PDA

View Full Version : nieuwe archtop jazzgitaar



Luctor
12 januari 2009, 21:38
ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe (of gebruikte) dikke jazzgitaar.
Budget rond € 700,00
Nu wil ik de Epiphone Emperor en Broadway gaan testen maar ik stuit ook op Hagstrom.
Dit merk ken ik eigenlijk niet goed. Als ik de link leg naar een ander zweeds merk, Levin, dan zou je zeggen dat dat ok is maar dat is dus gebaseerd op een aanname. Wat weten jullie van dit merk? En hoe verhoudt het zich t.o.v. de Epi's?

BasHermus
12 januari 2009, 22:31
Als het echt puur voor jazz is, zou ik de Godin 5th avenue ook eens uitproberen (die met de p90 natuurlijk).

bagheera
12 januari 2009, 23:02
Als het echt puur voor jazz is, zou ik de Godin 5th avenue ook eens uitproberen (die met de p90 natuurlijk).

+1 die heb ik ook al gezien maar das niet echt een instap jazz gitaar he
ik zou eigenlijk voor de epiphone es 175 gaan die is echt heerlijk en ik spreek uit persoonlijke ondervinding
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1708.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1695.jpg

Lekker plakkerige jazz klank met een lekker hals

Luctor
12 januari 2009, 23:13
OEI, die Godin zien er wel erg mooi uit. Daar ga ik zeker eens verder naar kijken.

Overigens hoeft het geen instapmodel te zijn. Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede gitaar die nog redelijk betaalbaar is. Ik heb nu een Howard Roberts met ovaal klankgat van Epiphone en een Ibanez AFS75T. Maar ik ben dus nu op zoek naar een echte dikbuik. Misschien in de plaats van één van deze twee of wellicht ernaast.

bagheera
12 januari 2009, 23:26
OEI, die Godin zien er wel erg mooi uit. Daar ga ik zeker eens verder naar kijken.

Overigens hoeft het geen instapmodel te zijn. Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede gitaar die nog redelijk betaalbaar is. Ik heb nu een Howard Roberts met ovaal klankgat van Epiphone en een Ibanez AFS75T. Maar ik ben dus nu op zoek naar een echte dikbuik. Misschien in de plaats van één van deze twee of wellicht ernaast.

waarschijnlijk ernaast :seriousf:
Ik zeg ook altijd misschien doe ik er wel een weg om die in de plaats te nemen maar ik neem ze gewoon en de andere blijven ook

Die godin is wel echt goed hoor daar doe je geen slechte koop aan, ook wel een beetje omdat ze niet te alledaags is

Luctor
12 januari 2009, 23:37
haha, dat kun je wel zien op je foto.
Is dat trouwens die Koch waar we je afgelopen zomer nog zo gepusht hebben te gaan halen?

Ja die Godin is zeker de moeite van het proberen waard.

Maar om even terug te gaan naar mijn begin vraag: kan iemand mij iets zinnigs vertellen over de archtops van Hagstrom?

EuroCinema
13 januari 2009, 10:10
Check ook de Washburns in die prijsklasse voordat je een keuze maakt. Ik vind ze erg goed.

Gjalt
13 januari 2009, 12:50
misschien peerless, die dingen hangen bij de gitaarboer waar ik regelmatig kom (de snaar in heerenveen). laatst eens zo'n ding geprobeerd en toch een heerlijk geluidje.

Little Jay
13 januari 2009, 13:20
Beetje off-topic, maar wat mij zo opvalt aan de meeste koreaanse/chinese/indonesische archtops, en wat ik zo lelijk vind, is dat ze de f-gaten altijd zo ruim uitzagen. Gibson's zien er veel eleganter uit door de mooie slanke f-gaten. Vind ik ook een beetje het euvel bij de Epiphone ES-175, hadden ze wel wat mooier mogen kopieëren. Maar goed, da's puur cosmetisch natuurlijk......

Op het forum van www.jazzguitar.be is iedereen toch wel erg lovend over de Ibanez jazzgitaren, en dat kan ik ook uit eigen ervaring wel onderschrijven.

Luctor
13 januari 2009, 21:11
Zo, ik kan weer reageren.
Dank aan allen voor de reacties.
Washburns zijn niet verkeerd maar trekken om een of andere reden niet mijn aandacht.
Peerless is absoluut goed. Ik zag laatst één van Neerlands beste gitaristen erop spelen en dat klonk bijzonder mooi. Maar dat zal voor het grootste gedeelte aan de gitarist hebben gelegen, denk ik...... Maar het zijn zeker mooie gitaren; alleen ben ik bang dat ze net even boven mijn budget vallen. Of ik moet tegen een mazzeltje oplopen.....
Over Ibanez gaan goede verhalen rond. Terecht, ik heb een AFS75T en die bevalt erg goed.

Maar ik ben nog steeds op zoek naar ervaringen op Hagstrom.....
Iemand??????

xabo
14 januari 2009, 22:48
Ik ben sinds kort in het bezit van een (tweedehands) Hagstrom HJ-600 (blond). Hagstrom was ooit Zweeds, maar sinds een aantal jaren worden de gitaren in China gemaakt.
Niks mis mee, de gitaar is heel goed afgewerkt, er rammelt niks en de de hals is gewoonweg fantastisch, pots en schakelaar voelen heel degelijk aan. Een goede gitaar in de goekopere prijsklasse.
De body is, denk ik, minder diep dan een broadway of een ES175. Geluid is naar mijn mening OK (ik gebruik bijna altijd het hals-element) mits voorzien van flatwounds (Thomastic Jazz 012 set).

Luctor
14 januari 2009, 22:58
Dank voor je reactie.
De gitaren van dit merk zien er perfect afgewerkt uit terwijl ze idd redelijk laag geprijst zijn.
Vandaar mijn verzoek.
In Almere, bij NederlandMuziek, hebben ze, geloof ik, een aantal Hagstroms naast andere merken. Ga maar eens een middagje testen binnenkort.

Ik speel ook over het algemeen over het halselement met Thomastiks 0.12 of 0.13.

dunnoaname
14 januari 2009, 23:06
Ik heb ook een ibanez, vond hem met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken. JE moet echt richting de L4 CES of L5 gaan wil je nog veel beter gaan maar die zijn simpelweg niet betaalbaar
Ik heb een AF105 in spalted maple zal ff zoeken naar het topic dat ik er ooit over heb geopend.

EDIT:
linkje van het topic over mijn gitaar gevonden
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110364

Rutger
26 januari 2009, 10:27
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik moet het toch ff kwijt :)

Zaterdag uit verveling even bij Feedback (R'dam) geweest en op de Godin 5th Avenue gespeeld, daar was ik al een poosje nieuwsgierig naar. Erg fijn gitaartje, zeker voor het geld! Gitaar is vrij licht moet ik zeggen, de afwerking is sober maar voldoet prima. De body ligt lekker in den schoot (16 inch), hals voelt lekker aan en speelt prima. Als je in je achterhoofd houdt dat het bovenblad geperst is, klinkt hij akoestisch best wel goed. Je blijft het wel horen, de sound blijft ietwat 'gevangen', of hoe je dat ook moet omschrijven. Maar het is lang niet zo erg als bij een standaard gelaagd bovenblad als op de meeste archtops. Bas/mid/hoog zijn vrij goed in balans, archtops klinken al gauw vrij middy maar de 5th Avenue is toch redelijk warm te noemen.

Maar, ik vond hem wel iets te modern klinken, hij had toch veel 'flattop' karakter voor een archtop. Het is natuurlijk een smaakkwestie dus als je een soort middenweg zoekt is dit wel de way to go.

k Heb ook die met de P90 in handen gehad, maar er stonden hele wachtrijen voor de oefenhokjes, dus daar ben ik niet eens aan begonnen. Wel heb ik hem akoestisch vergeleken. En die met P90 klinkt akoestisch wat ieler, mist dan toch wat warmte/diepte.

Dus als ik voor een 5th Avenue zou gaan, zou ik voor de akoestische versie gaan en er dan zelf een zwevend elementje op zetten. Ben je wellicht evenveel geld kwijt als wanneer je die met P90 zou kopen.