PDA

View Full Version : solo / slag - verschil tussen switch of pedaal



drdave
14 januari 2009, 10:27
Halo allemaal,

onetwijfeld al een aantal keer de reveu gepasseerd, maar toch nog een keer vragen:

Wat vinden jullie dat de voorkeur heeft, om het volume tussen de slag partij en de solo partij aan te passen.
(en wat zijn de voor en nadelen)

a. een volumeswitch (zoals bijv de MXR microamp)
b. een volumepedaal (net zoiets als een wahpedaal, maar dan voor het volume)

alvast bedankt!

dekuif
14 januari 2009, 10:35
Ik geef de voorkeur aan een switch / boost.

Op deze manier boost je net wat extra volume / gain / mid wat je nodig hebt. Daarbij een mooie reverb of delay en dan ben je er wel. Dus met een switch kun je ook net wat extra mid of gain toevoegen, dat gaat met een volume pedaal niet.

Een volumepedaal heb ik een tijd gehad, echter maakte ik meer gebruik van de volume knop op mijn gitaar, dan het pedaal zelf.

iWishmaster
14 januari 2009, 10:35
Een volumepedaal lijkt me erg lastig: het is een analoog pedaal en daarom lastig(er) om 2x in dezelfde stand te krijgen. Ik zou daarom altijd een pedaal met schakelaar gebruiken: dan is het volumeverschil altijd (redelijk) vast.

Overigens vind ik solo's vaak beter klinken met wat effecten als midboost (voller geluid, beter in de mix) en compressie (om het vloeiender te laten klinken). Veel mensen zijn het met mij eens en daarom is de tubescreamer zo'n populair pedaal voor soloboosts. Verder vind ik reverb / delay ook mooi voor de 'sfeer' of 'feel': soms is een tubscreamer of volumeboost dan niet eens nodig.

skanky
14 januari 2009, 11:09
Een volumepedaal lijkt me erg lastig: het is een analoog pedaal en daarom lastig(er) om 2x in dezelfde stand te krijgen. Ik zou daarom altijd een pedaal met schakelaar gebruiken: dan is het volumeverschil altijd (redelijk) vast.
.

Er zijn ook volumepedalen waar je het minimum-volume in kunt stellen. Als je het volume van de slagpartij als minimum instelt en het solo als maximum kan je ook een soort schakelen, en dan heb je ook nog alle mogelijke volumes tussen het minimum en maximum.

Mitch
14 januari 2009, 11:26
Juist, de Rath solo switch comes to mind. Dat is een volumepedaal, het is namelijk gewoon een volumepot in een dossje. Een MXR Micro Amp zou ik geen volumepedaal willen noemen, het is een boost pedaal.
Persoonlijk geef ik absoluut de voorkeur aan boosten, vanwege de interactie met de amp of andere drivepedalen. Meer volume, maar ook meer sustain, daar houd ik wel van.

Nitefly7
16 januari 2009, 10:20
of nog makkelijker: je volumeknop (evt. i.c.m. met een boost pedaal) !

pedalen als 'n OCD, BB preamp, maar ook SHO, Bad Monkey, Fulldrive etc.. reageren m.i. best goed op verschil tussen 6,7 of 10 op de volumeknop van je gitaar.. voor mij is dat in veel gevallen genoeg om (al dan niet met een randje) tussen solo- en slagvolume te wisselen..