PDA

View Full Version : Bolling Gitaar Top en Back Carven of Buigen



Decon Frost
12 januari 2009, 12:40
Beste,

Ik ben me nu een tijdje aan het verdiepen in het maken van een Akoestische gitaar.

Ik heb vele handleidingen gevonden en bouwplannen, maar heb toch besloten hier en daar een persoonlijke aanpassing te doen.

Dit lukt allemaal wel maar ik blijf met een vraag steken.

Ik heb mijzelf de volgende 2 mogenlijkheden gegeven voor het bollen van de Top en Back... (de standaard methodes,,)

- Carving... dus het weg schrapen van hout waardoor er een bolling ontstaat.
- Buigen ... dus dmv braces ed de panelen buigen.

Nu snap ik dat bij het Carven van de panelen, het uiteindelijk formaat niet wijzigt. Een plank die ik uithol word niet groter of kleiner.

Echter als ik het paneel zou willen buigen, dan word het formaat dus anders. Globaal gezien, zou de buiging het paneel iets kleiner maken.

Dit betekend dat als je het paneel wil buigen, dan moet je daar rekening mee houden als je een tekening maakt...

En daar gaat het mis. Ik kan nog niet beslissen of ik wil buigen of wil Carven, dus ik ben op zoek naar info over dit buig proces.

Bv
Hoe bereken je de het oppervlakte van je Top en Back, als je wilt buigen...?
Hoe zet je dit om in een tekening...?
Hoe lees je een tekening van een gebogen gitaar


Nou snap ik dat jullie dit vast ergens gelezen hebben, en het daardoor weten... Maar waar?

Wie kan mij hier mee verder helpen... Of weet de juiste locaties waar ik info kan vinden.

Ik heb zelf echt 10 volledige handleidingen voor het bouwen en ontwerpen van een gitaar, maar dit deel blijft een beetje onduidelijk.

Dus eigenlijk ben ik voornamelijk op zoek naar info over het buigen en vooral het berekenen van de buiging voor een Top en Back panel.. (het Carven snap ik wel (zo goed als))

Alvast bedankt...
Decon Frost
Apprentice

flappie
12 januari 2009, 12:48
Ik denk dat het verschil in oppervlakte zo klein is als je gaat buigen dat het slechts om enkele milimeters gaat.
Misschien kan je proberen om eerst van karton een paar uitslagen te maken,
dan kan je kijken hoe het word en of het werkbaar is.

De back is zowieso vrij eenvoudig. die word over het algemeen over de lengte as gebogen.

suc6 dr mee igg
vrgr flappie

Hedge
12 januari 2009, 13:25
Er vanuit gaande dat je het over een flattop hebt en niet over een achtop/F-gat gitaar, wat mij betreft het volgende:

Een bovenblad heeft een bolling van ongeveer 28 tot 30 foot. Het hoogste punt van de bolling staat dan ongeveer 3mm boven de zijkant. Dit carven heeft geen enkel nut volgens mij. Verder klopt het in theorie dat het bovenblad dan kleiner wordt. In de praktijk zul je het verschil nooit waarnemen (Je lijmt je bovenblad waarschijnlijk oversized op je zijkant en haal je het overtollige hout weg).

Het berekenen is erg eenvoudig. Neem een stuk MDF van ongeveer 60cm. Sla op het uiteinde hier 2 spijker in en trek een rechte lijn tussen de spijkers. Vervolgens een flexibel stuk hout/materiaal nemen en dat tegen de spijkers leggen en iets opdrukken, tot ongeveer 3mm boven de lijn die je getekend hebt. Vervolgens dit aftekenen en netjes uitzagen. Dan heb je de curve die je kunt gebruiken.

Werken met radius dishes/workboards is ook een goede optie. Ik hoop hier binnenkort op over te stappen.

gengar
12 januari 2009, 14:15
ik denk eigenlijk dat je een probleem ziet wat er in de praktijk eigenlijk niet is. Carven of buigen? als je geen archtop gaat bouwen hoef je in principe ook niet te gaan carven. Forumlid WOML (ik geloof dat hij er zo staat) is een archtop aan het bouwen, je kunt daar even kijken voor het uitsteken van een bovenblad.
Ik ga er van uit dat je gewoon gaat buigen. De radius die je wilt toepassen vind je bij de bouwtekeningen of in een van de boeken, je kunt bijvoorbeeld klare 20inch dishes bestellen voor de achterkant. Je lijmt de braces mbv de mal, de braces hebben dezelfde radius (20 inch in dit voorbeeld) en na het verlijmen heb je je gewenste kromming. Je kunt ook zonder de dish werken en gewoon de braces verlijmen op het blad.
Voor het formaat dan: Je lijmt oversized, na het lijmproces maak je pas de achterkant exact op maat.
Als je toch exact wil weten hoe groot het is: omtrek is 2*pi*r, en r=radius.
Je weet de maten in het platte vlak, met behulp van de sinusregel kun je dan de halve hoek uitrekenen, daarmee de gehele hoek en als je de hoek hebt kun je het deel van de omtrek berekenen en heb je dus de maat waar je naar op zoek bent. Als je er niet uitkomt reken ik het graag voor je uit, dan moet ik dus de maten hebben in het platte vlak (gewoon bovenaanzicht dus) en de gewenste radius.

Woml
12 januari 2009, 23:21
Die archtop, dat ben ik, ja.
En inderdaad, zoals Hedge zegt: carven doe je bij een archtop, maar bij een flattop is buigen de gebruikelijke gang van zaken. En dat de afmetingen van je achterblad daardoor net een klein beetje anders worden, dat ga je niet merken, omdat je het achterblad toch een beetje ruim neemt zodat het overal op de zijkant geplakt kan worden. En als hij vast zit, haal je de overhangende randjes weg.
Even voor de orde-grootte: als je het breedste punt van het achterblad in doorsnede ziet als een driehoek van (zeg) 16", dus pak 'm beet 400 mm. basis, en in het midden een hoogte van de 3 mm. waar Hedge het al over had, dan is de schuine zijde (Pythagoras) zo'n 200,005 mm. Dit is niet helemaal correct, want de lengte van de kromming zal nog iets meer zijn dan de rechte lijn van die schuine zijde, maar het lijkt me sterk dat je met dat verschil rekening kunt houden als je met een zaag ten strijde gaat.

Decon Frost
13 januari 2009, 09:05
Allereerst heel erg bedankt..

Ik herlas mijn startpost gisteren en kwam erachter dat ik mijzelf nogal summier bekend had gemaakt.

Ik zou heel graag een eigen gitaar willen maken. Ik ben nu zo'n 6 maanden aan het zoeken en speuren, en probeer van elk onderdeel minimaal 4 methodes te zoeken om het te maken. Als ik dit een beetje in beeld heb dan weet ik wat mogelijk is met mijn ervaring en kennis. Ik weet dus nog niet precies welke type ,wat voor model en wat voor hout ik ga/wil gebruiken... Dus dan weet je in welk stadium ik zit.

Ik ben gisteren nog wat terug gaan bladeren in worklogs ed... en inderdaad de oplossing die ze daar gaven was ook om het paneel iets groter te maken.
Ik had het alleen verkeerd vertaald, waardoor ik het niet begreep...

Ik zou het graag willen kunnen berekenen, zodat ik een 2e identieke gitaar kan maken.. maar dan bv met een ander hout soort. Ik wil namelijk graag de verschillen weten tussen bepaalde houtsoorten. Dus als ik een standaard bouwplan kan maken voor een gitaar. Dan kan ik vanuit daar gaan leren wat waar invloed op heeft. Als ik de bolling kan berekenen, dan weet ik uiteindelijk dus ook wat het effect is van 3 mm meer bolling...

Vaak zijn het de simpele dingen die het makkelijk maken.

Nogmaals super bedankt...

Koot
13 januari 2009, 09:42
Als je twee identieke gitaren wilt maken dan zou ik je aanraden met een buitenmal te werken. Deze kan je maken vanuit een aantal lagen 18mm MDF of multiplex. Maar MDF werkt wat makkelijker (frezen, schuren etc). De mal lak je dan met een paar lagen acryl trappenlak (glitsa of zoiets) om te voorkomen dat deze nat wordt bij het klemmen van de gebogen en misschien nog wat vochtige zijkanten. Als je een uitgebreide literatuur studie heb gedaan heb je vast wel gelezen hoe zo'n mal te maken is.
Dan kan je in ieder geval twee klankasten maken met exact dezelfde vorm.

Het bovenblad en achterblad maak je zoals reeds eerder gemeld als reactie op jouw vraag oversized. Als je van allebei de gitaren nou de zangbalkjes dezelde kromming geeft (bijvoorbeeld in één keer alle balkjes voor beide gitaren maken en met elkaar vergelijken) dan hebben beide gitaren dus allebei dezelfde kromming voor het boven- en achterblad. Want de kromming van de bladen zit hem in de vorm van de eronder gelijmde blakjes.

Dit betreft voor het achterblad de kromming van bass naar terble zijde.
Het achterblad heeft waarschijnlijk ook nog een kromming over de lengte as van de gitaar. Die wordt veroorzaakt door het verschil in hoogte van de sides. Als je dit wilt herhalen voor een tweede gitaar dan moet je een hulpstuk maken dat je op de buitenmal schroeft. Dit hulpstuk heeft een variabele hoogte, de kromming die je aftekent op de sides. Je zorgt vóór het aftekenen dat de sides voldoende hoog boven de mal uitsteken. (In het boek van Jonathan Kinkead staat dit mooi gefotografeerd).

Als je op deze manier te werk gaat hoef je helemaal niet te weten wat precies de afmeting is van boven- en achterblad afhankelijk van de kromming. Gewoon oversized maken en daarna op maat maken met de zijkanten.

Succes ermee.

Hedge
13 januari 2009, 10:04
Ik wil je niet demotiveren en ik weet niet wat je skills zijn, maar het lijkt mij niet reeel dat je van je eerste en tweede (en zelfs nog een paar verder) al kunt bepalen hoe de klankverschillen zijn en waar dat exact aan ligt. Ik ben nu met mijn derde acoustische gitaar bezig en ben nog steeds keuzes aan het maken over hoe ik het bouwen prettig vind, dan heb ik het nog niet eens over klankbepalen. Door ervaring leer ik welke methode bij mij past en door meer ervaring leer ik hopelijk ooit een keer de klank beinvloeden.
Identiek bouwen lukt mij in deze fase echt nog niet.
Als je wilt bepalen wat het effect van hout is op de klank, ga dan lekker naar een hele grote gitaarzaak en speel daar een dag lang op verschillende gitaren.

Nogmaals dit is niet om te demotiveren. Bouwen geeft mij zeer veel voldoening en is erg leuk. En je begint op een hele goede manier om eerst de diverse methoden te onderzoeken. Succes verder.

Overigens ben ik nog nooit een gestoken bovenblad tegen gekomen op een flattop gitaar.