PDA

View Full Version : MXR Phase 90



MattellicA
12 januari 2009, 20:09
Ik ga deze week waarschijnlijk beginnen aan een Phase 90 clone... Nu heb ik deze layout: KLIK (http://tonepad.com/getFile.asp?id=42).

Nu heb ik 2 vraagjes:

Is dit de script versie?
Kan ik gewone filmcaps (MKT) gebruiken of is het aan te raden keramische caps te kopen zoals de vintage Phasers?


Alvast bedankt!

EDIT: weet er ook iemand perongeluk of Newtone gematchede FETs levert? Zoniet, hoeveel moet ik er ongeveer kopen om het benodigde aantal gematchede FETs te bekomen... Ik heb er nl. geen gedacht van hoeveel het percentage 'gelijke' FETs is...

Coolcat
12 januari 2009, 21:07
Het verschil tussen script en de andere is die 22K in het midden, die de twee IC's verbindt. Hij staat bovenaan in het rood op de schematic. Doe deze weg en je hebt de script versie. Ik heb deze gemaakt met MKT caps en ben er zeer blij mee. Niets op aan te merken qwa sound.

Nielsje
12 januari 2009, 21:29
Misschien is het niet netjes van me om te zeggen, maar:

Ik vind het ietwat typisch dat jij (en je vriend J-sus Rulez) in je onderschrift hebben staan dat jullie pedalen kunnen maken, hier kort geleden zo hier en daar dit zelfs hebben aangeboden, maar dat jullie nog allerlei vragen hebben over eigenlijk "de meest simpele dingen".

(zoals: "wat is het verschil tussen een script en block mxr phase 90", en "Speelt de kwaliteit van het volumepedaal een rol voor het geluid? of niet? ")

Nu moeten jullie dat natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar zouden jullie je niet eerst eens wat beter in moeten lezen, vóórdat je begint met het aanbieden van deze diensten?

Valoosj
12 januari 2009, 22:11
Gelijk heb je Nielsje. Maar om Matellica toch een beetje te verdedigen: hij slaagt er tenminste in om zelfs pcb's te maken (waarvan ik er wel eens een wil zien om te weten hoe goed ze zijn) en hij kan solderen. Met deze verworven vaardigheden kan hij al beginnen met het maken van pedalen. Ik heb al een paar keer moeten debuggen voor mensen die meer theorie achter hun pedalen wisten, maar als je dan de solderingen bekeek, dan leek het wel met een lasbrander gedaan te zijn, met alle gevolgen vandien ivm de IC's en trannies. Geef mij dan maar een pedaaltje van Matellica die tenminste iets stevig en goed maakt. Al weet hij nog niet waar hij over praat :satisfie: Maar dat komt nog wel!

Om op je vragen te beantwoorden: die 22K tussen de IC's is de feedback weerstand. In de EVH versie is die schakelbaar gemaakt. Ik zet hem er tegenwoordig zelfs niet meer in.
Je hebt 4 gematchede transistoren nodig om je pedaaltje te laten werken. 4,5 euro inclusief verzending bij Musikding. Banzai is duurder.
Als je zelf wil matchen, moet je een fetmatcher maken en ga je toch een 80 tal fets moeten kopen om een goede set te vinden. Met wat geluk heb je er 2 of 3, maar ik zou toch meteen een setje kopen.

MattellicA
12 januari 2009, 23:17
Misschien is het niet netjes van me om te zeggen, maar:

Ik vind het ietwat typisch dat jij (en je vriend J-sus Rulez) in je onderschrift hebben staan dat jullie pedalen kunnen maken, hier kort geleden zo hier en daar dit zelfs hebben aangeboden, maar dat jullie nog allerlei vragen hebben over eigenlijk "de meest simpele dingen".

(zoals: "wat is het verschil tussen een script en block mxr phase 90", en "Speelt de kwaliteit van het volumepedaal een rol voor het geluid? of niet? ")

Nu moeten jullie dat natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar zouden jullie je niet eerst eens wat beter in moeten lezen, vóórdat je begint met het aanbieden van deze diensten?

Ik kan je moeilijk ongelijk geven Nielsje en begrijp je reactie volledig... Maar wat speelt -zoals Valoosj het zegt- de theoretische kennis achter een pedaaltje een rol als het eindproduct goed werkt, stevig is en mooi afgewerkt?

Ik ben nu eenmaal redelijk nieuw in deze wereld en probeer zoveel mogelijk te leren -voor zover dat kan-... Het forum is hierbij een mooie terugvalbasis.

Wat de kennis/vaardigheden van J-sus betreft, laat ik mooi in het midden... Ik maak alle pedalen, doe alle research evanals de 'klanten', die ik overigens een grote dienst bewijs door hen een pedaaltje af te leveren dat stukken minder kost dan het origineel OF zelfs helemaal niet te krijgen is. J-sus is maar investeerder om het zo te zeggen...

Valoosj
13 januari 2009, 00:09
Al doende leer je jongen. Ik wist ook niet alles toen ik begon, verre van zelfs. Maar ik begon pas voor anderen te bouwen eens ik echt wat meer wist.

Lexvandoef
13 januari 2009, 00:14
Al doende leer je jongen. Ik wist ook niet alles toen ik begon, verre van zelfs. Maar ik begon pas voor anderen te bouwen eens ik echt wat meer wist.

Dat lijkt mij opzich logisch, je gaat tenslotte ook geen gitaarles geven als je zelf net 6 maanden speelt (en dus niet helemaal weet je wat je doet).

Rude Perception
13 januari 2009, 02:12
Dat lijkt mij opzich logisch, je gaat tenslotte ook geen gitaarles geven als je zelf net 6 maanden speelt (en dus niet helemaal weet je wat je doet).

Op zich is bouwen natuurlijk wat anders dan kunnen ontwerpen. Ik ben het wel met je eens dat je er wat meer vanaf moet weten. Het kan niet zo zijn dat je dingen hier moet vragen over een opdracht waar jij geld aan over houdt.

Als dit voor hemzelf is, en hij houdt het voor klanten bij a-b-switches e.d. dan zie ik niet echt wat er mis is.
Zelf zou ik alleen na een stuk meer projecten (ik heb er nu 5 voor mezelf gemaakt) pas gaan bouwen voor anderen. Dan wil ik echter ook meer richting zelf gemodificeerde/gecusomizede pedalen gaan. Daarvoor komt mijn opleiding goed van pas, dus kan ik beter nog een half jaartje wachten.

Dirk_Hendrik
13 januari 2009, 09:49
Maar wat speelt -zoals Valoosj het zegt- de theoretische kennis achter een pedaaltje een rol als het eindproduct goed werkt, stevig is en mooi afgewerkt?


Vraag jezelf wat die theoretische kennis je gaat geven op het moment dat je je, door een opdrachtgever bestelde, apparaat niet aan het werken krijgt?

Komen er dan weer eindeloos lijstjes op diverse fora met gemeten spanningen en fora met het verzoek er eens naar te kijken met de vraag "wat er mis kan zijn"?

Of om maar wat eigen praktijkvoorbeelden te nemen;
- Een blije knutselsmurf (die adverteert op MP met z'n eigen custom FX shop ) die een duitse jaren 70 phaser onder handen heeft genomen (een aantal toegevoegde jacks in een keurig gemaakt nieuw achterpaneel, een netsnoeraansluiting i.p.v. een vast snoer.. maar even heeft genegeert dat het ding zo extreem vervormd dat hij onbruikbaar is? Zonder theorie (en een scoop) had ik niet kunnen bepalen waar die vervorming vandaan kwam.
- Een andere blije knutselsmurf (die adverteert op MP met TS conversiekitjes en defecte pedalen koopt, als ze maar niet digitaal zijn want "dat is niet te doen voor de hobbyist") die een half gerepareerde Dunlop Univibe op MP zet want het vervangen van een ontplofte elko bleek het toch te moeilijk. Wederom was die theorie de weg naar vlotte reparatie.
- Een "reparatieknutselsmurf uit Belgie" die aan komt kloppen of ik even het schema heb van zus en zo en bij voorkeur met spoed want er wacht een klant op.... van de hele knul nog nooit gehoord. :sneaky:


M'n puzzel van afgelopen weekeinde:
Onder een brok epoxy zat een klein SMD IC'tje. Behalve die kunsthars was het typenummer er ook nog eens van afgevijld. Heel grondig.

Maar het IC-tje was wel stuk. Hier is je puzzel, de vraag is wat het type is dat hier hoort te zitten.
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ic.jpg


Parate theoretische en praktische kennis zijn waar je je onderscheid.

Valoosj
13 januari 2009, 11:11
Kennis is inderdaad wel een noodzaak bij het debuggen. Wat ik wel ondervonden heb bij het debuggen van enkele anderen hun pogingen tot zelfbouw is dat ze meestal gewoon niet kunnen solderen en hun componenten ook nog eens flamberen. Wat ik al verwachtte te ontdekken bij de laatste zwartgeblakerde pcb die me opgestuurd werd.

Dirk_Hendrik
13 januari 2009, 11:21
Kennis is inderdaad wel een noodzaak bij het debuggen. Wat ik wel ondervonden heb bij het debuggen van enkele anderen hun pogingen tot zelfbouw is dat ze meestal gewoon niet kunnen solderen en hun componenten ook nog eens flamberen. Wat ik al verwachtte te ontdekken bij de laatste zwartgeblakerde pcb die me opgestuurd werd.


Vaak is dat ook een kwestie van opnieuw opbouwen (en daarvoor schoonmaken). Kost minder tijd dan debuggen welke van de onderdelen het gaarst is.

War ik me meer aan kan ergeren is het mogen corrigren van het flambeer-repratiewerk van anderen waar je dus meer tijd kwijt bent aan het repareren van printbanen, almede het terugbrengen van de stevigheid in de mechanische constructie dan aan het "echt" repareren.

Valoosj
13 januari 2009, 12:05
Het enige dat mij al irriteerde bij het debuggen zijn dubbelzijdige prints. Probeer daar maar eens iets te desolderen. Er zaten geflambeerde IC's in zonder voetje. Het heeft me een halfuur gekost om die IC aan flarden te knippen waarna ik elk pootje apart heb moeten verhitten om dat er dan met een tang uit te trekken. Een paar handen extra is soms echt nuttig.

BYOC geeft goeie handleidingen mee, maar wat er echt in ontbreekt is een opleiding 'hoe soldeer ik?'.

nico verduin
13 januari 2009, 13:48
Voor de pedalen bouwers:
Is dit iets om de letters/plaatjes mooi te krijgen..zeefdrukken voor thuisgebruik? http://ezscreenprint.com/

Nielsje
13 januari 2009, 16:07
Maar wat speelt -zoals Valoosj het zegt- de theoretische kennis achter een pedaaltje een rol als het eindproduct goed werkt, stevig is en mooi afgewerkt?

Ik ben nu eenmaal redelijk nieuw in deze wereld en probeer zoveel mogelijk te leren -voor zover dat kan-... Het forum is hierbij een mooie terugvalbasis.

Tuurlijk is het forum een mooie terugval basis, de hoeveelheid informatie die ik hier in de afgelopen 6 (..!..) jaar heb opgedaan is onmeetbaar. Maar je kan wel een pedaal in elkaar zetten, en dan werkt het goed. Maar wat nou als de koper 3 weken later aankomt met een pedaal wat hapert? Of een weerstand die doorbrandt? Ga je dan alleen de weerstand vervangen, of ook uitzoeken waarom iets doorbrandt?

In een grijs verleden heb ik ook wel eens handje vol switches en loopers gebouwd voor anderen, recentelijk bleek dat iemand op het forum zo'n ding heeft, en die doet het nog steeds feilloos. M'n zelfbouwde booster begon laatst tijdens een meeting (5 jaar na het bouwen) kuren te vertonen. Ja kut, maar ik zou me kapot schamen als ik het als een 'commercieel' product had verkocht..

Valoosj
13 januari 2009, 16:22
M'n zelfbouwde booster begon laatst tijdens een meeting (5 jaar na het bouwen) kuren te vertonen. Ja kut, maar ik zou me kapot schamen als ik het als een 'commercieel' product had verkocht..

Hey, dat gebeurt nu eenmaal. Als je weet hoe vaak ik al een transistor heb moeten vervangen in mijn booster :D Telkens door kortsluiting te veroorzaken door met de stroomtoevoer van een pedaaltje aan dezelfde daisy chain ergens de aarding aan te raken (zoals een behuizing dus). En poef, daar ging 3 keer de trannie in mn SHO. Als bouwer voor anderen moet je ook mensen hun dingen gratis fiksen als het binnen 2 jaar kapot gaat. Na die 2 jaar lijkt het me normaal dat je wel iets kan vragen. Tenslotte hebben ze het pedaaltje dan al 2 jaar zwaar misbruikt, bierdouches gegeven en wat nog :). Maar herstellen moet je zoiezo als het misloopt.