PDA

View Full Version : compressie



B_2_the_a
12 januari 2009, 22:26
Eerst wil ik even melden dat ik erg blij ben met het feit dat dit subforum er toch gekomen is!

Ik heb in mijn eigen rackje een DBX compressor hangen, deze gebruik ik voornamelijk voor zang.

Nu de vraag:
Wat zijn nou goeie en (heel belangrijk) snelle manieren om deze in te stellen? het scheelt dat mijn exemplaar een auto mode heeft als het gaat om z'n attack/release.

Ik heb regelmatig niet de luxe om uitgebreid te soundchecken en tijdens een show kan je niet zomaar even schakelen tussen compressed en het origineel, omdat het verschil te groot kan zijn dat dit storend is om te horen.

bert k
12 januari 2009, 23:14
Ik zou beginnen (in jouw situatie) met alle compressie op nul, dus gewoon uit. Als je dan hoort dat de zang onhoorbaar wordt bij de zachte passages dan ga je wat compressie toevoegen, paar db steeds.
De pest met een effect als compressie is dat je juist niet moet kunnen horen dat ie aan staat.

B_2_the_a
12 januari 2009, 23:46
Ik zou beginnen (in jouw situatie) met alle compressie op nul, dus gewoon uit. Als je dan hoort dat de zang onhoorbaar wordt bij de zachte passages dan ga je wat compressie toevoegen, paar db steeds.
Bedankt, zal ik maar eens proberen, nog andere tips?



De pest met een effect als compressie is dat je juist niet moet kunnen horen dat ie aan staat.

Heb een keer meegemaakt dat je het verschil tussen aan/uit heel duidelijk hoorde, want de huisgeluidsman had compressor voor de kick nog van de vorige keer, maar toen ik die uitzette kwam er toch een volumeverschil, daar werd ik niet blij van (zeker tijdens een show).

berolios
13 januari 2009, 11:42
In wat voor hokken speel je?
Ik neem aan cafes en kleinere zaaltjes?

Dan zou ik jouw compressor als 'gehoorbescherming' gebruiken voor het publiek en als uitgangspunt de volgende instelling nemen:

Zet je ratio op 3:1, je 'make up gain' op 0 dB (nominaal dus), je limiter op oneindig (uit dus), je attack op 10 ms, je release op 80 ms het knopje 'auto' voor mijn part ingedrukt (vaak maak de 'auto' functie nog altijd gebruik van de attack/release instellingen), gate helemaal terugdraaien (uit dus), de 'knee' zet je op 0 (dus helemaal scherp)(bij DBX heet dat 'overeasy' geloof ik, die zet je dus uit).

Ik ken jouw compressor niet uit mijn hoofd, maar zo moet je een eind kunnen komen als basis-instelling, de instellingen die ik noem, maar er niet op zitten, mag je lekker vergeten....

Regel nu het niveau van je zang op je mengtafeltje in en praat/zing op normaal volume... de threshold van je compressor (het aangrijppunt) ga je nu zo instellen dat hij bij normaal volume niks doet, maar uithalen/ schreeuwen een beetje binnen de perken houdt. Dit doe je door op normaal volume te zingen/ spreken en de threshold langzaam van max (compressor doet niks) naar beneden te draaien terwijl je op hetzelfde volume blijft zingen/ spreken, op een gegeven moment zie je dat het eerste gain-reduction lampje gaat branden. Op dat moment zet je de threshold weer iets hoger, zodat dat GR-lampje niet meer gaat branden als je op normaal volume zingt/ spreekt. Nu heb je een mooie basis-instelling voor compressie in cafeetjes en kleine zaaltjes... normaal gezien doet hij niks, maar als er een keer een uithaal is, heeft niet direct de hele zaal bloed uit zijn oren ;-). Als je wilt kun je na het instellen van de threshold je knee wat opvoeren (bij DBX betekent dat: 'overeasy' knopje induwen). Je zult zien dat dan misschien bij normaal gebruik ook opeens wat GR lampjes gaan branden, maar dat is OK (!).

Succes ermee!

B_2_the_a
13 januari 2009, 16:04
ik heb die compressor gekocht om de uithalen wat gelijker te krijgen qua volume (het is niet een al te beste zanger waar ik mee werk, wel goeie showman) en om de microfoon te gaten (om beetje mooi zaalgeluid te krijgen)

maar ik zal volgende keer jou werkwijze even proberen!

En het zijn trouwens niet alleen cafe's enzo, maar ook poppodia en wat grotere zalen. Heb alleen in het verleden alle compressors gewoon uit gezet altijd.

Han S
13 januari 2009, 16:23
Welke DBX heb je? de 266XL?

Die zijn behoorlijk heftig en goed instellen is een eerste vereiste. Een comressor is in feite een compressor/limiter. De zachte signalen worden opgepompt en de harde signalen afgemaaid, goed instellen is niet zo makkelijk als je denkt. Ik ga nog steeds voor het 'fader riding', dus de hand aan de fader en dat is volgens mij nog steeds het mooiste.
Maar dat is studio en daar gebruik je ook 'multing' oftewel parallel compressie.

B_2_the_a
13 januari 2009, 17:48
Het is de 266 xl ja.

Wat bedoel je met fader riding?

Mitch
13 januari 2009, 20:12
Lekker op en neer met de schuif, old school handwerk ;)

skanky
13 januari 2009, 20:35
Lekker op en neer met de schuif, old school handwerk ;)

Dat laat ik altijd doen......;)
"Schat, wil je m'n fader even riden?"