PDA

View Full Version : Fretboard Inlays verandere



Dextrow
13 januari 2009, 15:20
Is het mogelijk (en verantwoord) om de inlays in je fretboard te veranderen? Ik heb nu gewoon die ronde pearl-ish dingen erin zitten, en dacht misschien kan dat wel anders!

Koot
13 januari 2009, 15:36
In principe kan je ze met een Dremel wegfrezen in de vorm van een nieuw in te leggen stukje.
Het lastige is alleen dat je toets waarschijnlijk een radius heeft, en voor frezen met een bovenfreeshulpstukje heb je een platte ondergrond nodig. Dus moet je die Dremel ondersteunen.
Daarnaast moet je de nieuw in te leggen stukjes mother-of-pearl of plastic of wat dan ook weer glad maken met de rest van de toets. Dus schuren zonder het palisander of ebben van je toets te beschadigen.
En je fretten zitten dan ook nog een beetje in de weg natuurlijk.
Conclusie het kan maar het is een lastig klusje.

Het is makkelijker als je het tijdens een herfret aktie doet. Dan zijn de fretten tijdelijk weg en kan je makkelijker de hele boel glad schuren in de gewenste radius.

gengar
13 januari 2009, 18:36
het frezen op de radius ondergrond lijkt me niet zo'n probleem, ik denk inderdaad wel dat het nodig is of in ieder geval veel gemakkelijker om de frets te verwijderen.
Je kunt dan een mooie setje inlays bestellen en dan kun je aan de slag. Je moet er wel de genoemde dremel of een ander mini bovenfrees achtig apparaat voor hebben en de juiste freesbitjes. Als je besluit om het te doen, er zijn verschillende threads geweest de laatste tijd over het hoe het allemaal in zijn werk gaat en welke materialen/ gereedschappen je het beste kunt gebruiken. Het is in ieder geval niet een kwestie van ff doen, maar dat verwacht je waarschijnlijk ook niet.

aaronstonebeat
13 januari 2009, 18:39
D'r was laatst ook iemand die had iets met stickertjes gedaan, vogeltjes meen ik. 't Zou mijn keuze niet zijn (stickers), maar het schijnt wel te werken.

gengar
13 januari 2009, 18:44
moet je er wel lak overheen zetten denk ik en dat is niet cool op een ongelakte toets..

Orpheo
14 januari 2009, 00:38
moet je er wel lak overheen zetten denk ik en dat is niet cool op een ongelakte toets..

hoeft niet perse. je hebt echt speciale ' guitar inlay stickers' die je zonder lak erop kunt zetten.

ik zou 't zelf niet proberen. ik heb het ooit overwogen, mar ik laat het bij mij lekker zitten, tot er ooit een refret komt. daarna: pearl block, here I COME!

gengar
14 januari 2009, 21:02
elke sticker die je plakt komt bovenop de toets te liggen en daarmee niet bruikbaar als je het mij vraagt.

Orpheo
15 januari 2009, 03:08
elke sticker die je plakt komt bovenop de toets te liggen en daarmee niet bruikbaar als je het mij vraagt.

ghehe hoezo niet? heb je wel eens (vast niet) mijn frets gezien? superultramegajumbo. kom bij lange na niet met vinger noch snaar o pde toets.

gengar
15 januari 2009, 09:35
haha, ok in dat geval natuurlijk niet, dan heb je gelijk.

Mr.Fingers
15 januari 2009, 22:18
Ik heb het eens op een Musicmaster-basje geprobeerd, met (begin alvast te lachen), plastiektape. Het is te doen, zolang je maar niet hard duwt op je snaren, en je fretboard niet raakt.

Midiguru
16 januari 2009, 12:33
Misschien denk ik te ingewikkeld, maar als er een radius in de hals zit, dan moet die toch meegefreesd worden? Anders komt je mooie inlay dus ergens boven de toets uit..!

aaronstonebeat
16 januari 2009, 13:01
Misschien denk ik te ingewikkeld, maar als er een radius in de hals zit, dan moet die toch meegefreesd worden? Anders komt je mooie inlay dus ergens boven de toets uit..!

Klopt helemaal. Daarom kun je zoiets ook eigenlijk alleen maar goed doen als er geen frets in de toets zitten. Liefst combineren met een refret dus.

charlotte
16 januari 2009, 13:05
Yip,

Klopt helemaal,de radius van de toets moet je overnemen in de inlay.
een gefrette hals is ook in leggen,ik heb het bij mijn eerste gitaar gedaan, maar het is wel lastiger,en kost meer moeite en tijd.
Voor dit soort dingen kun je op o.a. mijn site,en van collega bouwers kijken hoe wij het doen.
er is hier op gitaarnet genoeg info te vinden.

groetjes Charlotte :lp:

gengar
16 januari 2009, 14:25
je zegt als je op een radius freest moet je die meefresen omdat anders de inleg boven de toets uitkomt. Even voor de duidelijkheid: parelmoer bijvoorbeeld is niet buigzaam, het zou dus geen zin hebben om de zelfde radius te frezen want dan zal de inleg aan de zijkanten niet aanleggen op de ondergrond en zal de inleg even goed boven de toets uitkomen aan de zijkant. Het idee is dat je de inleg hoger maakt dan de toets, dan verlijmt en daarna schuurt in de zelfde radius als de toets.