PDA

View Full Version : Geluid aanpassen....wanneer en hoe?



Marshallover
13 maart 2003, 07:28
Ik weet eigenlijk niet goed waar ik deze topic moet plaatsen. Vergeef me als het niet goed staat.

Wanneer (op welk tijdstip van de dag) moet je je geluid regelen?
Als ik bijvoorbeeld 's avonds muziek maak is het geluid veel beter als bijvoorbeeld op de vroege morgen, terwijl ik niks aan instellingen heb veranderd.

Ik heb wel eens gehoord dat het op zo'n moment aan je eigen oren ligt, ze zijn dan niet 100% actief op de vroege ochtend.

Waar moet ik verder op letten als ik mijn geluid wil verbeteren d.m.v. wat effecten-aanpassingen, equalizer regelen, en andere zaken?

Maakt de omgeving nog verschil? en de geluidssterkte?

pimmetje
13 maart 2003, 10:00
Dat van inactieve oren 's ochtends heb ik nooit gehoord of gelezen, maar 't zou kunnen. Ik vind gewoon dat je je geluid iedere keer vlak voordat je gaat spelen moet regelen en tijdens hooguit een heel klein beetje moet tweaken... geen grote veranderingen meer doorvoeren.

Er is wel verschil in geluid dat je oren oppikken bij verschillende volumes. Zoek maar 'ns naar de Fletcher-Munson curve. Daarin zie je dat hoge en vooral lage tonen op lagere volumes minder goed gehoord worden. Je hoort dan vooral mid.

Als je dus je versterker harder zet, zal je er wat mid uit kunnen halen om 'm nog steeds ongeveer 'tzelfde geluid te laten geven.

Ook is er uiteraard verschil tussen wat je hoort op 1 meter afstand van je speaker(s) en op 4 meter afstand. Houdt hier dus rekening mee. Ik zag pas een "beam blocker"; een soort plasticje recht voor de speaker om te zorgen dat je hoog niet direct de zaal in wordt geprojecteerd, maar meer met mid en laag gemengd de zaal in komt. SRV gebruikte hier een stukje duct tape voor op z'n grillcloth.

In iedere zaal zal idd je geluid anders zijn. Afhankelijk van de grootte, de gebruikte materialen en de bouw op zich zal je geluid meer rondkaatsen en iets andere frequenties de 'voorkeur' hebben.

Naarmate de avond vordert en er meer mensen binnen komen, verandert 't geluid ook weer. Mensen (en hun dikke truien :grin:) dempen. Als er een geluidsman is zal hij dit verschil wel compenseren. Anders zelf met hele kleine veranderingetjes een klein beetje aanpassen.

Zelf vind ik dat fx vaak weinig toevoegen aan of 't geluid goed is of niet. Da's echter heel persoonlijk.

Neals
13 maart 2003, 14:08
Mijn mid-kanaal is ook goed te gebruiken als uurwerk.. s'ochtends mid eruit, s'middags een beetje en s'avonds veel.

Maar meestal heb ik de eerste uren van de dag geen gitaar in mijn handen, want dan ontbreekt al de coordinatie om van de trap te lopen zonder te vallen.