PDA

View Full Version : Hartke ha3500 kapot



Geoff
13 januari 2009, 16:21
De laatste repetitie sloot een beetje in mineur af, omdat mijn versterker dienst weigerde.

Hij had heel de repetitie lekker gespeeld, maar toen ging het licht uit. Het gaat dus om een hartke ha3500 basshead. Als ik hem nu opzet gaan de lichtjes van de eq aan, de ventilator draait, je hoort de klik (is dat niet iets met het verlaat aangaan van de eindtrap ofzo, ter voorkoming van plop geluiden?), maar er komt geen geluid uit.

Ook het lichtje van de aan/uit schakelaar doet het niet meer, alsook het lichtje van de compressor.

Er is nog wel signaal aan de effect send, want ik kan de bas normaal stemmen.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Ik heb 2 theorien waarom hij stuk gegaan is...

* het was enorm koud in onze repetieruimte

* er staken 2 speakerkabels in, maar er was slechts 1 aangesloten, de andere jack hing dus los, en heeft mss ergens contact gemaakt ofzo.

We hebben er echt niet extreem luid mee gespeeld ofzo.

Hier kan je het schema eventueel downloaden

http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/18334/Hartke_HA3500.html

greetz

Geoff

cluseau
13 januari 2009, 21:09
Als ik hem nu opzet gaan de lichtjes van de eq aan, de ventilator draait, je hoort de klik (is dat niet iets met het verlaat aangaan van de eindtrap ofzo, ter voorkoming van plop geluiden?), maar er komt geen geluid uit.


Hallo Geoff, ik heb het schema bekeken en zie het toch niet zo somber in, je voeding werkt in ieder geval wel en ik vermoed dat je eindtrap ook gewoon staat ingesteld getuige de klik die je hoort. Die klik is het relais wat je speaker tegen gelijkspannings componenten beschermt mocht er in de eindtrap iets mis gaan. Transistorversterkers hebben geen uitgangstrafo en hun uitgang hangt dus eigenlijk direct gekoppeld aan de voedingsspanning. Als je je oor tegen de speaker legt zou je een lichte ruis moeten kunnen horen op het moment dat het relais inschakeld. Doe dit wel in een heel stille ruimte. Als je ruis hoort heb ik goede hoop dat de schade beperkt is. Ik vermoed eigenlijk dat je iets over het hoofd ziet maar kan zo gauw niet zien wat de mogelijkheden zijn. Ik zal nog even mijn hoofd breken over het schema. Als ik een idee heb kom ik er op terug. Zijn er misschien nog andere techneuten die een ingeving krijgen?

Succes
Frans.

<edit>
Ik zag nog even dat je powerled gevoed wordt door de -15V welke dus stuk zou kunnen zijn. Je voorversterker wordt daar ook door gevoed wat een en ander zou verklaren. Je voeding is alleen primair gezekerd dus een defecte zekering is uitgesloten. Meest voor de hand liggende is de -15 regelaar 7915 of de helft van de diodebrug. Verder onderzoek is in ieder geval wel nodig om daar een vinger achter te krijgen.
</edit>

Geoff
14 januari 2009, 00:40
Hey Cluseau,

Bedankt voor je reactie,

Ik ga er wss morgen toch even mee langs de winkel omdat ik er niet echt veel van ken eigenlijk.

Als ik de versterker aansluit, en opzet hoor ik niets van ruis, zelfs niet met het volume vol open.

Volgens mij ligt het probleem niet in de voorversterker, omdat de effect send nog signaal afgeeft, langs de andere kant is het lichtje van de compressor ook stuk, dusja... .

Ik zal iets laten weten als ik meer weet.

greetz

Geoff

Geoff
14 januari 2009, 00:44
Sorry, niet goed gelezen.

Op het moment van de klik komt er idd een heel lichte ruis, ik dacht aan andere ruis.

Is er nu meer hoop?

cluseau
14 januari 2009, 09:06
Sorry, niet goed gelezen.

Is er nu meer hoop?

Jazekers, dit verstevigd mijn vermoeden dat de eindtrap gewoon werkt.
Ben je handig met een multimeter of zeg ik nu iets doms?
Zo ja dan kan ik je misschien er door loodsen. Indien niet, dan naar een tech. Wat is je lokatie ongeveer?

Geoff
14 januari 2009, 10:19
Hey Cluseau,

Dom is het niet om dat te vragen, maar ik ben niet handig met een multimeter.

Dus ik zal er eens mee langs de winkel passeren, maar met meer hoop om hem te laten maken, ipv daarna langs de vuilnisbelt te rijden.
Ik kom uit Antwerpen.

Greetz

Geoff

cluseau
14 januari 2009, 11:30
ik zal er eens mee langs de winkel passeren, maar met meer hoop om hem te laten maken, ipv daarna langs de vuilnisbelt te rijden.

Hallo Geoff,
Ik weet niet of een winkel de juiste keuze is, zij zijn meestal gefocussed op NIEUW verkopen en zullen eerder afraden jouw product te herstellen wat natuurlijk wel een logische economische reactie is. Ik denk dat je beter een goeie tech in de buurt kan opzoeken. Iemand die liefde voelt voor zo'n zware jongen als jouw versterker. Antwerpen <> Den Haag is nog altijd een dik uur rijden anders zou je zo naar mij toe mogen komen. Waarschijnlijk is er vast wel een alternatief dichterbij. Voor bekende lokatie's van amptechs kun je je vragen ook op dit forum kwijt.

De vuilnisbelt is geen optie hoor, even realistich blijven. Er is vast wel een oplossing. Eventueel stuur je hem op als je dichtbij niets kan vinden.

Ik wens je in ieder geval succes met de oplossing.

mvg
Frans

Geoff
14 januari 2009, 21:26
Hey Grans,

In ieder geval al bedankt om te reageren. De vuilnisbelt was eigenlijk wel met een knipoog bedoeld hoor.

Hij is binnen in een winkel in Antwerpen waar de tech er zaterdag naar zal kijken. We zullen afwachten en horen wat hij te zeggen heeft.

Ik hou je zeker op de hoogte, mss interessant ook voor andere hartke gebruikers die oit eens hetzelfde meemaken.

greetz

Geoff

Geoff
19 januari 2009, 14:50
Ik heb Zatrdag gebeld, en hij is gemaakt, er was blijkbaar toch iets mis met een voeding ofzo, als ik hem ga halen vraag ik nog ff door.

kostprijs 46 euro.

greetz

Geoff

cluseau
19 januari 2009, 14:56
Ik heb Zatrdag gebeld, en hij is gemaakt

Das toch een schappelijke prijs en snel opgelost bovendien

er was blijkbaar toch iets mis met een voeding ofzo
Tja, ik zei al zoiets he....de -15v regelaar, ben benieuwd.
In ieder geval netjes opgelost.

Frans.

Geoff
28 januari 2009, 08:17
ik heb hem terug en hij speelt weer dik ok.

Ik heb niet echt gevraagd wat er nu presies aan was, het was er nohal druk, en ik denk niet dat de technieker aanwezig was.

In ieder geval, tis opgelost.

cluseau
29 januari 2009, 18:55
ik heb hem terug en hij speelt weer dik ok.

Fijn dat het zo snel opgelost is.


Ik heb niet echt gevraagd wat er nu presies aan was.

Dat is dan weer jammer, ik wil altijd graag weten het naadje van de kous weten. Daar steken we allemaal wat van op. Volgende keer beter.

Frans