PDA

View Full Version : EMG's?



UNIMOG
13 januari 2009, 11:31
hallo, dit is mijn eerste topic, ben namelijk nieuw hier.:D

ik heb een ibanez elektrisch, daar wil ik graag EMG pick-ups in zetten. maar ik heb geen idee welke emg's het beste zijn. ik wil namelijk binnenkort een fender kopen om gewoon clean te spelen, en dan ga ik mijn ibanez gebruiken om met distortion te spelen. ik zou graag willen weten wat de beste pick-ups zijn?
alvast bedankt.

arcane
13 januari 2009, 11:36
Welke stijl wil je spelen met distortion? Het maakt nogal wat uit of je classic rock wilt spelen of death metal.

robert-gitarist
13 januari 2009, 11:39
Welkom Unimog (mooie nickname, heb je er zelf ook een? ;) )
Gebruik even de zoekfunctie, er is hier namelijk al zo ontzettend veel geschreven over EMG's en welke nou tof zijn etc. "beste" is er niet, smaken verschillen en je zult zelf moeten kiezen welke je zoekt. Zoek je iets voor metal oid en richting metallica, dan is de EMG 81 of 60 een hele goede keus. Zo, meer zeg ik niet :D
Succes met zoeken en het zou leuk zijn als je je even voorsteld in het forum "stel je zelf voor

UNIMOG
13 januari 2009, 12:06
ja, ik heb zelf ook een een 403, ben bezig nog met de restauratie.:D

bedankt voor de informatie in ieder geval. ik zal wel even zoeken enzo.

Geoffrey
13 januari 2009, 12:29
Seymour Duncan Blackouts!!!!!! :dance:

Bartelomeus
13 januari 2009, 13:18
Er zitten EMG's 81/60 in mijn LTD EC-401, ik ben vooral te spreken over het verschil tussen beide, de 81 heeft een vol en "dof" geluid heel lekker voor rhythm en de 60 is super voor de solo-partijen, heel schel. De 60 is ook de signature Kirk Hammett pickup dus vandaar ;)

Ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste goede gitaar is die ik gekocht heb, dus ik heb geen ervaring met andere pickups uit dezelfde klasse.

sjaak1990
13 januari 2009, 13:22
Seymour Duncan Blackouts!!!!!! :dance:

+1 als het zo nodig actief moet zijn

DJ_HOEK
13 januari 2009, 13:28
ik ben zelf heel tevreden over mijn 81 en 85 combinatie, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik ZEEKER de blackouts van seymour duncan uit checken. ik hoor er bizar veel positiefs over (heb ze nog steeds niet zelf uitgeprobeerd:( ben wel heel benieuwd eigenlijk). uiteindelijk komt het toch neer op jouw persoonlijke voorkeur;)

pannekoek
13 januari 2009, 14:16
ik ben zelf heel tevreden over mijn 81 en 85 combinatie, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik ZEEKER de blackouts van seymour duncan uit checken. ik hoor er bizar veel positiefs over (heb ze nog steeds niet zelf uitgeprobeerd:( ben wel heel benieuwd eigenlijk). uiteindelijk komt het toch neer op jouw persoonlijke voorkeur;)

ik ging ook in de eerste instantie voor blackouts voor mijn zakk wylde sig, uiteindelijk toch maar blackouts genomen. ik was er zo enthousiast over dat ik ze meteen in mijn andere les paul heb gezet


+1 voor seymour duncan blackouts

Tho
13 januari 2009, 14:21
hier nog een +1 voor de SD Blackout.



Ik weet dat je om EMG vraagt UNIMOG, maar we raden je Blackouts aan omdat het gewoon best of both worlds is. Het karakteristieke 'warme' van Seymour Duncan, met de brute scheur van EMG's.



Wil je trouwens passieve, of actieve humbuckers?

Bram+
13 januari 2009, 14:34
hallo, dit is mijn eerste topic, ben namelijk nieuw hier.:D

ik heb een ibanez elektrisch, daar wil ik graag EMG pick-ups in zetten. maar ik heb geen idee welke emg's het beste zijn. ik wil namelijk binnenkort een fender kopen om gewoon clean te spelen, en dan ga ik mijn ibanez gebruiken om met distortion te spelen. ik zou graag willen weten wat de beste pick-ups zijn?
alvast bedankt.

Wat voor een Ibanez heb je trouwens?

Die Blackouts lijken me ook het 'proberen' waard. De Ibanez MTM1 (Mick Thomson signature) heeft sinds 2008 ook Blackouts i.p.v. een EMG 81/60 setje. Het is wel jammer dat SD geen oplossing heeft wat betreft blackouts en een HSH configuratie dacht ik.

pannekoek
13 januari 2009, 14:38
Wat voor een Ibanez heb je trouwens?

Die Blackouts lijken me ook het 'proberen' waard. De Ibanez MTM1 (Mick Thomson signature) heeft sinds 2008 ook Blackouts i.p.v. een EMG 81/60 setje. Het is wel jammer dat SD geen oplossing heeft wat betreft blackouts en een HSH configuratie dacht ik.


blackouts zijn er ook in singlecoil formaat

http://www.stevesmusiccenter.com/SDAS-1Big.jpg

ook alexi laiho is overgestapt van emg's naar blackouts

Bram+
13 januari 2009, 14:48
blackouts zijn er ook in singlecoil formaat

http://www.stevesmusiccenter.com/SDAS-1Big.jpg

ook alexi laiho is overgestapt van emg's naar blackouts
Hé nice die had ik nog niet gezien! Ik heb ooit nog in de planning om de DiMarzio/IBZ pickups uit mijn Ibanez S te vervangen, ik zat in eerste instantie te denken aan een DiMarzio Tone Zone/Blue Velvet/Air Norton setje (of misschien een Evo in de brug), maar die blackouts ga ik ook in de gaten houden.

pimmedoris
13 januari 2009, 14:55
@Bartelomeus

Er zitten EMG's 81/60 in mijn LTD EC-401, ik ben vooral te spreken over het verschil tussen beide, de 81 heeft een vol en "dof" geluid heel lekker voor rhythm en de 60 is super voor de solo-partijen, heel schel. De 60 is ook de signature Kirk Hammett pickup dus vandaar


Ik denk dat je de twee EMG's verwisselt... Ik vond de 81 een stuk scheller dan de 60 en juist de 81 wordt altijd door Kirk Hamster gebruikt...

Als het EMG's moeten zijn zou ik voor 60 en 85 gaan. Maar ik denk dat ik nu ook eerder voor blackouts zou gaan (puur op geluidssamples gebasseerd).

iWishmaster
13 januari 2009, 14:57
Er zitten EMG's 81/60 in mijn LTD EC-401, ik ben vooral te spreken over het verschil tussen beide, de 81 heeft een vol en "dof" geluid heel lekker voor rhythm en de 60 is super voor de solo-partijen, heel schel. De 60 is ook de signature Kirk Hammett pickup dus vandaar ;)

Ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste goede gitaar is die ik gekocht heb, dus ik heb geen ervaring met andere pickups uit dezelfde klasse.

Huh?

Een EMG81 is helemaal niet dof, juist aggressief en fel. En een EMG60 is juist redelijk warm (in verhouding tot de EMG81 in ieder geval) en clean ook goed te pruimen ...
Kirk Hammet speelt met 2 EMG 81's (dus in de brug EN in de neck). James Hetfield speelt over het algemeen met een EMG81 in de brug en een EMG 60 in de neck. Daarbij zijn de EMG 81, 85 en 60 allemaal gewoon standaard producten van EMG, geen signature pickups. De combinatie 81 / 85 wordt verkocht als de Zakk Wylde 'signature set', maar alleen om de combinatie.

UNIMOG
13 januari 2009, 15:44
oke, ja ik heb er niet zo heel veel verstand van, dus ik kan altijd die Seymour Duncan Blackouts (of zoiets) proberen. wat is het voordeel van actieve pick-ups? ik weet dat je voor actieve pick-ups een batterij in je gitaar moet passen, en ik weet ook dat actieve pick-ups zelf al versterken. maar wat haal je daar voor voordeel mee?

@ Bram+
ik heb een Ibanez SA 120, dit is mijn beginners gitaar zeg maar.

Gitaristje 18
13 januari 2009, 15:50
Actieve pick ups hebben meer output, dus meer distortion. Ze hebben minder ruis en ze klinken strakker.
Wat wel vaak met actieve pickups is, is dat ze klinisch kunnen klinken. Ze hebben niet dat organische van een passieve pick up en ze reageren minder op hoe je speelt.

Bram+
13 januari 2009, 16:08
oke, ja ik heb er niet zo heel veel verstand van, dus ik kan altijd die Seymour Duncan Blackouts (of zoiets) proberen. wat is het voordeel van actieve pick-ups? ik weet dat je voor actieve pick-ups een batterij in je gitaar moet passen, en ik weet ook dat actieve pick-ups zelf al versterken. maar wat haal je daar voor voordeel mee?

@ Bram+
ik heb een Ibanez SA 120, dit is mijn beginners gitaar zeg maar.
Hehe met EMGs/Blackouts maak je 'm in ieder geval twee keer zo veel waard:D

Het lijkt nou overigens dat ik uit je post kan opmaken dat je je niet bedacht had dat EMGs in de regel óók actief zijn en dat dat ook betekent dat er een batterij bij moet. Die past er waarschijnlijk nog wel bij in de control cavity.


Actieve pick ups hebben meer output, dus meer distortion. Ze hebben minder ruis en ze klinken strakker.
Wat wel vaak met actieve pickups is, is dat ze klinisch kunnen klinken. Ze hebben niet dat organische van een passieve pick up en ze reageren minder op hoe je speelt.
Seymour Duncan schijnt dat probleem min of meer opgelost te hebben met hun blackouts, althans dat lees ik dan weer overal.

Gitaristje 18
13 januari 2009, 16:34
Seymour Duncan schijnt dat probleem min of meer opgelost te hebben met hun blackouts, althans dat lees ik dan weer overal.

Ja precies, zoiets hoorde ik ook. Ik zelf hou het lekker bij passief. Ben echt helemaal dol op de Seymour Duncan SH6. Lekker agressief en toch die passieve feel.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik nooit de black out heb geprobeerd, dus kan daar geen eerlijk oordeel over geven.

pannekoek
13 januari 2009, 16:40
Ja precies, zoiets hoorde ik ook. Ik zelf hou het lekker bij passief. Ben echt helemaal dol op de Seymour Duncan SH6. Lekker agressief en toch die passieve feel.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik nooit de black out heb geprobeerd, dus kan daar geen eerlijk oordeel over geven.

ik ben een grote blackout fan-boy en je moet ze zeker gaan proberen, helemaal in een mooie gitaar, een wazig ibanezje met blackouts klinkt nog steeds nergens naar

Bram+
13 januari 2009, 17:12
ik ben een grote blackout fan-boy en je moet ze zeker gaan proberen, helemaal in een mooie gitaar, een wazig ibanezje met blackouts klinkt nog steeds nergens naar
Wazig Ibanezje? OK, het is een Ibanez van pakweg 250 euro waar we het in dit geval over hebben, maar wel gewoon eentje met mahonie body, esdoorn hals en redelijk nette afwerking. Doet m.i. niet onder voor een Epiphone van twee keer zo duur... De basis is in principe goed genoeg voor een elementenwissel en je kunt ze later altijd nog in een duurdere gitaar hangen mocht je erop uitgekeken zijn.

Geoffrey
13 januari 2009, 17:12
Seymour Duncan schijnt dat probleem min of meer opgelost te hebben met hun blackouts, althans dat lees ik dan weer overal.

Seymour Duncan heeft dit probleem inderdaad opgelost met hun Blackouts..


ik ben een grote blackout fan-boy en je moet ze zeker gaan proberen, helemaal in een mooie gitaar, een wazig ibanezje met blackouts klinkt nog steeds nergens naar

Daar denk ik anders over.. een wazig Ibanezje kan je alvast veel beter doen klinken door een set SD Blackouts.
De houtsoort doet er in dit geval minder toe.

Geoffrey
13 januari 2009, 17:15
Wazig Ibanezje? OK, het is een Ibanez van pakweg 250 euro waar we het in dit geval over hebben, maar wel gewoon eentje met mahonie body, esdoorn hals en redelijk nette afwerking. Doet m.i. niet onder voor een Epiphone van twee keer zo duur... De basis is in principe goed genoeg voor een elementenwissel en je kunt ze later altijd nog in een duurdere gitaar hangen mocht je erop uitgekeken zijn.

In een mahonie body klinkt een SD Invader ook heel vet.. dit zijn dan weer passieve pickups.

Sinner1980
13 januari 2009, 17:48
ik ben een grote blackout fan-boy en je moet ze zeker gaan proberen, helemaal in een mooie gitaar, een wazig ibanezje met blackouts klinkt nog steeds nergens naar

Helemaal mee eens, ik zou eerst eens sparen voor een knappe plank en vervolgens eens kijken of je daar je pickups in laat bouwen...wat nog makkelijker is is gewoon een gitaar kopen waar de pickups, het zij de SD's of EMG's, gewoon al in zitten. Die zijn er zat en hoeven echt niet de hoofdprijs te kosten.

Ik heb nog steeds geen ervaring met de SD's maar die moeten wel heel erg goed zijn aangezien ze wekelijks weer terugkomen op het forum. Ikzelf ben ook van van de Zakk signature set en die van Kerry King zijn ook top,succes dude

UNIMOG
13 januari 2009, 18:37
er zijn duidelijk meningsverschillen.:D
ik ga nog even zoeken, en misschien proberen, welke pick-ups ik het mooiste vindt.

marter544
13 januari 2009, 19:25
Een SA120 is een prima gitaar, alleen er zijn hier mensen met een aversie tegen Ibanez omdat ze dunne halzen zijn, en in hun woorden karakterloos. Ik ga hier niet tegen in, ook al heb ik een andere mening, maar je kunt niet zeggen dat het kutgitaren zijn, want ze gebruiken prima hout, prima hardware, en ze hebben een nette afwerking (ik roep ook niet dat Gretsch kutgitaren zijn omdat het mijn smaak niet is, want dat zijn ook prima gitaren, ik kan er alleen niet zoveel mee). Dat de klank en hals je smaak niet zijn, soit. Als de SA120 je bevalt, vergelijk het dan eens met een gitaar uit een duurdere prijsklasse, vind je de SA120 dan nog steeds goed, druk er dan fijn Blackouts in, of andere elementen naar je smaak.

Ik heb een ibanez met een element dat duurder is dan de gitaar zelf, puur omdat ik het gitaartje lekker vind spelen, en met een upgrade ook gewoon erg goed klinkt.

Igos du Iskana
13 januari 2009, 19:37
In een mahonie body klinkt een SD Invader ook heel vet.. dit zijn dan weer passieve pickups.

+1 voor de Invader :) ik heb er een in een Epi SG Special gebouwd en dat scheurt als de ziekte! ook in een goedkope plank kun je er echt een lekker geluid uit persen

Geoffrey
13 januari 2009, 21:15
Helemaal mee eens, ik zou eerst eens sparen voor een knappe plank en vervolgens eens kijken of je daar je pickups in laat bouwen...wat nog makkelijker is is gewoon een gitaar kopen waar de pickups, het zij de SD's of EMG's, gewoon al in zitten. Die zijn er zat en hoeven echt niet de hoofdprijs te kosten.



De mogelijkheid is er ook niet bij iedereen om te gaan sparen voor een nieuwe gitaar.. Een setje Blackouts kan snel je sound veranderen en dit zorgt ook voor de nodige motivatie.

-laurens-
13 januari 2009, 22:43
Die SD black outs zijn echt niet voor iedereen, net zoals de EMG's overigens. De hype rondom de black outs is wat mij betreft overdreven. Ik heb ze ook geprobeerd en ben weer terug gegaan naar EMG 81. De black outs zijn voor mij te hot en te dominant aanwezig, ook te veel bass voor mijn smaak. Lijkt een beetje op een opgevoerde EMG 85, maar dan met betere cleans. Het werd een beetje te modderig voor me en dat kreeg ik er niet uit. Maar goed, dit hangt ook van je gear af. De black outs zijn niet slecht en zullen zeker bij een aantal mensen aanslaan. Voor mij is de EMG 81 wat strakker.

UNIMOG
13 januari 2009, 22:52
ik, vraag voor mijn verjaardag een nieuwe gitaar. en ik wil gewoon zoveel mogelijk uit mijn Ibanez halen. misschien dat, als ik een nieuwe gitaar krijg, die gitaar mij wel zo goed bevalt dat ik nooit meer op mijn Ibanez speel, maar dan kan ik hem altijd nog verkopen.

Geoffrey
13 januari 2009, 23:09
In mijn eerste Ibanez crap-gitaar zitten nu ook Blackouts.. in principe is de gitaar het niet waard, maar het is mn eerste gitaar en daar blijf je van houden..

Tho
14 januari 2009, 00:18
Is die Ibanez trouwens van Basswood? Dat vind ik namelijk niet zo cool met een Blackout o.i.d. er in... Beetje losjes en modderig.

Dirkdewaard
14 januari 2009, 00:43
Heerlijk hoe niemand vraagt naar zijn versterker. :D

Tho
14 januari 2009, 08:48
Heerlijk hoe niemand vraagt naar zijn versterker. :D

wat maakt dat nou weer uit?

pimmedoris
14 januari 2009, 09:28
Als ik de TS was zou ik die gitaar die je misschien voor je verjaardag krijgt wel eerst zelf proberen. Hoe ik het nu lees klinkt het eerder alsof je zelf niet weet wat voor gitaar je gaat krijgen en of die überhaubt wel bij je past...

Bram+
14 januari 2009, 10:49
Is die Ibanez trouwens van Basswood? Dat vind ik namelijk niet zo cool met een Blackout o.i.d. er in... Beetje losjes en modderig.
Mahonie...

Bloodline
14 januari 2009, 10:53
Ik heb een 81/85 combo in mijn Les Paul en Jackson RR3.

Ik zal eens voor de grap de emg 60 van me schecter verwisselen met mijn 85.
Daarvoor neem ik uiteraard de 81/85 combo op in verschillende tonen.
daarna de 81/60 combo ook in verschillende tonen.

Zo kunnen we exact horen wat het verschil tussen de 85 en 60 is in dezelfde gitaar.

Nog over de 81: Geniale pickup, je moet dat ding eruit slopen om heb dof te krijgen.
Hij heeft een heerlijk tone en met een goede moderne metal distortion droom je lekker weg.

Deze zaterdag ben ik vrij, dus dan zal ik ze verwisselen.

joeyonfire
14 januari 2009, 14:33
heb toevallig vorige week een emg 81 in mijn ibanez gezet. wat een scheur.
in mijn epiphone explorer zitten blackouts en die vind ik toch zeker net zo stoer.
maar het ligt er puur aan wat voor distortion je zoekt.
ik zelf kan niet zeggen welke ik beter vind.

takemyscars
25 januari 2009, 18:36
blackouts zijn er ook in singlecoil formaat

http://www.stevesmusiccenter.com/SDAS-1Big.jpg

ook alexi laiho is overgestapt van emg's naar blackouts

En nu weer terug naar EMG. HZ's wel te verstaan