PDA

View Full Version : Akoestische versterks : enkele vragen!



MurphyFan
12 januari 2009, 18:50
Hoi Gitaarnetters!

hopelijk kunnen jullie mij helpen een aantal antwoorden te formuleren op onderstaande vragen! Zoals de topictitel al zegt gaat het over versterkers, met name akoestische versterkers. Hierond heb ik volgende vragen:

- op sommige versterkers zie je een drukknop waarbij je kiest voor actief/passief. Bij andere modellen heb je 2 input jacks beschikbaar met dezelfde bedoeling. Bij nog andere heb je maar één inputjack en geen optie tot actief/passief keuze. Wil dat zeggen dat de versterkers zonder deze keuze enkel op actief OF passief afgestemd zijn? Belangrijk voor mij, want ik vermoed dat dit onlosmakelijk verbonden is met het (nog te plaatsen/kiezen) element.

- daarnaast heb je bij bepaalde modellen send/return aansluitingen. De zoekfunctie heeft me al geleerd dat dit voornamelijk voor het aansluiten van effecten van belang is. Als deze ontbreken, wil dat dan zeggen dat er geen mogelijkheid is om effectpedalen te gaan gebruiken? Of is dit wel mogelijk, maar dan eerder een soort berperking zonder send/return?

- Verder heb je modellen (opnieuw...) met/zonder equalizer. In geval van equalizer, is drie schuivertjes (of hoe heet dat?) voldoende? In geval van zonder: dan zie ik vaak enkel bas en treble, maar wat met het midden?

Aan de aard van vragen kan je misschien opmerken dat het ganse versterker-gebeuren vrij nieuw is voor mij. Dat is idd zo, en ik ben dan ook opzoek in het low-budget gamma, waar niet altijd alle mogelijkheden beschikbaar zijn. Met bovenstaande vragen wil ik me behelpen om een goede keuze te maken waar ik al een eind mee verder kom, maar ik wil/kan geen fortuin uitgeven aan AER en consoorten waar al deze vragen zowiezo mogelijkheden zijn.

Duizendmaal bedankt voor jullie hulp!
mvg,
MurphyFan!

Acousticaster
12 januari 2009, 19:31
1. Actief en passief slaat hier inderdaad op de keuze van het interne element in de akoestische gitaar. Actieve elementen geven van zichzelf veel meer output (dit omdat ze gevoed worden door een batterij) en dus zal het volume wat een versterker moet geven lager liggen. Overigens is het aan te raden om voor een gitaar met een actieve versterking te gaan, omdat je dan ook negen van de tien keer de beschikking hebt over een (minstens) 3-bands equalizer, presence control (zeg maar het hele hoge en 'vingergeluid') en vaak, iig bij de nieuwere modellen, een ingebouwd tunertje.

2. Nee hoor, op zich moet dat niet zo'n probleem zijn. Als jij bijvoorbeeld een tuner wilt aansluiten tussen je versterker en gitaar, dan doe je een kabel van je gitaar naar de input van je stemapparaat, en dan van de output van het effectje naar de input van de versterker. Let er dan wel op dat de effecten true bypass zijn, wat wil zeggen dat als ze uitstaan ze niets van je signaal afsnoepen.

3. Het is een beetje wat je er mee wilt doen. Van de drie banden die jij noemt (hoog/midden/laag) is midden degene die je het minst hoort veranderen als je aan de equalizer draait. Dit wil overigens niet zeggen dat het midden 'niets' doet, alleen het is wat minder bepalend dan treble en bass. Overigens vind ik zelf een drie band EQ toch altijd wel het minste om mee te werken. Alles daarboven werkt alleen maar fijner (vooral in het elimineren van feedback).

Overigens moet je denk ik eerst nadenken waar je de versterker voor wilt gebruiken. Wil je vooral live spelen (met band) in zalen met een PA dan is zo'n versterker in mijn ogen overbodig en zonde van het geld: een goede PA met dito geluidsman kan er dan altijd wel wat aardigs van maken. In kleine settings kan een akoestische gitaarversterker dan wel weer uitkomst bieden.

Verwacht trouwens van piezo-pickups (elementjes onder de brug van de gitaar die de trillingen en dus het geluid opvangen) niet al teveel: het klinkt toch altijd wat nep. Het mooiste effect krijg je door de gitaar ook te mic'en, maar dat kan dan weer big trouble zijn voor de geluidsman.

MurphyFan
12 januari 2009, 20:10
Dag acousticaster,

Bedankt voor je antwoord! Hier heb ik alweer e.a. bijgeleerd! Om je vraag te beantwoorden, het gaat om een versterker voor thuis/sofa gebruik, of misschien ooit sporadisch samen met vrienden. Ik heb reeds een akoustische gitaar, namelijk een Taylor Big Baby, waar ik bijzonder tevreden over ben, en in dewelke ik een element zou willen laten inplaatsen. Daar merk ik wel bij op dat ik niet van plan ben om een uitgebreide installatie te laten doen (lees met onboard eq/tuner etc...).

Als je zegt: kies voor een actief element, dwz dat ik geen rekening hoef te houden met de aanwezigheid van een actief/passief voorziening op de amp, maar er mag vanuit gaan dat bij niet vermelden van deze functie de amp geschikt/bruikbaar is?

Dankje nogmaals ;)
Mvg,
Murphyfan

Acousticaster
13 januari 2009, 14:26
Is prima joh.

Voor af en toe eens jammen met vrienden in de woonkamer hoeft een versterktje bijna niets te kosten (meer dan 15 watt 3/4 open heb je dan absoluut niet nodig, dat klinkt bijna altijd beter dan een 100 watt versterker op 1/50ste van zijn vermogen). Zelf heb ik niet zo heel veel ervaring met akoestische gitaarversterkers (ik behoor dus tot de groep die 'm in oefenruimtes en podia altijd met een paar effectjes ertussen door de PA lust) maar op feedback.nl staat er een heel zooitje. Merendeel daarvan hebben ook nog eens een XLR-input voor microfoons dus dan kan je er nog bij zingen ook. Hoe meer effecten, vermogen en extraatjes je wilt, hoe duurder je uiteraard uit bent: testen dus!

Dan ten tweede: om je Taylor elektro-akoestisch te maken is het niet nodig om gaten in de gitaar te gaan boren. Dan krijg je zoiets:
http://www.benelly.nl/images/Products/Fish_Rare_Earth.jpg
Een element dat je dus in de klankkast kan klikken en de gitaar verder ook helemaal niet beschadigt en, mocht je dat willen, er ook zo weer uit te halen is. De afbeelding toont een Fishman Rare Earth humbucker pickup: een van de beste, maar ook de duurderde. Bij Kees Dee in Amersfoort ben je alles bijelkaar voor 150 euro klaar voor een redelijke oplossing.