PDA

View Full Version : Afstel probleem



EuroCinema
13 januari 2009, 10:17
Niet echt zelfbouw, maar omdat hiert de experts zitten gooi ik 'm toch even in dit subforum.
Ik heb vrij hoge actie op mijn Heritage 535 en ik wil die ietsje lager zetten. Ik krijg dan echter meteen last van fretbuzz. Dit gebeurt echter alleen als ik boven de 14e fret of hoger speel, en dan met name op de omwonden snaren. De onomwonden snaren gaan met lagere actie licht "choken" bij bends. Mijn vraag: wat is de oorzaak? Is mijn halspen slecht afgesteld of steekt er een fret uit, of..? De snaren komen in elk geval niet tegen de elementen aan.

Wie kan me helpen?

Gearjunkie
13 januari 2009, 10:55
Fret de eerste en zeventiende fret (evt. met behulp van een capo) en kijk hoeveel ruimte er zit tussen de onderzijde van de snaar en de bovenkant van de zevende of achtste fret. Hier moet een minimale ruimte zitten (neem bijv. driekwart mm.)

Is deze ruimte er niet? bijstellen met de halspen, losser voor meer holling, strakker om minder holling te krijgen.

Het doodslaan van noten ligt vaak aan een te lage actie i.c.m. de kleine radius van de toets. Weet niet of dit bij jou ook zo is, omdat je het over een hele hoge actie hebt.

Wat is de afstand onderzijde snaar en bovenkant 12e fret als je helemaal niets fret?

EuroCinema
13 januari 2009, 10:59
Fret de eerste en zeventiende fret (evt. met behulp van een capo) en kijk hoeveel ruimte er zit tussen de onderzijde van de snaar en de bovenkant van de zevende of achtste fret. Hier moet een minimale ruimte zitten (neem bijv. driekwart mm.)
Die ruimte zit er inderdaad. Misschien iets meer dan 3/4 mm.




Het doodslaan van noten ligt vaak aan een te lage actie i.c.m. de kleine radius van de toets. Weet niet of dit bij jou ook zo is, omdat je het over een hele hoge actie hebt.

Wat is de afstand onderzijde snaar en bovenkant 12e fret als je helemaal niets fret?

Tussen de 3 en 4 mm.

Gearjunkie
13 januari 2009, 11:09
Da's inderdaad erg hoog.
Ik vermoed nu dat er ergens een fret te hoog zit.
Dit kan je controleren door met een klein liniaaltje, geodriehoek o.i.d. over de toets te glijden richting de brug. Een kort liniaaltje 'wipt' op een te hoge fret (en botst er tegenaan)

EuroCinema
13 januari 2009, 15:01
Dat ga ik vanavond even proberen. Uit nieuwsgierigheid: waarom denk je eerder aan een fret dan aan de halspen?

gengar
13 januari 2009, 18:42
check even met de zoekfunctie, deze vraag komt vaak langs en er staan waarschijnlijke alle antwoorden al op het forum die je zoekt.
De setup van de nek is een reeks van stappen/ controles uitvoeren om uiteindelijk tot een goede setup te komen. Misschien staat heel je nek wel verkeerd in de gitaar? Als je alle stappen doorloopt leer je je gitaar evalueren en na dit vaker te doen zul je steeds sneller in staat zijn om de problemen te localiseren en om je gitaar goed af te stellen.
Tip: Een prima boek is het boek van Dan Erlewine.

Gearjunkie
13 januari 2009, 21:37
Dat ga ik vanavond even proberen. Uit nieuwsgierigheid: waarom denk je eerder aan een fret dan aan de halspen?

Omdat, als de holling van de hals goed is je niets hoeft te stellen aan de halspen. Als bij jou de ruimte een mm of zelfs meer is zou ik hem iets strakker draaien. Denk aan ongeveer 1/5 slag (rechtsom)

EuroCinema
14 januari 2009, 14:08
Die ruimte was inderdaad fors. Heb je advies opgevolgd en mijn eerste indruk is dat ik nu minder hoge actie nodig heb om de buzz kwijt te raken. Ga vanavond eens aan het fijnstellen met de brug.

Rinze
14 januari 2009, 15:52
Normaal is 0,3 mm. Mijn advies: koop een voelermaat en stel de gitaar af volgens de handleiding op mijn site. Is het daarna niet ok, dan heeft je hals waarschijnlijk een hobbel naar het eind van de toets toe. Op een Heritage zou de snaarhoogte die je noemt niet nodig moeten zijn. Driekwart mm is wel veel teveel qua kromming van de hals..

Ik had eerst een langer verhaal gepost maar dat shitforum bleef hangen en daarna was de tekst weg :confused:

EuroCinema
15 januari 2009, 20:33
Net voelermaat gebruikt en inderdaad zit het nu tussen 0,3 en 0,4. Verder ook de adviezen op je site aangehouden (handig!) Ik hoor op enkele plekken boven de 14e fret op de E, A en D nog wat fretgerammel, maar de noten komen wel door en ik geloof dat het gerammel versterkt niet echt te horen is. Bedankt mannen!