PDA

View Full Version : Toch nog een impendantie-vraagje.



Ukeloeder
14 januari 2009, 11:19
Na doorlezen van het Impendatie-FAQ blijft voor mij een vraagje. Ik heb een 2x12" kabinetje op het oog en wil die aansluiten op de 8Ohm uitgang van een VOX AD50VT; ik moet dan zekerstellen dat de speakers in de cab het vermogen aan kunnen en zekerstellen dat het een 8Ohm kabinet is of wordt (door parallel dan wel serieel aansluiten van de speakers). Tot zover is het me duidelijk. Als wat ik zeg niet klopt, reageer AUB.
De verkoper heeft een tweede kabinet te koop dat ik zou willen gebruiken met mijn Fender EightyFive (65Watt transistor), dit combo is niet uitgerust met een output. Ook is het me nog niet gelukt te achterhalen wat de impendantie van de stock speaker is. Ik ga gemakshalve uit van 8Ohm. Dit zal ik echter wel kunnen meten met een multimeter is 't niet?
Komt hier eindelijk mijn eigenlijke vraag;
Hoe sluit ik het beste een kabinet aan wanneer ik het combo regelmatig ook 'los' wil gebruiken?
Ik snap dat wanneer ik de stock speaker loskoppel ik zonder probleem het (8Ohm gemaakte) cab kan aansluiten.
Wanneer ik de "onboard' speaker en het kabinet wil laten klinken, hoe ga ik dan te werk?

Mitch
14 januari 2009, 11:23
Dan zal er een extra speaker output op je combo moeten komen.

Ukeloeder
14 januari 2009, 11:30
Daar had ik zelf uiteraard ook aan gedacht... Hoewel Bluetooth aansluiten me ook wel wat lijkt :o
Ik zal iets duidelijker zijn; uitgaand van een 8Ohm onboard speaker, en een 8Ohm kabinetje kan ik deze twee toch niet ongestraft parallel aansluiten? In serie hangt het er volledig van af welke imp. de afzonderlijke speakers in de cab zijn of dat kan, is het niet?

Mitch
14 januari 2009, 11:51
Het ging om je transistorversterker hč? Daa gelden andere 'wetten', had je vast ook al gezien in de FAQ. Die presteren meer bij lager impedantie, dus dikke kans dat je al een 4 ohm speaker in je tranny combo hebt zitten.

Ukeloeder
14 januari 2009, 12:05
OK, da's interessant wat je daar zegt, ik ging er echt helemaal vanuit dat 8Ohm gangbaar was. Echte n00b he?! ;)
Blijft mijn vraag overeind (zij het iets gewijzigd);
Kan ik een 4Ohm kabinet SAMEN met de onboard laten klinken? Wanneer ik een extra aansluiting maak wordt dit (bijna automatisch) een parallel aansluiting toch? De EightyFive heeft geen output voor een externe speaker, dus (?) ook geen Impendantie switch. Of bedoel jij dat het niet uitmaakt zolang het kabinet de zelfde imp. heeft als de combo? Maar dan wordt het vermogen toch anders? Daar raak ik dus de weg kwijt... Krijg ik dan plotsklaps een tweemaal zo hoge geluidsdruk? Of wordt het vermogen gehalveerd? Ben echt effe de weg kwijt...

Mitch
14 januari 2009, 12:19
Als simpel 'de draden doortrekt' wordt het een parallelle aansluiting. Stel je combospeaker is 4 ohms en je gebruikt 'm inclusief de andere 4 ohm cab dan wordt het samen 2 ohm. Moet je dus weten of je transistor eindtrapje daar tegen kan....
Een echte schakeling zoals bij buizen is niet nodig. Dus geen aparte uitgangen voor 4, 8 of 16 ohm. Die zitten er bij een buizenbak op omdat de impedantie daar nauwer luistert én op de trafo de taps zitten om op 4, 8 of 16 ohm te draaien. Die heb je dus als zodanig niet in een transistorversterker.
Daarom zijn ze ook zo'n lekker stuk lichter :D

Ukeloeder
14 januari 2009, 13:25
OK, de rekensom kan ik maken. Nu zijn we in feite bij de essentie van mijn vraag; kan ik dat ongestraft doen? Ik beschik niet meer over een manual en op www kan ik 'm ook niet vinden. Hmmmm. Misschien op safe spelen en of de onboard of het cabinet laten klinken? Dus geen en/of aansluiting maken... Met een 'hoe-heet-ut' aan de output om de onboard uit te schakelen zodra ik het cab aansluit, dus?

the sure thing
14 januari 2009, 13:38
OK, de rekensom kan ik maken. Nu zijn we in feite bij de essentie van mijn vraag; kan ik dat ongestraft doen? Ik beschik niet meer over een manual en op www kan ik 'm ook niet vinden. Hmmmm. Misschien op safe spelen en of de onboard of het cabinet laten klinken? Dus geen en/of aansluiting maken... Met een 'hoe-heet-ut' aan de output om de onboard uit te schakelen zodra ik het cab aansluit, dus? ik denk dat 4 Ohm je versterker aan zou moeten kunnen. 2 Ohm wordt wat "gevaarlijker". Je zou ook je speakers 16 Ohm kunnen bedraden (dus 2x 8 Ohm in serie), volgens mij is dat voor transistorversterkers veel veiliger?

Kim Wilson
14 januari 2009, 13:40
Ja, transistoramps mag je ongestraft meer ohms aan hangen. Dus bij twijfel liever 16 dan 4 ohm. Als je te weinig weerstand hebt, gaat dat als een kortsluiting werken. En dat wil je niet hebben. :)

Er zijn trouwens maar weinig transistoramps die tot 2 ohm stabiel blijven, dus dat zou ik zéker niet doen.

Ukeloeder
14 januari 2009, 13:57
Dank Mitch, SureThing en Kim; ik had uit de FAQ idd begrepen dat omlaag brengen van Imp. geen echt goed idee is, omhoog zou niet zo'n probleem zijn bij een tranny (leuke term!). Een van de andere heren misschien een idee hoe ik toch de onboard EN het cabje kan laten klinken? Het gaat mij niet om meer volume (zou ik ook geen hekel aan hebben!), maar om een betere spreiding, zonder verlies van geluidsopbrengst. En om wat te leren, idealiter zonder m'n combo om zeep te helpen... ;)

Mitch
14 januari 2009, 18:24
Een van de andere heren misschien een idee hoe ik toch de onboard EN het cabje kan laten klinken?

Ja, zie post 2.

Ukeloeder
14 januari 2009, 19:43
Sorry Mitch, dat was ook een sukkelige vraag van me. Bedankt voor je hulp.