zacht hout. Misschien inderdaad je frees wat minder diep instellen. Ik vind die barst trouwens ook verontrustend, maar het een kan een gevolg zijn van het ander natuurlijk.

no 1 hops
18 januari 2009, 19:14
ikzelf heb een ferm 850watt bovenfrees die denk ik nog van mindere kwaliteit is dan de aldi.
gewoon een goede frees zoals bv van guitarsupplies, niet teveel weghalen per keer en vooral niet te diep.

waarschijnlijk doen jullie toch iets verkeerd.
ook de copieer ring in het verhaal snap ik niet.
een copieer ring gebruik je alleen met een mal en die zie ik niet, alleen een getekend lijntje.

en zelfs met copieer ring kun je de frees in de schacht vastzetten zodat de frees niet onder de freesbodem uitsteekt.

hassent
18 januari 2009, 20:13
Ik denk dat het gros van de bouwers hier een 'budget' bovenfrees gebruikt, inclusief ondergetekende, en dat werkt prima. Ook in mahonie en esdoorn. Het is wat Hops zegt, waarschijnlijk neem je teveel in één keer af. Je moet de frees gewoon z'n werk laten doen en rustig laten frezen. Op zich kun je wel met de volle lengte van je frees frezen, maar dan moet je niet meer dan pakweg 1mm per gang weghalen en zorgen dat de frees z'n materiaal goed kwijt kan. Het is wel makkelijker om een bovenlagerfreesje te gebruiken omdat je dan met een 1:1 mal kunt werken en geen rekening hoeft te houden met de diameter van je kopieerring.

robrecht5
18 januari 2009, 22:39
Volgens mij moet een Aldi-bovenfrees gerust pine aankunnen, dat is dacht ik toch redelijk zacht hout. Misschien inderdaad je frees wat minder diep instellen. Ik vind die barst trouwens ook verontrustend, maar het een kan een gevolg zijn van het ander natuurlijk.

Idd pine is redelijk zacht ik zal bij de afwerking toch een strijkijzer moeten boven halen. Die frees kan ik niet minder diep instellen daarom gaan we een andere frees zoeken. En die barst toen ik hem zag zei ik ook van shit. Maar heb dan men body op die plek eens goed bestudeert en daar zie ik niks hopelijk blijft het zo.

waarschijnlijk doen jullie toch iets verkeerd.
ook de copieer ring in het verhaal snap ik niet.
een copieer ring gebruik je alleen met een mal en die zie ik niet, alleen een getekend lijntje.

en zelfs met copieer ring kun je de frees in de schacht vastzetten zodat de frees niet onder de freesbodem uitsteekt.

De mal was er al van lijntje was getekend om uit te kunnen zagen :). Ik zal morgen eens foto van de frees en de kopieer ring trekken en dan zal je het wel begrijpen.

Mijn mal is 1:1 gemaakt en ik frees mijn body met die frees mss een halve mm of minder te groot je kan het bijna niet zien. Ik moet jammer genoeg ook naar men vader luisteren waardoor ik mijn goesting niet kan doen en een deftig freesje kopen bij stewmac of guitar supllies. Het gat wel lukken desnoods heb ik mijn 2 handen nog :)

no 1 hops
19 januari 2009, 12:42
@rob
wil niet eigenwijs overkomen, maar een mal voor een copieer ring is nooit 1 op 1.
de mal is altijd de afstand kleiner die je meet vanaf de buitenkant ring (dus die kant die de mal raakt) en het snijvlak van de frees.
daarom moet je altijd onthouden welke diameter frees je voor de mal hebt gebruikt.
is je mal gebaseerd op een 8mm en je zou dan een 10mm gebruiken word je body dus kleiner dan bedoelt.

de leuke bijkomstigheid hiermee is dat als je eerst de body uitfreest met bv een 8 mm je met een 10mm op de juiste diepte een perfecte binding groef kunt frezen met dezelfde mal (mits de binding 2 mm dik is natuurlijk)

st.robot
19 januari 2009, 13:19
@rob
wil niet eigenwijs overkomen, maar een mal voor een copieer ring is nooit 1 op 1.
de mal is altijd de afstand kleiner die je meet vanaf de buitenkant ring (dus die kant die de mal raakt) en het snijvlak van de frees.
daarom moet je altijd onthouden welke diameter frees je voor de mal hebt gebruikt.
is je mal gebaseerd op een 8mm en je zou dan een 10mm gebruiken word je body dus kleiner dan bedoelt.

de leuke bijkomstigheid hiermee is dat als je eerst de body uitfreest met bv een 8 mm je met een 10mm op de juiste diepte een perfecte binding groef kunt frezen met dezelfde mal (mits de binding 2 mm dik is natuurlijk)

eum... ik heb thuis toch gewoon een kopierfrees waarbij de de buitenkant van de ring gelijkloopt met het snijvlak, en dan is de mal toch 1:1 hoor

no 1 hops
19 januari 2009, 14:48
eum... ik heb thuis toch gewoon een kopierfrees waarbij de de buitenkant van de ring gelijkloopt met het snijvlak, en dan is de mal toch 1:1 hoorzou kunnen, ik weet dat er merken zijn die verschillende copieerringen leveren voor machines qua omtrek van de ring maar dat zou dan volgens mij in houden dat de frees in zijn geheel onder de bodemplaat uit moet steken anders zou hij in de ring zelf happen

marc_olly
19 januari 2009, 16:04
volgens mij lopen er 2 dingen door elkaar...
Een kopieerfrees heeft een lager op het freesje, waardoor je werkstuk 1:1 gelijk is aan de mal.

Een kopieerring bevestig je aan de bovenfrees (machine). Deze heeft gewoon een gat waar de vingerfrees doorheen steekt. Die kan nooit 1:1 kopieen maken. De ring heeft zelf een bepaalde dikte en de ruimte tussen de ring en de frees is er ook nog. Dit zorgt altijd voor een afwijking. Hierdoor moet je voor een omtrek altijd een kleinere mal hebben en voor een gat frezen altijd een grotere mal hebben.

Wat ik vaag vind in dit verhaal is dat je in 1 keer zo diep freest. Je kunt de diepte toch instellen met je frees, dat staat los van het gebruik van een kopieerring.

good luck !

robrecht5
19 januari 2009, 17:30
Dat is het hem nu juist! Het snijvlak kan niet door de kopieer ring. De schacht dus wel. En dat is dan ook weer de reden waarom ik de diepte niet minder diep kan zetten. En idd het is nooit 1:1 mijn body zou een heel klein beetje groter zijn dan normaal ik spreek hier over minder dan een mm. We gaan het dus niet met die frees doen omdat hij bot is. Moet er nog iets verduidelijkt worden ?

Hier wat foto's foor de duidelijkheid.
http://i43.tinypic.com/wiszyp.jpg
http://i44.tinypic.com/11hc40i.jpg
Zoals u ziet zitten de messen en de buiten kant van de kopieer ring redelijk gelijk en daarom kan ik men frees diepte dus niet minder diep instellen.

aaronstonebeat
19 januari 2009, 17:39
Ik heb deze variant ook wel eens gezien. Leek me handig toen ik nog nooit gefreesd had :)

Maar ik vraag me nog steeds een beetje ongerust af wat er gebeurt als de blokkering van het veermechanisme loslaat (dat zie ik toch regelmatig gebeuren, zeker bij goedkopere machines) en dat bitje zich met 25.000 toeren per minuut in die kopieerring vreet.

JacquesLeDick
19 januari 2009, 20:43
Dat is het hem nu juist! Het snijvlak kan niet door de kopieer ring. De schacht dus wel. En dat is dan ook weer de reden waarom ik de diepte niet minder diep kan zetten. En idd het is nooit 1:1 mijn body zou een heel klein beetje groter zijn dan normaal ik spreek hier over minder dan een mm. We gaan het dus niet met die frees doen omdat hij bot is. Moet er nog iets verduidelijkt worden ?

Hier wat foto's foor de duidelijkheid.
http://i43.tinypic.com/wiszyp.jpg
http://i44.tinypic.com/11hc40i.jpg
Zoals u ziet zitten de messen en de buiten kant van de kopieer ring redelijk gelijk en daarom kan ik men frees diepte dus niet minder diep instellen.

Dat DING is gevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

niekb
19 januari 2009, 20:55
Ik heb deze variant ook wel eens gezien. Leek me handig toen ik nog nooit gefreesd had :)

Maar ik vraag me nog steeds een beetje ongerust af wat er gebeurt als de blokkering van het veermechanisme loslaat (dat zie ik toch regelmatig gebeuren, zeker bij goedkopere machines) en dat bitje zich met 25.000 toeren per minuut in die kopieerring vreet.

Je kan m wel vastzetten... Ik heb dezelfde gehad en bleef dus ook niet op hoogte. In mijn geval ging ie de diepte in. Hier moet dus een smaller bitje in. Dan kan je m wel gebruiken.

Opletten dus!

no 1 hops
19 januari 2009, 20:56
yep, dit kan je hobby van gitaarspelen gigantisch de nek omdraaien omdat als deze wegschiet je grote kans loopt vingers kwijt te raken als die al niet tegen je hoofd aan knalt.

rob, dit is onverantwoord en geeft eigenlijk ook aan dat je niet weet waar je mee bezig bent.
nu heb je nog een redelijk zachte houtsoort gebruikt, maar wat denk je dat gebeurd als je een hap uit essen , esdoorn of mahonie neemt.
dan is het waarschijnijk einde oefening

marc_olly
19 januari 2009, 21:31
Oeps... In mijn uitleg had ik dit nooit kunnen bedenken.
Realiseer je even dat er nu maar een heel klein stukje van het freesje in de machine zit. Wat al eerder is aangegeven, bij de minste weerstand heb je een projectiel gecreeerd wat met zeer grote snelheid en een grote mate van onvoorspelbaarheid door je werkplaats heen zal vliegen....

Doe jezelf een lol, ga naar guitarsupplies.nl en bestel dit freesje.

http://www.guitarsupplies.nl/b_51.jpg

Geen kopieerring meer nodig, veilig werken en voor 15 euro ben je klaar. Werkt perfect, en maakt van een Aldi machine een prima middel voor gitaarbouw.

Veel succes !

marc_olly
19 januari 2009, 21:33
haha, dat zeg je alleen omdat ik guitarsupplies noem...

Nee zonder dollen, dit is echt een veiligere optie.

>> Hassent heeft zijn berichtje weggehaald?? dan slaat deze opmerking nergens meer op...<<<

niekb
19 januari 2009, 21:33
Doe jezelf een lol, ga naar guitarsupplies.nl en bestel dit freesje.

http://www.guitarsupplies.nl/b_51.jpg

Geen kopieerring meer nodig, veilig werken en voor 15 euro ben je klaar. Werkt perfect, en maakt van een Aldi machine een prima middel voor gitaarbouw.

Veel succes !

Vergeet niet dan ook het conversie busje mee te bestellen anders kan je er nog niets mee.

hassent
19 januari 2009, 21:34
http://i43.tinypic.com/wiszyp.jpg
http://i44.tinypic.com/11hc40i.jpg


Dit ding is echt eng....:eek:

hassent
19 januari 2009, 21:36
haha, dat zeg je alleen omdat ik guitarsupplies noem...

Nee zonder dollen, dit is echt een veiligere optie.

>> Hassent heeft zijn berichtje weggehaald?? dan slaat deze opmerking nergens meer op...<<<

Bewust, anders leek het SPAM, met de +1 bedoelde ik de die bovenfrees zelf.

marc_olly
19 januari 2009, 21:36
klopt!

Bij mijn frees zat er een bij en ik had er eentje besteld, heb er nu dus 1 dubbel...

Bij deze: als je belooft dat je het freesje besteld en stopt met deze gevaarlijke toestand, doneer ik mijn conversie-busje !

@ Hassent: snap ik, wij hebben tegelijk gepost !

robrecht5
19 januari 2009, 22:32
Ik had daar dus niet aan gedacht. Ik heb dit direct aan men vader voorgelegd en hij heeft daar wel aangedacht maar niks gezegt ... Ik heb zelf eerst gefreesd in een stuk mdf en dat ging (natuurlijk). Ik vond dat er wat teveel trilling op zat maar men vader had de ervaring en ik niet en hij zij dat het geen probleem was. Dat Klein stukje die ik gefreesd heb in pine heb ik niet gedaan omdat ik het toch wat onwennig vond en ik idd geen ervaring met bovenfrezen heb. (gebruiken we bijna niet in school). En dat heeft men vader gedaan voor de rest heb ik er niet mee gefreesd. Ik heb ook nog een tijdje geleden een mes geslepen voor op de topie maar dit werd niet meer gedaan. en kan geen scherpe bochten maken en vond ik pers. ook niet veilig. Ik heb ook derekt opzoek gegaan achter een mooier freesje. Ik kwam die frees ook tegen op guitar suplies maar is 1 nadeel. De schacht van die bovenfrees is 8mm en die van guitar supplies is 6,3 mm ik weet dus niet of dat gaat passen. Ik zal jullie gerust stellen ik zal niet meer zo frezen :) ik heb men vingers ook nog wel liefst alle 10:satisfie:. Zolang ik geen deftige frees heb zal ik maar raspen en vijlen zo kom ik er ook wel! tzal wel wat moeilijker gaan en zo leer ik nog wat andere dingen!! Bedankt voor de waarschuwing! Ik moet nog veel ervaring opdoen dus zeer bedankt om me op deze fout te wijzen :) en mess maak ik nog gebruik van een kalibreer frees van school voor de grote draaien als ik niks vin.

Btw moet ik er nu een confectie buisje bij bestellen of zit ie er al bij?

no 1 hops
19 januari 2009, 23:30
rob,
1 die conversiebus moet je er apart bij bestellen en als je verstandig bent dan koop je die met het onderlager er ook bij , die kun je met dezelfde bus gebruiken en heeft een mooie lengt.
2 wat betreft die freesmachine daar is waarschijnlijk niks mis mee maar hoe je hem gebruikte klopt niet.
3 misschien ga ik hiermee nu iets te ver, maar ik verwijt het je vader wel dat hij zonder je te waarschuwen je zo bloot stelde aan groot gevaar.
dit soort gereedschap is geen speelgoed .
misschien toch even goed dat je naar deze site gaat
http://www.sawstop.com/
en zoek bij more videos video 3 why sawstop

waarom zeg ik dit, omdat ik er zelf aan ontsnapt ben, was bijna mijn 4 vingers van mijn linker hand kwijt

KoenB
20 januari 2009, 01:24
Oei hops, dat blijven altijd de nare reality checks. Echt helden, die jongens die de Sawstop ontworpen hebben. En was dat jouw bouwproject, waarbij het bitje los schoot en dwars door de top heen ging? Zo ja, dan zou je die foto eigenlijk even hier posten om te laten zien wat zo'n raketbitje kan aanrichten. Je mag van geluk spreken, en er zijn vast meer forumleden waar dat voor geld.

@ TS, het moge nu inmiddels wel duidelijk zijn dat wat jij doet (deed) nogal gevaarlijk is. Ik heb het zelf ook een keertje zo geprobeerd in de dagen dat ik net freesde, maar de krachten die ik op die manier doorgevoerd kreeg in mn armen hebben me al vrij snel op de uitknop laten drukken. Mijn kopieerring is van plastic dus opzich zou het een stuk minder kwaad kunnen als de frees niet meer op hoogte zou blijven (wat bij mij tot nu toe gelukkig wel altijd het geval was)... maar dan nog is het gevaarlijk. Ik werk nu ook met de guitarsupplies frees, een prima ding voor erg weinig geld. En ik denk dat je het jezelf niet kunt vergeven als je er goedkoop vanaf denkt te komen en dat met een amputatie moet bekopen.

Nou wil ik je echt niet ontmoedigen in je gitaarbouwproject, maar denk altijd even goed na en gebruik veilige spullen. Neem bij twijfel dan liever extra veiligheidsmaatregelen dan te weinig. Het voelt bijvoorbeeld nutteloos om een veiligheidsbril te dragen als het hout zich even netjes gedraagt tijdens het frezen, maar je baalt wel als je bij die wegspringde splinter net even geen bril op hebt. Ga ook vooral nooit met gevaarlijke apparaten werken als je je niet optimaal voelt (lees: een kater hebt). Verder kan ik je alleen maar heel veel plezier toe wensen. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, het hout heeft een mooie tekening. Heel veel succes met bouwen!



.. wat een bezorgde-vader-post, en ik ben niet eens vader... volgens mij moet ik maar eens gaan slapen :chicken:

no 1 hops
20 januari 2009, 08:26
En was dat jouw bouwproject, waarbij het bitje los schoot en dwars door de top heen ging?


nee niet mijn project.
ik was zo dom om bij gebruik van een grote afkortzaag iets achter de zaag weg te halen en te vroeg de zaag terug te laten komen.
een klein streepje op de hand geeft aan waar het zaagproces zou zijn begonnen en ik alles had verloren

barno
20 januari 2009, 09:20
dat bitje dat losschoot dwars door de body: dat was ik : bij mijn eerste project. Sindsdien heb ik een heilige schrik van bovenfrees en controleer altijd alles dubbel

robrecht5
20 januari 2009, 17:25
Ik was zelf geschrokken na de eerste post na mijn foto's. Mijn vader ziet het gevaar dus niet °_°. ook leg ik het uit. Hij zegt je moet maar zorgen dat het niet los schiet :o. Ik ga toch opteren voor die frees van guitar supllies. Kan dan ook derekt nog wat materiaal bestellen voor men gitaar. Ik werk altijd veilig maar als je het gevaar niet weet kan je er niks aan doen. Nu weet ik het d
Ga volgende week kalibreer frees van school gebruiken als het freesje nog niet binnen is. (ik kan daar alleen de grote bochten mee doen maar geen scherpe). Daar heb ik wel al ervaring mee :p.

effe offtopic: heb vandaag weer 3 uur met mdf platen en osb gesleept. Juist een grote levering binnen gekomen wanneer ik natuurlijk weer machine zaal had met een paar andere. In de machine zaal smetten we dus het hout uit en schaven we enzo je weet wel heel de tralala. Mrge ga ik verder werken (en zeker niet frezen).

niekb
20 januari 2009, 17:42
:o Ik snap dat niet van je pa... Goed dat je onze info ter hand neemt! Verstandig! En dan zegt men dat verstand met de jaren komt haha.

Succes met de bouw en foto's blijven posten he, dat zien we graag hier.

robrecht5
20 januari 2009, 17:45
Ik zie ook graag foto's. Maar heb momenteel nog niet kunnen verder werken. Jammer dak zelf geen visa kaart had anders had ik hem al lang besteld arch :p

no 1 hops
21 januari 2009, 08:47
@rob
ken die mensen wel die denken een machine in de macht te hebben, en ik zal je de voorbeelden maar niet noemen wat sommigen met die gedachte zijn verloren.

1 neem de tijd, nooit haasten
2 zorg dat je vloer schoon is en je nergens over kan struikelen
3 meet uit met een testronde zonder de machine aan te hebben of je snoer lang genoeg is en nergens achter blijf hangen.
4 als ik zelf werk met het werkstuk op een workmate gebruik ik een oud orgelkrukje zodat ik erbij kan zitten en zo overzicht houd bij wat ik doe, goed verlichting is hoofdzaak.
en zet het werkstuk vast met lijmklemmen of id
5 hoe lullig het ook mag klinken, gebruik gehoorbeschermers en een veiligheidsbril, een vriend van mij is door een splinter die uit een machine schoot het zicht uit een oog verloren en gehoorverlies gaat sluipend
6 NOOIT,NEVER NOOIT niet werken , bv bit verwisselen met het snoer van de machine in het stopcontact.
zelfs een schuurmachine kan je rare wonden bezorgen waar je lang last van hebt
7 wat er ook om je heen gebeurt, laat je nooit afleiden, al ontploft er bij wijze van spreken een bom, jij bent met die machine bezig en daar hoort je aandacht op dat moment en nergens anders.

hoop dat je er wat aan hebt

Brewskie
21 januari 2009, 09:17
Over de sawstop: het filmpje is sterk gedramatiseerd. Kippenvel. Ik vind het echt een mooie uitvinding. Zal die zaag vaak op het verkeerde moment blokkeren, doordat er iets anders een stroomverschil optreedt, bijvoorbeeld door nat hout ofzo ?

Eigenlijk is het ook een rare combinatie: gitaristen die extreem zuinig op hun handen zijn en gitaarbouwers die extreem veel risico lopen bij het bouwen van hun hobby-materiaal.

Ik las laatst een verhaal van een bekende gitarist die zo zuinig was op zijn handen dat hij al handschoenen aantrok als het 10 graden boven nul was en direct zijn handen op zijn rug vouwde als hij ergens een mes zag liggen.

robrecht5
21 januari 2009, 12:40
Ik ben natuurlijk voor veiligheid. Zou idd nog graag gitaar kunnen spelen. Normaal gezien gaat men vader alles bestellen vanavond, heb alles al klaar gezet maar ik heb niet zon mooie kaart. (of pc banking). kzal ook eens moeten schommelen want men pa is bezig met modelbouw cnc machintjes aan het ombouwen (zijn nieuwe hobby). Nog een vraagje met welke ollie werk je je neck en fretboard? filler en dan danisch oil? Mijn body gaak in het rood beitsen(kan iemand nog wat uitleg geven over poeder beits? want dat ken ik namelijk nog niet) en pearl slagplaat bij kopen.

no 1 hops
21 januari 2009, 12:41
Over de sawstop: het filmpje is sterk gedramatiseerd. Kippenvel. Ik vind het echt een mooie uitvinding. tuurlijk is het gedramatiseerd.
dat is alle reclame, sterk overtrokken, van inlegkruisje tot ......

maar als je hoort hoeveel beroepslui een ongemak krijgen met dit soort dingen per dag in de VS dan is dat toch wel iets wat je aan het denken moet zetten.
en ik ken het van dichtbij dat men bepaalde veiligheidsvoorschriften aan zijn laars lapt omdat het al zo lang goed gegaan is.
en die onverschilligheid (want veilig werken is niet stoer) kost je gewoon lichaamsdelen.

verspanend gereedschap is net als de zee
het geeft het neemt
je krijgt er prachtige werkstukken door, maar in a split second ben je ook zomaar wat prachtigs kwijt.
noem mij overtrokken, dat mag, maar ik heb ze alle tien nog en dat wil ik zo houden

ik denk dat we wat dat betreft er verstandig aan zouden doen in de sticky topic ook een veiligheids topic neer te zetten.
want men koopt even gauw een frees bij de aldi en denkt dat er zomaar gauw even mee te werken valt

barno
21 januari 2009, 13:26
Eigenlijk is het ook een rare combinatie: gitaristen die extreem zuinig op hun handen zijn en gitaarbouwers die extreem veel risico lopen bij het bouwen van hun hobby-materiaal.



dat is idd zo.
ik heb er regelmatig problemen mee. Ik ben wel voorzichtig met machines, maar heb toch al ettelijke keren kleine wondjes en sneetjes gehad door ondoordacht beitelgebruik enz... Tot nu toe nog niets ernstigs, hout vasthouden.

Het vervelende is dat ik wondjes aan vingers niet lang genoeg de kans geef te genezen, omdat ik moet gitaarspelen, waardoor het natuurlijk nog langer duurt.

aaronstonebeat
21 januari 2009, 13:47
Extreme voorzichtigheid kan ook juist weer averechts werken, net als achteloosheid, roekeloosheid of onwetendheid.
Natuurlijk moet je je in hoge mate bewust zijn van de risico's van dat waar je mee bezig bent, maar ik denk dat er nauwelijks een recept te geven is hoe daar dan mee om te gaan zodat het risico verdwijnt.

Leven blijft risico's nemen en het valt nooit te voorspellen waar het noodlot toeslaat. Rokers worden ziek en gaan dood; maar niet-rokers ook, dat staat nooit op de pakjes. Er zijn dienstplichtige militairen gesneuveld zonder ooit een schot gelost te hebben en er zijn huurlingen die hun leven lang moordend over de slagvelden der aarde hebben getrokken zonder ooit een schrammetje op te lopen.

Bezint eer ge begint, en hou je hoofd er ALTIJD VOLLEDIG bij.

niekb
21 januari 2009, 13:51
tuurlijk is het gedramatiseerd.
dat is alle reclame, sterk overtrokken, van inlegkruisje tot ......

maar als je hoort hoeveel beroepslui een ongemak krijgen met dit soort dingen per dag in de VS dan is dat toch wel iets wat je aan het denken moet zetten.
en ik ken het van dichtbij dat men bepaalde veiligheidsvoorschriften aan zijn laars lapt omdat het al zo lang goed gegaan is.
en die onverschilligheid (want veilig werken is niet stoer) kost je gewoon lichaamsdelen.

verspanend gereedschap is net als de zee
het geeft het neemt
je krijgt er prachtige werkstukken door, maar in a split second ben je ook zomaar wat prachtigs kwijt.
noem mij overtrokken, dat mag, maar ik heb ze alle tien nog en dat wil ik zo houden

ik denk dat we wat dat betreft er verstandig aan zouden doen in de sticky topic ook een veiligheids topic neer te zetten.
want men koopt even gauw een frees bij de aldi en denkt dat er zomaar gauw even mee te werken valt

Dat lijkt mij een goede optie zo'n topic
.
Ik heb het ook gezien toen ik in een meubelfabriek werkte. Ik stond stoelpoten te frezen en naast mij jenst iemand een giga boor in z'n klauwen. Komt de afdelingschef eraan en die gast mist ook wat vingers.

Mijn opa heeft altijd met draaibanken gewerkt en ook werknemers opgeleid. Hij heeft altijd gehamerd op veiligheid en om NIET met handschoenen aan te draaien.. Op zijn 70e gebeurd hem dus waar hij altijd voor gewaarschuwd heeft. Hij mist ook zijn pink en topje van z'n ringvinger. Ik heb het hier over een man die normaal erg secuur en pietluttig is maar ook even snel wat wou doen..

Brewskie
23 januari 2009, 12:31
ik denk dat we wat dat betreft er verstandig aan zouden doen in de sticky topic ook een veiligheids topic neer te zetten.
want men koopt even gauw een frees bij de aldi en denkt dat er zomaar gauw even mee te werken valt

Ja, zo'n veiligheids-sticky is er wel voor het zelfbouwforum van versterkers. (...over restspanning op versterks geloof ik). Dus hier zou ik het ook op zijn plaats vinden. Alle ervaren zelfbouwers kunnen een duit in het zakje doen.

Brewskie
23 januari 2009, 12:34
Dat lijkt mij een goede optie zo'n topic
.
Op zijn 70e gebeurd hem dus waar hij altijd voor gewaarschuwd heeft. Hij mist ook zijn pink en topje van z'n ringvinger. Ik heb het hier over een man die normaal erg secuur en pietluttig is maar ook even snel wat wou doen..

In het filmpje van de SAWSTOP werd ook aangegeven dat ervaren mensen het grootste risico lopen.

no 1 hops
23 januari 2009, 15:35
In het filmpje van de SAWSTOP werd ook aangegeven dat ervaren mensen het grootste risico lopen.sleur terreur ;-)

aaronstonebeat
23 januari 2009, 15:53
In het filmpje van de SAWSTOP werd ook aangegeven dat ervaren mensen het grootste risico lopen.

Dat zal best maar is dat niet nogal wiedes? Iemand die nooit met 'n cirkelzaag werkt, loopt wat dat betreft geen enkel risico. Maar zou iemand die af en toe met 'n cirkelzaag werkt per keer niet meer risico lopen dan iemand die het vaak doet?

barno
23 januari 2009, 16:21
Dat zal best maar is dat niet nogal wiedes? Iemand die nooit met 'n cirkelzaag werkt, loopt wat dat betreft geen enkel risico. Maar zou iemand die af en toe met 'n cirkelzaag werkt per keer niet meer risico lopen dan iemand die het vaak doet?

ik denk dat men doelt op het feit dat ervaren mensen te zelfzeker worden en daar kan ik perfect inkomen

aaronstonebeat
23 januari 2009, 16:32
ik denk dat men doelt op het feit dat ervaren mensen te zelfzeker worden en daar kan ik perfect inkomen

Het zal vast kloppen. Mijn broer heeft ooit 'ns een half jaar stage gelopen in een kerncentrale en die was steeds geshockeerd door het het bijna volledig aan de laars lappen van veiligheidsvoorschriften door mn. het personeel dat al jaren in dienst was.
Natuurlijk is daar het risico veel onzichtbaarder, maar ook nog veel ingrijpender; en allemaal gestudeerde mensen die door en door weten waarmee ze te maken hebben.

robrecht5
30 januari 2009, 18:21
Laten we dit weer omtoveren in een zelfbouw topic :)

Ik heb vandaag wat spulletjes binnen gekregen van guitarsupplies.
Hier een fotootje! Het freesje is al getest en ik moet zeggen die snijd zeeer goed :)
http://i41.tinypic.com/a9vdec.jpg

Ben een paar dingen vergeten:
Neckplate
snaargeleiders
output (die cover late heb ik dus wel) dom van me!
en ik had een brug bestelt maar de verkeerde nog eens dom van me! maar is geen probleem die is dan voor men volgende gitaar! (had een trough body gekocht ...)

Morge ga ik er in vliegen want nu ben ik ziekjes en hopelijk ben ik dan wat beter zodat ik lkker heel de dag kan werken! En hopelijk naar de lokale houdhandel voor een mooi stukje esdoorn voor de neck!!

no 1 hops
30 januari 2009, 18:23
go rob go!!!!

marter544
30 januari 2009, 18:46
Goed bezig! Maar kun je dan niet deze gitaar string-through maken, of wilde je een tremolo?

robrecht5
30 januari 2009, 19:49
Kwou gewoon simpel een hardtail bridge zetten. Weet nog nie zeker wat ik ga doen! Ga toch nog efkes wachten met stukken die ik mis te bestellen dus ga nog efkes nadenken!

Thunders1988
31 januari 2009, 17:03
Yes! Hard-tail.
En finishen zoals die ouwe hardtail strat van Rev. Willy G! :zz:
Ge hebt bijna alles al in huis. En zo'n inputje kan je ook in een electronicazaak halen (geronica?)

Succes nog!

robrecht5
1 februari 2009, 19:05
Vandaag wat voort gedaan! Ik denk toch dat ik nieuwe brug ga bestellen die andere brug spaar ik wel voor een volgend projectje!

zie hier!
http://i40.tinypic.com/12689yv.jpg
Het past nog niet helemaal ik ga het vanavond nog aanpassen! Nu nog een stuke esdoorn vinden.

Edit: Heb het al aangepast en gellukig komt mijn foutje niet buiten men slagplaat!

http://i42.tinypic.com/2gvu5vs.jpg

Morgen weer een klein stukje verder en ga eens polsen of ze op school geen stukje esdoorn voor mij hebben. Die brug die ik gekocht had past zelf niet helemaal.

pueblo
3 februari 2009, 20:46
dat hout ziet er echt nog leuk uit, mooie tekening

robrecht5
3 februari 2009, 21:19
JA ben er zelf van verschoten dat het nog echt een mooi stuk hout is. Vandaag ben ik begonnen aan de armrest. Morgen gaat de body normaal klaar zijn behalve dan lakken en uitfrezen van de neck. Ik ga zaterdag rond touren opzoek achter een stuk esdoorn. In school hebben ze er maar die zit vol met nathout boorders en de draad ligt nie zo goed! en het is van de slechtste kwaliteit :p Ga dan eens kijken of ze in vanhoute in beernem niks interessants liggen hebben.

Zjef
4 februari 2009, 20:21
koop er in elk geval genoeg. Misschien kan ik er dan ook nog wat van overkopen ;)

pueblo
7 februari 2009, 13:21
of eens bij lagae in kortrijk, bij vanhoutte zijn ze nogal duur dacht ik

G.G.
7 februari 2009, 13:31
Of kijk ook naar bredere planken waar meerdere halzen uit te halen zijn. Esdoorn heb je nooit genoeg in huis als strat of tele-fanaat. Heb ooit eens een plak birdseye bemachtigd voor €50 en daar waren 4 halzen uit te halen. Dan wordt het echt interessant.

G.G.
7 februari 2009, 13:37
Ohja, je strat doet me ergens aan denken en vraagt om een donkere grainfiller:

http://img101.imageshack.us/img101/247/p1010858uf3.jpg (http://img101.imageshack.us/my.php?image=p1010858uf3.jpg)
http://img101.imageshack.us/img101/p1010858uf3.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img101/p1010858uf3.jpg/1/)

robrecht5
13 februari 2009, 18:10
Mooie strat :)
Een hout handel in de buurt heeft esdoorn liggen, maar het zijn duim planken dus als ik daarvan een stuk koop maak ik een redelijk dunne neck. Nu nog een vraagje. We hebben nog beuk liggen en zou het mogelijk zijn om daar een neck uit te fabriceren of is dit onmogelijk? Zoeizie moet ik alles nog wat leren en wil daarom wat goedkope houtsoorten doen zodat ik niet derekt veel geld naar de ruk help. Het werk ligt eventjes wat stil doordat ik wil werken aan men neck de body heeft nog alleen maar flinke schuur buurt nodig en wat gatjes en hij is klaar om af te werken.

Suggesties graag

pueblo
13 februari 2009, 18:21
beuk kan nogal gemakkelijker werken, dus een gelamineerde hals zou wel van pas kunnen komen,ik denk wel dat iemand hier op het forum het al heeft gedaan, maar het is niet de ideale houtsoort

robrecht5
13 februari 2009, 18:25
Dat dacht ik ook. Er komt een rose wood fretboard op en moet nog denken wat ik op de kop kan plakken. Mss een laagje merbau :p
Dus het moet mogelijk zijn om een neck te doen uit beuk?

cas121
13 februari 2009, 18:57
Maar als je er een losse toest op legt dan moet dat esdoorn toch makkelijk dik genoeg zijn voor een strat hals?

Ik zou de gok met beuken iig niet wagen (tenzij bijvoorbeeld gelamineerd met nog een andere houtsoort)

G.G.
13 februari 2009, 19:31
Fender gebruikt ook 1 duims planken esdoorn voor de hals (losse toets).

Beuken heb ik weleens gebruikt voor een hals met een wenge strook ertussen. Je ziet aan de barst in de lak dat beuken toch wel een beetje werkt t.o.v. het Wenge dat veel stabieler is.

robrecht5
2 maart 2009, 20:44
Ik ben juist terug van snowboard vakantie en ik ben er weer klaar voor om er in te vliegen!! Nog goed nieuws er stond voor mij een plank esdoorn voor me klaar! Mijn 17de verjaardag kan al niet meer stuk :)
Hier de voorkant
http://i40.tinypic.com/3499px1.jpg
Nog wat schuurwerk nodig en die is bijna klaar :) Ik zal hem ook string trough maken allemaal dankzij zjef die mij de knoop liet doorhakken.
http://i44.tinypic.com/s3lgd5.jpg
Die blauwe schijn is dus wel degelijk blauw schimmel:( normaal gezien kan dat geen kwaad.
http://i40.tinypic.com/1531e1j.jpg
Kan veel missen é :p heb genoeg voor stuk of 6 halzen.
http://i40.tinypic.com/vyv0vp.jpg
Krijg er net 2 uit. Wat een geluk!


Morgen mal maken en uitzagen en trussrod infrezen. Ga wss weer gebruik maken van de lintzaag in school! veel gemakkelijker

robrecht5
2 maart 2009, 20:44
sorry voor dubbel post maar had nog een fotootje die er niet op kon!

http://i41.tinypic.com/258a1aq.jpg

robrecht5
4 maart 2009, 21:37
Het gaat teraag maar zeker vooruit! Vandaag niet veel kunnen doen doordat ik vrijdag een examen vca heb(basisveiligheid). Hier de vorderingen van vandaag.
http://i39.tinypic.com/eur72r.jpg
Disndag had ik al de trussrod ingefreest. De diepte instelling van men frees is niet echt aan de goeie kant dus het was wat prutsen. Vandaag de lintzaag van school gebruikt, veel handiger dan een decoupeerzaag. En weer 2 nieuwsgierige leerkrachten op men dak gekregen, ze dachten dat het een sier gitaar moest worden. Ik hoop van niet!
Heb de laatste tijd enorm veel werk voor school.. hopelijk vin ik een gaatje in het weekend om mijn mal aftewerken en te kalibreren.

no 1 hops
5 maart 2009, 09:00
blijf het altijd dapper vinden om met een hals te beginnen, ik weet dat o.a G.G. ons altijd aanmoedigt dat het meevalt, maar toch maar toch.

G.G.
5 maart 2009, 09:18
blijf het altijd dapper vinden om met een hals te beginnen, ik weet dat o.a G.G. ons altijd aanmoedigt dat het meevalt, maar toch maar toch.

Het is niet moeilijk, maar je moet rustig werken en goed plannen. Bij een body kan je meer rommelen en stukjes inlijmen etc waneer het fout gaat, een hals moet in 1 keer goed zijn.

no 1 hops
5 maart 2009, 11:33
Het is niet moeilijk, maar je moet rustig werken en goed plannen. Bij een body kan je meer rommelen en stukjes inlijmen etc waneer het fout gaat, een hals moet in 1 keer goed zijn.yep en dat is nu het probleem nog bij mij dat ik niet eens een body in een keer goed gekregen heb, maar wie weet, ooit eens

robrecht5
3 april 2009, 13:11
hellowtjes,

Ik heb weer tijd gevonden om verder te werken! De paasvakantie!
Ik zou hem graag tegen einde van de paasvakantie af hebben. Moet ook nog het dak helpen herleggen maar het zal wel lukken.
Heb een beetje moeten prutsen om de trussrod er goed in te krijgen.
Vraag: Is het nodig om een houten strip er over te leggen of kan je gewoon je fretboard er boven plakken?
http://i43.tinypic.com/2aey1ip.jpg

De kop heb ik op dikte gebracht met de schaafmachine.
http://i44.tinypic.com/t7g3dj.jpg


Ben begonnen aan het schapen van de neck! zalig die geur van esdoorn!
http://i40.tinypic.com/2ueies8.jpg

http://i44.tinypic.com/2yv17kg.jpg

Ik moest jammer genoeg stoppen, want ik ga nu vertrekken naar school om men punte te weten. :eek:

Na het weekend update!

Kakihara
3 april 2009, 20:18
Ik hoop dat de resultaten reuzegoed meevallen zodat je verder kan/mag bouwen. Het doet me overigens deugd om te zien dat een jongmens zoals jijzelf de tijd neemt voor het bouwen en niet al te overhaast te werk gaat.
Keep up the good work !

Robdop
4 april 2009, 00:18
ziet er goed uit..

keep up the good work:strat:

Guitar GoD
4 april 2009, 20:45
nice!

10tekens

robrecht5
9 april 2009, 20:27
Heb van de week veel gewerkt maar jammer genoeg niet alleen aan men gitaar maar aan het dak. We herleggen het dak omdat ie in mei vol komt te staan met zonnepanelen !! groene energie om men versterker aan te pluggen :p:p
BEn gisteren ook eens langs verf/lak zaak geweest en daar hadden ze jammer genoeg alleen maar 5 liter potten van cellulose lak.
Weet er iemand een zaak zijn waar ze Nitrocellulose verkopen in kleinere potten? En hoeveel zou ik nodig hebben voor de body en de neck?

Vorderingen tot hier toe!
http://i44.tinypic.com/24gri10.jpg
http://i40.tinypic.com/oisj2p.jpg
http://i40.tinypic.com/11b6jrq.jpg
http://i43.tinypic.com/4u9xk2.jpg
http://i41.tinypic.com/6sql5d.jpg
Nog een vraagje is de afronding niet wat te dik? Ik heb niet echt een voorbeeld om te volgen dus doe ik het op gevoel.

Zjef
9 april 2009, 20:35
Ik zal eens langskomen... vandaag of morgen.

robrecht5
9 april 2009, 20:37
Liefst vandaga mrge ben ik heel de dag weg dat zou jij moeten weten é :)
Ik denk dat ie wat kleiner moet, maar weet het niet zeker

Edit: Voor alle duidelijkheid ik zoek een winkel met cellulose lak in brugge! In colombiem hebben ze te grootte potten.

Guitar GoD
10 april 2009, 21:41
ziet er een beetje te dik uit. maar toch nice!

aaronstonebeat
10 april 2009, 22:15
Je bedoelt toch het profiel van de achterkant van de hals?

Dat is in hoge mate een kwestie van smaak. Ik begin zelf steeds meer van dikke halzen te houden. Dat is ingegeven door het idee dat de hals het meest invloedrijke (want het langste) element van de totale body is; hoe dunner die is, hoe minder stijf en zwaar hij is en hoe meer hij trillingen van de snaren zal absorberen.
Vanuit die gedachte zoek ik naar een compromis tussen dikte en speelgemak. En dat is tot dusver een steeds opschuivende grens: je went aan een dikkere hals, net als aan een dikker plectrum of dikkere snaren.

Ik ben nu met een hals bezig en die is op het moment 23 a 24 mm dik; ik heb al de indruk dat ik daarmee uit de voeten kan, daar gaat niet veel meer vanaf.

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat het profiel voor het speelcomfort veel belangrijker is dan de feitelijke dikte. Mijn laatst voltooide hals had aanvankelijk een al te extreem D-gevoel, ik voelde bijna de hoeken van de plank nog ;) ; ik heb 'm toen lichtjes richting V geschuurd en nu is het goed. En die zit ook tussen de 22 en 23 mm.

Een hals die bij de 1ste fret 19 mm is (van hout tot hout gemeten, dus zonder frets zq snaren) voelt voor mij aan als een dun race-halsje.

robrecht5
11 april 2009, 19:19
Na wat rondkijken en wat tips van zjef. Vin ik ook dat hij wat dik is. Je hebt ook een redelijk D gevoel een beetje zoals een klassieke gitaar maar dan wat dunner. Voorlopig geen tijd gehad om verder te werken.

robrecht5
7 oktober 2009, 16:42
heb mijn body en neck eens vanonder het stof gehaald en besloten dat ik hem helemaal ging afwerken deze week (zonder lak ofc)

Maandag heb ik hem voorvergaard en tot mijn grote vebazing werkt hij :) op de fretbuzz na en een ruis in mijn versterker.

Vandaag fretten gevlakt en weg is fretbuzz. Nu die ruis nog, heb wat zitten proberen en heb nu alleen maar ruis aan mijn brug element. En moet volume pot helemaal open draaien (of dicht) anders heb ik bij alle elementen ruis. Ook moet 1 van de toon pots dicht zijn anders heb ik het ook.


Aan wat zou dit kunnen liggen?

Mvg,

Robrecht

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 16:57
Zijn alle metalen chassisdelen geaard? En heb je verder iets aan afscherming gedaan? Ik zou het in die hoek zoeken.

Volgens mij is een kleine ruis/brom normaal zodra je een volume- of toonpot niet helemaal open staat; een stuk van de weerstand van de potmeters komt dan in serie te staan met het circuit en ik heb eens experimenteel vastgesteld dat alle 'dode' weerstand in serie in het circuit een beetje ruis geeft.

Ik vermoed dat het verschijnsel minder opvalt als de afscherming in orde is.

robrecht5
7 oktober 2009, 17:08
kwa aarding heb ik gewoon van mijn volume pot een draadje naar mijn afscherming gesoldeerd. Heb alleen het stuk geschield waar pot meters en switch zit. Moeten rond de elementen of jack input ook een schielding zijn?



Kleine ruis heb je altijd maar het is echt een storende ruis. En als ik aan mijn jack input kom word de ruis ietsje stiller.

oigun
7 oktober 2009, 17:11
Is je brug geaard? Als je een multimeter hebt kan je hem op piepen zetten, dan kun je kijken of je snaren,brug etc. wel geaard zijn.

robrecht5
7 oktober 2009, 17:13
nee, gewoon ook aan de schielding verbinden of niet?

Anderie
7 oktober 2009, 17:15
Je moet de aarde aan het metalen plaatje waar ook de tremolo veren vastzitten solderen.

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 17:16
Mijn tele heb ik niet geshield afgezien van de controlplate die van aluminium is. Normaal heb ik tijdens repetities geen last van brom; maar laatst stond er een soort mobiele studio opgesteld en toen had ik plots wel last van fikse brom, hoe ik ook ging staan.
Ik denk dat het heel erg van de omgeving afhangt, dwz hoeveel elektromagnetisch velden van 50 Hz er zijn en hoe sterk die zijn.

EDIT:
Brug/snaren moeten met de shielding verbonden zijn; dat kan maar hoeft niet per se via de klauw van de tremolo.

robrecht5
7 oktober 2009, 17:21
@anderie: strat is zonder tremrlo dus is gewoon stringtrough

@aaronstonebeat : waarom heeft hij het dan alleen als mijn volume pot niet helemaal open staat en alleen bij brug element?

EDIT:
Hoe kan ik mijn brug met schielding verbinden? gewoon gaatje boren?

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 17:29
@aaronstonebeat : waarom heeft hij het dan alleen als mijn volume pot niet helemaal open staat en alleen bij brug element?

Goede vraag! Is het een ander soort element dan de andere? Heeft dat element een metalen deel dat nog niet geaard is?



EDIT:
Hoe kan ik mijn brug met schielding verbinden? gewoon gaatje boren?

Dat kan je moet op de een of andere manier een draadje bij de brug of een schroef ervan zien te krijgen. Ik heb het ook wel eens gedaan door het aluminium-tape van de shielding door te laten lopen tot onder de brug; als slagplaat en brug mooi aansluiten, is dat geen probleem.

robrecht5
7 oktober 2009, 17:59
Goede vraag! Is het een ander soort element dan de andere? Heeft dat element een metalen deel dat nog niet geaard is?

is precies hetzelfde element. zijn wel budget elementen maar kan daar toch niet aan liggen?

Niet dat ik weet, alles is toch zoiezo verbonden met volume pot dus normaal gezien is dat inorde. Iets wat ik juist ontdekt heb is als ik aan het puntje van men jack kom heb ik precies dezelfde ruis.
Heb brug geaard, helpt niet en verergert nu als ik een snaar gewoon aanraak.

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 18:31
Dan zit er ergens iets verkeerd om, ergens maakt de signaaldraad contact met de aarde. Misschien een element verkeerd om aangesloten?

robrecht5
7 oktober 2009, 19:34
Probleem opgelost had gewoon dom weg een draadje verkeerd gesoldeert °_°
merci voor te helpen!!

Zjef
7 oktober 2009, 19:40
Komaan, Robrecht. Fotoooooo's :crazyhappy: of breng je hem vrijdag mee naar de repetitie? Al enig idee hoe je haar (een gitaar is vrouwelijk) zal afwerken? Rood beitsen weet ik al, maar welke lak?

robrecht5
7 oktober 2009, 19:51
kzal haar niet meer rood beitsen heb eens getest en komt teveel roze uit, dus het word naturel!! Ze is echt schone ze. Camera is kapot en broer is nie thuis met iphone dus kan geen foto trekken :(. Vrijdag meepakke heb alleen maar een goedkope zak voor klassieke gitaar dus denk nie dat dat een goed idee is.

En lakken doe ik met cellulose en ben aan het twijfelen of de neck gewoon mee lak of met olie doe. De vraag is dan of ik genoeg heb met 1 spuitbus cellulose (die ik al liggen heb).

Zjef
10 oktober 2009, 01:26
Vanavond (nacht?) snel even enkele fotootjes genomen om deze arme jongen uit de nood te helpen:

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/Gitaar%20Roberto/DSC_0029-kopie.jpg

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/Gitaar%20Roberto/DSC_0031-kopie.jpg

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/Gitaar%20Roberto/DSC_0028-kopie.jpg

Er is nog wat werk aan. Body en nek moeten nog opgeschuurd en gelakt worden. De neck moet nog wat verder geshaped worden, want die is nu nog te dik. Frets moeten zeker nog wat netter afgewerkt worden, want die zijn nogal scherp aan de zijkanten van de nek. De kam moet ook nog vervangen worden, want de slots voor de twee hoogste snaren is iets te breed wat voor nogal sitar-achige klanken zorgt.

Verder wordt dit echt een leuke gitaar. ;)

robrecht5
10 oktober 2009, 21:14
zeg dat wel uit de nood helpen!
merci vo de foto's te trekken :) Ben er al redelijk tevreden mee zeker als ik alles nog eens goed afwerkt komt het helmaal inorde! En dat voor mijn eerste elektrische gitaar :p