PDA

View Full Version : JVM verlies in FX loop, to buffer... or not to buffer



Dude
14 januari 2009, 08:12
http://img61.imageshack.us/img61/8397/img1796az2.jpg

is mijn pedalen bordje, de delay, flanger trem en bovenste boss EQ zitten in de loop en die staat op -10db en 100% wet.

Ik gebruik dus bijvoorbeeld veel crunch met de loop uit, en vervolgens crunch met loop aan zodat ik niet op losse effectjes hoef te gaan tapdansen, maar tussen die loop uit en loop aan zit dus een flink verschil.

Nou kan ik met die bovenste EQ het beetje verlies dat ik in de loop heb (tussen loop aan en loop uit) wel compenseren en dat hoor je live ook niet, maar thuis is het wel een probleempje, loop zuigt echt wel flink wat volume, hoog en dynamiek weg.

Wie weet wat ik moet doen, ik heb gezocht naar info over buffers, maar kwam niet dit specifieke probleem tegen.

LordRiffenstein
14 januari 2009, 09:55
Interessant probleem, in principe zou dit goed moeten werken aangezien de loop ook op instrument level kan werken (-10dB). 2de fenomeen is dat je Boss pedaaltjes allemaal een buffer hebben, dus in principe heb je al een buffer in je loop steken.

Ik zou eens testen met elk pedaaltje apart in de loop om te weten of dit probleem zich bij elk pedaal stelt of niet. Ik zie dat je een patchbay gebruikt, het kan zijn dat je ergens verlies hebt op de kabels of aansluitingen van je patchbay/loop. Een aandere test is om een Boss pedaaltje (of een buffer) te plaatsen zo dicht mogelijk bij de send van je amp, de afstand send tot buffer zo kort mogelijk houden. En dan weer testen met je pedaaltjes in de loop.

Dude
14 januari 2009, 09:57
bedankt !!

ga ik vanavond meteen proberen !


domme vraag misschien, maar begrijp ik dus dat een buffer een buffer is, of die nou in boss pedaaltjes zit of in andere merken ?



(ik kreeg trouwens op jvm forum de tip om de loop niet 100% wet te zetten maar lager, omdat 1005 ook volumeverlies geeft, ook maar even proberen !)

erwin_ve
14 januari 2009, 10:15
Je kan evt een boss line selector (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=150&ParentId=95) proberen, die kan het uitgangssignaal na je effecten nog even flink opkrikken zodat er geen volumeverlies is.
Ik ken de fx-loop vd JVM niet, maar bij mijn eigen amp is heeft de pre-amp een hoge impedantie, dit werkt niet lekker met de lage impedantie effecten(pedalen). Daarom heb ik zoiets gebouwd (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116944).

Lexvandoef
14 januari 2009, 11:52
ff een klein beetje offtopic, excuses. Ik zie dat een Carbon Copy hebt Dude, hoe bevalt die?

Nielsje
14 januari 2009, 12:06
ff een klein beetje offtopic, excuses. Ik zie dat een Carbon Copy hebt Dude, hoe bevalt die?

Gebruik de zoekfunctie maar, luilak! ;)

LordRiffenstein
14 januari 2009, 12:20
domme vraag misschien, maar begrijp ik dus dat een buffer een buffer is, of die nou in boss pedaaltjes zit of in andere merken ?

Een buffer is een buffer is een buffer inderdaad, ze klinken niet allemaal hetzelfde maar doen wel hetzelfde dus het resultaat is in principe gelijk. Klankverschil van verschillende buffers is kleiner in de loop dan pre-gain.

De mix van de loop lager dan 100% zetten is mogelijk maar geen idee hoe goed dit werkt met meerdere pedalen.

ben vanhoof
14 januari 2009, 13:11
Idd gewoon de mix van de loop lager zetten. Ik heb hetzelfde probleem met de boss dd3 van de andere gitarist in de loop, de wet/dry knop staat nu op ong 90%. Het delaypedaaltje steekt in de loop en staat constant aan, met de footswitch regel ik loop aan/uit.

Dude
14 januari 2009, 19:08
Probleem met mijn setup is dat ik niet kan/wil switchen tussen loop uit of aan, maar gewoon patches heb geprogrammeerd

1 = clean geel
2 = clean rood
3 = clean rood + loop aan
4 = crunch rood
5 = crunch rood + loop aan
6 is crunch rood + loop aan + master 2


en het verschil tussen 2 en 3, en 4 en 5 is dus best eeuhm.... flink zeg maar haha

anyway, ga de tips tot nu toe even testen

Dude
14 januari 2009, 19:48
ff een klein beetje offtopic, excuses. Ik zie dat een Carbon Copy hebt Dude, hoe bevalt die?



weinig ervaring met verschillende delays lex, heb een digitale boss gehad en dit ding bevalt me veel beter, rustigere delay ofzo... hoe zeg ik dat, minder aanwezig maar toch lekkerder qua feel.




anyway, mijn probleem is opgelost door die mix knop terug te draaien naar 75%
ben weer helemaal gelukkig dus !!!!!!!

Henri H
15 januari 2009, 08:54
Heb je geen last van een phaser-achtig effect als je de loop aan hebt (op 75% wet) maar geen effecten aan hebt staan?
Ik snapte er niks van toen ik dit hoorde tot ik de mix knop weer op 100% wet zette.
Nu heb jij hier waarschijnlijk niet veel last van omdat je toch altijd minimaal één effect aan hebt staan maar toch....

Yek1
15 januari 2009, 12:48
Met de mix op 75% heb je een parallel werkende loop. Omdat je pedaaltjes via de loop ook het directe signaal doorgeven, krijg je minieme tijdsverschillen met je directe signaal buiten de loop om. En dan kun je "phasing" problemen verwachten zoals een dun geluid, of bepaalde snaren die minder goed doorkomen.

Dude
15 januari 2009, 21:38
net even gecheckt... geen phaser effect, wel een useless tremelo pedaal nu de mix op 75 staat. Pulsar heeft en volumedrop tov de rest van de pedalen in de loop. Zonde dus.....