PDA

View Full Version : Te zwaar spelen



Eduard37
13 januari 2009, 12:05
Beste forum leden cq gitaristen.

Ik heb sins kort een 12 snarige HK gitaar. Best een aardig instrument met een volle sound. Alleen ik vind dat de gitaar te zwaar speelt. Kan ik dat oplossen door simpelweg de bovenkam bij te vijlen? En weet iemand waar ik van die speciale gitaarkam fijltjes kan krijgen?

Alvast bedankt.

Ello
13 januari 2009, 12:44
Ik zou oppassen met meteen beginnen te vijlen aan je topkam. Weet je zeker dat dat het probleem oplost? Heeft het niets te maken met de kromming van je hals of the hoogte van je brugzadel? Als je hiermee geen ervaring hebt zou ik het door een prof laten doen.

Anyway, die vijltjes kun je kopen bij o.a. Vox Humana.

Veel succes!

Ello
13 januari 2009, 12:45
... en een 12-snarige gitaar speelt altijd zwaarder dan een 6-string (je moet nu eenmaal 2 x zo veel snaren indrukken).

Kim Wilson
13 januari 2009, 12:46
Een 12-snarige gitaar speelt altijd behoorlijk zwaarder dan een normale 6-string. Vergis je daar niet op. Probeer eerst nog een paar andere 12-snaars, vergelijk die met die van jou en kijk dan nog eens of het aan jouw gitaar ligt, of gewoon omdat het een 12-snarige is.

chris c
13 januari 2009, 13:50
Een twaalfsnarige wordt vaak ook lager gestemd (bv. een halve of een hele toon) om de snaarspanning te verminderen.

wietse
13 januari 2009, 14:03
Anyway, die vijltjes kun je kopen bij o.a. Vox Humana.



of zelf maken, setje voelermaatjes voor 5 euro en daar met een dremel met slijpschijfje zaagjes van maken.

Eduard37
13 januari 2009, 14:52
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat een 12 snarige zwaarder speelt, maar toch. De hals heb ik verschillende keren versteld, dat is het niet. Ik zou wellicht de voorkam kunnen vervangen voor een lagere?

Verder is het ook zo dat niet alle snaren gelijkwaardig over de achterkam lopen. De 2 B snaren mogen wel iets lager. bijna wel 2mm. Die lopen ook echt over de kam ipv in de kam. Vandaar dat ik denk dat ik het iets lichter speelbaar kan maken dmv de kam hier en daar iets uit te vijlen.

Acousticaster
13 januari 2009, 15:47
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat een 12 snarige zwaarder speelt, maar toch. De hals heb ik verschillende keren versteld, dat is het niet. Ik zou wellicht de voorkam kunnen vervangen voor een lagere?

Verder is het ook zo dat niet alle snaren gelijkwaardig over de achterkam lopen. De 2 B snaren mogen wel iets lager. bijna wel 2mm. Die lopen ook echt over de kam ipv in de kam. Vandaar dat ik denk dat ik het iets lichter speelbaar kan maken dmv de kam hier en daar iets uit te vijlen.

Ik zou sowieso helemaal niets zelf doen als het gaat om onherstelbaar veranderen van instellingen aan of van de gitaar. Ga langs een goede gitaarboer, leg je probleem voor en vraag naar zijn kijk op de zaak.

Eduard37
13 januari 2009, 17:02
Ik heb hem zojuist naar de gitaar boer gebracht. De hals bleek niet helemaal zuiver en ze gaan hem afstellen:D

HenryCrun
13 januari 2009, 19:11
Het helpt ook wel wanneer je lichtere snaren gebruikt. Een setje silk 'n' steel snaren speelt lichter dan stalen of bronzen snaren.

Eduard37
13 januari 2009, 19:18
Het helpt ook wel wanneer je lichtere snaren gebruikt. Een setje silk 'n' steel snaren speelt lichter dan stalen of bronzen snaren.
En hoor ik dan "tiiinggggg" of "plok" :D

nooit van silk'n steel gehoord... Ik gebruik altijd D 'addario 0.12 Ik zou 0.10 kunnen nemen, maar zeker op een 12 snarige lijkt me dat niet verstandig. Probeer dan maar eens de 2de G snaar te stemmen zonder dat het breekt.

budje
13 januari 2009, 21:16
Heb 2 12 snarigen, allebei 010 snaren van Martin, en nog nooit de hoge G gebroken! (en ik ben toch aardig hardhandig) heb wel toevallig net van de week eens zo'n silk and steel setje meegenomen om de eerstvolgende snarenwisseling eens een tijdje uit te proberen.

ff ontopic: het is inderdaad wel zo dat een 12 snarige altijd wat harder werken is. Maar het geweldige geluid maakt dat weer goed!

HenryCrun
13 januari 2009, 21:18
Ze zijn ook wat lastig te krijgen, in de grootste muziekwinkel in Groningen keken ze mij wat glazig aan toen ik ernaar vroeg.

Silk 'n' steel spelen lichter dan stalen snaren van dezelfde dikte, hebben ook iets minder volume (maar dat zal op een 12-snarige gitaar geen probleem zijn). Ze zijn in ieder geval te koop bij de bekende online shops zoals Lord of the Strings.

Eduard37
13 januari 2009, 21:30
Nou ik zal eens kijken. Lijkt me wel een uitdaging. Ik ben wel een kniesoor wat dat betreft. Ik vind een gitaar moet een mooi bronz geluid hebben. zo'n diepe bas die je alleen uit een stalen snaar kan halen volgens mij. Als mijn snaren er 2 maanden opzitten vervang ik ze meestal alweer, omdat je dan die sound kwijt bent... maar goed, volgens mij raken we een beetje off-topic:D Hij ligt nu bij de boer en krijg een belletje wanneer het klaar is. kost me maar 20 eurie trouwens. Is wel te doen toch :)

Jedeel
13 januari 2009, 23:47
Het helpt ook wel wanneer je lichtere snaren gebruikt. Een setje silk 'n' steel snaren speelt lichter dan stalen of bronzen snaren.
Ik ben er naar aan het googelen; bedoel jij 'silk & steel' van D'addario?

Ik zie inmiddels dat ook Martin en Ernie Ball het type "silk & steel' voeren.
Aan welke gaf jij de voorkeur?

HenryCrun
14 januari 2009, 07:33
Ik gebruik Wyres Silk & Steel HS1152 (diktes 011 - 052), maar dat is op een 6-snarige gitaar en ze hebben geen 12-snarige sets, voor zover ik weet.

Eduard37
14 januari 2009, 10:50
Dat schiet niet op dus.. lol Ik heb het over een 12 snarige

HenryCrun
14 januari 2009, 11:17
Jedeel noemt drie merken die wel 12-snarige sets silk & steel hebben, dus het lijkt me dat je hier wel geholpen bent.