PDA

View Full Version : Nieuw brug element in mn Horizon



pupanus1
14 januari 2009, 16:13
Ik heb m'n Horizon nu bijna een jaar en ik vind het echt een super gitaar alleen zit er in de brug een SD Full Shred. En ik vind dat net iets te schel klinken icm de Horizon. Ik vermoed dat de body van Ash is en de neck van alder maar zeker weten doe ik het niet (en Pol ook niet volgens mij :D) en heeft een ebony toets. Dus de gitaar is al erg bright van zichzelf.

Ik zou dus graag een iets warmere klank op m'n brug element willen. Het moet wel een hogere output hebben. In de nek positie zit een SD Jazz en daar wil ik niet meer zonder. Nou is mijn oog gevallen op een SD Custom Custom maar ik weet niet of een Custom Custom genoeg output levert.

Hebben jullie nog alternatieven, ik ben zelf erg een SD fan-boy :dance: dus het liefst binnen de SD reeksen. Maar mochten DiMarzio oid echt een geniale brug pickup hebben dan wil ik 'm best overwegen ;).

Met m'n band spelen we vrij dynamische muziek, beukende riffs afgewisseld door cleane stukken (denk SoaD) of funky licks (denk RHCP) en mathcore invloeden beter kan ik het zo even niet omschrijven 8-)

De pest met elementen is dat je ze niet zo even 123 kan uit proberen :(

pannekoek
14 januari 2009, 16:20
op sd's met veel output en een vette sound:

een SD blackout :satisfie:

pupanus1
14 januari 2009, 16:27
Ja ik hoor heel veel goeds over blackouts. Maar hoe houden die clean in de brug?

En ik neig zelf toch altijd eerder naar passieve pickups, vind het ook mooier staan icm de SD Jazz. Anders heb je maar 1 zo'n zwart blok in je gitaar hangen dat haalt het ontwerp weer zo uit balans (ja ik ben een mieren neuker :sssh:)

Orpheo
14 januari 2009, 16:30
tja, ik zou zeggen, de dimarzio super3 is wat je hebben wilt. veel output, en een vettere sound. de SD invader kan ook, maar ik vind die gewoon te lelijk in looks dat ik 'm qua sound niet meer serieus kan nemen.

De dimarzio x2n ga je denk ik ook te gek vinden. enorm veel output, en een heel strakke sound met een goeie dosis mid laag en hoog. van alles genoeg, en niks overheersend.

sorry, ben zelf meer dimarzio man ;) ik vind SD over 't algemeen niet goed (genoeg) voor heavy metal, en zeker niet voor een dikke brullende tone.

de duncan custom custom is een paf on steroids. heeft veel output, maar veel minder dan de pups die ik al genoemd heb. en hij blijft redelijk helder. hij is wat ronder, maar wel heel open en helder. de duncan custom is trouwens nog helderder. bijna schel...

pannekoek
14 januari 2009, 16:32
Ja ik hoor heel veel goeds over blackouts. Maar hoe houden die clean in de brug?

En ik neig zelf toch altijd eerder naar passieve pickups, vind het ook mooier staan icm de SD Jazz. Anders heb je maar 1 zo'n zwart blok in je gitaar hangen dat haalt het ontwerp weer zo uit balans (ja ik ben een mieren neuker :sssh:)


blackout in de brug klinkt erg gaaf hoor! erg mooi helder clean maar niet scherp

pupanus1
14 januari 2009, 16:41
Thanks Orpheo, misschien toch maar even gluren bij de buren dan heheh

Ja schel wil ik juist niet hebben dus een duncan custom zal het niet worden. Ik wil juist een wat ronder geluid wat clean wel helder is maar niet schel wordt zodra ik met overdrive/distortion ga spelen (wat met de full shred wel het geval is) sowieso ben ik een slaggitarist en de fullshred is volgens mij meer besteed aan een echte lead gitarist :)

Orpheo
14 januari 2009, 17:22
Thanks Orpheo, misschien toch maar even gluren bij de buren dan heheh

Ja schel wil ik juist niet hebben dus een duncan custom zal het niet worden. Ik wil juist een wat ronder geluid wat clean wel helder is maar niet schel wordt zodra ik met overdrive/distortion ga spelen (wat met de full shred wel het geval is) sowieso ben ik een slaggitarist en de fullshred is volgens mij meer besteed aan een echte lead gitarist :)

x2n is helder, maar heeft relatief meer mid en laag dan hoog (ideaal in een niet-les paul vind ik! een LP geeft teveel 'oompf' en teveel laag).

de super3 heeft vergeleken bij de x2n meer mid en meer hoog en scheurt met gain lekkerder. hij scheurt meer, terwijl de x2n meer buldert, als ik het even HEEL erg generaliseer. de super3 heeft imho wel weer een veel lekkerder clean. maar als je een push pull pot koopt, en de x2n split of parallel zet, is die weer veel lekkerder clean, ook al zet je de super3 parallel of gesplit.

ik zou niet kijken naar de tonezone. die is veel en veel te modderig. de superdistortion ook niet, ik vidn 'm namelijk zelf niet lekker; te modderig, teveel laag, en totaal niet strak. de x2n is 'tight as an asian teenagehooker-pussy' zoals iemand t hier ooit beschreef...

de evo is enorm gepolijst. ik vind 'm SOMS lekker, maar om 100E neer te tellen voor een pup die in jou/mijn oren soms lekker is, vind ik zonde. voor een goed idee voor de tone moet je eens een ibanez JEM proberen, de dure versie, en dan bedenken dat je tone (omdat je n ash body hebt) iets helderder wordt. de jem is namelijk van alder.

de air norton vind ik te gek in de hals positie van niet-mahonie gitaren, en ook mahonie gitaren, maar voor de brug vind ik 'm wat laag missen. de A.N. is vooral lekker in de brug van een LP of SG. vind ik dan...

Je kan kijken naar de motherbucker van kent armstrong. is welliswaar zwart, maar man man man, wat een sound. tone to the bone zeg maar. enorm veel output (2 ceramische magneten, 27k ohm...) maar strak, wow. ik vind 'm even of bijna even strak als de x2n (die imho strakker is dan de JB), maar veel meer mids en laag en hoog. gewoon, veel allrounder. heel open sound clean. gesplit is ie super voor country of juist blues, nou ja, echt manusje van alles. je hebt zo enorm veel soundopties met dat ding, je moet echt veel knutselen om alles te pakken te krijgen, maar gewoon dat ding vol aan is ook al te gek.

HaroldA
14 januari 2009, 17:29
de air norton vind ik te gek in de hals positie van niet-mahonie gitaren, en ook mahonie gitaren, maar voor de brug vind ik 'm wat laag missen. de A.N. is vooral lekker in de brug van een LP of SG. vind ik dan...

En ik niet ;) (ervaringsdeskundige)

Ik heb nu een Tone Zone in de brug liggen, maar ga binnenkort een Air Zone bestellen omdat de TZ net iets TE 'vol' is...

Ik vind over het algemeen DiMarzio's erg goed in het zwaardere werk. SD vind ik altijd een beetje 'kil', wat in andere muziekstijlen weer de voorkeur heeft.

ben vanhoof
14 januari 2009, 17:47
Ik heb thuis in mn jackson rr5 een dimarzio dual sound zitten (super distortion die spitbaar is), voor distortion erg ruig en clean icm brughumbucker best goed. Split je'm dan krijg je er best makkelijk funky toestanden uit. Voordien stak er een SD tb4 in, en die had gewoon niet genoeg output en klonk te schel.
In mn les paul steekt een dimarzio x2n, heeft minder hoog en klinkt nog wat strakker als de dual sound (minder hoog kan ook wel dr de andere body). Klinkt clean idd ook goed als je'm split.
Het verschil tussen de x2n en de dual sound is het hoog, en de dual sound heeft ook een kleine twang terwijl de x2n gewoon retestrak is.

allochthomas
14 januari 2009, 17:55
ik zou ook eens naar de dimarzio d-activator x kijken. enorm veel output en gaat zeer goed clean.

EpiCenturiesAWAy
14 januari 2009, 18:33
Heb nu in m'n 90's horizon 2 duncan distortions zitten en dat klinkt voor mij echt perfect!
Zeer strak en gedefinieerd!

pupanus1
15 januari 2009, 10:59
@EpiCenturiesAWAy

Weet jij het houtsoort van je 90's horizon??

Aangezien ze bij SD aangeven dat de Duncan Distortion vooral geschikt is warmere gitaren.

@Orpheo

bedankt voor de uitgebreide info, de X2N is misschien weer iets te ruig als ik naar de soundbytes kijk, dan is het verschil in output tussen de neck-pickup (SD jazz) en brug misschien iets te extreem of maakt dat niet veel uit :) De Super3 spreekt mij op zich wel aan. Wat zou de Seymour Duncan tegenhanger daar van zijn? Dan kan ik die twee eventueel vergelijken.

Ik zal die Motherbucker ook zeker eens bekijken

Orpheo
15 januari 2009, 11:17
@EpiCenturiesAWAy

Weet jij het houtsoort van je 90's horizon??

Aangezien ze bij SD aangeven dat de Duncan Distortion vooral geschikt is warmere gitaren.

@Orpheo

bedankt voor de uitgebreide info, de X2N is misschien weer iets te ruig als ik naar de soundbytes kijk, dan is het verschil in output tussen de neck-pickup (SD jazz) en brug misschien iets te extreem of maakt dat niet veel uit :) De Super3 spreekt mij op zich wel aan. Wat zou de Seymour Duncan tegenhanger daar van zijn? Dan kan ik die twee eventueel vergelijken.

Ik zal die Motherbucker ook zeker eens bekijken

poeh... tja, d'r is eigenlijk geen seymour duncan tegenhanger van. je kunt kijken naar de alternative 8 trouwens. ook een fijne pup. maar ik vind SD altijd gewoon te kil, als het gaat om pups met veel output. niet dat dimarzio 'warm' klinkt; de super2 is een superfel element bijvoorbeeld (geen typfout ;) ) maar dimarzio klinkt veel meer naturelle, veel muzikaler, in mijn oren.

sjaak1990
15 januari 2009, 13:32
Clean en high output vind ik minder goed samen gaan. Misschien een dikkere medium/high output element?

SD alternative 8 moet het clean wel wat beter doen dan de meeste keramische elementen. Keramisch klinkt dan gauw erg compressed en schel.

Orpheo
15 januari 2009, 13:42
Clean en high output vind ik minder goed samen gaan. Misschien een dikkere medium/high output element?

SD alternative 8 moet het clean wel wat beter doen dan de meeste keramische elementen. Keramisch klinkt dan gauw erg compressed en schel.

heeft te maken met de manier van winden. pak bijvoorbeeld de motherbucker erbij, zet alles parallel (de 2 singlecoils parallel, en de spoelen van ieder parallel, en dan schakelbaar tussen de een of de ander), en je krijgt zo'n lekker geluidje eruit, echt te gek. heel helder, transparant, warm.

toch ceramisch. als je het heel 'schel' windt met een heel strak, gefocussed magneetveld, krijg je rare dingen ja, zoals een compressed, schel element.

de vorm van de spoel is net zo belangrijk als het materiaal van de draad etc etc etc.

pupanus1
29 januari 2009, 12:10
Sorry voor deze bump, maar Orph is een Tone Zone ook niet een goede oplossing? En hoe hot is een Tone Zone?

Orpheo
29 januari 2009, 12:17
Sorry voor deze bump, maar Orph is een Tone Zone ook niet een goede oplossing? En hoe hot is een Tone Zone?

boy... de tonezone...

hij is niet superhot ofzo. ongeveer even hot als de air norton, iets minder hot dan de EVO of de superdistortion, maar man man man, wat een klotesound is dat zeg. modderig, dik, vet (in negatieve vorm...). totaal niet strak. ik kan d'r weinig mee. het klinkt als een brugpup waarbij de tonepot dicht is vind ik. ik vind 'm echt verschrikkelijk, maar goed, dat is mijn smaak.

HaroldA
29 januari 2009, 13:30
boy... de tonezone...

hij is niet superhot ofzo. ongeveer even hot als de air norton, iets minder hot dan de EVO of de superdistortion, maar man man man, wat een klotesound is dat zeg. modderig, dik, vet (in negatieve vorm...). totaal niet strak. ik kan d'r weinig mee. het klinkt als een brugpup waarbij de tonepot dicht is vind ik. ik vind 'm echt verschrikkelijk, maar goed, dat is mijn smaak.

En dan nu mijn review:

Ik vind 'm goed, dik, heerlijk, dikke boventonen, geweldige harmonics! :rockon:

Alleen ik zou 'm niet meer in een les Paul zetten, maar in m'n RG is hij helemaal super! (basswood)

Ik ga binnenkort de Air Zone uitproberen...

pupanus1
29 januari 2009, 14:11
@Orph maar jij hebt 'm zeker in een mahonie gitaar gebruikt (met oog op al je LP's ;)). Mijn hout versterkt hoog natuurlijk ontzettend terwijl mahonie dat met laag doet.

Grrr waarom kan je pickups niet ff een weekje op proef nemen :(

@Harolding

Thanks voor de info, ik zoek inderdaad iets wat de schelheid van het hout afhaalt. Mijn fullshred versterkt het nu alleen maar. Ik wil alleen niet dat ik echt veel bright verlies, want dat is dan weer het andere uiterste :D

HaroldA
29 januari 2009, 14:16
Grrr waarom kan je pickups niet ff een weekje op proef nemen :(

Waar woon je? Ik kan er misschien wel 1 een weekje missen...

pupanus1
29 januari 2009, 14:36
Dordrecht, Zuid-Holland

Ik kan alleen niet solderen (heb er ook de spullen niet voor alleen voor hard solderen :))

Orpheo
29 januari 2009, 14:55
@Orph maar jij hebt 'm zeker in een mahonie gitaar gebruikt (met oog op al je LP's ;)). Mijn hout versterkt hoog natuurlijk ontzettend terwijl mahonie dat met laag doet.

Grrr waarom kan je pickups niet ff een weekje op proef nemen :(

@Harolding

Thanks voor de info, ik zoek inderdaad iets wat de schelheid van het hout afhaalt. Mijn fullshred versterkt het nu alleen maar. Ik wil alleen niet dat ik echt veel bright verlies, want dat is dan weer het andere uiterste :D

nee, ik heb 'm gehoord in alder, basswood en hard ash. nooit in een les paul. ik vond het echt een hel. maar goed, een combo waar ik helemaal gek op/van ben, is walnut met dirty fingers of de JB... subtiel verschil :P ik houd van veel punch, strakheid, helderheid, treble en mid en midhoog. bass draai ik er met de amp wel in...