PDA

View Full Version : uitversterken roland cube 30x



pannekoek
12 januari 2009, 21:59
hey mensen,

misschien een beetje domme vraag maarja,

ik heb dus een roland cube 30x als oefen versterkertje voor thuis, klinkt erg gaaf en ik heb een hele gave metal sound.

als ik repeteer met de band in de repetitie studio speel ik op een marshall tsl602, de andere gitarist op een marshall valvestate met boss gt10.

mijn sound is echt waardeloos. absoluut geen ballen voor de muziek die wij maken dus. helaas heeft de repetitiestudio geen betere versterker voor mij.

nu vraag ik me af of ik mijn roland cube in de repetitiestudio kan gebruiken???
de sound die ik eruit haal is erg bruikbaar voor de band tijdens het repeteren.

http://www.ianchadwick.com/essays/harp%20pics/cube30x.jpg
de 30 watt is gewoon veel te weinig om er boven uit te komen...
hier dus de vraag:

kan ik dit doen:

gitaar > roland cube 30x > direct line out > marshall tsl 602 input
of is dit een absurd idee haha? :seriousf:

- of is het misschien verstandig om met een kabeltje van direct out de zanginstallatie in?

alvast bedankt, stephan

Nielsje
12 januari 2009, 22:01
Je kan wellicht:

direct out -> FX loop return doen op de TSL.

Wat ik niet begrijp... Waarom gebruik jij je JVM niet?

Mitch
12 januari 2009, 22:03
Vervoer? Pannekoekje heeft nog geen rijbewijs volgens mij....anyway, de FX loop is een mogelijkheid. Of de line out gebruiken om nar de tafel te gaan, maar dat wordt misschien een beetje dunnetjes.

Jimwoud
12 januari 2009, 22:04
En je metal muff voor die TSL?

Nielsje
12 januari 2009, 22:08
Pannekoekje heeft nog geen rijbewijs volgens mij...

Ah, het is nog een flensje! :D

pannekoek
12 januari 2009, 22:30
Je kan wellicht:

direct out -> FX loop return doen op de TSL.

Wat ik niet begrijp... Waarom gebruik jij je JVM niet?


ah heel erg bedankt! dat kan dus op elke buizenbak met fx loop?

en ik heb inderdaad nog geen rijbewijs, ik word pas volgende week woensdag de 21ste 18 ^^ op die dag begin ik ook met mijn eerste rijles:dontgeti:


en een metal muff op die versterker is waardeloos, metal muff is echt een waardeloos pedaal, veel te schel, te weinig punch

Mitch
12 januari 2009, 22:32
Pas maar op, zodra je voor je eigen vervoer kan zorgen begint zo'n 100W head ineens heel snel te vervelen :D

Izegrim
12 januari 2009, 23:41
Ik heb pas m'n 20X gebruikt in de band en dat klonk helemaal niet verkeerd! Wat ik heb gedaan is gitaar in de 20X -> zangversterker -> Engl 4X12" Standard cabinet. Ik lachte me helemaal kapot toen ik hoorde dat ik er nog mee weg zou gaan komen ook! Nu ik m'n Fireball weer heb staan merk ik toch het enorme verschil in directheid en dynamiek. Doordat je veel beter hoort hoe je versterker reageert op hoe je speelt ga je vanzelf strakker en netter spelen. Dat had ik met de 20X als preamp niet.

ExplorerJim
13 januari 2009, 01:10
Spelen jullie zo luid dan? Ik kan voor mijn ene band in de oefenruimte goed meekomen met mijn Cube 20x. Gewoon de speaker goed richten en opendraaien dat ding.

Rude Perception
13 januari 2009, 02:03
Ik snap iets niet helemaal.
Je hebt een Roland cube als oefenversterker thuis. In de oefenruimte staat een tsl601 waar je over speelt.
Waarom heb je dan die JVM???:???:

Verder moet een tsl toch wel aardig kunnen klinken? Eventueel met een pedaaltje....

iWishmaster
13 januari 2009, 08:56
Ik heb ooit een topic gemaakt voor precies dit probleem. Ik heb een aantal repetities gedaan met een micro cube over de zanginstallatie. Je moet wel de EQ van de zanginstallatie wat tweaken, anders klinkt het gauw te schel, maar het gaat prima.

pannekoek
13 januari 2009, 11:05
Ik snap iets niet helemaal.
Je hebt een Roland cube als oefenversterker thuis. In de oefenruimte staat een tsl601 waar je over speelt.
Waarom heb je dan die JVM???:???:

Verder moet een tsl toch wel aardig kunnen klinken? Eventueel met een pedaaltje....

@explore jim: ja we spelen luid, we spelen metal in stijl van metallica, dream theater en iron maiden maar ook met hel veel invloeden van, bullet for my valentine, chimaira, god forbid, unearth.

bezetting bestaat uit een drummer, 2 gitaren, bas, 2 zangers
daar kom ik met 30 watt transistor niet boven uit.
buizenversterkers draaien we vaak half open
en die tsl klinkt gewoon nergens naar voor onze muziek. erg vette versterker voor veel stijlen, maar niet voor metal

Wiellem
13 januari 2009, 11:17
Spelen jullie zo luid dan? Ik kan voor mijn ene band in de oefenruimte goed meekomen met mijn Cube 20x. Gewoon de speaker goed richten en opendraaien dat ding.

Ik kom met de Cube 60 al bijna tekort, knap dat het je met een 20x lukt dan.

rocker_71
13 januari 2009, 11:53
Ik kom met de Cube 60 al bijna tekort, knap dat het je met een 20x lukt dan.

:o, 60W moet toch wel genoeg zijn.

Wiellem
13 januari 2009, 11:55
:o, 60W moet toch wel genoeg zijn.

Ik vind de Cube met zijn 60 W toch niet echt overtuigend op hoog volume hoor, misschien komt het wel door mijn elementen.

rocker_71
13 januari 2009, 12:01
Kan wel, ik ken deze versterker niet. 60 Watt is doorgaans ruim voldoende, maar ligt ook aan het rendement vd amp. Misschien dat dat bij deze niet zo hoog is, dan kun je best gelijk hebben.
Ik gebruikte eerst een transistor 30 W amp en dat was genoeg. Tegenwoordig heb ik een buizebbak van 30W en da's helemaal genoeg.

(maar goed, we dwalen een beetje af :D)

marter544
13 januari 2009, 12:05
@explore jim: ja we spelen luid, we spelen metal in stijl van metallica, dream theater en iron maiden maar ook met hel veel invloeden van, bullet for my valentine, chimaira, god forbid, unearth.

bezetting bestaat uit een drummer, 2 gitaren, bas, 2 zangers
daar kom ik met 30 watt transistor niet boven uit.
buizenversterkers draaien we vaak half open
en die tsl klinkt gewoon nergens naar voor onze muziek. erg vette versterker voor veel stijlen, maar niet voor metal

Als je wat gaat tweaken met die TSL moet je er echt wel een acceptabele sound uit krijgen hoor... Maar je kan idd proberen om van de direct out naar de FX return te gaan, dan krijg je wel én speaker simulatie én nog een echte gitaarspeaker, dus dan moet je even kijken of dat klinkt. Trouwens, wat is dat voor een sound op de filmpjes van jouw band, toch niet jouw JVM hoop ik? Want dan kan ik begrijpen waarom je een slecht geluid uit de TSL haalt..

EDIT: Ik las net in een ander topic dat je bij je Cube de mids op 0 zet.. Doe je dat ook bij je JVM en de TSL? Want dat zou een hoop verklaren.

Wiellem
13 januari 2009, 12:05
Heeft een Cube 30x geen speakeruitgang?

pannekoek
13 januari 2009, 12:22
Als je wat gaat tweaken met die TSL moet je er echt wel een acceptabele sound uit krijgen hoor... Maar je kan idd proberen om van de direct out naar de FX return te gaan, dan krijg je wel én speaker simulatie én nog een echte gitaarspeaker, dus dan moet je even kijken of dat klinkt. Trouwens, wat is dat voor een sound op de filmpjes van jouw band, toch niet jouw JVM hoop ik? Want dan kan ik begrijpen waarom je een slecht geluid uit de TSL haalt..

EDIT: Ik las net in een ander topic dat je bij je Cube de mids op 0 zet.. Doe je dat ook bij je JVM en de TSL? Want dat zou een hoop verklaren.

als je dan ook goed gelezen heb zie je dat ik dat niet op mijn jvm doe.

slechts op mijn cube klinkt het erg vet. mijn jvm heeft redelijk neutrale instellingen.

en op de filmpjes hoor je geen jvm.

ik heb heel veel lopen tweaken en er komen geen bruikbare geluiden uit voor de band