PDA

View Full Version : Tele Baja frustratie: Geintoneerd maar toch niet



KillYuppie
12 januari 2009, 16:29
Haai!

Ik zit een beetje in de knoop met de intonatie van mijn Tele Baja. Ik heb netjes de handleiding gevolgd en gezorgd dat op alle snaren de open, de 12e fret en de flagiolet op de 12 fret goed geintoneerd zijn. Dit kostte wat gedraai en gedoe, maar mijn tuner geeft aan dit nu nagenoeg 100% in orde.

He probleem: pak ik een G op de lage E snaar (3e fret) dan is is ie al vals (iets te hoog!) Sterker nog, bijna nergens verder dan open en op de 12e fret kan ik een zuivere noot spelen.

Hoe krijg ik dit recht getrokken? Ik heb de standaard stappen voor intoneren volgens mij succesvol doorlopen?! :chicken:

MarkV
12 januari 2009, 16:46
Haai!

Ik zit een beetje in de knoop met de intonatie van mijn Tele Baja. Ik heb netjes de handleiding gevolgd en gezorgd dat op alle snaren de open, de 12e fret en de flagiolet op de 12 fret goed geintoneerd zijn. Dit kostte wat gedraai en gedoe, maar mijn tuner geeft aan dit nu nagenoeg 100% in orde.

He probleem: pak ik een G op de lage E snaar (3e fret) dan is is ie al vals (iets te hoog!) Sterker nog, bijna nergens verder dan open en op de 12e fret kan ik een zuivere noot spelen.

Hoe krijg ik dit recht getrokken? Ik heb de standaard stappen voor intoneren volgens mij succesvol doorlopen?! :chicken:

Raar is dat, had precies hetzelfde met mijn Baja en nu ook met een andere Tele.

Adviezen die ik kreeg was het controleren van de nek en bijstellen of controleren of de kam wel diep genoeg was ingesneden voor de lage E.

hole
12 januari 2009, 16:49
Haai!

Ik zit een beetje in de knoop met de intonatie van mijn Tele Baja. Ik heb netjes de handleiding gevolgd en gezorgd dat op alle snaren de open, de 12e fret en de flagiolet op de 12 fret goed geintoneerd zijn. Dit kostte wat gedraai en gedoe, maar mijn tuner geeft aan dit nu nagenoeg 100% in orde.

He probleem: pak ik een G op de lage E snaar (3e fret) dan is is ie al vals (iets te hoog!) Sterker nog, bijna nergens verder dan open en op de 12e fret kan ik een zuivere noot spelen.

Hoe krijg ik dit recht getrokken? Ik heb de standaard stappen voor intoneren volgens mij succesvol doorlopen?! :chicken:

Is het echt VEEL vals of een beetje? Een gitaar is namelijk altijd "een beetje vals"

KillYuppie
12 januari 2009, 16:51
Ok, maar mijn probleem is zeker niet alleen op de lage E. Het is op elke snaar. Gelukkig is alles wel ongeveer precies gelijk met elkaar out of tune, dus het valt alleen op als je met andere instrumenten mee speelt (een piano of synth ofzo) en als je goed op je tuner kijkt. Denk je een F# te pakken, blijkt het F# plus een beetje te zijn.... :(

KillYuppie
12 januari 2009, 16:59
Is het echt VEEL vals of een beetje? Een gitaar is namelijk altijd "een beetje vals"

1 tot 3 streepjes op mijn Boss TU2. Redelijk merkbaar als je er een perfect geintoneerd instrument naast houdt, zoals een simpele digitale synth ofzo.

keessie
12 januari 2009, 17:06
Hey wat gebeurt er als je bij (iedere snaar zo aflopen ) E snaar bv de eerste fret in drukt en de 2e enz als ze dan te hoog zijn het zadeltje iets naar achter of te laag iets naar vooren
ik heb ook in het begin zo af gesteld en ik kreeg het nooit zuiver en als ik het doe als hier boven genoemd dan wel en zal je zien dat hij dan op de 12 fret ook redelijk in het midden staan

]
]
]

A_monkey
12 januari 2009, 17:08
dit probleem heb ik ook met mijn tele..vooral rond de 17e fret en hoger zijn de noten onzuiver :confused:

KillYuppie
12 januari 2009, 17:09
Hey wat gebeurt er als je bij (iedere snaar zo aflopen ) E snaar bv de eerste fret in drukt en de 2e enz als ze dan te hoog zijn het zadeltje iets naar achter of te laag iets naar vooren
ik heb ook in het begin zo af gesteld en ik kreeg het nooit zuiver en als ik het doe als hier boven genoemd dan wel en zal je zien dat hij dan op de 12 fret ook redelijk in het midden staan

]
]
]

Ik zal het vanavond 's ff proberen.

toneblo
12 januari 2009, 17:13
niet lullig bedoeld: Minder hard knijpen met je vingers.
Knijpen doe je in de kont van je meissie, een gitaar houdt je vast!!:satisfie:

Ik heb met mijn r.i.52' precies hetzelfde gehad, totdat ik er achter kwam dat de tele ( en in de meeste gevallen ook de strat ) terug geven wat je erin stopt aan spel.
Dus, eigenlijk heb je gewoon een ideaal gitaar waarop je jezelf gitaar leert spelen.
Als het goed klinkt, dan ben je goed bezig...!!
Klinkt het niet?.. dan ligt dat aan de vingers!!

keessie
12 januari 2009, 17:17
niet lullig bedoeld: Minder hard knijpen met je vingers.
Knijpen doe je in de kont van je meissie, een gitaar houdt je vast!!:satisfie:

Ik heb met mijn r.i.52' precies hetzelfde gehad, totdat ik er achter kwam dat de tele ( en in de meeste gevallen ook de strat ) terug geven wat je erin stopt aan spel.
Dus, eigenlijk heb je gewoon een ideaal gitaar waarop je jezelf gitaar leert spelen.
Als het goed klinkt, dan ben je goed bezig...!!
Klinkt het niet?.. dan ligt dat aan de vingers!!

Hmm ja je kan tehard knijpen maar als ie niet zuiver staat kan je zo goed spelen als je wilt maar blijft vals :dontgeti:

de_stoffel
12 januari 2009, 17:27
Ik had op mijn tele (mex classic '60s)ook wat moeite met de intonatie.
Eerst had ik gecompenseerde zadels op mijn brug gezet maar de gitaar bleef redelijk slecht geïntoneerd.
Dan toch maar eens wat aan de topkam gevijld en nu klinkt mijn tele perfect!

Mad mind
12 januari 2009, 17:32
Dan toch maar eens wat aan de topkam gevijld en nu klinkt mijn tele perfect!

Dat heb ik nog al eens gehoord. Maar ik zou toch eerst al de rest proberen voor je gaat vijlen.

Gearjunkie
12 januari 2009, 17:45
Hmm ja je kan tehard knijpen maar als ie niet zuiver staat kan je zo goed spelen als je wilt maar blijft vals :dontgeti:

Knijpen is een beetje als het benden van de toon, dus bij hard knijpen klinkt het wel degelijk te hoog.

Je kan ook de bassnaren intoneren op bijv. de vijfde of zevende fret. Deze gebruik je immers veel meer dan de 12e en wat daarboven zit. Het is een kwestie van compromissen....

KillYuppie
12 januari 2009, 17:57
niet lullig bedoeld: Minder hard knijpen met je vingers.
Knijpen doe je in de kont van je meissie, een gitaar houdt je vast!!:satisfie:

Ik heb met mijn r.i.52' precies hetzelfde gehad, totdat ik er achter kwam dat de tele ( en in de meeste gevallen ook de strat ) terug geven wat je erin stopt aan spel.
Dus, eigenlijk heb je gewoon een ideaal gitaar waarop je jezelf gitaar leert spelen.
Als het goed klinkt, dan ben je goed bezig...!!
Klinkt het niet?.. dan ligt dat aan de vingers!!


Het ligt echt niet aan het knijpen hoor, zelf als ik heel losjes een noot fret met mijn pinkje is ie meestal al vals....

Hendriks
12 januari 2009, 17:58
Een gitaar op alle posities 100% zuiver krijgen is een utopie , vooral bij een tele met een brug met 3 zadels zul je een compromis moeten vinden , zelfs met gecompenseerde zadels zul je het nooit echt perfect krijgen.

KillYuppie
13 januari 2009, 10:16
Het ligt echt niet aan het knijpen hoor, zelf als ik heel losjes een noot fret met mijn pinkje is ie meestal al vals....

zo, ik moet hier dus even mijn woorden inslikken en mij zwaar gaan schamen! Gister even goed gaan zitten, en ja, het ligt 99% aan het te hard knijpen in mijn snaren! 't was een openbaring hoe je eigen maniertjes langzamerhand de standaard worden en je dus denkt niets fout te doen. Alleen mijn G snaar is echt nog niet goed, en sommige posities NET na de kam zijn wat scherp....

Dus, toneblo, je had eigenlijk gewoon gelijk. Ik kneep te hard, maar had dat al weg gecijferd in mijn kleine onbenullige brein.....8)

keessie
13 januari 2009, 19:03
zo, ik moet hier dus even mijn woorden inslikken en mij zwaar gaan schamen! Gister even goed gaan zitten, en ja, het ligt 99% aan het te hard knijpen in mijn snaren! 't was een openbaring hoe je eigen maniertjes langzamerhand de standaard worden en je dus denkt niets fout te doen. Alleen mijn G snaar is echt nog niet goed, en sommige posities NET na de kam zijn wat scherp....

Dus, toneblo, je had eigenlijk gewoon gelijk. Ik kneep te hard, maar had dat al weg gecijferd in mijn kleine onbenullige brein.....8)

Hey kill yup ik heb dat ook gehad dat die G steen kloten was maar je moet even luisteren als je een E akkoord speel en hij klinkt niet dan stel je de G snaar iets lager tot dat de E akkoord goed klinkt , daarna een D akkoord
als die niet klinkt en je de G weer hoger moet zetten dan moet waarschijnlijk
het zadelje iets naar achter :)

Mad mind
13 januari 2009, 19:59
Eens een andere vraag, buiten het te hard knijpen, hoe bevalt de baja je?
Is het echt zo'n waar voor zijn geld gitaar als ze beweren? En hoeveel heb je ervoor betaald als ik dat vragen mag?

Mad mind
13 januari 2009, 20:59
Is het normaal dat ik mijn bericht hier niet opkrijg?

edit: never mind :)

peter_heijnen
14 januari 2009, 09:03
Als je niet helemaal tevreden bent na het intoneren op de losse snaar en het octaaf, kun je het eens proberen op de 5e en 17e fret.

KillYuppie
14 januari 2009, 19:36
Eens een andere vraag, buiten het te hard knijpen, hoe bevalt de baja je?
Is het echt zo'n waar voor zijn geld gitaar als ze beweren? En hoeveel heb je ervoor betaald als ik dat vragen mag?

De Baja bevalt echt heel erg. Had hiervoor een Japanse Fender Telecaster uit de midden jaren 80. Was echt wel een goed ding, maar speelde en klonk niet zo goed als deze. Ik heb er iets van 629 voor betaald, nieuw bij Feedback. Ik speel nog niet heel lang, maar deze gitaar maakt het wel makkelijker en fijner om te spelen.
Het hoog uit de pickups is wel echt heel schel, dus je moet de toon flink afrollen. Daar wordt het geluid echter niet lelijk van ofzo. Prik deze in een Fender buizenamp en de toon is gewoon echt goed. TS808 clonetje ertussen en je bent thuis.

toneblo
14 januari 2009, 19:47
let wel:
Mensen die een tele of een strat niet waarderen, hebben niet goed door hoe goed die gitaren werkelijk zijn!

"Alles wat je doet wordt vertaald in het juiste bijpassende geluid"

...Ook de dingen die dus niet goed gaan.
Geweldig toch, gitaren die ook nog eens klankbord zijn van je eigen gedrag!!

@ Kill Yup: Geeft niet hoor, je moet niet te makkelijk over gitaarspelen denken toch?!

MarkV
14 januari 2009, 20:16
Ik zie sommige reacties in deze discussie niet... Vreemde forumdingen weer!

Mad mind
14 januari 2009, 20:32
Ik zie sommige reacties in deze discussie niet... Vreemde forumdingen weer!

Ik heb ook al rare dingen ondervonden in dit topic, zie maar op pagina 2.