PDA

View Full Version : Vervangen stemmechanieken



Dosmanos
12 januari 2009, 23:54
Zojuist als vervanging voor de Gibson deluxe stemmechanieken van mijn Les Paul een set Tonepros Klusons gekocht via MP. Ontstemmen is toch wel een probleem.
Nou moeten ze er nog op... zitten er adders onder het gras, of is vervangen een fluitje van een cent? Tips zijn van harte welkom, echt handig ben ik niet...

Lenweë Míriel
13 januari 2009, 00:39
Nou moet ik wel eerst zeggen dat ik ze nog nooit vervangen heb maar het is volgens mij niet zo heel moeilijk.
Wat je eerst eens even kan proberen is kijken of de schroefgaten van de oude en de nieuwe op de zelfde plek komen. maakt uit eindelijk niet veel uit maar is wel mooier. Zo niet kan je er voor kiezen om de oude gaten dicht te maken.
Vervolgens is het belangerijk om te kijken of het gat voor de stemmechanieken groot genoeg zijn. Dit is op te meten met een schuifmaat.
Als ze precies passen is het eigenlijk enkel een kwestie van netjes uitlijnen en schroefjes vast zetten en het moertje wat boven op zit vast zetten.
Als de nieuwe mechanieken breder zijn moet je de gaten uitboren. Mochten ze smaller zijn dan moet je de resterende ruimte zie op te vullen.
Het lijkt mij het makkelijkst om er eerst gewoon 1'tje af te halen dan naast de nieuwe te leggen en kijken of het allemaal even groot is.
Dus het lastig zit 'm eigenlijk vooral in als de nieuwe mechanieken smaller zijn (wat ik overigens niet verwacht maar toch niet geheel onmogelijk is). Verder kan het zijn dat je nieuwe schroef gaatjes moet boren. Dit moet natuurlijk wel netjes anders zit de mechaniek niet recht.

Overigens is het heel goed mogelijk dat het ontstemmen ook aan de topkam ligt.

Dus het is eigenlijk niet zo moeilijk maar je moet er wel vooral rustig de tijd voor nemen.

Agent_Smith
13 januari 2009, 10:41
Ik ken dieTonepros niet, maar als het replicas zijn van de Klusons deluxes dan lijkt mij dat de schroefgaatjes overeens zouden moeten komen. Lijkt me dus niet zo'n probleem.
Enige punt zou dan kunnen zijn de diameter van het gat door de kop heen. Mechanieken met 'press-in bushings' hebben een 8mm gat. Geschroefde bussen hebben 10mm.
De meeste stemmings issues bij Gibsons worden overgens veroorzaakt door een slechte topkam.

Dosmanos
14 januari 2009, 13:25
Bump.

Ervaringsdeskundigen aan boord?

Lenweë Míriel
14 januari 2009, 21:24
Vraag anders even aan een mod of ie 'm naar zelfboud - gitaar wil verplaatsen. Daar zitten genoeg ervaringsdeskundige.

Agent_Smith
14 januari 2009, 22:38
Bump.

Ervaringsdeskundigen aan boord?

Ik heb mijn ervaringen al genoteerd. Dat is alles wat er bij komt kijken; meer is het niet.
Heb je de oude er al af?

Dosmanos
14 januari 2009, 23:48
De oude zitten er nog op omdat de nieuwe nog niet gearriveerd zijn. Dat zal morgen worden. Daarna maar eens experimenteren. Bedankt voor de adviezen!

Van Dattum
15 januari 2009, 08:56
Als je de 33's hebt besteld, is het zo te zien een simpel "ouwe eraf en nieuwe erop" klusje. :satisfie:

Dosmanos
15 januari 2009, 17:41
Op het eerste gezicht lijken de Tonepros identiek. De brushings zijn echter overmaats hetgeen uitruimen betekent. Het stangetje van de mechanieken neemt in diameter toe richting mechaniek zelf. Dus: opboren van de gaten. Een klusje voor vrind Don Hofstee, een gerenommeerde tech.
Tsja, weer wat geleerd.
Het zijn overigens inderdaad de 33's.

Aan de binnenkant van de originele stemmechanieken staat trouwens pontificaal "Japan". En dat voor een Gibson Historic R7. Tssss....

Agent_Smith
15 januari 2009, 18:53
Op het eerste gezicht lijken de Tonepros identiek. De brushings zijn echter overmaats hetgeen uitruimen betekent. Het stangetje van de mechanieken neemt in diameter toe richting mechaniek zelf.

Nou, dat hangt er dus vanaf of de originele geschroefde bussen hebben of 'push-in'.

Dosmanos
15 januari 2009, 21:22
Push in. Identiek systeem. Tonepros zijn gewoon iets groter.

Agent_Smith
15 januari 2009, 21:53
Ja dat wordt ruimen idd.