PDA

View Full Version : Mijn Fender Strat wil niet intoneren....!



NightFox
13 januari 2009, 19:35
Ik heb nu al een paar maand een Fender classic player 50s maar na ik wat heb geexperimenteerd heb met verschillende snaar diktes(dadario 0.10 /.009) kan ik hem niet meer intoneren...

Als ik de flageolet en alles doe en dan indruk dan klinkt ie indgedrukt iets hoger...
Dus ik voorzichtig aan dat ding draaien weer checken en hij komt al wat dichterbij...en dan stem ik mn gitaar weer even omhoog(of omlaag) en dan springt gewoon weer terug zoals ie was!

echt irritant !

hebben jullie miss enig idee waar het aan zou liggen?

dank u

Gearjunkie
13 januari 2009, 22:25
Waarschijnlijk knijp je je snaar te hard tegen de toets.

Waar heb je precies aan gedraaid? Het stelschroefje achterin het zadeltje neem ik aan? Wat springt precies weer terug na het stemmen?

NightFox
14 januari 2009, 17:34
nee ik druk niet te hard.

ik draai een beetje aan dat schroefje zadeltje daaraachter en dan stemt de snaar wat omhoog of omlaag. en dan stem ik hem weer terug. zo bedoel ik...

NightFox
14 januari 2009, 19:08
ligt het niet aan de hals ofzo?
dat ie te hol of te bol staat?
het benden gaat namelijk ook zeer moeilijk....

Gearjunkie
15 januari 2009, 12:09
Even (heel) kort door de bocht

Probleem --> Oorzaak --> Oplossing

Fretbuzz --> Te holle of bolle hals --> halspen bijstellen

Slechte intonatie --> Verkeerde snaarlengte of (veel) te hoge actie --> zadeltje bijstellen

Natuurlijk hangt op een gitaar alles uiteindelijk met elkaar samen.
Zorg als je begint dat je je gitaar (open) helemaal goed hebt gestemd. Dan ga je het snaar voor snaar aanpakken. I.p.v. een flageolet kan je natuurlijk ook intoneren op de 12e fret 9dus ingedrukt) maar ook op de 5e of 7e. Zegt het stemapparaat dat je op de 12e fret te hoog zit? dan maak je de snaarlengte iets langer, door het zadeltje meer richting de strapholder van je band te schroeven. Zit je te laag dan schroef je hem richting topkam.
Daarna weer stemmen, bijstellen en door naar de volgende snaar.

Dat benden moeilijk gaat kan liggen aan:

-techniek
-te dikke snaren
-te hoge actie


Edit: ik begin het probleem te snappen!
Jij stelt je zadeltje bij, maar nadat je de open snaar stemt klopt de intonatie niet meer. Je moet dit dus steeds herhalen tot het wel klopt!!

NightFox
16 januari 2009, 23:48
Het volgende:
Toen ik eens in Tonika was heb ik een fender american standard strat bespeeld.
ik vond hem lekker spelen maar ik moest nog wel wat wennen aand het benden want dat ging iets moeizamer(door de radius 9.5 waarschijnlijk dacht ik en de 0.10). Toen heb ik mijn fender strat classic player bestelt met ook radius 9.5.
Mijn strat heeft ook een radius van 9.5 maar hij speelt lang zo goed niet !
Mijn bends komen telkens als ik bijv. bend op de b-snaar boven de G-snaar en niet onder de G-snaar waardoor je juist grip hebt en niet uitglipt en harde vibrato kunt doen...snap je?
Toen heb ik de actie op van laag naar hoog gedaan beginnent bij de kleine e-snaar en dan telkens hoger , zodat je dus de snaar er onder de volgende bend. ja?... Dat was al iets beter en toen heb de standaard 0.10 snaren vervangen met 0.09 scheelde ook een beetje maar nog steeds niet tevreden..Door de wisseling wou ik de intonatie weer goed doen dus ik stemapparaatje erbij en een beetje op internet gekeken maar het wil gewoon niet !Mijn vader heeft het ook geprobeerd en die snapt het ook niet...
De lage snaren zijn ook veel moeilijker aan te draaien en bij de hoge e zit het schroefje achter heel losjes en dat draait heel makkelijk eigenlijk..ook raar toch?

meer:
-als ik een hele hoge bend maak op de b snaar bijv. dan kraakt er ook iets... dat is waarschijnlijk de topkam ofzo miss?
-de pick ups zitten ook aardig scheef in hun vakje eigenlijk niet helemaal recht zoals het moet...

De hoge e snaar is ook heel geknapt wel 4x in totaal denk ik. beetje geschuurt aan het zadeltje maar toen weer door aan de tremelo te zitten gebeurde het al weer(niet eens heftig) en als ik een 3 step bend maakte....
nu gaat het wel.

WAT MOET IK HIERMEE?:???:

mijn techniek gaat naar achter...:o

Rinze
17 januari 2009, 01:10
Op de lagere snaren staat meer spanning en dus draait het schroefje moeilijker, als je het tenminste doet met de snaren op spanning. Je moet eigenlijk de snaar even wat losser draaien, is beter voor de schroef en de snaar. Draai je wel de goeie kant uit en duw je het zadeltje wel terug als dat de bedoeling is? Als je het schroefje strakker draait moet het zadeltje wel naar achteren gaan, maar als het naar voren moet en je hebt de snaren op spanning gebeurt er vaak niks :D

Kijk op mijn site bij de pagina over afstellen, staat ook een pdf bij. Als je die handleiding aanhoudt moet je een goed spelende en klinkende gitaar overhouden. Zo niet, doe je iets niet goed of er is iets mis met de gitaar. Je moet wel vaak een heel eind schroeven om de intonatie goed te krijgen trouwens. En de goeie kant uit....

Mocht het niet lukken dan wil ik je per pm of mail wel even verder helpen. Komt wel goed. Succes!

Gearjunkie
17 januari 2009, 01:25
Toen heb ik de actie op van laag naar hoog gedaan beginnent bij de kleine e-snaar en dan telkens hoger , zodat je dus de snaar er onder de volgende bend. ja?...


Je moet niet de gitaar aan je techniek aanpassen, maar je techniek verbeteren door heel veel oefenen met bends.

guitarnijboer
17 januari 2009, 01:32
Tja, hoewel ik het verhaal niet helemaal begrijp denk ik wel dat je er goed aan doet met je gitaar naar iemand te gaan die wel bedreven is in het afstellen en samen even de gitaar af te stellen tot je tevreden bent.

'D addario snaren zijn overigens ook niet de meest zuivere snaren is mij al eens opgevallen...

Op de fender site staan verder richtlijnen voor het instellen van de halspen (holling), actie, intonatie.... en niet onbelangrijk: pickuphoogte! (door stringpull van je elementen kan je gitaar ook mateloos onzuiver worden en daar valt dan weinig aan te intoneren.)

Als je deze richtlijnen volgt zit je al aardig goed.

Laat het je gewoon eens goed uitleggen door een ervaren gitarist of gitaartech. Een tip is bijvoorbeeld om je snaar losser te draaien alvorens het zadeltje op te schroeven en dan na het opschroeven weer te stemmen.
Als je met de snaar op spanning aan je zadeltje draait gaat dit erg zwaar en draai je binnen no time je schoefje stuk. Vooral als het zadeltje naar achter moet.

NightFox
19 januari 2009, 10:52
Je moet niet de gitaar aan je techniek aanpassen, maar je techniek verbeteren door heel veel oefenen met bends.
Dat actie afstellen deed ik pas na een paar maand dus daar ligt het heus niet aan echt niet..
maar stel dat het toch aan de hals ligt dat ie te hol is ofzo en dat ik hem moet afstellen welke kant moet ie dan op ? en boller of holler ? wat veroorzaakt moeilijker benden? te hol of te bol?

ik deed trouwens dat trucje:

Capo op de 1e fret en snaar indrukken rond de 15e of laatste fret. En er zat geen ruimte rond het midden van de snaar... geen milimeter

http://donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

Bij 2. Hals laat hij dat zien.
bij mij zit er geen enkel ruimte tussen de fret en de snaar.

Mijn trusrod zit bij de body van mijn strat dus dan moet ik de snaren en slag plaat er helemaal afhalen? Maar ik moet natuurlijk wel zeker weten of ik dat moet doen.
--------------------------------------------------------------------------
Mijn elementen zitten overigens niet te dicht tegen de snaren aan maar juist aardig laag...Toch raar dat met hoelang je dr ook aan blijft draaien ze toch altijd er een beetje schuin in blijven zitten.

OF ZAL IK HEM GEWOON TERUG STUREN NAAR THOMANN?

in ieder geval alvast bedankt voor de hulp die jullie me geven.:rockon:

FreeGee
19 januari 2009, 12:58
Dat actie afstellen deed ik pas na een paar maand dus daar ligt het heus niet aan echt niet..
maar stel dat het toch aan de hals ligt dat ie te hol is ofzo en dat ik hem moet afstellen welke kant moet ie dan op ? en boller of holler ? wat veroorzaakt moeilijker benden? te hol of te bol?

ik deed trouwens dat trucje:

Capo op de 1e fret en snaar indrukken rond de 15e of laatste fret. En er zat geen ruimte rond het midden van de snaar... geen milimeter

http://donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

Bij 2. Hals laat hij dat zien.
bij mij zit er geen enkel ruimte tussen de fret en de snaar.

Mijn trusrod zit bij de body van mijn strat dus dan moet ik de snaren en slag plaat er helemaal afhalen? Maar ik moet natuurlijk wel zeker weten of ik dat moet doen.
--------------------------------------------------------------------------
Mijn elementen zitten overigens niet te dicht tegen de snaren aan maar juist aardig laag...Toch raar dat met hoelang je dr ook aan blijft draaien ze toch altijd er een beetje schuin in blijven zitten.

OF ZAL IK HEM GEWOON TERUG STUREN NAAR THOMANN?

in ieder geval alvast bedankt voor de hulp die jullie me geven.:rockon:

De methode "2" is goed, je moet echter maar een minimale spleet zien en zeker geen milimeter. De site waar je naar verwijst zegt 0.3 mm, dat is een net zichtbare spleet. Je controleert dat met een voelermaat, heb je die niet dan is een speelkaart ongeveer die dikte. (Maar ik denk niet dat dit je intonatie probleem oplost.)
Zolang de normale afspelmogelijkheden van je gitaar nog niet uitgeput zijn heeft terugsturen weinig zin.

Shaggy
19 januari 2009, 13:17
Komt me bekend voor allemaal.

Ik krijg een van mijn strats ook niet helemaal goed geïntoneerd. Nu heb ik zo goed als maar kan afgesteld en noem het typisch strat, wat het ook weer karakter geeft. Ligt het misschien niet aan "foute" fret(werk) ??

Bij een te bolle hals wordt het nog lastiger benden, zeker met een hoge radius icm met vintage frets.

Gearjunkie
19 januari 2009, 14:48
Dat actie afstellen deed ik pas na een paar maand dus daar ligt het heus niet aan echt niet..
maar stel dat het toch aan de hals ligt dat ie te hol is ofzo en dat ik hem moet afstellen welke kant moet ie dan op ? en boller of holler ? wat veroorzaakt moeilijker benden? te hol of te bol?

ik deed trouwens dat trucje:

Capo op de 1e fret en snaar indrukken rond de 15e of laatste fret. En er zat geen ruimte rond het midden van de snaar... geen milimeter


Dan moet je je truss rod ietsjes losser zetten, max. een kwart slag naar links.

Dit heeft verder niets te maken met je intonatieprobleem.

NightFox
21 januari 2009, 16:52
Ik heb hem zojuist een kwart slag naar links gedraaid en ging verder helemaal niet moeizaam ofzo en ook geen gekraak.

Dus nu moet ik wachten..... hoe lang precies?
En is dit ver genoeg?

aaronstonebeat
21 januari 2009, 17:39
Zet straks na het eten de snaren nog eens op spanning, dat lijkt me voldoende tijd.

Hoe kleiner trouwens de radius van de toets, hoe meer je bij bends over de bovenliggende snaren schiet. Ritchie Blackmore sloeg daarom ooit aan het 'scallopen'. Gitaarfabrikanten gingen vlakkere toetsen maken. Voor zover ik weet stammen die bolle toetsen nog uit de tijd dat gitaren vooral gebruikt werden voor gedempt akkoordenwerk; het is minder geschikt voor allerlei solistische acrobatiek.

NightFox
21 januari 2009, 18:22
Zet straks na het eten de snaren nog eens op spanning, dat lijkt me voldoende tijd.

Hoe kleiner trouwens de radius van de toets, hoe meer je bij bends over de bovenliggende snaren schiet. Ritchie Blackmore sloeg daarom ooit aan het 'scallopen'. Gitaarfabrikanten gingen vlakkere toetsen maken. Voor zover ik weet stammen die bolle toetsen nog uit de tijd dat gitaren vooral gebruikt werden voor gedempt akkoordenwerk; het is minder geschikt voor allerlei solistische acrobatiek.
Ja ok maar nu ik hem holler maak word de toets wat ook holler/rechter right?

Ik moest trouwens de hele neck dr afschroeven anders kon ik niet bij die halspen.
Best wel gedoe, maar zou ik nu naar 2 uurtjes de snaren er weer op kunnen zetten en kijken of er verandering is?

aaronstonebeat
21 januari 2009, 18:59
Ja ok maar nu ik hem holler maak word de toets wat ook holler/rechter right?


Nee, de radius is de kromming van de toets en de frets loodrecht op de snaren; daaraan verandert niets door draaien aan de halspen.

Bespan 'm maar weer, moet kunnen. Succes!