PDA

View Full Version : Strat HW1: zadeltjes lam?



rocker_71
13 januari 2009, 20:14
Ik heb gisteren nieuwe snaren op mijn Stratocaster Highway 1 gedaan.
Vandaag bezig om de intonatie af te stellen, wat blijkt? De schroefjes die in de zadeltjes gaan (om de lengte/mensuur te verstellen) draaien door.
Gevolg: zadeltje blijft op zijn plek zitten. :(

Is dit een normale kwaal? Heb hem nu ruim 2 jaar, wel veel gebruikt, maar is dat niet wat snel.:dontgeti:

Wat te doen: alleen nieuwe zadeltjes erop of zal ik er maar meteen een heel nieuw (nog beter/zwaarder) tremolo-blok in zetten? Heb ik de gitaar meteen weer een slag beter gemaakt.
(van een nood een deugd maken:D)

richwoodplayer
13 januari 2009, 20:26
moet je na elke keer nieuw setje snaren erop zetten opnieuw intoneren dan?

rocker_71
13 januari 2009, 20:32
Ik wissel om de 2-3 maanden van snaren en stel het dan wat bij inderdaad.

De tremolo die ik op het ooog heb is deze (wel duurrrr):

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=1930

allochthomas
13 januari 2009, 20:36
hmmm, heb zelf ook sinds een tijdje een hw1 en heb er zelf geen problemen mee. zijn de schroefjes niet volledig naar binnen gedraaid? kan natuurlijk ook gewoon slijtage zijn.

marter544
13 januari 2009, 20:59
Is dat bij alle zadels zo? Wel vreemd dan dat ze allemaal ineens tegelijk lam worden, kan ik me haast niet voorstellen...

rocker_71
13 januari 2009, 21:09
De beide E's doen op het moment vervelend.

Denk dat ik alleen de zadels vervang, het blok op de nieuwe HW1's is al van staal en is best goed.

Meneer I.
13 januari 2009, 21:13
Ik ken de HW1 strat niet maar zitten er imbusschroefjes in? Zo ja heb je dan wel een juist imbussleuteltje gebruikt? Niet metrisch maar een 'amerikaanse' maat. Soms lijkt een metrische te passen en werken, echter je vernaggelt het imbusschroefje ermee waardoor het niets meer doet.

Hendriks
13 januari 2009, 21:30
Als je de snaren langer maakt moet je wel de snaren wat losdraaien. de complete tremelo vervangen is niet nodig , je zou ook alleen een setje zadels kunnen kopen.

rocker_71
13 januari 2009, 22:46
de complete tremelo vervangen is niet nodig , je zou ook alleen een setje zadels kunnen kopen.

Ja, dat doe ik.
Nog aanraders? Gaat om een vitage style tremolo, zijn die Graph tech string savers nog een beetje goed?

STW
13 januari 2009, 23:07
ik heb ze
het helpt iig heel goed tegen het breken van snaren, vergeleken met mn vorige zadels
ze zeggen dat je tone (hoog en/of sustain, weet ff niet meer wat) minder wordt, maar het is natuurlijk lastig om een A/B-vergelijking te maken. ik merkte geen verschil en ben tevreden

rocker_71
15 januari 2009, 09:35
Laatste reactie: ik heb een gitaarbouwer gesproken en die is idd niet kapot van de standard zadeltjes. Is toch iets waar Fender op bezuinigd.

Graph techs doe ik nniet, dat vind ik enerzijds niet staan op een vintage brug en anderzijds schijnt het wel iets aan je tone te knabbelen. Daar moet je van houden, maar ik ben meer van het ouderwetse (vintage) gebeuren.
Best lastig om goede zadeltjes te vinden, maar ga nu voor deze:

http://www.rawvintage.com/eng/item_saddle.php
(raw vintage)

rocker_71
15 januari 2009, 09:40
dubbel post

(forum doet vreemd:()

jimihattricks
15 januari 2009, 12:53
waarom niet gewoon een wilkinson vintage trem erop.. imo uitstekende vintage trem met wat moderne features (en een stuk goedkoper)

rocker_71
19 januari 2009, 09:55
Allerlaatste bumpje voor als mensen dit probleem ook hebben in de toekomst.

Let erop dat de brug string spacing van de nieuwe Highways (vanaf 2006) smaller is dan voorheen en ook smaller is dan bij de standard Amerikaanse Strats. De standaard raw vintage zadels passen niet op de Highway brugplaat. Ik heb deze hiervoor moeten vervangen. Hoop gedoe dus. :sneaky:

Maar Erik Haar heeft me hierbij goed geholpen.:cheerup: