PDA

View Full Version : Vraag het Jimi Hendrix zelf!



Ron Houben
13 januari 2009, 18:31
Nou ja, as close as possible.

Er zijn zoveel Jimi Hendrix en Fuzz en Vibe topics op dit moment dat ik Roger Mayer wel wil polsen of hij zich hierin kan mengen. Ik weet zeker dat hij dit wel wil doen. Ik spreek Roger bijna iedere dag, heb dus de juiste ingang. Laten we eerst een paar dagen vragen verzamelen, en ik leg hem die dan in een keer voor, en zal de reacties hier posten. Is dat een idee?
Voor diegenen die niet weten wie Roger Mayer is: Roger werkte vanaf 1967 tot aan Jimi's dood met hem samen, live en in de studio. Hij modificeerde enige effecten die Jimi had, zoals zijn Vox Wah, zijn Arbiter Fuzz. En hij ontwierp en bouwde totaal nieuwe effecten. Geluiden die toen niet bestonden: de Octavia, de vernieuwde Univibe. Wij kinderen van de 21st eeuw kijken vooral naar het verleden en willen die Toon terug. In de 60-er jaren WAS er niets aan effecten, alles was nieuw. Dat was de tijdgeest, niet terug kijken maar vooruit. Vind ikzelf erg interessant.
Nou ja, kom maar op met die vragen.

rickert
13 januari 2009, 18:43
Dat zou ik echt geweldig vinden Ron!!!!

Nielsje
13 januari 2009, 18:45
Goed initiatief! Nog geen idee wat ik van de beste man zou willen weten..
Laat hem anders gewoon aanmelden op dit forum.

De grote held van BYOC heeft hier ook nog een tijdje gezeten.. waarom is hij eigenlijk weggegaan?

shredneck
13 januari 2009, 18:49
Als het serieus is zou ik willen weten:

1. de echte volgorde van Hendrix's pedalen

2. heeft Mayer buffers in pedalen gebouwd en zo ja, waar dan in bovenstaande keten?


Verder zou ik hem wilen complimenteren met zijn voodoo vibe, cool ding.


Kom maar op!

Mitch
13 januari 2009, 18:51
Keith zat hier ten tijde van zijn Big Tone Music Brewery pedalenlijn. Toen had -ie nog tijd zat, daarna kwam -ie met BYOC en kreeg -ie het ietsje drukker :D Plus het gezeik over Engels schrijvende deelnemers natuurlijk, al speelde dat meer bij paco in Moderne Versterkers (oh, the goog old days).

Ron, leuk initiatief.
Als het topic wordt overspoeld met Char-grappen ga ik wel de titel licht aanpassen ;)

Ron Houben
13 januari 2009, 19:38
Roger zal niet zelf hier meedoen. De man is al ver in de 60. Been there, done that is een van zijn vaste spreuken. Hij heeft dus echt alles gezien en gedaan waar je maar van kan dromen. Zo af en toe hoor je dat tussen de regels door. Erg interessant figuur.

Hij wil deze drukte allemaal niet. Op het voorstel dat ik hier open gaat hij alleen maar in omdat ik hem dat vraag en als er inderdaad maar een keer zo'n lijst komt. Verder zal hij wel vragen beantwoorden als ik die dan later stel. Dan kan ik wel op individuele vragen ingaan. Ik had hem ook uitgenodigd voor de MusikMesse in Frankfurt en wilde weten of hij naar kleinere meetings zou willen komen, maar daar heeft hij dan weer geen zin meer in. Voor de rest gaat het wel goed met hem.

@Mitch, Char voelt de "Vibes" toch altijd goed aan? Nodig haar uit voor de ModulatieMeeting dan.

@ Shredneck. Dit is serieus.

Grz. Ron

stratestic
13 januari 2009, 19:40
Ik zou wel eens willen weten waarom Jimi ooit is overgestapt van germanium naar silicon fuzz pedalen. Waar gaf hij de voorkeur aan hoe stelde hij ze in enz.

robert-gitarist
13 januari 2009, 21:10
Tof initiatief man :) thnx for that! Ook tof dat Roger zelf wilt mee werken.
Ik weet zo uit m'n hoofd even geen vraag/vragen (kom net thuis van een drukke middag) maar zal eens even goed denken, die grijze massa laten draaien en de vraag of vragen hier neer posten ;)

tweng
14 januari 2009, 10:45
leuk topic, maar ik heb wel geen concrete vragen.
Ik lees wel graag mee !

Dirk_Hendrik
14 januari 2009, 11:16
OK,
Hier is mijn vraag:
Was Jimi eigenlijk nog van plan om eindelijk eens zangles te nemen?

En nog één,
Waren er plannen voor een sabbatical om af te kicken?

jero
14 januari 2009, 11:18
OK,
Hier is mijn vraag:
Was Jimi eigenlijk nog van plan om eindelijk eens zangles te nemen?

En nog één,
Waren er plannen voor een sabbatical om af te kicken?

fan van het eerste uur?

:D:D

Nielsje
14 januari 2009, 11:21
Waren er plannen voor een sabbatical om af te kicken?

Mijn vraag:

In hoeverre was Hendrix zelf bezig met z'n sound, hoe kritisch was 'ie, of waren het gewoon andere (Mayer) die z'n geluid bepaalden?
Als je zo ontzettend ver heen bent, lijkt het me lastig om objectief te beoordelen wat goed en niet goed klinkt..

rickert
14 januari 2009, 11:24
Is ie zo ver heen dan:dontgeti:? Ik vond hem meestal vrij helder overkomen. Op de BBC Sessions heeft hij het over de sound, en zegt hij dat-ie een "own particulair sound" wil, een "freakish blues, like a rave".

peter_heijnen
14 januari 2009, 11:48
En daarbij, onder de dope zitten wil niet zeggen dat je je geluid niet meer kunt beoordelen, bij sommigen werkt dope juist als een vergrootglas. Ik zou zeggen luister eens hoe jimi speelt en klinkt en vraag je dan nog eens af of ie beoordelingsvermogen heeft.

tubeonly
14 januari 2009, 12:00
Ok, mijn inbreng:

Jimi was vernieuwend voor zijn tijd en probeerde van alles uit. Wat voor effecten zou Jimi nu geprobeerd / gebruikt hebben naar het gevoel van Roger Mayer? Zou hij Whammy's gebruiken? Misschien koppelingen met synthesizers? Of zoals Eric Johnson en SRV het juist vrij puur houden?

Kortom: hoe zou de effect chain van Jimi er in 2010 uit zien?

Nielsje
14 januari 2009, 12:02
En daarbij, onder de dope zitten wil niet zeggen dat je je geluid niet meer kunt beoordelen, bij sommigen werkt dope juist als een vergrootglas. Ik zou zeggen luister eens hoe jimi speelt en klinkt en vraag je dan nog eens af of ie beoordelingsvermogen heeft.

Nou, ik heb opnames gehoord waarbij het geluid alles behalve zuiver was. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dat als 'aangenaam' ervaart...

tubeonly
14 januari 2009, 12:15
En ik zit al mijn hele leven met een prangende vraag: Jimi gebruikte krulsnoeren. Zoals wel allemaal weel weten vinden we die niet meer echt optimaal voor het geluid. Hoe bepalend zijn die voor zijn sound geweest?

http://farm1.static.flickr.com/77/160239259_37ba5f1d13.jpg?v=0

Ik gebruik soms expres een oude krulsnoer om mijn geluid juist minder goed te krijgen. Wat mij betreft kan een snoer dus ook als gitaareffect tellen. ;)

peter_heijnen
14 januari 2009, 13:25
Nou, ik heb opnames gehoord waarbij het geluid alles behalve zuiver was. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dat als 'aangenaam' ervaart...
Ja die heb ik ook gehoord. Maar die heb ik ook gehoord van mezelf, en dat terwijl ik nuchter was...

rickert
14 januari 2009, 13:26
Ja die heb ik ook gehoord. Maar die heb ik ook gehoord van mezelf, en dat terwijl ik nuchter was...

So fakkin true en herkenbaar:D!

Nielsje
14 januari 2009, 13:32
Ja die heb ik ook gehoord. Maar die heb ik ook gehoord van mezelf, en dat terwijl ik nuchter was...


So fakkin true en herkenbaar:D!

Ja, maar ik mag toch aannemen, dat als je dat hoort, je na/tijdens een nummer even stemt? En je gaat toch helemaal niet zoiets uitbrengen op plaat?!

peter_heijnen
14 januari 2009, 13:42
Nu ben ik geen groot Hendrix kenner maar ik meen dat het een en ander aan crap is uitgebracht na zijn dood. En zelfs dan blijkt er nog steeds wat te genieten.

jero
14 januari 2009, 13:42
volgens mij is het meeste (alle?) live spul uitgebracht na zijn dood...

Nielsje
14 januari 2009, 13:47
Nu ben ik geen groot Hendrix kenner maar ik meen dat het een en ander aan crap is uitgebracht na zijn dood. En zelfs dan blijkt er nog steeds wat te genieten.

Tja, ik weet het niet. Desalniettemin: hij heeft het wel zelf gespeeld.

Tuurlijk zitten er prachtige live wondertjes tussen. Ik heb verder niet zo veel behoefte aan een discussie of hendrix wel of niet goed was, maar naar mijn mening zitten er live opnames tussen, die ik niet beter kan beschrijven als 'herrie'. Valse gitaren, uit de maat, gaat nergens naar toe. Wellicht leuk als je onderweg bent met je LSD trip, maar ik druk de cd speler wel door naar het volgende nummer...

Luke-wannabe
14 januari 2009, 14:12
Ik denk dat je het in die tijdsgeest moet plaatsen. Jimi wilde gewoon iets compleet anders dan al die lieve chimey cleane Rickenbacker-over-Fender geluidjes. Hij wilde er gewoon vol in. Vandaar zijn keus van Marshall en een Big Muff (lijkt mij).

De ellenlange solo's die nergens toe leiden zijn voor mij vaak ook de reden om te skippen. Ik ben toch wel duidelijk een popmuziek fan. Dus fan van duidelijke songstructuren, etc. Daar horen die solo's zonder end van Hendrix niet echt bij.
Maar ik denk dat je ook dit in de tijdsgeest van vroeger moet plaatsen. Veel mensen zaten aan de dope en vonden het heerlijk om die waterval van muziek zo over zich heen te laten komen.
Wat dat betreft is het denk ik niet echt te vergelijken met wat er nu mooi gevonden word.

Nielsje
14 januari 2009, 14:16
Ja, dat snap ik wel, maar daar gaat het toch niet over? Over de tijdsgeest?
Ik vroeg me gewoon af of Hendrix er zelf wel of niet bewust bezig mee was. Als iemand zo ver heen is dat 'ie hele optredens op een valse gitaar speelt.. tja.. Hoe belangrijk vind je de rest dan?

Luke-wannabe
14 januari 2009, 14:32
Ja, dat snap ik wel, maar daar gaat het toch niet over? Over de tijdsgeest?
Ik vroeg me gewoon af of Hendrix er zelf wel of niet bewust bezig mee was. Als iemand zo ver heen is dat 'ie hele optredens op een valse gitaar speelt.. tja.. Hoe belangrijk vind je de rest dan?
Jij vraagt je af of -ie serieus met z'n sound bezig was, en ik zeg dat ik denk dat je dat in de tijdsgeest moet plaatsen. Hij wilde gewoon iets anders, daarom had hij denk ik die sound. Maar misschien zit ik wel uit mn nek te kletsen en boeide het hem gewoon geen flikker.

jero
14 januari 2009, 14:33
vraag het Mayer zou ik zeggen... :soul:

M.COM
14 januari 2009, 14:41
Dudes, stay focused on the subject!

Vecht Hendrix' doen en laten uit in een ander -daarvoor bedoeld- topic. Er wordt hier een geweldige kans aangeboden om vragen te stellen over de grootmeester en dan gaan we weer beginnen lullen over zijn stijl? :).

Als je iets wil bijdragen aan dit topic, stel dan enkel een vraag zodat Ron Houben het gemakkelijker heeft om een lijstje op te stellen ipv duizenden zinloze discussies te moeten aanhoren!

Bij deze!

Wat ik me altijd afvroeg was het volgende: Was Hendrix altijd al van plan geweest om te gaan zingen? Had hij een visie van een trio in gedachten waar hij ook de leadzang voor zich nam? Of was het uit pure noodzaak?

dunnoaname
14 januari 2009, 15:32
...Vandaar zijn keus van Marshall en een Big Muff (lijkt mij)....


Big Muff?????


FuzzFace / octavia toch?

jimihattricks
14 januari 2009, 15:35
Unieke kans dit topic!

Wat ik zou willen weten:

1. In hoeverre is Roger Mayer echt verantwoordelijk voor Jimi's sound..? Zaten ze samen rond de tafel over weerstanden en transistors te praten of gooide Roger wel eens een fuzz voor Jimi's voeten zonder dat hij daar zelf om gevraagd had..?

EuroCinema
14 januari 2009, 15:45
De ellenlange solo's die nergens toe leiden zijn voor mij vaak ook de reden om te skippen. Ik ben toch wel duidelijk een popmuziek fan. Dus fan van duidelijke songstructuren, etc. Daar horen die solo's zonder end van Hendrix niet echt bij.
Maar ik denk dat je ook dit in de tijdsgeest van vroeger moet plaatsen. Veel mensen zaten aan de dope en vonden het heerlijk om die waterval van muziek zo over zich heen te laten komen.
Wat dat betreft is het denk ik niet echt te vergelijken met wat er nu mooi gevonden word.
:D Ik denk er precies andersom over. Ik heb heel weinig affiniteit met pop/rockliedjes, maar Hendrix is een van de weinige rockartiesten die ik helemaal te gek vind. Zeker de Band of Gypsies-tijd. Zijn tragedie was wat mij betreft dat-ie klem raakte in de beperkende rol van popster met een opzienbarende act (gitaar in de fik etc.). Zonder alles recht te willen lullen: veel van zijn noise-uitspattingen kun je zeker zien in het licht van de free/avantgarde dingen waar Coleman, Dolphy en Coltrane destijds mee bezig waren. En soms was-ie gewoon apestoned.

Anyhow, geweldig om eens van Mayer te horen. Ik zou weleens willen weten wat er waar is van de verhalen dat Hendrix vlak voor zijn dood de jazzkant op wou.

TimmU
14 januari 2009, 15:49
Ja, dat snap ik wel, maar daar gaat het toch niet over? Over de tijdsgeest?
Ik vroeg me gewoon af of Hendrix er zelf wel of niet bewust bezig mee was. Als iemand zo ver heen is dat 'ie hele optredens op een valse gitaar speelt.. tja.. Hoe belangrijk vind je de rest dan?

dat is natuurlijk erg experimenteel hé, nielsje.

De onbewandelde paden bewandelen heet dat:)

Chris Winsemius
14 januari 2009, 16:07
Ja, dat snap ik wel, maar daar gaat het toch niet over? Over de tijdsgeest?
Ik vroeg me gewoon af of Hendrix er zelf wel of niet bewust bezig mee was. Als iemand zo ver heen is dat 'ie hele optredens op een valse gitaar speelt.. tja.. Hoe belangrijk vind je de rest dan?

Toen had je nog goeie LSD en geen truebypass-tuners... :)

Gezien de vele experimenten (op welke manier dan ook) vermoed ik dat God Op Gitaar echt wel bewust bezig was met "sound".

Ik ga iig. wat vragen bedenken, Ron: top gewoon!!!

Epic
14 januari 2009, 16:33
Heb wel eens iets gelezen over dat Roger Mayer de wah en fuzz van jimi modificeerde tijdens opnames. Als het nummer bv in 'G' stond dan werd de wah ook in 'G' gestemt.
Ik wil wel weten of dit klopt.

Luke-wannabe
14 januari 2009, 16:48
@ Dunnoaname: Weet ik veel.. Fuzz. :D
@ Eurocinema: Wat kunnen smaken toch verschillen heh!
@ Chris: Dat denk ik ook. Wat jij zegt is in principe mijn verhaal in een notendop.

jero
14 januari 2009, 23:05
ik kwam toevallig deze film tegen op internet, registratie van een JH concert, inclusief backstage. Voor de liefhebber leuk om te kijken, en degene die het heeft gepost heeft ook hele leuke Floyd en Zeppelin films gepost. Wat mij in ieder geval opviel is dat Jimi backstage vlijmscherp lijkt, geen zichtbare effecten van alcohol / drugs.

http://www.dailymotion.com/video/x1n...ht-part1_music (http://www.dailymotion.com/video/x1n6ny_hendrix-live-wright-part1_music)

Daarnaast, zo'n uniek aanbod van Mayer is het toch ook weer niet? Roger Mayer's USP is nog steeds dat hij 40 jaar geleden als tech voor JH heeft gewerkt, en hij heeft er toch ook zelf erg veel belang bij om via internet dit te benadrukken en zo exposure te creëren? Of is dat te cynisch?

guitarkid
15 januari 2009, 13:37
ik kwam toevallig deze film tegen op internet, registratie van een JH concert, inclusief backstage. Voor de liefhebber leuk om te kijken, en degene die het heeft gepost heeft ook hele leuke Floyd en Zeppelin films gepost. Wat mij in ieder geval opviel is dat Jimi backstage vlijmscherp lijkt, geen zichtbare effecten van alcohol / drugs.

http://www.dailymotion.com/video/x1n...ht-part1_music (http://www.dailymotion.com/video/x1n6ny_hendrix-live-wright-part1_music)

Daarnaast, zo'n uniek aanbod van Mayer is het toch ook weer niet? Roger Mayer's USP is nog steeds dat hij 40 jaar geleden als tech voor JH heeft gewerkt, en hij heeft er toch ook zelf erg veel belang bij om via internet dit te benadrukken en zo exposure te creëren? Of is dat te cynisch?

Hallo Jero.

Bedankt voor deze fantastische link. Vooral het eerste deel vind ik erg indrukwekkend. Gewoon Hendrix back stage, ontspannen en zeker niet visueel onder invloed van wat dan ook. Muzikaal vind ik het allemaal iets minder, maar hij heeft me genoeg kippevel-momenten bezorgd met zijn muziek.
Wat betreft jouw tweede stelling: ik denk niet dat Mayer deze exposure nodig heeft en ik denk dat we er zorgvuldig mee moeten omgaan. Het lijkt mij een unieke kans, hoewel ik (ook) niet direct een concrete vraag heb.

Gr. C.

kassie
15 januari 2009, 14:38
Ik zou willen weten.

Jimi Hendrix bij de Isle of Wight komt op met het Engelse volkslied. Van tevoren vraagt hij iemand in het publiek om het eens te neurieën. Daarna begint hij het Engelse volkslied op het podium te spelen.

Vraag: Kende Jimi Hendrix nu wel of niet het Engelse Volkslied toen hij het podium op stapte? Had hij het wel gerepeteerd of niet?

fredjuh
15 januari 2009, 15:57
Meesterlijk als ie t zo wegspeelt als iemand het neuriet

Harry
15 januari 2009, 16:12
woonde Hendrix toen niet al een tijdje in Engeland? Dan is er de kans dat hij het al eerder had gehoord.

Sorry; leuk initiatief, maar heb verder niks bij te dragen.

Ron Houben
17 januari 2009, 13:58
Ik denk dat de vragen nu wel binnen zijn. ik zal Roger maandag a.s. weer spreken en de vragen voorleggen. De antwoorden zal ik daarna posten. Mocht je nog last-minute vragen hebben, post ze.

Groeten,
Ron.

Arjan12
8 maart 2009, 13:42
Hoe staat het er mee?

guitarguru
8 maart 2009, 19:18
Hoe staat het er mee?

Ja, zit ik het hele topic door te lezen..........................komen uiteindelijk de antwoorden maar niet :dontgeti:

Ron Houben
9 maart 2009, 16:36
Hoi,

Ja shit. Door de drukte helemaal vergeten. Roger belt meestal als ik in de auto zit en ik niet echt kan schrijven. Ik heb pas vrijdag weer tijd dat ik langer met hem kan bellen. Ik heb de vragen verzameld en daarna weggelegd en vergeten. Mijn excuses. Vrijdagavond staan de antwoorden hier.

Nog even geduld alsjeblieft.

AoDf
7 april 2009, 11:28
Hoe staat het er nu mee?

telecastermaster
8 april 2009, 19:12
Ik zie dit topic nu pas en heb toch nog een vraagjë: Wat is eigenlijk jouw relatie met Roger Mayer?

Mitch
8 april 2009, 21:39
Een zakelijke :)

M Kactus
8 juli 2009, 13:50
Zo, ik zag je naam opduiken in een ander topic en toen dacht ik er plots aan: Hoe staat het ermee? Ik ben best wel benieuwd.

DeiDRagonas
8 juli 2009, 18:07
Zal wel aan mij liggen... Maar ik geloof er inmiddels al geen ene hol meer van...

R.

kenx
8 juli 2009, 18:25
Waar blijf je met je antwoorden? En ooh, nog een vraagje, waarom belt roger je elke dag?:cheerup:











:dontgeti:

humbucker
8 juli 2009, 18:47
Ik spreek Roger bijna iedere dag, heb dus de juiste ingang.

Hij heeft de juiste ingang...:dontgeti:

kenx
8 juli 2009, 18:51
Aah oké, ja als hij de juiste ingang te pakken heeft, is het te begrijpen natuurlijk...