PDA

View Full Version : halshout vlakken - hullepp!



barno
12 januari 2009, 18:25
ik krijg mijn halshout (zonder toets) niet vlak. het gaat om een bashals die ik maak: eerst was hij over de lengte echt niet vlak, heb hem toen met bovenfrees gevlakt, maar - ik zal wel iets hebben fout gedaan met opspannen of zo - nu zit er nog steeds een 0.7 mm verschil op de lengte.

Ik heb al veel geschuurd (papier op tafel ... de gekende procedure) maar ik blijf een verschil houden, mss is in de lengte schuren bij zo'n lange hals niet aangewezen.

tips? moet ik in de breedte schuren ? (dan heb ik wel awholelotta schuurpapier nodig). 'tis dat er een angled headstock aanzit, anders zou ik naar houthandel gaan en 'm door vandiktebank halen.

Cocobolo
12 januari 2009, 18:39
ik krijg mijn halshout (zonder toets) niet vlak. het gaat om een bashals die ik maak: eerst was hij over de lengte echt niet vlak, heb hem toen met bovenfrees gevlakt, maar - ik zal wel iets hebben fout gedaan met opspannen of zo - nu zit er nog steeds een 0.7 mm verschil op de lengte.

Ik heb al veel geschuurd (papier op tafel ... de gekende procedure) maar ik blijf een verschil houden, mss is in de lengte schuren bij zo'n lange hals niet aangewezen.

tips? moet ik in de breedte schuren ? (dan heb ik wel awholelotta schuurpapier nodig). 'tis dat er een angled headstock aanzit, anders zou ik naar houthandel gaan en 'm door vandiktebank halen.

Voor de zekerheid : als je zegt "papier op tafel de gekende procedure" bedoel je dan dat je je schuurpapier (over de volle lengte van de hals) op een vlakke plaat hebt gelijmd en dan de hals eroverheen schuurt?

Cocobolo
12 januari 2009, 18:46
'tis dat er een angled headstock aanzit, anders zou ik naar houthandel gaan en 'm door vandiktebank halen.

...trouwens : je moet hem niet door de vandiktebank laten halen, maar gewoon over de vlakbank (dus met de angled headstock omhoog), dat kan dan toch gewoon?

JacquesLeDick
12 januari 2009, 19:23
Yups over de vlakbank bij de houthandel zal een goede oplossing zijn.
What about de goeie ouwe handschaaf? met een beetje oefening moet dat ook lukken.
Als je vlakt met schuurpapier zou ik het schuurpapier op een stuk glas kleven, dat is zeker recht.

Koot
12 januari 2009, 20:02
Voor een stukje van 0,7 mm lijkt me schaven met een bankschaaf niet de beste methode.
Schrapen met een goed scherp schraapstaal lijkt me een betere oplossing.
Ik heb gisteren een ebben toets ook op die manier vlak gemaakt. Ging ook om ongeveer 0,7 mm dikte verschil. Daarna nog schuren met een goed vlak schuurplankje (10x20 cm P60) met daarop schuurpapier geplakt. Het kost je een uurtje zweten en een beetje pijn in je handen. Maar met het ebben lukte het, dus zal het met maple of mahonie zeker lukken.

niekb
12 januari 2009, 20:07
Ik dacht ook direct aan het schraapstaal. Dat lijkt mij ook de beste oplossing. De vlakbank kan ook maar is wat tricky. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan maar het staal is wel wat veiliger werken. Niet teveel in 1 keer.

barno
12 januari 2009, 20:44
Tja ik weet het niet, vlakbank in de houthandel waar ik ga: heb al gemerkt dat dat ook niet altijd heel precies is, ze zijn daar niet gewoon van fijn werk te doen maar zal het toch maar proberen (ik pak een mooi afgewerkte body per toeval mee - als de gasten dat zien daar zijn ze altijd meer geneigd mij wat beter te helpen, heb ik al gemerkt ... )

schraapstaal of schaven lijkt me moeilijk omdat het gaat om een ongelijk verschil dat weg moet en vooral omdat ik de praktijkervaring mis om met die tools te werken. De toolboys zullen nu wel zeggen: niks aan, maar lukte het jullie, lang geleden, voor de allereerste keer dadelijk ? ... :)

Koot
12 januari 2009, 21:07
Inderdaad zou ik nu zeggen, makkie zo'n schraapstaal hanteren (en eesrt even goed slijpen en omzetten). Was in het begin ook even lastig, daar heb je gelijk in. Maar hoe dan ook hoop ik dat het goed gaat bij de vlakbank. Sterkte.

Cocobolo
12 januari 2009, 21:12
Tja ik weet het niet, vlakbank in de houthandel waar ik ga: heb al gemerkt dat dat ook niet altijd heel precies is, ze zijn daar niet gewoon van fijn werk te doen maar zal het toch maar proberen (ik pak een mooi afgewerkte body per toeval mee - als de gasten dat zien daar zijn ze altijd meer geneigd mij wat beter te helpen, heb ik al gemerkt ... )

schraapstaal of schaven lijkt me moeilijk omdat het gaat om een ongelijk verschil dat weg moet en vooral omdat ik de praktijkervaring mis om met die tools te werken. De toolboys zullen nu wel zeggen: niks aan, maar lukte het jullie, lang geleden, voor de allereerste keer dadelijk ? ... :)

Is er niet een mede bouwer bij jou in de buurt die het kan doen met de nodige voorzichtigheid? Een vlakbank kun je instellen op hoeveel hout hij er per keer afhaalt. Ik vermoed dat de houthandel hem vrj grof zal hebben staan (lekker snel goed-genoeg resultaat). Maar je kunt zo'n ding ook verschrikkelijk fijn afstellen. Je bent natuurlijk welkom om het bij mij te doen, maar ik woon niet in Belgie :)

Woml
12 januari 2009, 23:05
schraapstaal of schaven lijkt me moeilijk omdat het gaat om een ongelijk verschil dat weg moet en vooral omdat ik de praktijkervaring mis om met die tools te werken. De toolboys zullen nu wel zeggen: niks aan, maar lukte het jullie, lang geleden, voor de allereerste keer dadelijk ? ... :)

Ik heb in mijn archtop-project ook al een paar aanvaringen met onwillige stukken hout gehad, die toch volstrekt recht moesten worden. Ik wil niet zeggen dat het tegenwoordig moeiteloos gaat, maar ik heb toch het idee dat ik begin aan te voelen hoe je met een schaaf dingen weg moet halen, en dan juist zo'n ongelijk verschil. Tsja, en als je ermee naar een vlakbank rent, dan leer je het natuurlijk ook nooit... :confused:

barno
12 januari 2009, 23:32
ik ga nog es proberen met schuren en anders vraag ik wel in de houthandel om de vlakbank fijn af te stellen, ze kennen me daar al ondertussen ...

at woml: je hebt gelijk natuurlijk maar een mens maakt keuzes - en bij mij ligt het accent meer op de ontwerpfase en de speelfase. Wat er tusseninkomt, het bouwen: ik doe hard mijn best en heb mezelf al enkele keren zwaar overstegen. Maar mij gaat het toch iets meer om het resultaat dan het bouwproces zelf (neemt niet weg dat ik de echte ambachtelijke bouwers zeer zwaar bewonder, want er is niks zo mooi als professioneel handwerk).

Woml
12 januari 2009, 23:54
bij mij ligt het accent meer op de ontwerpfase en de speelfase.

Ook niet onbelangrijk natuurlijk :D
Ik blijf diep onder de drukinkt van je Guttlin-ontwerp, en na de laatste foto's begin ik ook minder sceptisch te worden over de bas-body. Volgens mij wordt hij gewoon helemaal goed, ook al zag ik dat in het eerste plaatje niet direct (en jij dan toch weer wel. Is ook knap!)

gengar
13 januari 2009, 18:49
schuurpapier op een glasplaat lijkt mij de foolproof methode. Met een schraapstaal lijkt me nou net helemaal niet gemakkelijk als iemand blijkbaar al een probleem heeft om een stuk hout recht te krijgen. Ik werk heel graag met schraapstaal maar je kunt er net zo goed van 0.7 een banaan met een verschil van 2 mm van maken als je niet op de juiste manier werkt.

Koot
15 januari 2009, 10:33
Ik ben toch benieuwd of je je prachtige hals nog over zo'n ruige vlakbank heb gehaald. Of heb je hem al op een andere manier vlak gekregen?

knarf
16 januari 2009, 01:24
Met die Safe-t-planer van o.a. bij Stewmac kan je toch ook mooi je hout vlakken? Of zie ik dat verkeerd en werkt dat niet tot op de mm?

Hedge
16 januari 2009, 08:53
Met die Safe-t-planer van o.a. bij Stewmac kan je toch ook mooi je hout vlakken? Of zie ik dat verkeerd en werkt dat niet tot op de mm?

Een Save T-planer is behoorlijk precies. Het probleem is echter dat ik verwacht dat Barno de hals zover bewerkt heeft dat hij geen vlakke achterkant meer heeft als geleiding

barno
16 januari 2009, 15:09
omdat er wat dingen mislukt zijn de laatste tijd en omdat ik veel muziekwerk heb, heb ik blijkbaar een serieuze bouwdip. Er ligt vanalles halfaf in mijn atelierke maar geen fut om iets aan te pakken... vervelend, nochtans wil ik normaal dat dingen vooruitgaan

Ik ga der maar vanuit dat zo'n acute bouwdip wel es zal gevolgd worden door een even plotse bouwcraze ...

Hedge
16 januari 2009, 16:14
omdat er wat dingen mislukt zijn de laatste tijd en omdat ik veel muziekwerk heb, heb ik blijkbaar een serieuze bouwdip. Er ligt vanalles halfaf in mijn atelierke maar geen fut om iets aan te pakken... vervelend, nochtans wil ik normaal dat dingen vooruitgaan

Ik ga der maar vanuit dat zo'n acute bouwdip wel es zal gevolgd worden door een even plotse bouwcraze ...

Help, is er een psycholoog in de buurt???

barno
16 januari 2009, 16:43
Help, is er een psycholoog in de buurt???

laat die maar thuisblijven aub :)
geloof het of niet maar een kwartier nadat ik vorige post had getypt, ben ik toch gaan prutsen aan de bashals en, halelujah: ik heb 'm vlak gekregen! combinatie van voorzichtig schaven, schrapen met zijkant beitel en schuren.

... weet allang dat ik wat manisch ben :) ...

Brewskie
16 januari 2009, 16:54
Dat heb je dus in een kwartiertje gepiept ? zo zie je maar weer. ,,Je lijdt het meest van het lijden dat je vreest."

Koot
16 januari 2009, 17:27
De toolboys zullen nu wel zeggen: niks aan, maar lukte het jullie, lang geleden, voor de allereerste keer dadelijk ? ... :)

Je wordt al een echte toolboy. Klasse man. Dat schrapen was zo'n slecht idee nog niet.

Hedge
16 januari 2009, 22:27
He Barno,

De beste oplossing is idd gewoon doen. Mooi om te horen dat het gelukt is. Op naar de toets?

barno
16 januari 2009, 23:41
geen idee hoe het komt, maar ineens toch weer in gang geschoten.

De hals is vlak. Een mierenneuker zou nog niet tevreden zijn maar ik denk dat het kan. Ik ga TR channel frezen, en daarna nog wat vlakschuren (scheelt weer wat in houtweerstand).

Daarnet ook fretboard op dikte gebracht, een dikke 6 mm.

Wel beslist om de scale toch iets korter te maken dan full scale. Het wordt iets tussen full scale en medium in. De brug kan dan iets meer naar voor, lijkt me beter voor de balans van de hele bass, just a feeling.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/bobking12.jpg

bestaat er hier ook een competitie voor het rommeligste atelier? ik doe mee en denk een goede kans te hebben.

pueblo
17 januari 2009, 13:19
bestaat er hier ook een competitie voor het rommeligste atelier? ik doe mee en denk een goede kans te hebben.
ik denk dat ik je versla

knarf
17 januari 2009, 13:37
ik denk dat ik je versla

You guys are not even close...

Hedge
17 januari 2009, 15:23
Overtreffende trap van chaos..
Komt en zie

barno
17 januari 2009, 15:42
maak u geen illusies kerels, op de foto hierboven zie je echt wel het allerproperste hoekje van mijn kot :)

niet dat ik er fier op ben hoor, binnenkort nog es mega opruim met daarna de eeuwige belofte aan mezelf: het zover niet meer laten komen om twee weken later te constateren: i let myself down again

Kakihara
17 januari 2009, 17:20
maak u geen illusies kerels, op de foto hierboven zie je echt wel het allerproperste hoekje van mijn kot :)

niet dat ik er fier op ben hoor, binnenkort nog es mega opruim met daarna de eeuwige belofte aan mezelf: het zover niet meer laten komen om twee weken later te constateren: i let myself down again

Jij hebt tenminste nog een proper hoekje en ik ben nog geeneens begonnen :D (Ik zou ook graag een Mary Poppins in huis halen die met een vingerknip alles netjes aan de kant kan doen)
Blij te lezen dat je verdergaat, ik begon de bouwverslagen van de Guttlins al te missen ;)

Yoshida
14 februari 2009, 16:55
maak u geen illusies kerels, op de foto hierboven zie je echt wel het allerproperste hoekje van mijn kot :)

niet dat ik er fier op ben hoor, binnenkort nog es mega opruim met daarna de eeuwige belofte aan mezelf: het zover niet meer laten komen om twee weken later te constateren: i let myself down again

Ik m๓est hier wel op reageren: dit is het verhaal van mijn leven! Maar dan meer op gebied van papierwerk en andere (kleine) verantwoordelijkheden... :soinnocent:

Denk dat ik trouwens van het bouwen af stap: vanaf nu alleen merkspul (next stop: epi LP). Maar het hele guitartech gebeuren, onderhoud en upgrade, staat me wel op het lijf geschreven. Binnenkort een stompboxje in mekaar knutselen, en wie weet: kijken of ik mijn eigen versterker met ingebouwde effecten kan bouwen? Zoals eerder gezegd, kwestie van doen (en geld, en tijd maar ach daar zijn we creatief voor)

stijnkenens
14 februari 2009, 21:31
Ik heb er nog niet naar gezocht, maar staat hier nergens een topic over de ateliers waar al die magie gebeurd, rommelig of niet.
Lijkt me leuk om eens te zien hoe andere werken, en (niet) opkuisen.

Misschien ga ik dan wel voor het properste atelier :)

Het lukt niet altijd, maar een vaste plaats voor m'n gereedschap heeft echt heel veel geholpen. Je werkt sneller, omdat je altijd weet waar iets ligt, en zo blijft de werkplek proper.
Maar het hoeft ook weer niet te lang te duren of ook bij mij lijkt er weer een tornado langs gekomen, volgens mij is dat eigen aan een gitaaratelier, die tornado's :o

s