PDA

View Full Version : Snaren vervangen



Portel
13 januari 2009, 21:51
Ik was eergisteren mijn gitaar aan het stemmen, en opeens knapte mijn A-snaar!
Ik de volgende dag een nieuwe snaar gekocht en erop gezet, ik wilde hem stemmen en... Hij brak weer!

Hoe kan ik een nieuwe snaar erop zetten zónder dat hij gelijk breekt?

Het gaat om een A snaar met een dikte o.36 (de A-snaar uit een setje van 0.10)

barno
13 januari 2009, 21:56
de snaar juist opleggen en niet in een ruk de snaar een octaaf te hoog stemmen bv :)

no kidding: waarschijnlijk zit er wat braam op je zadeltje: met wat gevouwen schuurpapier of nagelvijltje wegschuren should do it

Gearjunkie
13 januari 2009, 21:56
Waarschijnlijk doe je dit voor het eerst. Ik neem aan dat je een stemapparaat gebruikt.

Doe dit:
De vijfde fret op de lage E is hetzelfde als een open A (snaar). Hoor hoe de vijfde fret op de lage E klinkt en stem de nieuwe A snaar tot ie ongeveer zo klinkt. Dan fijnstemmen met het apparaatje.

Ik denk dat je een octaaf te hoog zit, waardoor de snaar breekt.

Portel
13 januari 2009, 22:13
de snaar juist opleggen en niet in een ruk de snaar een octaaf te hoog stemmen bv :)

no kidding: waarschijnlijk zit er wat braam op je zadeltje: met wat gevouwen schuurpapier of nagelvijltje wegschuren should do it

Een braam op mn zadeltje?! Wtf?
En wat bedoel je met 'juist opleggen' ?
Rustig aan aanspannen?


Waarschijnlijk doe je dit voor het eerst. Ik neem aan dat je een stemapparaat gebruikt.

Doe dit:
De vijfde fret op de lage E is hetzelfde als een open A (snaar). Hoor hoe de vijfde fret op de lage E klinkt en stem de nieuwe A snaar tot ie ongeveer zo klinkt. Dan fijnstemmen met het apparaatje.

Ik denk dat je een octaaf te hoog zit, waardoor de snaar breekt.

Inderdaad de eerste keer dat ik ZELF een nieuwe snaar op mn gitaar zet,
En ja. Ik gebruik een stemapparaat.

Het zou kunnen dat ik een octaaf te hoog zat, ik kan het nu in ieder geval niet meer nagaan.
Ik koop morgen gewoon weer een nieuwe snaar en dan laat ik hem donderdag door mn gitaarleraar erop zetten.

Maar omdat ik akoestisch les heb, en dit over mn elektrische gitaar gaat, weet ik niet zeker of ik die gitaar wel mee neem. Ik moet nog aan mn vader vragen (omdat de koffer niet op mn rug past, en wel in de auto :P) of die me dan wil brengen met mn elektrische gitaar.

...Als ie dat om welke reden dan ook niet kan, dan ga ik zelf gewoon weer proberen. Dan ga ik er eerst ff aan trekken, voordat ik hem erop zet. (Zodat ie uitrekt) en dan langzaam ongeveer gelijk zetten met 5e fret E snaar (ik wist al dat je zo kan stemmen, maar ik ga hem nu eerst zo proberen te stemmen zodat ik niet een octaaf te hoog zit)

Thanks voor de tips,
Meer tips zijn altijd welkom :D

FruscianteFan
13 januari 2009, 22:52
Een braam op mn zadeltje?! Wtf?
En wat bedoel je met 'juist opleggen' ?
Rustig aan aanspannen?Ik snap dat je het vreemd vindt als er vruchten op je zadel zitten, maar een braampje is ook een scherp randje wat inderdaad je snaar kan doen breken.

Een snaar op de goede manier op de gitaar zetten: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Kans is groot dat dat niet de methode is die je gitaarleraar gebruikt. In dat geval zou ik de methode ook aan hem/haar aan willen raden :)

Geoffrey
13 januari 2009, 22:55
Koop misschien ook twee snaren in reserve.. als ie dan weer knapt hoef je niet nogmaals naar de winkel. ;)

Portel
14 januari 2009, 08:21
Ik snap dat je het vreemd vindt als er vruchten op je zadel zitten, maar een braampje is ook een scherp randje wat inderdaad je snaar kan doen breken.

Een snaar op de goede manier op de gitaar zetten: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Kans is groot dat dat niet de methode is die je gitaarleraar gebruikt. In dat geval zou ik de methode ook aan hem/haar aan willen raden :)

Wow, dat ziet er wel heel ingewikkeld uit :o

Maar mijn gitaar is al 12 jaar oud, en mijn buurman heeft net zaterdag 6 nieuwe snaren opgezet,
En toen ik eergisteren wat speelde, brak mijn A-snaar af.

Ik denk dat dat braampje of vruchtje op dat zadel wel weg is?
PS: Zadel? Ik denk aan fietsen.

Maar ik laat het wel gewoon doen door mn gitaarleraar, en daarna hoef ik hopelijk de eerstvolgende paar maanden geen snaren meer te vervangen.

FruscianteFan
14 januari 2009, 09:14
Wow, dat ziet er wel heel ingewikkeld uit :o

Maar mijn gitaar is al 12 jaar oud, en mijn buurman heeft net zaterdag 6 nieuwe snaren opgezet,
En toen ik eergisteren wat speelde, brak mijn A-snaar af.

Ik denk dat dat braampje of vruchtje op dat zadel wel weg is?
PS: Zadel? Ik denk aan fietsen.

Maar ik laat het wel gewoon doen door mn gitaarleraar, en daarna hoef ik hopelijk de eerstvolgende paar maanden geen snaren meer te vervangen.Het is echt heel makkelijk, en het gaat heel snel. Ik zou het sowieso een keer zelf proberen, want je gaat als gitarist die eens in de paar maanden nieuwe snaren wil, niet elke keer naar iemand anders. Met wat oefening is het een klusje van 10, 15 minuten.

Een braampje (nee geen vruchtje dus!) gaat niet vanzelf weg. Een zadel (of brugzadel) is dat onderdeel van de brug waar de snaar op ligt.

MarkV
14 januari 2009, 10:18
Wat voor gitaar heb je? dan kunnen we je vertellen wat voor soort brug je hebt, waar de zadel zit, etc

Portel
14 januari 2009, 13:02
Oh, nee, hij brak echt af bij de stemknop.
Waarschijnlijk zat hij dus echt een octaaf te hoog.

http://i40.tinypic.com/csuhg.jpg

Dat is mijn gitaar :)

Ik heb in ieder geval weer een nieuwe snaar gekocht en laat hem morgen door mn gitaarleraar erop zetten.

Wat ik bedoelde met 'De gitaar is al 12 jaar, dus dat braampje zou wel weg zijn', is dat de vorige eigenaar dat dan waarschijnlijk wel weggehaald zou hebben. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het leuk vond om elke dag nieuwe snaren erop te moeten zetten omdat ze steeds breken.
Mijn buurman heeft vorige Zaterdag ook 6 nieuwe snaren erop gezet, en die gingen alle 6 moeiteloos.

Portel
15 januari 2009, 20:22
Mn gitaarleraar heeft er een nieuwe snaar opgezet.
Hij heeft eerst een paar rondjes om de knop gedraaid en daarna pas de snaar erdoorheen.

Hij heeft hem gestemd, eraan getrokken, nog een keer gestemd, ik een half uurtje gespeeld, nog een keer gestemd en ik nog een half uur spelen.
En de snaar is nog heel :D

Igos du Iskana
15 januari 2009, 21:59
Sodeju, da's een mooie plank!! wat is dat voor een Gitaar? ik geloof niet dat ik eerder een semi-hollow Les Paul heb gezien...

Tim..
15 januari 2009, 22:06
fijn dat het gelukt is, maar even serieus, ik zou het echt een keer zelf gaan doen. Het is net zoiets als veters strikken, je moet het eerst leren, maar je laat het ook niet de rest van je leven door iemand anders doen:D

Portel
17 januari 2009, 16:56
Ik weet nog niet zeker wat voor 'plank' het is.
Het is inderdaad een semi hollow Les Paul.

Ik denk, en ik hou het hierop tot Gibson anders heeft bevestigd, dat het een 'Epiphone les Paul ES Custom Limited Edition' is.

En ja, ik kán wel zelf nieuwe snaren erop zetten,
Maar ze breken steeds :angry:
Maar de volgende keer dat een snaar breekt ga ik het zelf wel proberen.

calfie
17 januari 2009, 19:35
Je heb zeker een mooie gitaar, heb je een foto waar ze helemaal op staat.

Magic Bean
17 januari 2009, 20:47
Mocht het ooit zo zijn dat de snaar breekt bij je zadels zou je, naast gladschuren ook ff met een potlood over het glijoppervlak kunnen gaan.
Door het grafiet glijd je snaar dan beter.

Portel
17 januari 2009, 22:40
Je heb zeker een mooie gitaar, heb je een foto waar ze helemaal op staat.

Ja natuurlijk,
http://i41.tinypic.com/hwij2f.jpg

Hier nog even van de Headstock, hier zitten de oude snaren nog op.
Daar zaten allemaal pluisjes op van het hoesje in mijn koffer.

http://i43.tinypic.com/116mmih.jpg


Mocht het ooit zo zijn dat de snaar breekt bij je zadels zou je, naast gladschuren ook ff met een potlood over het glijoppervlak kunnen gaan.
Door het grafiet glijd je snaar dan beter.

En hier nog ff de body, waar zaten ookalweer die zadeltjes?
http://i40.tinypic.com/csuhg.jpg

Ik heb d'r ook een beetje schoongepoetst, op de elementen.
Die zijn nu weer mooi, glimmend zilver.
Maar als jullie goed kijken, dan zien jullie ook in de F-gaten, een beetje zwart met houtkleurige plekken.
Is dat zwarte allemaal stof en troep en moet ik dat weghalen, of kan ik dat gewoon laten zitten.

JelmerOnGuitar
18 januari 2009, 10:35
Als je de snaar van onder naar boven volgt, begint hij in het metalen deel waar de snaar vast zit.. Vanaf daar gaat hij naar boven. Het eerste wat je dan tegenkomt is de brug, je ziet daar dat hij op een metalen "zadeltje" ligt.. Dát dus.. Vanaf dat punt kan de snaar trillen en zorgt hij voor je geluid..

Snappie?

Ik denk dat je gelijk hebt over je gitaar, soweiso een Epiphone.. En dat zal dan wel een limited zijn, super über vet man!:D Dat ding is wel heel mooi:D..

Misschien kun je eens wat opzoeken mbv je serienummer die erop staat..

Portel
18 januari 2009, 12:02
Als je de snaar van onder naar boven volgt, begint hij in het metalen deel waar de snaar vast zit.. Vanaf daar gaat hij naar boven. Het eerste wat je dan tegenkomt is de brug, je ziet daar dat hij op een metalen "zadeltje" ligt.. Dát dus.. Vanaf dat punt kan de snaar trillen en zorgt hij voor je geluid..

Snappie?

Ik denk dat je gelijk hebt over je gitaar, soweiso een Epiphone.. En dat zal dan wel een limited zijn, super über vet man!:D Dat ding is wel heel mooi:D..

Misschien kun je eens wat opzoeken mbv je serienummer die erop staat..


Ok, bedankt.

Mijn serienummer is F 6070200 (Ja, ik ken hem uit mn hoofd)
Ik heb hem op http://www.guitardaterproject.org/epiphone.aspx in gevuld, en die zegt alleen maar waar hij is gebouwd en in welk jaar.
Namelijk Fine Guitars Plant, Korea
In Juli 1996.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Gibson, maar nog niets teruggekregen.

MarkV
18 januari 2009, 12:13
http://i43.tinypic.com/116mmih.jpg


Hier zitten naar mijn smaak veel te weinig windingen omheen. Om de gitaar wat stemvaster te maken zou ik meer windingen (3 i.i.g.) om de tuners draaien.

Mark1990
18 januari 2009, 12:17
Hier zitten naar mijn smaak veel te weinig windingen omheen. Om de gitaar wat stemvaster te maken zou ik meer windingen (3 i.i.g.) om de tuners draaien.

Nog makkelijker is het om de manier van Piezo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773) te gebruiken. Dan hoef je geen rekening te houden met extra snaarlengte e.d.
Ik gebruik hem zelf ook, en ik heb totaal geen ontstemmingsproblemen. Het is de eerste keer misschien een beetje tricky, maar met de foto's ernaast is het best te doen.

Portel
18 januari 2009, 12:18
Hier zitten naar mijn smaak veel te weinig windingen omheen. Om de gitaar wat stemvaster te maken zou ik meer windingen (3 i.i.g.) om de tuners draaien.

Ik zei al dat dit nog mn oude snaren waren.
Nu zitten er al nieuwers op, die hebben 1 of 2 windingen,
Maar ik heb er niet zo heel veel last van, en vind het ook niet erg om ze steeds te moeten stemmen.