PDA

View Full Version : opnemen JVM 410 emulated line out



Aeonis
12 januari 2009, 12:11
Dag mensen,

Even een klein vraagje. Is het mogelijk om met een JVM 410H (emulated line out) op te nemen via de standaard microfoon ingang van de pc? Of wordt dat heel lelijk? Ik hoef geen studiokwaliteit of zo, gewoon leuk ff om wat riffjes en zo op te nemen..

M.v.g,
~Aeonis

ben vanhoof
12 januari 2009, 12:21
Dat wordt vrij lelijk vind ik. Het signaal is ook veel te sterk om te gebruiken. Een oplossing kan zijn om de levels van je preamp vrij laag te zetten, dan is het nog doenbaar.

cluseau
12 januari 2009, 12:21
Is het mogelijk om met een JVM 410H (emulated line out) op te nemen via de standaard microfoon ingang van de pc?

Waarom neem je niet de "line-in" van de PC, ik ben namelijk bang dat je signaal een beetje te hard is voor de "mic" ingang. Als je met een laptop werkt heb je misschien geen "line-in" maar dan kun je de "mic" ingang softwarematig omschakelen naar "line" niveau. Daar moet je dus wel op letten. Wat voor software gebruik je voor de recording?

Frans

Aeonis
12 januari 2009, 12:46
Waarom neem je niet de "line-in" van de PC, ik ben namelijk bang dat je signaal een beetje te hard is voor de "mic" ingang. Als je met een laptop werkt heb je misschien geen "line-in" maar dan kun je de "mic" ingang softwarematig omschakelen naar "line" niveau. Daar moet je dus wel op letten. Wat voor software gebruik je voor de recording?

Frans

Line-in is ook prima :) Ik vroeg me gewoon af of ik met een XLR naar 3.5 kabel of zo via m'n standalone pc een paar dingetjes kan opnemen als ik anderen af en toe wat wil laten horen. Verder geen kastjes of iets er tussen en ik verwacht verder ook geen studio kwaliteit, puur voor de lol zegmaar.
Qua software gebruik ik NCH Wavepad of Adobe Audition.

cluseau
12 januari 2009, 13:57
Line-in is ook prima

Dan zou ik die gebruiken, heeft ongeveer hetzelfde audio level.


Ik vroeg me gewoon af of ik met een XLR naar 3.5 kabel of zo via m'n standalone pc een paar dingetjes kan opnemen
Een passende kabel is altijd aan te sluiten natuurlijk maar.........

HIER TOCH EVEN EEN WAARSCHUWING :blast:

Waar veel mensen niet aan denken is een behoorlijk spanningsverschil tussen PC en audio als de PC niet geaard is aangeloten.

Verklaring:
In de voeding van de PC zit een condensator zowel van de fase als van de nul aansluiting naar het chassis. Dit betekend dat als men (en dat zijn er heel wat) de PC aansluit op een NIET geaard stopcontact dat er 110V~ op het chassis staat. Als de soundcard wordt aangesloten op externe audio apparatuur staat er dus 110V~ verschil tussen de ingang/uitgang ipv enkele milivolts. Reken maar dat dit pijn doet en je apparatuur naar de eeuwige jachtvelden helpt. Ik spreek uit ervaring. :seriousf:

vg
Frans.


Enig idee waar mijn handtekening vandaan komt ?????:D

ben vanhoof
12 januari 2009, 14:07
Moest er 110v op het chassis van je pc staan dan krijg je toch een serieuze schok als je het chassis aanraakt... Het zou me ten zeerste verbazen moest er ooit zoveel spanning op je chassis staan.

Aeonis
12 januari 2009, 14:09
Reken maar dat dit pijn doet en je apparatuur naar de eeuwige jachtvelden helpt. Ik spreek uit ervaring. :seriousf:

Enig idee waar mijn handtekening vandaan komt ?????:D

Haha dat is minder leuk jah.. Ik ben laatst van kamer verhuist en zit hier op het moment inderdaad met mn pc in een ongeaard stopcontact. Volgende week worden als het goed is alle stopcontacten op mn nieuwe kamer van randaarding voorzien.

casper innosence
12 januari 2009, 14:14
tijdens t recorden via die line out wel en speaker/load aan je output hangen natuurlijk. zag t zo snel nergens genoemd worden, dus voor de zekerheid :)

Aeonis
12 januari 2009, 14:22
tijdens t recorden via die line out wel en speaker/load aan je output hangen natuurlijk. zag t zo snel nergens genoemd worden, dus voor de zekerheid :)

Uiteraard :) Cabinet blijft voor de zekerheid te allen tijde aangesloten

cluseau
12 januari 2009, 14:23
Moest er 110v op het chassis van je pc staan dan krijg je toch een serieuze schok als je het chassis aanraakt...
.
Je voelt hem ook het beste als je met je andere hand de centrale verwarming vasthoud. (NIET DOEN) Geloof me maar, het is echt zo.


Het zou me ten zeerste verbazen moest er ooit zoveel spanning op je chassis staan.
Voor controlle: voer toch bovenstaande test uit OP EIGEN RISICO.

Het zijn geen grote condensatoren dus de stroom is maar enkel miliamps. Maar ook die zijn niet zo gezond voor ons lichaam en al helemaal niet voor de ingang/uitgang van een halfgeleider cirquit. een robuuste buizenamp laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Een veiliger manier is om gewoon te meten tussen chassis en de CV

Ennehhh STERKTE

marter544
12 januari 2009, 14:24
Net gedaan die test, niks aan de hand, en m'n pc is niet geaard..

Aeonis
12 januari 2009, 14:26
Kan het trouwens kwaad om mijn JVM 410 op een ongeaard stopcontact aan te sluiten? Ik krijg de JVM als het goed is over 3-4 dagen en heb volgende week pas randaarding op mijn kamer. Als ik de amp heb wil ik natuurlijk meteen rocken ;)

iWishmaster
12 januari 2009, 14:31
Een passende kabel is altijd aan te sluiten natuurlijk maar.........

Zo heeft een bandlid van mij ooit eens zn speaker uitput via een jackverloopstuk op zijn geluidskaart aangesloten om iets op nemen ... Geen succes :dontgeti:

cluseau
12 januari 2009, 14:34
Kan het trouwens kwaad om mijn JVM 410 op een ongeaard stopcontact aan te sluiten?

Ik weet zo gauw niet of deze is geconstrueerd voor gebruik met randaarde. Als dat zo is heeft hij waarschijnlijk ook zo'n toegepast netfilter. Een exact antwoord vergt verder onderzoek naar de amp.

Enige beveiliging om deze spanningsverschillen te voorkomen is om voor het aansluiten op het net de chassis onderling te verbinden. Je moet overigens wel een beetje weten wat je doet en het blijft ten alle tijden jouw actie. Wat ik hier vermeld is slechts een goedbedoelde waarschuwing en geen exacte oplossing voor jouw problemen. Daar kan ik immers geen verantwoording voor nemen zonder de boel daadwerkelijk te hebben onderzocht. Ik hoop dat je dat begrijpt. Denk in ieder geval om je spulletjes en jezelf als je de zaak anders gebruikt dan de fabrikant voorschrijft.

Frans.

Aeonis
12 januari 2009, 14:44
Ik weet zo gauw niet of deze is geconstrueerd voor gebruik met randaarde. Als dat zo is heeft hij waarschijnlijk ook zo'n toegepast netfilter. Een exact antwoord vergt verder onderzoek naar de amp.

Enige beveiliging om deze spanningsverschillen te voorkomen is om voor het aansluiten op het net de chassis onderling te verbinden. Je moet overigens wel een beetje weten wat je doet en het blijft ten alle tijden jouw actie. Wat ik hier vermeld is slechts een goedbedoelde waarschuwing en geen exacte oplossing voor jouw problemen. Daar kan ik immers geen verantwoording voor nemen zonder de boel daadwerkelijk te hebben onderzocht. Ik hoop dat je dat begrijpt. Denk in ieder geval om je spulletjes en jezelf als je de zaak anders gebruikt dan de fabrikant voorschrijft.

Frans.

Haha ik ga maar niet lopen prutsen aan een splinternieuwe versterker. In overigens bijna elke handleiding van een elektronisch apparaat staat tegenwoordig "enkel gebruiken op een geaard stopcontact", zo ook bij de handleiding van de JVM dus... Ook zie ik trouwens net dat er op de achterkant van de JVM "this apparatus must be earthed" staat.

Lijkt me dus verstandiger om voor de zekerheid even te wachten tot m'n kamer van randaarde voorzien is. Moet ik in de tussentijd maar even de stopcontacten in de keuken gebruiken :D

cluseau
12 januari 2009, 14:44
Net gedaan die test, niks aan de hand, en m'n pc is niet geaard..

Test niet goed gedaan!

Als de amp waar je de ONgeaarde PC op aansluit ook niet geaard is zal er geen verschil tussen die twee bestaan, je merkt dus niet veel.

Dit is ongeveer hetzelfde als een persoon die aan twee hoogspanningskabels hangt waar eigenlijk 220KV op staat. Het verschil tussen de twee kabels is nagenoeg nul.

cluseau
12 januari 2009, 14:52
Haha ik ga maar niet lopen prutsen aan een splinternieuwe versterker.

Dat is ook zeker niet de bedoeling maar je zou de gegevens uit het schema kunnen halen



Lijkt me dus verstandiger om voor de zekerheid even te wachten tot m'n kamer van randaarde voorzien is. Moet ik in de tussentijd maar even de stopcontacten in de keuken gebruiken :D

Wijze beslissing, veel speelplezier.

Frans

Aeonis
12 januari 2009, 14:55
Wijze beslissing, veel speelplezier.

Frans
Dat zal vast wel lukken :D bedankt